Yhteenveto pääteiden muutoksista

Kohteesta Tiet
Loikkaa: valikkoon, hakuun


Yhteenveto valta- ja kantatieverkon merkittävimmistä muutoksista

Vuonnan 1938 määritellyn päätieverkon perusratkaisu on säilynyt verraten muuttumattomana näihin päiviin. Hävitty sota tietysti on aiheuttanut muutoksia itäisessä Suomessa. Muualla osa teistä on saanut jonkin verran uuden reitin, muutama kantatie on lakkautettu ja vuosien varrella on tietysti rakennettu koko joukko uusia teitä.

Seuraavasta taulukosta käy ilmi, mitä vuoden 1938 teille on päällisin puolin tapahtunut ja mitä muita muutoksia tieverkolla on tehty.

Tie Vuoden 1938 reitti Nykyinen reitti Muutokset
1 Helsinki-Turku Helsinki-Turku Moottoritie Helsinki-Turku. Ohikulkutie 1970-luvulla Saloon. Eurooppatie; ennen E80 ja E3, nykyisin E18. Alkuperäinen tielinja seututienä 110.
2 Helsinki-Somero-Loimaa-Pori Vihti-Pori-Mäntyluoto Uudelleenrakennus reitille Helsinki-Forssa-Huittinen-Pori. Myöhemmin uusi linjaus Palojärvi (Vt1)-Olkkala
3 Helsinki-Vaasa Helsinki-Vaasa Moottoritie Helsinki-Tampere ja Vaasassa.

Linjausmuutoksia Hämeenlinnan ja Tampereen välillä: Aluksi Pälkäneen kautta, sitten uudelleenrakennettu valtatie Valkeakosken kautta ja nykyisin moottoritie Toijalan kautta. Eurooppatie; ennen E79, nykyisin E12. Viitoitus Tampereen ohi ohikulkutietä. Tampereen eteläinen sisääntulo nykyisin Mt3495 ja luoteinen Kt65.

4 Helsinki-Petsamo Helsinki-Utsjoki Moottoritie Helsinki-Lusi(Heinola), Vaajakoski-Jyväskylä ja Oulun ympäristössä.

Merkittävä linjausmuutos Helsinki-Lahti-Padasjoki 1960-luvun alussa. Ohikulkutiet Mäntsälässä, Lahdessa, Kemissä ja Oulussa. 1990-luvulla linjaus Päijänteen itäpuolelle. Tällöin Lahti-Jämsä Vt24 ja Jämsä-Jyväskylä Vt9. Sodan jälkeen reitti Ivalo-Karigasniemi, myöhemmin Ivalo-Utsjoki. Eurooppatie; ennen E4 Helsinki-Keminmaa(-Tornio), nykyisin E75 Helsinki-Utsjoki.

5 Helsinki-Kemijärvi Lahti-Kemijärvi-Sodankylä Moottoritie Kuopion ympäristössä.

Uusi linjaus Helsinki-Lahti 1950-luvulla. Numerointi 1970-luvulla alkamaan Lahdesta, 1990-luvulla Heinolan Lusista. Reittiä jatkettu Sodankylään. Ohikulkutiet Mikkelissä, Varkaudessa, Kuopiossa, Iisalmessa ja Kajaanissa. Eurooppatie E63 Kuopio-Sodankylä.

6 Helsinki-Sortavala Pernaja-Joensuu-Kajaani Moottoritie Imatran ympäristössä.

Numerointi alkamaan 1970-luvulla Pernajan Koskenkylästä (Vt7). Sodan jälkeen reitti Helsinki-Lappeenranta-Joensuu. Ohikulkutiet Kouvolassa, Lappeenrannassa ja Joensuussa; Imatran läpi taajamaton reitti. 1990-luvulla jatkettu Kajaaniin. Joensuu-Kajaani ennen Vt18.

7 Helsinki-Viipuri Helsinki-Vaalimaa Moottoritie Helsinki-Vaalimaa.

Sodan jäljiltä katkaisu Vaalimaalle. Eurooppatie; ennen E80 ja E3, nykyisin E18. Ohikulkutie Porvoosssa, Loviisassa ja Haminassa, taajamaton Karhulan läpiajo.

