Yhteenveto pääteiden muutoksista
Yhteenveto valta- ja kantatieverkon merkittävimmistä muutoksista
Vuonna 1938 määritellyn päätieverkon perusratkaisu on säilynyt verraten muuttumattomana näihin päiviin. Hävitty sota tietysti on aiheuttanut muutoksia itäisessä Suomessa. Muualla osa teistä on saanut jonkin verran uuden reitin, muutama kantatie on lakkautettu ja vuosien varrella on tietysti rakennettu koko joukko uusia teitä.
Seuraavasta taulukosta käy ilmi, mitä vuoden 1938 teille on päällisin puolin tapahtunut ja mitä muita muutoksia tieverkolla on tehty.
Tie | Vuoden 1938 reitti | Nykyinen reitti | Muutokset |
---|---|---|---|
Helsinki-Turku | Helsinki-Turku | Moottoritie Helsinki-Turku. Ohikulkutie 1970-luvulla Saloon. Eurooppatie; ennen E80 ja E3, nykyisin E18. Alkuperäinen tielinja seututienä 110. | |
Helsinki-Somero-Loimaa-Pori | Vihti-Pori-Mäntyluoto | Uudelleenrakennus reitille Helsinki-Forssa-Huittinen-Pori. Myöhemmin uusi linjaus Palojärvi valtatie 1-Olkkala | |
Helsinki-Vaasa | Helsinki-Vaasa | Moottoritie Helsinki-Tampere ja Vaasassa.
Linjausmuutoksia Hämeenlinnan ja Tampereen välillä: Aluksi Pälkäneen kautta, sitten uudelleenrakennettu valtatie Valkeakosken kautta ja nykyisin moottoritie Toijalan kautta. Eurooppatie; ennen E79, nykyisin E12. Viitoitus Tampereen ohi ohikulkutietä. Tampereen eteläinen sisääntulo nykyisin Mt3495 ja luoteinen kantatie 65. | |
Helsinki-Petsamo | Helsinki-Utsjoki | Moottoritie Helsinki-Lusi(Heinola), Vaajakoski-Jyväskylä ja Oulun ympäristössä.
Merkittävä linjausmuutos Helsinki-Lahti-Padasjoki 1960-luvun alussa. Ohikulkutiet Mäntsälässä, Lahdessa, Kemissä ja Oulussa. 1990-luvulla linjaus Päijänteen itäpuolelle. Tällöin Lahti-Jämsä valtatie 24 ja Jämsä-Jyväskylä valtatie 9. Sodan jälkeen reitti Ivalo-Karigasniemi, myöhemmin Ivalo-Utsjoki. Eurooppatie; ennen E4 Helsinki-Keminmaa(-Tornio), nykyisin E75 Helsinki-Utsjoki. | |
Helsinki-Kemijärvi | Heinola-Kemijärvi-Sodankylä | Moottoritie Kuopion ympäristössä.
Uusi linjaus Helsinki-Lahti 1950-luvulla. Numerointi 1970-luvulla alkamaan Lahdesta, 1990-luvulla Heinolan Lusista. Reittiä jatkettu Sodankylään. Ohikulkutiet Mikkelissä, Varkaudessa, Kuopiossa, Iisalmessa ja Kajaanissa. Eurooppatie E63 Kuopio-Sodankylä. | |
Helsinki-Sortavala | Pernaja-Joensuu-Kajaani | Moottoritie Imatran ympäristössä.
Numerointi alkamaan 1970-luvulla Pernajan Koskenkylästä valtatie 7. Sodan jälkeen reitti Helsinki-Lappeenranta-Joensuu. Ohikulkutiet Kouvolassa, Lappeenrannassa ja Joensuussa; Imatran läpi taajamaton reitti. 1990-luvulla jatkettu Kajaaniin. Joensuu-Kajaani ennen valtatie 18. | |
Helsinki-Viipuri | Helsinki-Vaalimaa | Moottoritie Helsinki-Vaalimaa.
Sodan jäljiltä katkaisu Vaalimaalle. Eurooppatie; ennen E80 ja E3, nykyisin E18. Ohikulkutie Porvoosssa, Loviisassa ja Haminassa, taajamaton Karhulan läpiajo. | |
Turku-Oulu | Turku-Liminka | Moottoritie Turku-Raisio ja Vaasan eteläpuolella.
