Yhteenveto pääteiden muutoksista

Kohteesta Tiet
Loikkaa: valikkoon, hakuun


Yhteenveto valta- ja kantatieverkon merkittävimmistä muutoksista

Vuonna 1938 määritellyn päätieverkon perusratkaisu on säilynyt verraten muuttumattomana näihin päiviin. Hävitty sota tietysti on aiheuttanut muutoksia itäisessä Suomessa. Muualla osa teistä on saanut jonkin verran uuden reitin, muutama kantatie on lakkautettu ja vuosien varrella on tietysti rakennettu koko joukko uusia teitä.

Seuraavasta taulukosta käy ilmi, mitä vuoden 1938 teille on päällisin puolin tapahtunut ja mitä muita muutoksia tieverkolla on tehty.

Tie Vuoden 1938 reitti Nykyinen reitti Muutokset
1 Helsinki-Turku Helsinki-Turku Moottoritie Helsinki-Turku. Ohikulkutie 1970-luvulla Saloon. Eurooppatie; ennen E80 ja E3, nykyisin E18. Alkuperäinen tielinja seututienä 110.
2 Helsinki-Somero-Loimaa-Pori Vihti-Pori-Mäntyluoto Uudelleenrakennus reitille Helsinki-Forssa-Huittinen-Pori. Myöhemmin uusi linjaus Palojärvi valtatie 1-Olkkala
3 Helsinki-Vaasa Helsinki-Vaasa Moottoritie Helsinki-Tampere ja Vaasassa.

Linjausmuutoksia Hämeenlinnan ja Tampereen välillä: Aluksi Pälkäneen kautta, sitten uudelleenrakennettu valtatie Valkeakosken kautta ja nykyisin moottoritie Toijalan kautta. Eurooppatie; ennen E79, nykyisin E12. Viitoitus Tampereen ohi ohikulkutietä. Tampereen eteläinen sisääntulo nykyisin Mt3495 ja luoteinen kantatie 65.

4 Helsinki-Petsamo Helsinki-Utsjoki Moottoritie Helsinki-Lusi(Heinola), Vaajakoski-Jyväskylä ja Oulun ympäristössä.

Merkittävä linjausmuutos Helsinki-Lahti-Padasjoki 1960-luvun alussa. Ohikulkutiet Mäntsälässä, Lahdessa, Kemissä ja Oulussa. 1990-luvulla linjaus Päijänteen itäpuolelle. Tällöin Lahti-Jämsä valtatie 24 ja Jämsä-Jyväskylä valtatie 9. Sodan jälkeen reitti Ivalo-Karigasniemi, myöhemmin Ivalo-Utsjoki. Eurooppatie; ennen E4 Helsinki-Keminmaa(-Tornio), nykyisin E75 Helsinki-Utsjoki.

5 Helsinki-Kemijärvi Heinola-Kemijärvi-Sodankylä Moottoritie Kuopion ympäristössä.

Uusi linjaus Helsinki-Lahti 1950-luvulla. Numerointi 1970-luvulla alkamaan Lahdesta, 1990-luvulla Heinolan Lusista. Reittiä jatkettu Sodankylään. Ohikulkutiet Mikkelissä, Varkaudessa, Kuopiossa, Iisalmessa ja Kajaanissa. Eurooppatie E63 Kuopio-Sodankylä.

6 Helsinki-Sortavala Pernaja-Joensuu-Kajaani Moottoritie Imatran ympäristössä.

Numerointi alkamaan 1970-luvulla Pernajan Koskenkylästä valtatie 7. Sodan jälkeen reitti Helsinki-Lappeenranta-Joensuu. Ohikulkutiet Kouvolassa, Lappeenrannassa ja Joensuussa; Imatran läpi taajamaton reitti. 1990-luvulla jatkettu Kajaaniin. Joensuu-Kajaani ennen valtatie 18.

7 Helsinki-Viipuri Helsinki-Vaalimaa Moottoritie Helsinki-Vaalimaa.

Sodan jäljiltä katkaisu Vaalimaalle. Eurooppatie; ennen E80 ja E3, nykyisin E18. Ohikulkutie Porvoosssa, Loviisassa ja Haminassa, taajamaton Karhulan läpiajo.

