Seututie 482

Kohteesta Tiet
Loikkaa: valikkoon, hakuun


482

Seututie 482, Kitee-Rääkkylä-Liperi-Viinijärvi, 80 km



Pohjakartta Maanmittauslaitos

Reittikartta

Tiekuvaus 0482.png

Kuvaus

Kiteen-Rääkkylän-Liperin maantie on vaihtoehtoinen reitti Joensuun ohitse kaupungin lounaispuolitse. Tie on harvoja seututeitä, joilla on lossi: Arvinsalmessa tie risteää Saimaan syväväylän kanssa ja salmi ylitetään lossilla. Arvinsalmen lossi on uusi: valmistunut vuonna 2011 Teijon telakalla ja kuljetettu paikoilleen Saimaan kanavan kautta.

Tie on varsin sujuvaa varsin tyypillistä seututietä.

Rääkkyläläisessä metsämaisemassa
Maatalousmaisemaa Liperissä
Arvinsalmen lossi

Historiaa

Tielinjaus on tunnettu jo 1600-luvulta venäläisenä sotilastienä. (Vuonna 1595 solmitussa Täyssinän rauhassa nykyinen Liperin seutu jäi Venäjän puolelle.) Tämä tie on todennäköisesti ollut vain ratsastajille kelvollinen. Tutjunniemen ja Rääkkylän väliin jäi kuitenkin noin 5,5 kilometrin levyinen aukko, joka jouduttiin ylittämään lossiveneillä.

Liperin ja Rääkkylän välinen tie rakenteilla. Suomen tiekartta 1938

Liperin ja Rääkkylän välinen tie rakennettiin 1930- ja 1940-luvuilla Oravisalon kautta. Tällöin Kivisalmeen ja Arvinsalmeen asetettiin lossit.

Kivisalmi vuonna 1975

Ennen tien rakentamista vuonna 1908 ruopattiin Kivisalmea ja oikaistiin laivaväylää rakentamalla avokanava. Ruopattaessa tuli vastaan yli viiden kuutiometrin kokoinen kellertävä kivenmurikka, joka kiilteli ihmeellisesti. Se saatiin ylös, kun se oli räjäytetty seitsemään osaan. Loppu kertomuksesta onkin suomalaisen teollisuushistorian kovinta ydintä: Geologit totesivat kiven olevan kuparimalmia, rupesivat etsimään kiven emäkalliota ja kahdessa vuodessa löysivätkin rikkaan kupariesiintymän Kuusjärven pitäjän Outokummusta.

Kivisalmen lossi korvattiin vuonna 1982 valmistuneella sillalla.

Kivisalmen silta