Numerointi katkaistu 2000-luvulla Limingan Haaransiltaan (Vt4). Tienoikaisut Kristiinankaupungin, Närpiön, Uudenkaarlepyyn ja Pietarsaaren itäpuolitse sekä Raahesta suoraan Liminkaan. Ohitustiet Porissa, Vaasassa, Kokkolassa ja Raahessa. Eurooppatie E8. | |
Turku-Huittinen-Tampere-Jämsä | Turku-Loimaa-Tampere-Kuopio-Joensuu-Niirala | Moottoritie Turku-Lieto As,Toijala-Tampere, Jyväskylä-Vaajakoski, Kuopiossa ja Joensuussa.
Linjaus Vammala-Tottijärvi-Nokia 1960-luvulla. 1970-luvulla kokonaan uusi tie ja linjaus Loimaan kautta. Tällöin Aura-Tampere kantatie 41; myöhemmin Aura-Huittinen Kt41 ja Huittinen-Tampere valtatie 12. Merkittävät oikaisut Tampere-Orivesi ja Länkipohja-Jämsä. Kangasala-Orivesi nykyisin kantatie 58. 2000-luvulla Kylmäkoski-Lempäälä uusi reitti Kylmäkoski-Toijala ja edelleen valtatien 3 kanssa Tampereelle. Keskikaiteellista ohituskaistatietä Orivesi-Jämsä (ja osin Jämsä-Jyväskylä). 1970-luvulla linjauksen jatko Jämsä-Jyväskylä (valtatien 4 kanssa) ja edelleen Jyväskylä-Kuopio uuden tien valmistuttua. Nykyisin Jämsä-Jyväskylä vain Vt9. Eurooppatie Turku-Kuopio; ennen E80, nykyisin E63. Ohikulkutie Tampereella. Jatkettu vuonna 2010 Niiralaan muuttamalla teiden 17 ja 70 numero. | |
Turku-Somero-Hämeenlinna-Tuulos | Turku-Forssa-Hämeenlinna-Tuulos | Kokonaan uusi tie Turku-Hämeenlinna. Hämeenlinnan eteläinen ohitus 1960-luvulla. | |
Tampere-Pori | Nokia-Pori | Numerointi typistetty, kun valtatie 12 jatkettiin Tampere-Rauma | |
Tampere-Lahti-Kouvola | Rauma-Tampere-Lahti-Kouvola | Moottoritie Tampere-Nokia.
Uudelleenrakennettu 1960-1970-luvulla. Uusi linjaus Kangasala-Tampere. 1990-luvulla jatkettu Tampere-Rauma, korvaten numerot valtatie 11 Tampere-Nokia, kantatie 41 Nokia-Huittinen ja kantatie 42 Huittinen-Rauma. | |
Viipuri-Jyväskylä-Kokkola | Nuijamaa-Jyväskylä-Kokkola | Moottoritie Jyväskylä-Vaajakoski.
Sodan jälkeen Lappenranta-Kokkola, myöhemmin reittiä jatkettu Nuijamaalle. Uudet linjaukset Savitaipale-Suomenniemi, Kangasniemi-Lievestuore-Jyväskylä ja Jyväskylä-Hirvaskangas-Saarijärvi. | |
Viipuri-Savonlinna-Juva | Parikkala-Juva | Sodan jälkeen katkaisu Parikkalan Särkisalmelle (valtatie 6). | |
Viipuri-Rajajoki | Sodan jälkeen lakkautettu | ||
Kotka-Mikkeli | Korvasi kantatien 60 Hamina-Kouvola, uusi tie Kouvola-Ristiina (valtatie 13) | ||
Vaasa-Kyyjärvi | Ylistaro-Kyyjärvi | Vaasa-Ylistaro nykyisin valtatie 18 | |