8 Turku-Oulu Turku-Liminka Moottoritie Turku-Raisio ja Vaasan eteläpuolella.

Numerointi katkaistu 2000-luvulla Limingan Haaransiltaan (Vt4). Tienoikaisut Kristiinankaupungin, Närpiön, Uudenkaarlepyyn ja Pietarsaaren itäpuolitse sekä Raahesta suoraan Liminkaan. Ohitustiet Porissa, Vaasassa, Kokkolassa ja Raahessa. Eurooppatie E8.

9 Turku-Huittinen-Tampere-Jämsä Turku-Loimaa-Tampere-Kuopio-Joensuu-Niirala Moottoritie Turku-Lieto As,Toijala-Tampere, Jyväskylä-Vaajakoski, Kuopiossa ja Joensuussa.

Linjaus Vammala-Tottijärvi-Nokia 1960-luvulla. 1970-luvulla kokonaan uusi tie ja linjaus Loimaan kautta. Tällöin Aura-Tampere kantatie 41; myöhemmin Aura-Huittinen Kt41 ja Huittinen-Tampere valtatie 12. Merkittävät oikaisut Tampere-Orivesi ja Länkipohja-Jämsä. Kangasala-Orivesi nykyisin kantatie 58. 2000-luvulla Kylmäkoski-Lempäälä uusi reitti Kylmäkoski-Toijala ja edelleen valtatien 3 kanssa Tampereelle. Keskikaiteellista ohituskaistatietä Orivesi-Jämsä (ja osin Jämsä-Jyväskylä). 1970-luvulla linjauksen jatko Jämsä-Jyväskylä (valtatien 4 kanssa) ja edelleen Jyväskylä-Kuopio uuden tien valmistuttua. Nykyisin Jämsä-Jyväskylä vain Vt9. Eurooppatie Turku-Kuopio; ennen E80, nykyisin E63. Ohikulkutie Tampereella.

Jatkettu vuonna 2010 Niiralaan muuttamalla teiden 17 ja 70 numero.

10 Turku-Somero-Hämeenlinna-Tuulos Turku-Forssa-Hämeenlinna-Tuulos Kokonaan uusi tie Turku-Hämeenlinna. Hämeenlinnan eteläinen ohitus 1960-luvulla.
11 Tampere-Pori Nokia-Pori Numerointi typistetty, kun valtatie 12 jatkettiin Tampere-Rauma
12 Tampere-Lahti-Kouvola Rauma-Tampere-Lahti-Kouvola Moottoritie Tampere-Nokia.

Uudelleenrakennettu 1960-1970-luvulla. Uusi linjaus Kangasala-Tampere. 1990-luvulla jatkettu Tampere-Rauma, korvaten numerot valtatie 11 Tampere-Nokia, kantatie 41 Nokia-Huittinen ja kantatie 42 Huittinen-Rauma.

13 Viipuri-Jyväskylä-Kokkola Nuijamaa-Jyväskylä-Kokkola Moottoritie Jyväskylä-Vaajakoski.

Sodan jälkeen Lappenranta-Kokkola, myöhemmin reittiä jatkettu Nuijamaalle. Uudet linjaukset Savitaipale-Suomenniemi, Kangasniemi-Lievestuore-Jyväskylä ja Jyväskylä-Hirvaskangas-Saarijärvi.

14 Viipuri-Savonlinna-Juva Parikkala-Juva Sodan jälkeen katkaisu Parikkalan Särkisalmelle (valtatie 6).
15 Viipuri-Rajajoki Sodan jälkeen lakkautettu
Kotka-Mikkeli Korvasi kantatien 60 Hamina-Kouvola, uusi tie Kouvola-Ristiina (valtatie 13)
16 Vaasa-Kyyjärvi Ylistaro-Kyyjärvi Vaasa-Ylistaro nykyisin valtatie 18
17 Kuopio-Joensuu Numero ei käytössä Nykyisin valtatie 9
18 Sortavala-Joensuu-Kajaani Sodan jälkeen Joensuu-Kajaani. Uusi linjaus Nuasjärven eteläpuolta Vuokatti-Kajaani. 1990-luvulla kokonaan uuteen paikkaan Vaasa-Jyväskylä, jolloin Joensuu-Kajaani valtatieVt6 6. 1990-luvulla Onkamo-Niirala kantatie 70, 2000-luvulla valtatie 9.
Vaasa-Seinäjoki-Ähtäri-Jyväskylä Suurelta osin numerointimuutoksin tehty reitti. Korvaa kantatien 64 Seinäjoki-Ylistaro
19 Iisalmi-Piippola Muutettu kantatieksi 88
Jalasjärvi-Seinäjoki-Uusikaarlepyy Uusi reitti 1990-luvulla. Korvaa kantatien 64 Jalasjärvi-Seinäjoki ja kantatien 67 Seinäjoki-Uusikaarlepyy