8 Turku-Oulu Turku-Liminka Moottoritie Turku-Raisio ja Vaasan eteläpuolella.

Numerointi katkaistu 2000-luvulla Limingan Haaransiltaan (Vt4). Tienoikaisut Kristiinankaupungin, Närpiön, Uudenkaarlepyyn ja Pietarsaaren itäpuolitse sekä Raahesta suoraan Liminkaan. Ohitustiet Porissa, Vaasassa, Kokkolassa ja Raahessa. Eurooppatie E8.

9 Turku-Huittinen-Tampere-Jämsä Turku-Loimaa-Tampere-Kuopio-Joensuu-Niirala Moottoritie Turku-Lieto As,Toijala-Tampere, Jyväskylä-Vaajakoski, Kuopion eteläpuolella ja Joensuussa.

Linjaus Vammala-Tottijärvi-Nokia 1960-luvulla. 1970-luvulla kokonaan uusi tie ja linjaus Loimaan kautta. Tällöin Aura-Tampere [Kantatie 41]]; myöhemmin Aura-Huittinen Kt41 ja Huittinen-Tampere Vt12. Merkittävät oikaisut Tampere-Orivesi ja Länkipohja-Jämsä. Kangasala-Orivesi nykyisin Kt58. 2000-luvulla Kylmäkoski-Lempäälä uusi reitti Kylmäkoski-Toijala ja edelleen Vt3:n kanssa Tampereelle. Keskikaiteellista ohituskaistatietä Orivesi-Jämsä (ja osin Jämsä-Jyväskylä). 1970-luvulla linjauksen jatko Jämsä-Jyväskylä (Vt4:n kanssa) ja edelleen Jyväskylä-Kuopio uuden tien valmistuttua. Nykyisin Jämsä-Jyväskylä vain Vt9. Eurooppatie Turku-Kuopio; ennen E80, nykyisin E63. Ohikulkutie Tampereella.

Jatkettu vuonna 2010 Niiralaan muuttamalla teiden 17 ja 70 numero.

10 Turku-Somero-Hämeenlinna-Tuulos Turku-Forssa-Hämeenlinna-Tuulos Kokonaan uusi tie Turku-Hämeenlinna. Hämeenlinnan eteläinen ohitus 1960-luvulla.
11 Tampere-Pori Nokia-Pori Numerointi typistetty, kun Vt12 jatkettiin Tampere-Rauma
12 Tampere-Lahti-Kouvola Rauma-Tampere-Lahti-Kouvola Moottoritie Tampere-Nokia.

Uudelleenrakennettu 1960-1970-luvulla. Uusi linjaus Kangasala-Tampere. 1990-luvulla jatkettu Tampere-Rauma, korvaten numerot Vt11 Tampere-Nokia, Kt41 Nokia-Huittinen ja Kt42 Huittinen-Rauma.

13 Viipuri-Jyväskylä-Kokkola Nuijamaa-Jyväskylä-Kokkola Moottoritie Jyväskylä-Vaajakoski.

Sodan jälkeen Lappenranta-Kokkola, myöhemmin reittiä jatkettu Nuijamaalle. Uudet linjaukset Savitaipale-Suomenniemi, Kangasniemi-Lievestuore-Jyväskylä ja Jyväskylä-Hirvaskangas-Saarijärvi.

14 Viipuri-Savonlinna-Juva Parikkala-Juva Sodan jälkeen katkaisu Parikkalan Särkisalmelle (Vt6).
15 Viipuri-Rajajoki Sodan jälkeen lakkautettu
Kotka-Mikkeli Korvasi Kt60 Hamina-Kouvola, uusi tie Kouvola-Ristiina (Vt13)
16 Vaasa-Kyyjärvi Ylistaro-Kyyjärvi Vaasa-Ylistaro nykyisin Vt18
17 Kuopio-Joensuu Numero ei käytössä Nykyisin Vt9
18 Sortavala-Joensuu-Kajaani Sodan jälkeen Joensuu-Kajaani. Uusi linjaus Nuasjärven eteläpuolta Vuokatti-Kajaani. 1990-luvulla kokonaan uuteen paikkaan Vaasa-Jyväskylä, jolloin Joensuu-Kajaani Vt6. 1990-luvulla Onkamo-Niirala Kt70, 2000-luvulla Vt9.
Vaasa-Seinäjoki-Ähtäri-Jyväskylä Suurelta osin numerointimuutoksin tehty reitti. Korvaa Kt64 Seinäjoki-Ylistaro
19 Iisalmi-Piippola Muutettu kantatieksi 88
Jalasjärvi-Seinäjoki-Uusikaarlepyy Uusi reitti 1990-luvulla. Korvaa