Kuopio-Joensuu | Numero ei käytössä | Nykyisin valtatie 9 | |
Sortavala-Joensuu-Kajaani | Sodan jälkeen Joensuu-Kajaani. Uusi linjaus Nuasjärven eteläpuolta Vuokatti-Kajaani. 1990-luvulla kokonaan uuteen paikkaan Vaasa-Jyväskylä, jolloin Joensuu-Kajaani valtatieVt6 6. 1990-luvulla Onkamo-Niirala kantatie 70, 2000-luvulla valtatie 9. | ||
Vaasa-Seinäjoki-Ähtäri-Jyväskylä | Suurelta osin numerointimuutoksin tehty reitti. Korvaa kantatien 64 Seinäjoki-Ylistaro | ||
Iisalmi-Piippola | Muutettu kantatieksi 88 | ||
Jalasjärvi-Seinäjoki-Uusikaarlepyy | Uusi reitti 1990-luvulla. Korvaa kantatien 64 Jalasjärvi-Seinäjoki ja kantatien 67 Seinäjoki-Uusikaarlepyy
Tien viitoituksen kaukokohteeksi pohjoisen suuntaan vaihdettu vuonna 2015 Uusikaarlepyyn sijaan Kokkola. | ||
Oulu-Kuusamo | Oulu-Kuusamo | Uusi linjaus Taivalkoskella | |
Kemi-Muonio | Tornio-Kilpisjärvi | Sodan jälkeen jatkettu saksalaisten rakentamaa sotilastietä Kilpisjärvelle. Kemi-Tornio nykyisin valtatie 29. Eurooppatie; ennen E78, nykyisin E8 | |
Oulu-Kajaani | Entinen kantatie 77 | ||
Pori-Jyväskylä-Joensuu | Järvi-Suomen tie. Korvaa kantatien 65 Pori-Parkano ja kantatien 70 Hankasalmi-Varkaus-Joensuu. | ||
Lahti-Jämsä | Valtatien 4 entinen linjaus | ||
Hanko-Mäntsälä | Moottoritie Lohja-Lohjanharju. Korvaa kantatien 53 Hanko-Mäntsälä | ||
Hamina-Taavetti | Entinen kantatie 61 | ||
Iisalmi-Kalajoki | Korvaa kantatie 87 Iisalmi-Kalajoki | ||
Kokkola-Kajaani | Entinen kantatie 85 | ||
Keminmaa-Tornio | Maailman pohjoisin moottoritie.
Ennen valtatie 21 (paitsi Tornionjoen itärannalta rajalle 1000 m). Eurooppatie; ennen E4, nykyisin E8. Torniossa raja-asema-Tornionjoen itäpuoli (1000 m) E4. | ||
Turun ohikulkutie | |||
Aura-Huittinen | Entinen valtatien 9 linjaus. Aiemmin Aura-Huittinen-Nokia | ||
Numero ei käytössä | Nykyisin valtatien 12 osuus Huittinen-Rauma | ||
Uusikaupunki-Harjavalta | |||
Äetsä-Kauhajoki | Aluksi Äetsä-Kankaanpää | ||
Helsinki-Hyrylä-Hyvinkää | Moottoritie Helsinki-Tuusula.
Entinen valtatie 4 Helsinki-Hyvinkää ja valtatie 5 Helsinki-Hyrylä, myöhemmin Mt137 | ||
(Tampereen ohikulkutie) | Myöhemmin kantatie 60, läntisen osan valmistuttua Valtatie 3 ja Valtatie 9 | ||
Kouvola-Heinola | Entinen kantatie 60 | ||
Helsingin Kehä III | Eurooppatie E18 valtatien 1 ja valtatien 7 välillä. | ||
Helsinki-Tammisaari-Hanko | Helsinki-Karjaa | Moottoritie Helsinki-Kirkkonummi.
