Ero sivun ”Kangasala-Orivesi” versioiden välillä
(Ak: Uusi sivu: {{Begin}} == Kangasala-Orivesi == <br />{{Kuva|Muinais_Orivesi-Kangasala.png|Kangasala-Orivesi}} Kangasalan ja Oriveden välinen maantie kulkee pääosan matkastaan Längelm...) |
(→Kangasala-Orivesi) |
||
Rivi 5: | Rivi 5: | ||
<br />{{Kuva|Muinais_Orivesi-Kangasala.png|Kangasala-Orivesi}} | <br />{{Kuva|Muinais_Orivesi-Kangasala.png|Kangasala-Orivesi}} | ||
− | Kangasalan ja Oriveden välinen | + | Kangasalan ja Oriveden välinen [[Muinaistiet|muinaistie]] kulkee pääosan matkastaan Längelmäveden ja Vesijärven välistä varsin mäkistä kannasta. Reitti saattaa olla tunnettu jo keskiajalta. Linjaus on vakiintunut mahdollisesti 1600-luvulla. |
{{Kuva|Muinais_Kangasala-Orivesi.png|"Uusi" valtatie 9. Yhdiste Suomen tiekartan lehdistä 4 (1939) ja 7 (1938)}} | {{Kuva|Muinais_Kangasala-Orivesi.png|"Uusi" valtatie 9. Yhdiste Suomen tiekartan lehdistä 4 (1939) ja 7 (1938)}} |
Nykyinen versio 28. joulukuuta 2021 kello 01.02
Kangasala-Orivesi
Kangasalan ja Oriveden välinen muinaistie kulkee pääosan matkastaan Längelmäveden ja Vesijärven välistä varsin mäkistä kannasta. Reitti saattaa olla tunnettu jo keskiajalta. Linjaus on vakiintunut mahdollisesti 1600-luvulla.
Joissain lähteissä on arvailtu, että Vanha Laukaan tie olisi ehkä kulkenut tätä reittiä, mutta reittiä Längelmäveden itäpuolella Sahalahden kautta pidetään todennäköisempänä.
Aikakirjoissa mainitaan myös Vesijärven länsipuolta Lihasulan ja Siitaman kautta kulkenut tie Kangasalta Orivedelle, mutta tämä lienee uudempaa perua.
Vuonna 1938 tieosuus nimettiin osaksi valtatietä 9. Tätä aikakautta kesti 1970-luvun alkupuolelle, kunnes uusi tielinja Tampereelta Vesijärven pohjoispuolitse Orivedelle valmistui. Tieosuudesta tuli maantie 324. 1990-luvun numerointireformissa Oriveden ja Keuruun välinen kantatie 58 venytettiin ulottumaan Kangasalta Kärsämäelle.
Tie on edelleen hyvin mäkinen ja mutkainen.