Kt64 Jalasjärvi-Seinäjoki ja Kt67Seinäjoki-Uusikaarlepyy

20 Oulu-Kuusamo Oulu-Kuusamo Uusi linjaus Taivalkoskella
21 Kemi-Muonio Tornio-Kilpisjärvi Sodan jälkeen jatkettu saksalaisten rakentamaa sotilastietä Kilpisjärvelle. Kemi-Tornio nykyisin Vt29. Eurooppatie; ennen E78, nykyisin E8
22 Oulu-Kajaani Entinen Kt77
23 Pori-Jyväskylä-Joensuu Järvi-Suomen tie. Korvaa Kt65 Pori-Parkano ja Kt70 Hankasalmi-Varkaus-Joensuu.
24 Lahti-Jämsä Vt4:n entinen linjaus
25 Hanko-Mäntsälä Moottoritie Lohja-Lohjanharju. Korvaa Kt53 Hanko-Mäntsälä
26 Hamina-Taavetti Entinen Kt61
27 Iisalmi-Kalajoki Korvaa Kt89 Iisalmi-Kalajoki
28 Kokkola-Kajaani Entinen Kt85
29 Keminmaa-Tornio Maailman pohjoisin moottoritie.

Ennen Vt21 (paitsi Tornionjoen itärannalta rajalle 1000 m). Eurooppatie; ennen E4, nykyisin E8. Torniossa raja-asema-Tornionjoen itäpuoli (1000 m) E4.

40 Turun ohikulkutie
41 Aura-Huittinen Entinen Vt9:n linjaus. Aiemmin Aura-Huittinen-Nokia
42 Numero ei käytössä Nykyisin Vt12 osuus Huittinen-Rauma
43 Uusikaupunki-Harjavalta
44 Äetsä-Kauhajoki Aluksi Äetsä-Kankaanpää
45 Helsinki-Hyrylä-Hyvinkää Moottoritie Helsinki-Tuusula.

Entinen Vt4 Helsinki-Hyvinkää ja Vt5 Helsinki-Hyrylä, myöhemmin Mt137

(Tampereen ohikulkutie) Myöhemmin Kt60, läntisen osan valmistuttua Valtatie 3 ja Valtatie 9
46 Kouvola-Heinola Entinen Kt60
50 Helsingin Kehä III Eurooppatie E18 Vt1:n ja Vt7:n välillä.
51 Helsinki-Tammisaari-Hanko Helsinki-Karjaa Moottoritie Helsinki-Kirkkonummi.

Porkkalan luovutuksen aikana Espoonlahti-Lapinkylä-Siuntio-Virkkala (Kt53). Tällöin Kt53 Lohjanharju-Hanko. Porkkalan palauksen jälkeen kokonaan uudelleenrakennus 1960-1970-luvulla Espoonlahti-Karjaa.

52 Tammisaari-Salo Tammisaari-Salo-Somero-Jokioinen Numerointi jatkettu 1990-luvulla. Somero-Jokioinen vanhaa maantietä ja Vt2:n linjaus 1950-luvulle.
53


Lohjanharju-Tammisaari Porkkalan luovutuksen jälkeen Lohjanharju-Virkkala (Virkkala-Hanko Kt51). Myöhemmin Lohjanharju-Hanko. Tietä jatkettiin ensin Hyvinkäälle ja sitten Mäntsälään. 1990-luvulla muutos Vt25:ksi.
Tuulos-Padasjoki 1990-luvulla numeroitu entinen Mt319. 1950-luvun lopulle suurimmalta osin Vt4:n alkuperäistä linjausta
54 Loppi-Forssa-Jokioinen Lahti-Riihimäki-Loppi-Tammela Lähes täysin uudella reitillä; alkuperäistä reittiä vain Loppi-Vojakkala 19 km. Vt2:n uuden linjauksen jälkeen Riihimäki-Perähuhta (Tammela, Vt10). Myöhemmin rakennettu uusi osuus Riihimäki-Lahti
55 Porvoo-Hämeenlinna Porvoo-Mäntsälä Mäntsälä-Hausjärvi-Turenki-Miemala lakkautettu kantatienä. Osin korvaava tie Vt25 Mäntsälä-Hyvinkää.
56


