Kantatie 45

Kohteesta Tiet
Versio hetkellä 21. joulukuuta 2019 kello 15.30 – tehnyt Matti (keskustelu | muokkaukset) (Historiaa: Kartta Hki-Tuusula 1975)
Loikkaa: valikkoon, hakuun


45

Kantatie 45 Helsinki-Tuusula-Hyvinkää, 51 km



Pohjakartta Maanmittauslaitos

Reittikartta

Tiekuvaus_0045.png

Geometriaa

Tien Mutkaisuusprofiili

Suunnanmuutoksia alle 30°/km 31 km 66 %
Suunnanmuutoksia alle 30°-60°/km 12 km 26 %
Suunnanmuutoksia yli 60°/km 4 km 9 %

Border

Kuvaus

Kantatie 45, Tuusulanväylä, on ennen kaikkea pääkaupunkiseudun kuntien lähiliikenteen valtaväylä. 22 kilometrin mittainen osuus moottoritietä; Tuusulan ja Hyvinkään väli pääosin hyvätasoista kaksikaistaista tietä.

Tuusulan ja Hyvinkään välistä kaksikaistaista tieosuutta
Moottoritieosuutta

Historiaa

Alkuperäinen vuonna 1938 määrätty nelostien reitti kulki Helsingistä Petsamoon. Helsingistä tie lähti yhdessä viitostien kanssa Tuusulan Hyrylään, josta Hyvinkäälle, nykyisten teiden 290, 54, 2951, 3190 ja 53 reittiä Hausjärven ja Lammin kautta Padasjoelle.

Helsingissä tehtiin tien oikaisu 1930-luvulla Käpylästä Tuomarinkylän kautta Helsingin pitäjän kirkolle ja edelleen Hyrylään. Ensimmäinen osuus Käpylästä Vantaanjoen sillalle valmistui lokakuussa 1933. Tämä tie on nykyisen Tuusulanväylän perusta. Tie oli maan ensimmäisiä teitä, jotka päällystettiin asfaltilla.

Tuomarinkylän tietä päällystetään asfalttibetonilla vuonna 1935
Tuolloiset Nelostie ja Viitostie Helsingissä 1954
Mutkittelevaa tietä Nukarissa 1955. Nukari jää nykyisen oikaistun tielinjan länsipuolelle.

Hyrylän-Nukarin-Salmelanmäen 17 km:n mittainen osuus uudellenrakennettin toistuvasti keskeytyksissä olleina työttömyystöinä vuosina 1953-1960.

1950-luvulla valmistui uusi tie Helsingistä Lahteen ja nelostie linjattiin 1960-luvun alussa reitille Helsinki-Lahti-Padasjoki. Tällöin Helsingin ja Tuusulan kautta Hyvinkäälle kulkeva valtatie muuttui maantieksi. Tie sai aikanaan numeron 137 ja vuoden 1996 tienumerointimuutoksessa se palasi osaksi päätieverkkoa kantatienä 45.

Vuonna 1967 valmistui moottoritieosuus Helsingin Käpylästä Helsingin maalaiskunnan Ruskeasantaan, Kehä III:n pohjoispuolelle. Tie Ruskeasannalta Hyrylään oli varsin ruuhkainen ja liikennetiheyteensä nähden osapuilleen kelvoton. Moottoritien jatketta Tuusulaan saatiin odottaa kuitenkin varsin pitkään; se valmistui vasta vuonna 1992.

Helsinki-Tuusula vuonna 1975

Tien pohjoisosassa tapahtui muutoksia Helsingin-Hämeenlinnan moottoritien rakentamisen yhteydessä: Se linjattiin yhtymään moottoritiehen kaksi kilometriä Hyvinkää E -liittymän eteläpuolella. Liittymässä on rampit vain pohjoiseen. Vanha valtatielle 25 (tuolloiselle kantatielle 53) johtanut osuus jäi hieman uudelleenlinjattuna käyttöön numerolla 1379.

Numero 45 oli alun perin käytössä Tampereen ohikulkutiellä parin vuoden ajan tämän valmistumisen jälkeen. Vuoden 1996 numerointiuudistuksessa tämä tie sai kuitenkin numeron 60.

Tuusulanväylän ja Helsingin kehäteiden liittymät ovat maamme kuormitetuimpia liittymiä. Kumpaakin on vuosien varrella täydennetty, mutta pelkät pikkumuutokset eivät olleet riittäviä. Liittymät on rakennettu uudelleen: Kehä I:n liittymä valmistui vuonna 1999 ja Kehä III:n liittymä vuonna 2006.

Ladataan karttaa...
Kehä I:n liittymä


Tuusulantien ja Kehä III:n ensimmäinen liittymä; peruskartta 1967. Huomaa silmukan sisälle jääneet rakennukset
Tuusulantien ja Kehä III:n toinen liittymä; peruskartta 1978.
Ladataan karttaa...
Kehä III:n nykyinen liittymä