Valtatie 12

Kohteesta Tiet
(Ohjattu sivulta Kantatie 42)
Loikkaa: valikkoon, hakuun


12

Valtatie 12 Kouvola-Lahti-Tampere-Rauma, 339 km



Pohjakartta Maanmittauslaitos

Reittikartta

Tiekuvaus_0012.png

Geometriaa

Tien Mutkaisuusprofiili

Suunnanmuutoksia alle 30°/km 252 km 78 %
Suunnanmuutoksia alle 30°-60°/km 53 km 16 %
Suunnanmuutoksia yli 60°/km 19 km 6 %

Border

Vaihtoehtoisia reittejä

Päätepisteet Kautta Tiet Matka
Kouvola-Rauma
Lahti-Tampere 12 342
Lahti-Hämeenlinna-Forssa 12 10 2 12 332
Lahti-Mäntsälä-Hyvinkää-Forssa 12 4 25 3 54 10 2 12 358
Tampere-Rauma
Huittinen 12 142
Pori 12 11 8 157
Helsinki-Rauma
Forssa-Huittinen 1 2 12 247
Turku 1 40 8 257
Forssa-Jokioinen-Loimaa-Säkylä 1 2 10 213 204 12 256

Kuvaus

Kouvolasta Lahden ja Tampereen kautta Raumalle kulkeva valtatie 12 on eteläisen Suomen tärkeitä poikittaisreittejä. Moottoriliikennetietä Kouvolan länsipuolella, Lahden Joutjärven ja Nastolan Uudenkylän välillä sekä Tampereen Alasenjärven ja Kangasalan Huutijärven välillä. Moottoritietä Tampere-Nokia. Muuten kaksikaistaista tietä. Varsinkin Tampereen ja Lahden välillä verraten paljon 80 km/h nopeusrajoituksia. Ohituspaikkojen vähäisyyden ja verraten tiheän liikenteen takia tieosuus on osoittautunut varsin onnettomuusherkäksi.

Vammalan ja Nokian välinen osuus on valtatiereitiksi poikkeuksellisen mäkinen. Kuvassa jyrkät Sarkolan mäet. Korkeusero noin 60 metriä, jyrkkyys 7%.
Tie kantahämäläisessä maisemassa
Lahden ja Nastolan välistä moottoriliikennetieosuutta

Historiaa

Nykyinen valtatie 12 syntyi vuoden 1996 numerointiuudistuksessa, kun Tampereen ja Kouvolan välinen valtatie 12, Kantatien 41 Tampereen ja Huittisten välinen osuus ja Huittisten ja Rauman välinen kantatie 42 yhdistettiin valtatieksi 12.

Vuonna 1977 Huittisissa kohtasivat valtatien 2 kantatiet 41 ja 42. Lauttakylä oli tuolloin tunnetumpi paikannimi kuin Huittinen. Fennia-kartasto

Vuonna 1938 valtatieksi 12 nimetty Tampereen ja Kouvolan välinen reitti oli ajan tapaan mutkainen ja kapea soratie. Se kulki varsin tarkasti nykyisen tien linjausta, enintään muutaman kilometrin etäisyydellä siitä. Reitti kulki kylien ja kirkonkylien kautta. Tampereelta Kangasalan Huutijärvelle reitti oli yhteinen valtateiden 3 ja 9 kanssa ja Pälkäneen Kyllöön kolmostien kanssa.

Tiestön uusimisohjelmassa reitti ei ollut ensimmäisten joukossa. 1960-luvulle asti tie oli "alkuperäisessä kunnossaan" ja uusi tie valmistui pääosin 1960-luvun loppupuolella; Pälkäneen ja Kangasalan Kaivannon välillä vasta 1970-luvun puolella.

Mutkittelevaa valtatietä Lammin ja Koski Hl:n välillä. Topografikartta 1948

Koska tie rakennettiin suurelta osin lähelle vanhaa tienlinjaa, alkuperäinen tie on jäljellä lähinnä suurena määränä paikallis- ja yksityisteiden lyhyitä palasia. Merkittävin poikkeus tähän on Pälkäneen kirkonkylän ja Kaivannon välinen toistakymmentä kilometriä pitkä kunnostettu osuus, nykyinen yhdystie 13982.

Tampereen ja Kangasalan välillä tie kulki Kalevankankaan ja Messukylän kautta Kaukajärven ja Vatialan ohitse Kangasalan kirkolle. Osa liikenteestä oli poistunut kolmostien siirryttyä Valkeakosken kautta kulkevalle reitille 1960-luvun alkupuolella ja valtatien 9 oikaisun jälkeen. Reitti oli kuitenkin hidas ja helposti ruuhkautuva. Kangasalan eteläpuolelle valmistui taajaman ohittava moottoriliikennetie jo 1970-luvulla, mutta osuus Kangasalan Suoraman ja Tampereen Alasjärven välille vasta vuonna 1988. Vanha tie sai numeron 339.

Vuonna 1996 Tampereen ja Huittisten välinen osuus muuttui kantatiestä 41 valtatieksi 12 oltuaan aiemmin valtatie 9. Historiasta tarkemmin valtatien 9 kohdalla.

Rauman ja Huittisten välistä tietä rakennettiin 1950- ja 1960-luvuilla. Vuosikymmenten vaihteessa valmista oli välillä Rauma-Lappi ja Eura-Huittinen. Tie on 1970-luvun taitteen tienoilla nimetty kantatieksi 42 ja vuonna 1996 valtatieksi 12.

Valtatietä Pälkäneen kohdalla

Tampereelle valmistui keskustan pohjoisosan alittava kaksiputkinen Rantatunneli, joka 2,4 kilometrin pituisena on maan pisin maantietunneli. Tunnelin rakentamispäätöksestä käytii voimakas vuosia kestänyt poliittinen keskustelu. Alkuperäisestä suunnitelmista poiketen tunnelin puoliväliin suunniteltua liittymää kaupungin katuverkkoon ei toteutettu.

Ladataan karttaa...
Rantatunneli