Hämeenlinna-Toijala-Tampere Lakkautettu kantatienä ensin Sääksmäki-Hämeenlinna Vt3:n valmistuttua ja myöhemmin kokonaan Vt9:n uuden linjauksen valmistuttua. Moottoritie Hämeenlinna-Tampere seuraa varsin suurelta osin entisen Kt56:n linjaa.
Jämsä-Mänttä Numerointimuutoksella 1990-luvulla maantiestä tehty kantatie
57 Huittinen-Urjala-Toijala Lakkautettu kantatienä. Tie kävi päätienä tarpeettomaksi, koska lähettyville rakennettiin ensin Vt2 ja sitten Vt9.
Hämeenlinna-Pälkäne Entisen Vt3:n reittiä seuraten rakennettu 1970-luvulla. Aluksi Mt305, noin vuodesta 1990 Kt57.
58


Lahti-Padasjoki Korvautui Vt4:n uudella linjauksella 1960-luvun alussa.
Kangasala-Kärsämäki Suomen pisin kantatie. Alun perin rakennettu Orivesi-Keuruu. 1990-luvulla numerointimuutoksin tehty reitti. Kangasala-Orivesi entinen Vt9, sittemmin Mt324
59 Heinola-Toivakka Numero ei käytössä Päijänteen itäpuolen tie. Vt13:n linjausmuutoksen jälkeen Heinola-Vaajakoski. 1990-luvulta Vt4.
60


Hamina-Kouvola Numero ei käytössä Korvattu hieman eri linjausta kulkevalla Vt15:llä.
(Kouvola-Heinola) Nykyisin Kt46
(Tampereen ohitustie) Ylöjärvi-Tampere E Vt3, Tampere E-Alasjärvi Vt9
61 Viipuri-Lahdenpohja Lakkautettu sodan jälkeen
Numero ei käytössä

(Hamina-Taavetti)

Nykyisin Vt26
62


Viipuri-Rautu Lakkautettu sodan jälkeen
Mikkeli-Puumala-Imatra-Raja Lossit korvattu sillolla. Numeroinnin jatko rajalle 2000-luvulla
63 Viipuri-Terijoki Lakkautettu sodan jälkeen
Kauhava-Kaustinen-Ylivieska 1990-luvulla osin

uudelleenrakennettu reitti

64


Viipuri-Terijoki Lakkautettu sodan jälkeen
Numero ei käytössä

(Jalasjärvi-Seinäjoki-Ylistaro)

Nykyisin Vt19

Jalasjärvi-Seinäjoki ja Vt19Seinäjoki-Ylistaro

65


Pori-Parkano Nykyisin osa Järvi-Suomen tietä Vt23
Tampere-Ylöjärvi-Kuru-Virrat Näsijärven länsipuolen reitti. Osin uudelleenrakennettua tietä, osin vähemmän mairittelevaa. Tampere-Ylöjärvi ennen Vt3.
66 Orivesi-Lapua Orivesi-Lapua Lähes täysin alkuperäisellä reitillään, mutta uudelleenrakennettu
67 Kristiinankaupunki-Uusikaarlepyy Kaskinen-Seinäjoki 1970-luvulla reittimuutos Perälä(Teuva)-Vitberget(Närpiö) (Vt8). 1990-luvulla Vitberget-Kaskinen. 1990-luvulla Seinäjoki-Uusikaarlepyy Vt19.
68