Porkkalan luovutuksen aikana Espoonlahti-Lapinkylä-Siuntio-Virkkala (kantatie 53). Tällöin Kt53 Lohjanharju-Hanko. Porkkalan palauksen jälkeen kokonaan uudelleenrakennus 1960-1970-luvulla Espoonlahti-Karjaa. | |
Tammisaari-Salo | Tammisaari-Salo-Somero-Jokioinen | Numerointi jatkettu 1990-luvulla. Somero-Jokioinen vanhaa maantietä ja valtatie 2 linjaus 1950-luvulle. | |
|
Lohjanharju-Tammisaari | Porkkalan luovutuksen jälkeen Lohjanharju-Virkkala (Virkkala-Hanko kantatie 51). Myöhemmin Lohjanharju-Hanko. Tietä jatkettiin ensin Hyvinkäälle ja sitten Mäntsälään. 1990-luvulla muutos valtatieksi 25. | |
Tuulos-Padasjoki | 1990-luvulla numeroitu entinen Mt319. 1950-luvun lopulle suurimmalta osin valtatien 4 alkuperäistä linjausta | ||
Loppi-Forssa-Jokioinen | Lahti-Riihimäki-Loppi-Tammela | Lähes täysin uudella reitillä; alkuperäistä reittiä vain Loppi-Vojakkala 19 km. valtatien 2 uuden linjauksen jälkeen Riihimäki-Perähuhta (Tammela, Vt10). Myöhemmin rakennettu uusi osuus Riihimäki-Lahti | |
Porvoo-Hämeenlinna | Porvoo-Mäntsälä | Mäntsälä-Hausjärvi-Turenki-Miemala lakkautettu kantatienä. Osin korvaava tie valtatie 25 Mäntsälä-Hyvinkää. | |
|
Hämeenlinna-Toijala-Tampere | Lakkautettu kantatienä ensin Sääksmäki-Hämeenlinna valtatien 3 valmistuttua ja myöhemmin kokonaan valtatien 9 uuden linjauksen valmistuttua. Moottoritie Hämeenlinna-Tampere seuraa varsin suurelta osin entisen kantatien 56 linjaa. | |
Jämsä-Mänttä | Numerointimuutoksella 1990-luvulla maantiestä tehty kantatie | ||
Huittinen-Urjala-Toijala | Lakkautettu kantatienä. Tie kävi päätienä tarpeettomaksi, koska lähettyville rakennettiin ensin valtatie 2 ja sitten valtatie 9. | ||
Hämeenlinna-Pälkäne | Entisen valtatien 3 reittiä seuraten rakennettu 1970-luvulla. Aluksi Mt305, noin vuodesta 1990 Kt57. | ||
|
Lahti-Padasjoki | Korvautui valtatien 4 uudella linjauksella 1960-luvun alussa. | |
Kangasala-Kärsämäki | Suomen pisin kantatie. Alun perin rakennettu Orivesi-Keuruu. 1990-luvulla numerointimuutoksin tehty reitti. Kangasala-Orivesi entinen valtatie 9, sittemmin Mt324 | ||
Heinola-Toivakka | Numero ei käytössä | Päijänteen itäpuolen tie. valtatien 13:n linjausmuutoksen jälkeen Heinola-Vaajakoski. 1990-luvulta valtatie 4. | |
|
Hamina-Kouvola | Numero ei käytössä | Korvattu hieman eri linjausta kulkevalla valtatiellä 15. |
(Kouvola-Heinola) | Nykyisin kantatie 46 | ||
(Tampereen ohitustie) | Ylöjärvi-Tampere E valtatie 3, Tampere E-Alasjärvi valtatie 9 | ||
Viipuri-Lahdenpohja | Lakkautettu sodan jälkeen | ||
Numero ei käytössä
(Hamina-Taavetti) |
Nykyisin valtatie 26 | ||
|
Viipuri-Rautu | Lakkautettu sodan jälkeen | |
Mikkeli-Puumala-Imatra-Raja | Lossit korvattu sillolla. Numeroinnin jatko rajalle 2000-luvulla | ||
Viipuri-Terijoki | Lakkautettu sodan jälkeen | ||
Kauhava-Kaustinen-Ylivieska | 1990-luvulla osin uudelleenrakennettu reitti | ||
|
Viipuri-Terijoki | Lakkautettu sodan jälkeen | |
Numero ei käytössä
(Jalasjärvi-Seinäjoki-Ylistaro) |
Nykyisin valtatie 19 Jalasjärvi-Seinäjoki ja valtatie 18 Seinäjoki-Ylistaro | ||
|
Pori-Parkano | Nykyisin osa Järvi-Suomen tietä valtatie 23 | |
Tampere-Ylöjärvi-Kuru-Virrat | Näsijärven länsipuolen reitti. Osin uudelleenrakennettua tietä, osin vähemmän mairittelevaa. Tampere-Ylöjärvi ennen valtatie 3. | ||
