Kaivanto

Kaivantoon rakennettiin vuosina 1820-1830 kanavaa 120 metriä leveän ja 25 metriä korkean Vehoniemenharjun läpi. Längelmävesi oli vuonna 1604 luonnonmullistuksessa saanut uuden lasku-uoman Iharinkosken kautta. Uoma oli kuitemin ahdas ja tulvat Längelmävedellä toistuvia. Siksi järven pintaa oli tarkoitus laskea tekemällä kanava sen ja Roineen välille

Työt olivat jo lähes valmiit, kun Längelmäveden voima oli kuitenkin liikaa harjun hiekkaan perustetuille patorakenteille. Kanava sortui ja Längelmäveden pinta putosi Roineen pinnan tasalle muutaman tunnin aikana.  Lopputulos oli haluttu, vaikkakin kanavasta tuli erilainen kuin suunniteltu, luonnonuoman kaltainen, ja sen yli rakennettu silta tuhoutui.

Kanavan ylittää valtatien 12 silta.

Lähistöllä hemmotellaan autoista kiinnostuneita: Vehoniemellä on automuseo ja muutaman kilometrin päässä sijaitsee Mobilia-tieliikennemuseo.

Kuvat © Terhi ja Matti Grönroos

Kanava Roineen puolelta katsottuna


Varsin kaukaa Roineen puolelta näkyy jo, mistä kohtaa kanava aukeaa.

Sateenkaari Mobilian laiturilta kuvattuna



Tämä tiesikin sitten sadetta seuraavaksi yöksi.



Iltaruskoa Mobilian laiturilta eli Kangasalan kunnan venesatamasta.



Sama paikka kymmenkunta tuntia myöhemmin. Aurinko nousee aamu-usvaisen Längelmäveden ylle.



Juhannusyön kuutamo



Juhannusyön auringonlasku

Ylimmälle karttasivulle
Valkeakoski-Hauho/Pälkäne/Sahalahti-karttasivulle