Kuopio-Vaasa

Kohteesta Tiet
Loikkaa: valikkoon, hakuun


Kuningas Kustaa III:n hallituskauden aikana panostettiin myös Suomen oloihin. Vuonna 1775 tehtiin kaksi isoa päätöstä: Vaasan hovioikeuden ja Kuopion kaupungin perustaminen. Samassa yhteydessä Kuningas määräsi rakennettavaksi maantien näiden kaupunkien välille. Tämä oli viimeisiä Ruotsin vallan aikaisia tiehankkeita ja päättää muinaisteidemme luettelon.

Vaasa-Kuopio

Tie kulki Kuopiosta Suonenjoen, Rautalammin, Konneveden, Laukaan, Saarijärven, Kyyjärven, Alajärven, Lapuan, Ylistaron ja Laihian kautta Vaasaan.

Tiellä oli pituutta yli 300 kilometriä. Vaikka osin kyettiinkin tukeutumaan olemassa olleisiin tieosuuksiin, kyseessä oli huomattavan suuri hanke. Rakentamiseen panostettiin runsaasti ja tie oli käyttökunnossa jo seuraavalla vuosikymmenellä.

Tie on nykyisistä teistä valtatie 16, valtatie 13, kantatie 69 ja valtatie 9 rakentuvan reitin runko. Pohjanmaalla ei aluksi menty suoraan Lapualta Alajärvelle, vaan Kuortaneen Salmin kautta.

Tilanne eteläisellä Pohjanmaalla vuoden 1806 tiekartan mukaan

Äänekosken tienoilla Koivistossa tie yhtyi Vanhaan Laukaan tiehen, joka oli reitti Hämeenlinnan suuntaan. Pääreitti Jyväskylän ja Kuopion välillä kulki Laukaan, Rautalammin ja Suonenjoen kautta, kunnes uusi valtatie 9 valmistui 1970-luvun alussa. Laukaan-Suonenjoen tieosuus pudotettiin pois päätieverkosta, mutta muutaman vuoden päästä nostettiin sinne takaisin palauttamalla tielle numero 69.

Muinaisreittiä ei järin paljon arvosteta Hirvaskankaalla. Viitoitus ei ole Vaasaan eikä Kuopiooon.

Kuopion ja Vaasan välille on sittemmin rakennettu uusi poikittaisreitti. Vuonna 1986 valmistunut tie Siilinjärvi-Viitasaari-Kyyjärvi lyhentää Kuopion ja Vaasan välimatkaa 16 kilometriä ja ajoaikaa parikymmentä minuuttia verrattuna etelämpänä kulkevaan reittiin.