Tien viitoituksen kaukokohteeksi pohjoisen suuntaan vaihdettu vuonna 2015 Uusikaarlepyyn sijaan Kokkola.

20 Oulu-Kuusamo Oulu-Kuusamo Uusi linjaus Taivalkoskella
21 Kemi-Muonio Tornio-Kilpisjärvi Sodan jälkeen jatkettu saksalaisten rakentamaa sotilastietä Kilpisjärvelle. Kemi-Tornio nykyisin valtatie 29. Eurooppatie; ennen E78, nykyisin E8
22 Oulu-Kajaani Entinen kantatie 77
23 Pori-Jyväskylä-Joensuu Järvi-Suomen tie. Korvaa kantatien 65 Pori-Parkano ja kantatien 70 Hankasalmi-Varkaus-Joensuu.
24 Lahti-Jämsä Valtatien 4 entinen linjaus
25 Hanko-Mäntsälä Moottoritie Lohja-Lohjanharju. Korvaa kantatien 53 Hanko-Mäntsälä
26 Hamina-Taavetti Entinen kantatie 61
27 Iisalmi-Kalajoki Korvaa kantatie 87 Iisalmi-Kalajoki
28 Kokkola-Kajaani Entinen kantatie 85
29 Keminmaa-Tornio Maailman pohjoisin moottoritie.

Ennen valtatie 21 (paitsi Tornionjoen itärannalta rajalle 1000 m). Eurooppatie; ennen E4, nykyisin E8. Torniossa raja-asema-Tornionjoen itäpuoli (1000 m) E4.

40 Turun ohikulkutie
41 Aura-Huittinen Entinen valtatien 9 linjaus. Aiemmin Aura-Huittinen-Nokia
42 Numero ei käytössä Nykyisin valtatien 12 osuus Huittinen-Rauma
43 Uusikaupunki-Harjavalta
44 Äetsä-Kauhajoki Aluksi Äetsä-Kankaanpää
45 Helsinki-Hyrylä-Hyvinkää Moottoritie Helsinki-Tuusula.

Entinen valtatie 4 Helsinki-Hyvinkää ja valtatie 5 Helsinki-Hyrylä, myöhemmin Mt137

(Tampereen ohikulkutie) Myöhemmin kantatie 60, läntisen osan valmistuttua Valtatie 3 ja Valtatie 9
46 Kouvola-Heinola Entinen kantatie 60
50 Helsingin Kehä III Eurooppatie E18 valtatien 1 ja valtatien 7 välillä.
51 Helsinki-Tammisaari-Hanko Helsinki-Karjaa Moottoritie Helsinki-Kirkkonummi.

Porkkalan luovutuksen aikana Espoonlahti-Lapinkylä-Siuntio-Virkkala (kantatie 53). Tällöin Kt53 Lohjanharju-Hanko. Porkkalan palauksen jälkeen kokonaan uudelleenrakennus 1960-1970-luvulla Espoonlahti-Karjaa.

52 Tammisaari-Salo Tammisaari-Salo-Somero-Jokioinen Numerointi jatkettu 1990-luvulla. Somero-Jokioinen vanhaa maantietä ja valtatie 2 linjaus 1950-luvulle.
53