Koivulahti-Ylihärmä Lakkautettu kantatienä (Vt16:n läheisyyden takia?)
Virrat-Ähtäri-Pietarsaari 1990-luvulla numeroitu reitti pääosin hyvälaatuisiksi parannettuja seututeitä pitkin
69 Laukaa-Kuopio Äänekoski-Suonenjoki Lakkautettu kantatienä Vt9:n osuuden Jyväskylä-Kuopio valmistumisen jälkeen, mutta sittemmin palautettu kantatieksi.
70 Varkaus-Joensuu Jatkettu 1970-luvulla Pieksämäen kautta Hankasalmelle (Vt9). Nykyisin osa Järvi-Suomen tietä Vt23
Numero ei käytössä (Onkamo-Niirala) Entisen Vt18:n reittiä Sortavalan ja Joensuun välillä, myöhemmin Mt490. Nykyisin Vt9
71 Savonlinna-Tohmajärvi Savonlinna-Kitee Typistetty Kiteen Puhokselle (Vt6), koska Vt18 Joensuu-Sortavala lakkautettiin sodan jälkeen
72 Sortavala-Salmi Lakkautettu sodan jälkeen
Mikkeli-Suonenjoki Aluksi Mikkeli-Pieksämäki
73


Sortavala-Suojärvi Lakkautettu sodan jälkeen
Kontiolahti-Lieksa-Nurmes Pielisen itäpuolen tie
74 Joensuu-Ilomantsi Joensuu-Ilomantsi Suunnilleen alkuperäinen linjaus
75 Siilinjärvi-Nurmes Siilinjärvi-Nurmes-Kuhmo 1970-luvulla Kuhmoon
76 Sotkamo-Kuhmo Eevala(Sotkamo)-Kuhmo Vuokatti-Eevala entinen Vt18, tienoikaisun valmistuttua
77 Oulu-Kajaani Nykyisin Vt22
Kyyjärvi-Viitasaari-Siilinjärvi Suurelta osin umpimetsään rakennettu poikittaistie
78 Rovaniemi-Pudasjärvi Rovaniemi-Pudasjärvi-Paltamo Suuri oikaisu Ranua-Pudasjärvi. Jatkettu 1970-luvulla Pudasjärvi-Paltamo (Vt22)
79 Rovaniemi-Muonio Rovaniemi-Muonio Pääosin alkuperäistä linjaa seuraten
80


Rovaniemi-Kemijärvi Nykyisin Kt82 Vikajärvi(Rovaniemi)-Kemijärvi
Sodankylä-Kittilä-Kolari 1990-luvulla Sodankylä-Kittilä, 2000-luvulla Kittilä-Ylläsjärvi-Kolari
81 Rovaniemi-Kuusamo Rovaniemi-Kuusamo Lossit poistettu, linjausmuutoksia Kemijoen toiselle rannalle
82 Kemijärvi-Salla Vikajärvi-Kelloselkä Kelloselkä-Vanha Salla

lakkautettu sodan jälkeen. Jatkettu 1990-luvulla Rovaniemelle, Kt80} muutettiin Kt82:ksi

83 Sinettä(Rovaniemi)-Pello
85 Numero ei käytössä (Kokkola-Kajaani) Nykyisin Vt28
86 Kannus-Ylivieska-Liminka
87 Iisalmi-Nurmes Aluksi Ylivieska-Iisalmi, sittemmin Kalajoki-Iisalmi, sittemmin Kalajoki-Iisalmi-Nurmes, nykyisin Iisalmi-Nurmes. Iisalmi-Kalajoki nykyisin Vt27
88 Iisalmi-Raahe Aluksi Pulkkila-Raahe. 1990-luvulla Vt19 Iisalmi-Pulkkila muutettiin kantatieksi 88.
89 Paltamo-Vartius Kostamuksen maantie
91 Ivalo-Raja-Jooseppi Ivalo-Akujärvi entistä Petsamon tietä Vt4. 2000-luvulla uudelleenrakennettu tie. joka rajan toisella puolella jatkuu Murmanskiin
92 Karigasniemi-Kaamanen-Näätämö Entinen Vt4 Kaamanen-Karigasniemi. Jatkettu 2016 Kaamanen-Näätämö (St971)
93 Palojoensuu-Hetta-Kivilompolo
98 Aavasaksan rajatie 400 metrin mittainen kantatie Vt21:n ja Aavasaksan rajasillan välillä