Kantatie 91

Kohteesta Tiet
Loikkaa: valikkoon, hakuun


91

Kantatie 91 Ivalo-Raja-Jooseppi, 52 km




Pohjakartta Maanmittauslaitos

Reittikartta

Tiekaavio

Kuvaus

Kantatie 91 on Ivalon ja Murmanskin välisen maantien Suomen puoleinen osa. Matkaa Raja-Joosepista Murmanskiin on noin 250 kilometriä. Tie on 2000-luvun alussa rakennettu uudelleen ja se on laadultaan erinomainen.

Erämaan valtaväylää

Historiaa

Sodan jälkeen Petsamon luovutuksen tapahduttua Suomen ja Neuvostoliiton rajankäynti tehtiin tiettömässä erämaassa. Rajankäynti aloitettiin kesällä 1945 ja Suomen valtuuskunnan vastuulla oli Suorsapään, Talkkunapään ja Korvatunturin välinen osuus Koilliskairassa. Ivalon itäpuolelta Akujärveltä kulki Luttojoen suuntaa seuraten Raja-Jooseppiin Metsähallituksen omistuksessa ollut metsätie. Tämä kunnostettiin pikavauhtia välttävästi autoilla liikennöitävään kuntoon tuhottuja siltoja korjaamalla, miinoja raivaamalla ja pommikuoppia täyttämällä, jotta rajankäynnin tarvikkeet saatiin kuljetetuksi. Myöhemmin tietä parannettiin, mutta tie silti jäi laadultaan vaatimattomaksi.

Tietä jatkettiin Neuvostoliiton puolelle vuodesta 1961 alkaen. Tällöin Neuvostoliitto tilasi Imatran Voima Oy:ltä Tuulomajokeen rakennettavan Ylä-Tuuloman voimalaitoksen. Voimala sijaitsee lähes 200 kilometrin päässä rajalta ja työmaatie rakennettin Raja-Joosepista. Ylä-Tuulomassa tie yhtyi Neuvostoliiton tieverkkoon ja siten rakentamisessa syntyi yhteys Suomen ja Murmanskin välille.

Raja-Jooseppiin avattiin virallinen rajanylityspaikka vuonna 1967 ja vuonna 1989 se muuttui kansainväliseksi raja-asemaksi.

Tie Raja-Jooseppiin oli kapea, mutkainen, mäkinen ja sorapintainen, eli kaikkea muuta kuin kansainvälisen liikenteen väylältä sopii odottaa. Tietä parannettiinkin vuodesta 1997 alkaen kolmessa erässä. Lopputulos on sekä laadultaan, sujuvuudeltaan että maisemiltaan hieno.

Vanhan tien mutkia. Topografikartta 1966
Tie ennen parantamista. Fennia-kartasto 1977

Vuonna 1996 numeroa 968 kantanut tie muutettiin kantatieksi 91. Tämä muutos oli sikäli historiallinen, että se palautti 7 kilometriä Petsamon tietä Ivalosta Akujärvelle takaisin pääteiden kastiin. Suomen puolelle jäänyt Petsamon tien loppuosakin Akujärveltä Nellimin kautta Virtaniemeen sai uuden numeron 969 entisen numeronsa 9681 tilalle.