Lohjanharju-Tammisaari Porkkalan luovutuksen jälkeen Lohjanharju-Virkkala (Virkkala-Hanko kantatie 51). Myöhemmin Lohjanharju-Hanko. Tietä jatkettiin ensin Hyvinkäälle ja sitten Mäntsälään. 1990-luvulla muutos valtatieksi 25.
Tuulos-Padasjoki 1990-luvulla numeroitu entinen Mt319. 1950-luvun lopulle suurimmalta osin valtatien 4 alkuperäistä linjausta
54 Loppi-Forssa-Jokioinen Lahti-Riihimäki-Loppi-Tammela Lähes täysin uudella reitillä; alkuperäistä reittiä vain Loppi-Vojakkala 19 km. valtatien 2 uuden linjauksen jälkeen Riihimäki-Perähuhta (Tammela, Vt10). Myöhemmin rakennettu uusi osuus Riihimäki-Lahti
55 Porvoo-Hämeenlinna Porvoo-Mäntsälä Mäntsälä-Hausjärvi-Turenki-Miemala lakkautettu kantatienä. Osin korvaava tie valtatie 25 Mäntsälä-Hyvinkää.
56


Hämeenlinna-Toijala-Tampere Lakkautettu kantatienä ensin Sääksmäki-Hämeenlinna valtatien 3 valmistuttua ja myöhemmin kokonaan valtatien 9 uuden linjauksen valmistuttua. Moottoritie Hämeenlinna-Tampere seuraa varsin suurelta osin entisen kantatien 56 linjaa.
Jämsä-Mänttä Numerointimuutoksella 1990-luvulla maantiestä tehty kantatie
57 Huittinen-Urjala-Toijala Lakkautettu kantatienä. Tie kävi päätienä tarpeettomaksi, koska lähettyville rakennettiin ensin valtatie 2 ja sitten valtatie 9.
Hämeenlinna-Pälkäne Entisen valtatien 3 reittiä seuraten rakennettu 1970-luvulla. Aluksi Mt305, noin vuodesta 1990 Kt57.
58


Lahti-Padasjoki Korvautui valtatien 4 uudella linjauksella 1960-luvun alussa.
Kangasala-Kärsämäki Suomen pisin kantatie. Alun perin rakennettu Orivesi-Keuruu. 1990-luvulla numerointimuutoksin tehty reitti. Kangasala-Orivesi entinen valtatie 9, sittemmin Mt324
59 Heinola-Toivakka Numero ei käytössä Päijänteen itäpuolen tie. valtatien 13:n linjausmuutoksen jälkeen Heinola-Vaajakoski. 1990-luvulta valtatie 4.
60


Hamina-Kouvola Numero ei käytössä Korvattu hieman eri linjausta kulkevalla valtatiellä 15.
(Kouvola-Heinola) Nykyisin kantatie 46
(Tampereen ohitustie) Ylöjärvi-Tampere E valtatie 3, Tampere E-Alasjärvi valtatie 9
61 Viipuri-Lahdenpohja Lakkautettu sodan jälkeen
Numero ei käytössä

(Hamina-Taavetti)

Nykyisin valtatie 26
62


Viipuri-Rautu Lakkautettu sodan jälkeen
Mikkeli-Puumala-Imatra-Raja Lossit korvattu sillolla. Numeroinnin jatko rajalle 2000-luvulla
63 Viipuri-Terijoki Lakkautettu sodan jälkeen
Kauhava-Kaustinen-Ylivieska 1990-luvulla osin uudelleenrakennettu reitti
64


Viipuri-Terijoki Lakkautettu sodan jälkeen
Numero ei käytössä

(Jalasjärvi-Seinäjoki-Ylistaro)

Nykyisin valtatie 19 Jalasjärvi-Seinäjoki ja valtatie 18 Seinäjoki-Ylistaro
65


Pori-Parkano Nykyisin osa Järvi-Suomen tietä valtatie 23
Tampere-Ylöjärvi-Kuru-Virrat Näsijärven länsipuolen reitti. Osin uudelleenrakennettua tietä, osin vähemmän mairittelevaa. Tampere-Ylöjärvi ennen valtatie 3.
66 Orivesi-Lapua Orivesi-Lapua Lähes täysin alkuperäisellä reitillään, mutta uudelleenrakennettu
67 Kristiinankaupunki-Uusikaarlepyy Kaskinen-Seinäjoki 1970-luvulla reittimuutos Perälä(Teuva)-Vitberget(Närpiö) (valtatie 8). 1990-luvulla Vitberget-Kaskinen. 1990-luvulla Seinäjoki-Uusikaarlepyy valtatie 19.
68


