|
|
Rivi 150: |
Rivi 150: |
| === Moottoritieosuuden liittymät === | | === Moottoritieosuuden liittymät === |
| | | |
− | {| border="1" style="vertical-align: top;" | + | {| border="0" cellpadding="5" |
− | |-
| + | |- style="vertical-align: top;" |
− | |{{Kartta|60.1583,24.6272|[[File:RNL13.png]] Kivenlahden liittymä|zoom=16|width=300|height=300|postamble=}} | + | |{{Kartta|60.1583,24.6272|[[File:RNL13.png]] Kivenlahden liittymä|zoom=15|width=300|height=300|service=googlemaps|postamble=}} |
− | |Alun perin puolineliapila; täydennetty viisiramppiseksi lisäämällä idästä pohjoiseen vievä ramppi | + | | |
− | |- | + | Alun perin puolineliapila; täydennetty viisiramppiseksi lisäämällä idästä pohjoiseen vievä ramppi |
− | |{{Kuva|051K017.png|}} | + | |- style="vertical-align: top;" |
− | |Martinsillan liittymä | + | |{{Kartta|60.1534,24.6648|[[File:RNL12.png]] Martinsillan liittymä|zoom=15|width=300|height=300|service=googlemaps|postamble=}} |
− | | + | | |
− | | + | Alunperin puolineliapila, joka on uusittu kuusiramppiseksi siten, että Helsingin suunnasta tuleva liikenne jaetaan kolmelle rampille. |
− | Alunperin puolineliapila, joka on uusittu kuusiramppiseksi siten, että | + | |- style="vertical-align: top;" |
− | Helsingin suunnasta tuleva liikenne jaetaan kolmelle rampille. | + | |{{Kartta|60.1603,24.7051|[[File:RNL11.png]] Suomenojan liittymä|zoom=15|width=300|height=300|service=googlemaps|postamble=}} |
− | |- | + | | |
− | |{{Kuva|051K015.png|}} | + | Eteläpuolen ramppien geometriaa muutettu ja toinen silta rakennettu vuosina 2014-2015 |
− | |Suomenojan liittymä | + | |- style="vertical-align: top;" |
− | | + | |{{Kartta|60.1635,24.7379|[[File:RNL10.png]] Piispansillan liittymä|zoom=15|width=300|height=300|service=googlemaps|postamble=}} |
− | | + | | |
− | Ruuhka-ajan välityskyky huono
| |
− | |- | |
− | |{{Kuva|051K013.png|}} | |
− | |Piispansiillan liittymä | |
− | | |
− | | |
| Suuntaisliittymä Kirkkonummen suuntaan, vaikka merkittävää | | Suuntaisliittymä Kirkkonummen suuntaan, vaikka merkittävää |
| liikennetarvetta Helsingin suuntaan. Liian lähellä Kehä II:n liittymää | | liikennetarvetta Helsingin suuntaan. Liian lähellä Kehä II:n liittymää |
| ja sekoittumisalueen ratkaisemiseksi ei ollut varoja liittymää | | ja sekoittumisalueen ratkaisemiseksi ei ollut varoja liittymää |
− | rakennettaessa. | + | rakennettaessa. Länsisuunnasta liityntäbusseille varattu kulkutie liityntäterminaaliin. |
− | |- | + | |- style="vertical-align: top;" |
− | |{{Kuva|051K012.png|}} | + | |{{Kartta|60.1660,24.7527|[[File:RNL9.png]] Matinkylän liittymä|zoom=15|width=300|height=300|service=googlemaps|postamble=}} |
− | |Matinkylän liittymä | + | | |
− | | |
− | | |
| Ruuhka-ajan välityskyky erittäin huono. Liittymä nykymuodossaan on | | Ruuhka-ajan välityskyky erittäin huono. Liittymä nykymuodossaan on |
| verrattain uusi. Se on laajennettu alkuperäisestä puolineliapilasta | | verrattain uusi. Se on laajennettu alkuperäisestä puolineliapilasta |
− | minimikustannuksin. | + | minimikustannuksin. Erilaisia hätäparannuksia tehty, mutta lopputulos ei ole kehuttava. |
− | |- | + | |- style="vertical-align: top;" |
− | |{{Kuva|051K011.png|}} | + | |{{Kartta|60.1675,24.7707|[[File:RNL8.png]] Haukilahden liittymä|zoom=15|width=300|height=300|service=googlemaps|postamble=}} |
− | |Haukilahden liittymä | + | | |
− | | + | Lähes alkuperäisessä kuosissaan oleva suuntaisliittymä; pysäkkiramppi rakennettu 1990-luvulla |
− |
| + | |- style="vertical-align: top;" |
− | |- | + | |{{Kartta|60.1534,24.6648|[[File:RNL7.png]] Hakalehdon liittymä|zoom=15|width=300|height=300|service=googlemaps|postamble=}} |
− | |{{Kuva|051K009.png|}} | + | | |
− | |Hakalehdon liittymä | |
− | | |
− | | |
| Läntisin kolmen yhteenrakennetun liittymän kompleksista. Alkuperäinen | | Läntisin kolmen yhteenrakennetun liittymän kompleksista. Alkuperäinen |
| Tapiolan liittymä jaettiin kahtia Tapiolan ja Hakalehdon liittymiin. | | Tapiolan liittymä jaettiin kahtia Tapiolan ja Hakalehdon liittymiin. |
− | | + | |- style="vertical-align: top;" |
− | | + | |{{Kartta|60.1534,24.6648|[[File:RNL6.png]] Tapiolan liittymä|zoom=15|width=300|height=300|service=googlemaps|postamble=}} |
− | Katkoviivalla merkitty linja-autoramppi.
