Kantatie 65

Kohteesta Tiet
Loikkaa: valikkoon, hakuun


65

Kantatie 65 Epilä(Tampere)-Makkaraoja(Virrat) 97 km



65 Tampere-Kuru-Virrat 108 km
9 66 Tampere-Orivesi-Virrat 115 km
9 338 66 Tampere-Teisko-Virrat 107 km



Pohjakartta Maanmittauslaitos

Reittikartta

Tiekuvaus 0065.png

Geometriaa

Tien Mutkaisuusprofiili

Suunnanmuutoksia alle 30°/km 45 km 48 %
Suunnanmuutoksia alle 30°-60°/km 29 km 31 %
Suunnanmuutoksia yli 60°/km 20 km 22 %

Border

Kuvaus

Kantatie 65 on Näsijärven länsipuolta kulkeva reitti Tampereelta Kurun kautta pohjoiseen. Tie on Tampereelta Ylöjärvelle nelikaistaistainen ja Ylöjärveltä noin 20 km:n matkan Kyrönlahteen uutta ja nopeaa kaksikaistaista tietä. Loppuosuus on vanhempaa tietä, jonka kapeus, mutkaisuus ja mäkisyys saattavat vähentää reitin joutuisuutta.

Kapeahkoa tietä

Historiaa

Pori-Parkano-Jyväskylä

Vuonna 1938 nimettiin kantatieksi 65 valtatiet 8 ja 3 yhdistänyt tie Noormarkun ja Parkanon välillä. Tästä osuudesta rupesi 1960-luvulla kehittymään uusi Porin ja Joensuun välinen valtatie. 1970-luvulla tie ulottui Jyväskylään asti. Kun kantatien 70 osuudet Varkaudesta Pieksämäen kautta kohti Jyväskylää valmistuivat, koko Porin ja Joensuun välinen reitti nimettiin valtatieksi 23 ja numero 65 jäi pois käytöstä.

Vuoden 1938 kantatie 65
Vielä vuonna 1963 oli valtaosa tiestä sorapintainen

Ajan tapaan tietä oli ennen sotia oikaistu siten, että Niinisalosa koilliseen tie oli 30 kilometriä lähes viivasuora. Muutama mutka kuitenkin tiessä oli hankalia maastonkohtia kiertämässä. Tie on myöhemmin uudelleen rakennettu osapuilleen alkuperäiselle linjallen, mutta nämä mutkat oikaisten.

Niinisalon lähettyvillä sijaitsi melko koominen mutka; hieman samanlainen kuin kuulemma aikoinaan oli Pietarin ja Moskovan välisessä rautatiessä, kun kertomuksen mukaan tsaari oli suunnitellut ratalinjan viivottimella, jonka reunaan osui oma sormi.
Mutka on sittemmin tehty sellaiseksi kuin se olisi alun perinkin tällaiseksi suunniteltu.

Tampere-Kuru

Vuoden 1996 numerointimuutos aiheutti mullistuksia Tampereen ympäristössä. Kaupungin läpi reititetyt valtatiet 3 ja 9 viitoitettiin käyttämään kehätietä, jolloin eteläinen ja luoteinen sisääntulotie jouduttiin numeroimaan uudelleen. Eteläinen tie sai moottoritieksi mielenkiintoisen luokan: yhdystie 3495. Luoteinen tie Ylöjärvelle sen sijaan numeroitiin kantatieksi 65, joksi vuonna 1994 oli määrätty reitti Tampereelta Kurun kautta Virroille. Tien huonon laadun takia vuonna 1996 numeron 65 sai kuitenkin vain entisen kolmostien osuus Tampereelta Ylöjärvelle.

Ylöjärveltä kuitenkin ryhdyttiin 1990-luvun lopulla rakentamaan uutta tietä korvaamaan seututien 330 kaikkien hankalinta osuutta Ylöjärven ja Kyrönlahden välillä. Tämä osuus valmistui vuonna 2002, mutta teiden 330 ja 335 muuttamista kantatieksi ei maltettu jäädä odottamaan sen valmistumista, vaan muutos tehtiin jonkin verran aikaisemmin. Koska vanha osuus haarautui pohjoiseen jonkin verran nykyisen liittymän itäpuolelta, käytössä oli jonkin aikaa sellainenkin kummallisuus kuin kantatien 65 ja kantatien 65 risteys.

Ladataan karttaa...
Valtatien 3 ja kantatien 65 risteys, jossa kumpikin tie kääntyy noin 90 astetta