Kantatie 88
Kantatie 88 Iisalmi-Raahe, 191 km |
Iisalmi-Oulu 202 km
Sisällysluettelo
Pohjakartta Maanmittauslaitos
Kuvaus
Kantatie 88 on Savon ja Pohjanmaan välistä liikennettä välittävä väylä. Valtatietasoista tietä (osuus Iisalmi-Pulkkila oli ennen valtatie 19). Liikenteen määrä on varsin alhainen.
Historiaa
Kantatien 88 eteläinen osa on osa 1700-luvulla syntynyttä Savontietä Iisalmesta Piippolan ja Rantsilan kautta Ouluun.
Pohjanmaan sisäosien tieverkko vielä 1960-luvun alussa oli perin vaatimatonta tasoa.
Kun keskeisimmän valtatieverkon uusinta oli saatu kohtalaiselle tolalle, aivan 1960-luvun alussa aloitettiin tulevan kantatien 86 rakennustyöt Kokkolan-Kälviän-Kannuksen osuudella sekä Paavolan ja Limingan välillä. Yhtaikaisesti olivat 1960-luvulla rakenteilla neljä merkittävää tieyhteyttä: Kokkola-Kajaani (kantatie 85, myöhemmin valtatie 28), Kannus-Liminka (kantatie 86), Kalajoki-Iisalmi (kantatie 87, myöhemmin valtatie 27) ja Pulkkila-Raahe (kantatie 88). Teiden valmistuttua ne nimettiin kantateiksi vuonna 1970, paitsi tie 88 vuonna 1976. Näin kantateiden numerointi ulottui numeroon 88 asti. Ennen kantatieksi nimeämistä tiellä olivat numero 804 (Pulkkila-Vihanti) ja 810 (Vihanti-Raahe)
Vuonna 1938 oli valtatieksi 19 nimetty nelos- ja viitostiet yhdistävä tie Iisalmen ja Piippolan välillä. Nelostien oikaisin valmistuttua sen ja valtatien 19 risteys siirtyi Pulkkilaan. Tämä oli luonteva reitti Savosta Oulun suuntaan.
Kantatiestä 88 tuli tämän tien jatke. Vuonna 1996 valtatiestä 19 tuli maamme historian ensimmäinen valtatie, joka on valtatienä lakkautettu muun syyn kuin alueluovutusten takia. Tie muutettiin kantatieksi saaden numeron 88; kantatie 88 siis tuli ulottumaan Raahesta Iisalmeen.

Pulkkilan ja Piippolan seutua vuonna 1940. Paikkakuntien välinen reitti oli aluksi nelostie, myöhemmin valtatie 19 ja nykyisin kantatie 88. |