Orivesi-Lapua | Orivesi-Lapua | Lähes täysin alkuperäisellä reitillään, mutta uudelleenrakennettu | |
Kristiinankaupunki-Uusikaarlepyy | Kaskinen-Seinäjoki | 1970-luvulla reittimuutos Perälä(Teuva)-Vitberget(Närpiö) (valtatie 8). 1990-luvulla Vitberget-Kaskinen. 1990-luvulla Seinäjoki-Uusikaarlepyy valtatie 19. | |
|
Koivulahti-Ylihärmä | Lakkautettu kantatienä (valtatien 16 läheisyyden takia?) | |
Virrat-Ähtäri-Pietarsaari | 1990-luvulla numeroitu reitti pääosin hyvälaatuisiksi parannettuja seututeitä pitkin | ||
Laukaa-Kuopio | Äänekoski-Suonenjoki | Lakkautettu kantatienä valtatien 9 osuuden Jyväskylä-Kuopio valmistumisen jälkeen, mutta sittemmin palautettu kantatieksi. | |
Varkaus-Joensuu | Jatkettu 1970-luvulla Pieksämäen kautta Hankasalmelle (valtatie 9). Nykyisin osa Järvi-Suomen tietä valtatie 23 | ||
Numero ei käytössä (Onkamo-Niirala) | Entisen valtatie 18:n reittiä Sortavalan ja Joensuun välillä, myöhemmin Mt490. Nykyisin valtatie 9 | ||
Savonlinna-Tohmajärvi | Savonlinna-Kitee | Typistetty Kiteen Puhokselle (valtatie 6), koska valtatie 18 Joensuu-Sortavala lakkautettiin sodan jälkeen | |
Sortavala-Salmi | Lakkautettu sodan jälkeen | ||
Mikkeli-Suonenjoki | Aluksi Mikkeli-Pieksämäki | ||
|
Sortavala-Suojärvi | Lakkautettu sodan jälkeen | |
Kontiolahti-Lieksa-Nurmes | Pielisen itäpuolen tie | ||
Joensuu-Ilomantsi | Joensuu-Ilomantsi | Suunnilleen alkuperäinen linjaus | |
Siilinjärvi-Nurmes | Siilinjärvi-Nurmes-Kuhmo | 1970-luvulla Kuhmoon | |
Sotkamo-Kuhmo | Eevala(Sotkamo)-Kuhmo | Vuokatti-Eevala entinen valtatie 18, tienoikaisun valmistuttua | |
Oulu-Kajaani | Nykyisin Vt22 | ||
Kyyjärvi-Viitasaari-Siilinjärvi | Suurelta osin umpimetsään rakennettu poikittaistie | ||
Rovaniemi-Pudasjärvi | Rovaniemi-Pudasjärvi-Paltamo | Suuri oikaisu Ranua-Pudasjärvi. Jatkettu 1970-luvulla Pudasjärvi-Paltamo (valtatie 22) | |
Rovaniemi-Muonio | Rovaniemi-Muonio | Pääosin alkuperäistä linjaa seuraten | |
|
Rovaniemi-Kemijärvi | Nykyisin kantatie 82 Vikajärvi(Rovaniemi)-Kemijärvi | |
Sodankylä-Kittilä-Kolari | 1990-luvulla Sodankylä-Kittilä, 2000-luvulla Kittilä-Ylläsjärvi-Kolari | ||
Rovaniemi-Kuusamo | Rovaniemi-Kuusamo | Lossit poistettu, linjausmuutoksia Kemijoen toiselle rannalle | |
Kemijärvi-Salla | Vikajärvi-Kelloselkä | Kelloselkä-Vanha Salla lakkautettu sodan jälkeen. Jatkettu 1990-luvulla Rovaniemelle, kantatie 80 muutettiin Kt82:ksi | |
Sinettä(Rovaniemi)-Pello | |||
Numero ei käytössä (Kokkola-Kajaani) | Nykyisin valtatie 28 | ||
Kannus-Ylivieska-Liminka | |||
Iisalmi-Nurmes | Aluksi Ylivieska-Iisalmi, sittemmin Kalajoki-Iisalmi, sittemmin Kalajoki-Iisalmi-Nurmes, nykyisin Iisalmi-Nurmes. Iisalmi-Kalajoki nykyisin valtatie 27 | ||
Iisalmi-Raahe | Aluksi Pulkkila-Raahe. 1990-luvulla valtatie 19 Iisalmi-Pulkkila muutettiin kantatieksi 88. | ||
Paltamo-Vartius | Kostamuksen maantie | ||
Ivalo-Raja-Jooseppi | Ivalo-Akujärvi entistä Petsamon tietä valtatie 4. 2000-luvulla uudelleenrakennettu tie. joka rajan toisella puolella jatkuu Murmanskiin | ||
Karigasniemi-Kaamanen-Näätämö | Entinen valtatie 4 Kaamanen-Karigasniemi. Jatkettu 2016 Kaamanen-Näätämö (St971) | ||
Palojoensuu-Hetta-Kivilompolo | |||
Aavasaksan rajatie | 500 metrin mittainen kantatie valtatien 21 ja Aavasaksan rajasillan välillä |