Valtatie 2

Kohteesta Tiet
Loikkaa: valikkoon, hakuun
2

Valtatie 2 Palojärvi(Vihti)-Mäntyluoto(Pori), 227 km


1 2 Helsinki-Palojärvi-Pori 242 km


Pohjakartta Maanmittauslaitos

Reittikartta

Tiekuvaus 0002.png

Geometriaa

Tien mutkaisuusprofiili

Suunnanmuutoksia alle 30°/km 198 km 89 %
Suunnanmuutoksia alle 30°-60°/km 23 km 10 %
Suunnanmuutoksia yli 60°/km 3 km 1 %

Kuvaus

Valtatie 2 alkaa nykyisin Vihdin Palojärveltä haarautuen valtatiestä 1. Tie on pääosin rakennettu 1950- ja 1960-luvun taitteen molemmin puolin eikä se profiililtaan täysin vastaa nykyajan tarpeita. Mitään peruskorjausta ei tielle ole odotettavissa, vaan vuoden 2008 loppuun mennessä on tehty yksittäisissä kohteissa parannuksia, kuten ohituskaistoja, risteyksien uudelleenkanavointeja ja nelikaistaistaminen Palojärven ja Nummelan välillä.

Karkkilan ja Forssan välistä osuutta
Forssan ja Humppilan välinen osuus on suora, mutta mäkinen. Vanhanaikainen profiili aiheuttaa näkemäkatveita.
Karkkilan ja Forssan välistä osuutta parannettiin ja levennettiin vuoden 2010 molemmin puolin. Ohituskaista rakenteilla Loukun luoteispuolella vuonna 2007.
Nelikaistainen osuus Vihdissä Palojärven (Vt1) ja Nummelan välillä

Historiaa

Vuonna 1938 valtatieksi 2 nimettiin reitti Helsingistä Nummen Saukkolan, Pusulan, Someron, Jokioisten, Ypäjän, Loimaan, Alastaron ja Huittisten kautta Poriin. Tie kulki yhdessä valtateiden 1 ja 3 kanssa Helsingin Pitäjänmäelle ja valtatien 1 kanssa Nummelle. Osuus Nummi-Somero kulki nykyisiä teitä 125 ja 280, osuus Somero-Loimaa teitä 52 ja 213 ja osuus Loimaa-Huittinen teitä 213, 2101 ja 41. Yhteydet Helsingistä Forssaan kulkivat kolmostietä Lopelle, josta kantatietä 54 Tammelan ylängölle Hämeen härkätietä ja Tammelaan Portaasta Forssaan.

Helsinki
Nummi 72 Nummi
Somero 114 42 Somero
Loimaa 168 96 54 Loimaa
Huittinen 220 148 106 52 Huittinen
Pori 291 219 177 123 71

Vuoden 1938 linjauksen mukainen etäisyystaulukko

1950- ja 1960-luvuilla valmistui kokonaan uusi kakkostie reitille Helsinki-Hämeenkylä-Karkkila-Forssa-Huittinen-Pori.

Tien alkuosuus varsinkin Espoon ja Vihdin alueilla kulki vaikean maaston läpi ja oli hyvin mutkainen, mäkinen ja kapea juuri vailla ohitusmahdollisuuksia. Valtatien 1 moottoritien rakentamisen yhteydessä 1970-luvun lopulla rakennettiin 21 kilometriä uutta tietä Vihdin Palojärven ja Olkkalan väliin. Kakkostien linjaus siirrettiin tälle selvästi paremmalle reitille, vaikka reitti onkin 7 kilometriä pitempi kuin alkuperäinen. Lisäksi myöhemmin Olkkalan ja Karkkilan väliin rakennettiin kaksi ohituskaistaparia pullonkaulaksi jäänyttä osuutta parantamaan. Vanha osuus Helsingin Ruskeasuolta Vihdin Olkkalaan on nykyisin seututie 120. Se on nelikaistaistettu Kehä III:lle asti ja siitä Olkkalaan se on osapuilleen alkuperäisessä asussaan.


Pohjakartta Maanmittauslaitos

Valtatie 2:n vanhat linjaukset vuodelta 1938 (musta) ja 1950-1960-luvuilta (sininen)

Valtateiden 1 ja 2 haara Saukkolassa

Vuoden 1996 numerointiuudistuksessa seututie 265 Porista Mäntyluodon satamaan numeroitiin valtatieksi 2.

Porin seutu 1977. Ohikulkutietä ei vielä ole ja kakkostie ei ulotu Mäntyluotoon. Fennia-kartasto.