Koivulahti-Ylihärmä Lakkautettu kantatienä (valtatien 16 läheisyyden takia?)
Virrat-Ähtäri-Pietarsaari 1990-luvulla numeroitu reitti pääosin hyvälaatuisiksi parannettuja seututeitä pitkin
69 Laukaa-Kuopio Äänekoski-Suonenjoki Lakkautettu kantatienä valtatien 9 osuuden Jyväskylä-Kuopio valmistumisen jälkeen, mutta sittemmin palautettu kantatieksi.
70 Varkaus-Joensuu Jatkettu 1970-luvulla Pieksämäen kautta Hankasalmelle (valtatie 9). Nykyisin osa Järvi-Suomen tietä valtatie 23
Numero ei käytössä (Onkamo-Niirala) Entisen valtatie 18:n reittiä Sortavalan ja Joensuun välillä, myöhemmin Mt490. Nykyisin valtatie 9
71 Savonlinna-Tohmajärvi Savonlinna-Kitee Typistetty Kiteen Puhokselle (valtatie 6), koska valtatie 18 Joensuu-Sortavala lakkautettiin sodan jälkeen
72 Sortavala-Salmi Lakkautettu sodan jälkeen
Mikkeli-Suonenjoki Aluksi Mikkeli-Pieksämäki
73


Sortavala-Suojärvi Lakkautettu sodan jälkeen
Kontiolahti-Lieksa-Nurmes Pielisen itäpuolen tie
74 Joensuu-Ilomantsi Joensuu-Ilomantsi Suunnilleen alkuperäinen linjaus
75 Siilinjärvi-Nurmes Siilinjärvi-Nurmes-Kuhmo 1970-luvulla Kuhmoon
76 Sotkamo-Kuhmo Eevala(Sotkamo)-Kuhmo Vuokatti-Eevala entinen valtatie 18, tienoikaisun valmistuttua
77 Oulu-Kajaani Nykyisin Vt22
Kyyjärvi-Viitasaari-Siilinjärvi Suurelta osin umpimetsään rakennettu poikittaistie
78 Rovaniemi-Pudasjärvi Rovaniemi-Pudasjärvi-Paltamo Suuri oikaisu Ranua-Pudasjärvi. Jatkettu 1970-luvulla Pudasjärvi-Paltamo (valtatie 22)
79 Rovaniemi-Muonio Rovaniemi-Muonio Pääosin alkuperäistä linjaa seuraten
80


Rovaniemi-Kemijärvi Nykyisin kantatie 82 Vikajärvi(Rovaniemi)-Kemijärvi
Sodankylä-Kittilä-Kolari 1990-luvulla Sodankylä-Kittilä, 2000-luvulla Kittilä-Ylläsjärvi-Kolari
81 Rovaniemi-Kuusamo Rovaniemi-Kuusamo Lossit poistettu, linjausmuutoksia Kemijoen toiselle rannalle
82 Kemijärvi-Salla Vikajärvi-Kelloselkä Kelloselkä-Vanha Salla lakkautettu sodan jälkeen. Jatkettu 1990-luvulla Rovaniemelle, kantatie 80 muutettiin Kt82:ksi
83 Sinettä(Rovaniemi)-Pello
85 Numero ei käytössä (Kokkola-Kajaani) Nykyisin valtatie 28
86 Kannus-Ylivieska-Liminka
87 Iisalmi-Nurmes Aluksi Ylivieska-Iisalmi, sittemmin Kalajoki-Iisalmi, sittemmin Kalajoki-Iisalmi-Nurmes, nykyisin Iisalmi-Nurmes. Iisalmi-Kalajoki nykyisin valtatie 27
88 Iisalmi-Raahe Aluksi Pulkkila-Raahe. 1990-luvulla valtatie 19 Iisalmi-Pulkkila muutettiin kantatieksi 88.
89 Paltamo-Vartius Kostamuksen maantie
91 Ivalo-Raja-Jooseppi Ivalo-Akujärvi entistä Petsamon tietä valtatie 4. 2000-luvulla uudelleenrakennettu tie. joka rajan toisella puolella jatkuu Murmanskiin
92 Karigasniemi-Kaamanen-Näätämö Entinen valtatie 4 Kaamanen-Karigasniemi. Jatkettu 2016 Kaamanen-Näätämö (St971)
93 Palojoensuu-Hetta-Kivilompolo
98 Aavasaksan rajatie 500 metrin mittainen kantatie valtatien 21 ja Aavasaksan rajasillan välillä