Seututie 304

Kohteesta Tiet
Loikkaa: valikkoon, hakuun


304

Seututie 304 Valkeakoski–Konhonvuolle, 14 km


304 3044 303 Valkeakoski-Toijala 21 km


Pohjakartta Maanmittauslaitos

Reittikartta

Tiekuvaus 0304.png

Kuvaus

Seututie 304 yhdistää toisiinsa Valkeakosken ja Toijalan. Itse seututie 304 päättyy nykyisin valtatiehen 3 ja valtatiehen 9 Vanajaveden Konhonvuolteen pohjoispuolella. Ennen tätä liittyymää Toijalan suuntaan haarautuu tien 304 alkuperäinen linja, jonka numero on nykyisin 3044.

Valkeakoskella tie kulkee useamman kilometrin verran katuverkossa. Muuten se on tavanomaista seututietä.

Valkeakosken keskustaa vuonna 2023
Maantien 3044 haarautumiskohta
Satunnaista kulkijaa saattaa hämmentää Toijalaa lähestyttäessä ajoradan oikealle puolelle ilmestyvä vastaan tuleva liikenne. Kyse on valtatien 9 Turun suunnasta saapuvasta rampista, joka kulkee aivan tien 3044 vieressä.

Historiaa

Valkeakosken raskas paperiteollisuus oli vielä hämmästyttävän myöhään vesikuljetusten ja kehnojen maanteiden varassa. Vielä 1930-luvun lopulle teollisuus oli erittäin mutkaisten Lempäälään ja Hämeenlinnaan kulkeneiden maanteiden varassa proomukuljetusten lisäksi. Vesistöt olivat silloiselle tienrakennukselle merkittävä este.

Valkeakosken-Toijalan seutu vuoden 1939 Suomen Tiekartassa

Rautatie Toijalan ja Valkeakosken välille valmistui vuonna 1938. Se ylitti Konhonvuolteen ristikkosiltaa pitkin. Rautatien linjaa seuraava maantie Valkeakosken ja Toijalan välille valmistui vuonna 1954. Se muutti nopeasti matkustustapoja: Jo vuonna 1955 VR aloitti junia korvaavan linja-autoliikenteen ja vuoden 1956 lopulla henkilöliikenne radalla loppui.

Maantie kulki Konhonvuolteen ylitse rautatien kanssa yhteistä siltaa aina 1980-luvulle saakka, jolloin rautatiesillan viereen valmistui maantiesilta. Sillat ylittävät Kokemäenjoen vesistön Vanajan reitin.

Konhonvuolteen yhdistetty rautatie- ja maantiesilta vuonna 1987. Uusi maantiesilta on rakenteilla. Rautatiemuseo.

Aluksi maantie kulki Valkeakosken Lotilanjärven pohjoispuolitse. 1990-luvun lopulla rakennettiin viimeistä osuutta Helsingin ja Tampereen välisestä kolmostien moottoritiestä ja se oli päätetty linjata Rapolanharjun suojelemiseksi Toijalan kautta. Tie ylittää vesistön Konhonvuolteen kohdalla tien 304 alkuperäisen linjauksen länsipuolella. Tässä yhteydessä rakennettiin Konhonvuolteen pohjoisrannalle tielle 304 trumpettiliittymä. Sen kautta aukesi sujuva reitti Valkeakoskelta Turun suuntaan. Samassa yhteydessä tie 304 linjattiin Valkeakoskella uutta reittiä Lotilanjärven eteläpuolelta. Tie kulkee kilometrin matkan yhdessä seututien 130 kanssa siten, että tie 130 liittyy T-risteyksissä päätieksi merkittyyn tiehen 304 väistämisvelvollisena.

Konhonvuolle 1976
Konhonvuolle 2023
Tien 304 aikaisempi reitti (sininen nuoli) ja nykyinen (vihreä)