| + | | |
− | |-
| |
− | |{{Kuva|051K008.png|}} | |
− | |Tapiolan liittymä | |
− | | |
− | | |
| Keskimmäinen kolmen yhteenrakennetun liittymän kompleksista. | | Keskimmäinen kolmen yhteenrakennetun liittymän kompleksista. |
| Erkaneminen lännestä Kehä I:lle tapahtuu jo ennen tätä liittymää. | | Erkaneminen lännestä Kehä I:lle tapahtuu jo ennen tätä liittymää. |
| Vastaavasti erkaneminen idästä Tapiolan liittymään tapahtuu jo ennen | | Vastaavasti erkaneminen idästä Tapiolan liittymään tapahtuu jo ennen |
| Karhusaaren liittymän siltaa. | | Karhusaaren liittymän siltaa. |
− |
| |
| | | |
| Tapiolan liittymä oli ennen rombinen liittymä, johon Westendintie ei | | Tapiolan liittymä oli ennen rombinen liittymä, johon Westendintie ei |
− | liittynyt suoraan, vaan keskelä ramppia, joka oli tarpeelliselta osin | + | liittynyt suoraan, vaan keskeltä ramppia, joka oli tarpeelliselta osin |
| kaksisuuntainen. Länsiväylän kanavointiremontissa liittymä jaettiin | | kaksisuuntainen. Länsiväylän kanavointiremontissa liittymä jaettiin |
| kahtia ja lännen suunnan rampit siirrettiin uuteen Hakalehdon liitymään. | | kahtia ja lännen suunnan rampit siirrettiin uuteen Hakalehdon liitymään. |
− | | + | |- style="vertical-align: top;" |
− | | + | |{{Kartta|60.1534,24.6648|[[File:RNL5.png]] Karhusaaren liittymä|zoom=15|width=300|height=300|service=googlemaps|postamble=}} |
− | Osana kanavointijärjestelyä rakennetut linja-autorampi piirretty
| + | | |
− | katkoviivoin.
| |
− | | |
− |
| |
− | | |
− |
| |
− | |-
| |
− | |{{Kuva|051K007.png|}} | |
− | |Karhusaaren liittymä | |
− | | |
− | | |
| Hyvin ahtaaseen paikkaan rakennettu monimutkainen liittymä. Ahtauden | | Hyvin ahtaaseen paikkaan rakennettu monimutkainen liittymä. Ahtauden |
| takia rampit ovat jyrkkiä ja erityisesti raskas liikenne on | | takia rampit ovat jyrkkiä ja erityisesti raskas liikenne on |
| kunnostautunut fysiikan lakien reunojen etsimisessä. | | kunnostautunut fysiikan lakien reunojen etsimisessä. |
− |
| |
| | | |
| Alunperin hieman tavanomaisesta poikkeava trumpettiliittymä. Rakennettu | | Alunperin hieman tavanomaisesta poikkeava trumpettiliittymä. Rakennettu |
| uudelleen Länsiväylän ison kanavointiremontin yhteydessä. | | uudelleen Länsiväylän ison kanavointiremontin yhteydessä. |
− |
| |
| | | |
| Itäisin kolmen yhteenrakennetun liittymän kompleksista: Hangon | | Itäisin kolmen yhteenrakennetun liittymän kompleksista: Hangon |
Rivi 242: |
Rivi 213: |
| välinen liikenne ei kulje moottoritien ajoratojen kautta, vaan | | välinen liikenne ei kulje moottoritien ajoratojen kautta, vaan |
| yhdysramppeja. | | yhdysramppeja. |
− | | + | |- style="vertical-align: top;" |
− | | + | |{{Kartta|60.1534,24.6648|[[File:RNL4.png]] Hanasaaren liittymä|zoom=15|width=300|height=300|service=googlemaps|postamble=}} |
− | Lauttasaaressa alkava linja-autokaista erkanee erilliseksi rampiksi;
| + | | |
− | merkitty katkoviivoin.
| |
− | | |
− |
| |
− | |-
| |
− | |{{Kuva|051K006.png|}} | |
− | |Hanasaaren liittymä | |
− | | |
− | | |
| Alunperin tässä kohdassa ei ollut liittymää. Hanasaaren | | Alunperin tässä kohdassa ei ollut liittymää. Hanasaaren |
| kulttuurikeskuksen rakentamisen yhteydessä rakennettin rampit | | kulttuurikeskuksen rakentamisen yhteydessä rakennettin rampit |
Rivi 261: |
Rivi 224: |
| aamuruuhkan aikaan sallittu vain linja-autoille ja erillisellä | | aamuruuhkan aikaan sallittu vain linja-autoille ja erillisellä |
| lisäkilvellä Hanasaaresta tuleville. | | lisäkilvellä Hanasaaresta tuleville. |
− |
| |
| | | |
| Länsiväylän uudelleenkanavoinnin yhteydessä | | Länsiväylän uudelleenkanavoinnin yhteydessä |
Rivi 270: |
Rivi 232: |
| sen rampit eivät liitykään suoraan moottoritien kautta, vaan pääosin | | sen rampit eivät liitykään suoraan moottoritien kautta, vaan pääosin |
| linja-autokäytössä olevien kokoojaramppien kautta. | | linja-autokäytössä olevien kokoojaramppien kautta. |
− | | + | |- style="vertical-align: top;" |
− |
| + | |{{Kartta|60.1534,24.6648|[[File:RNL3.png]] Katajaharjun liittymä|zoom=15|width=300|height=300|service=googlemaps|postamble=}} |
− | |- | + | | |
− | |{{Kuva|051K005.png|}} | |
− | |Katajaharjun liittymä | |
− | | |
− | | |
| Lähes alkuperäisessä 1960-luvun kuosissaan oleva suuntaisliittymä. | | Lähes alkuperäisessä 1960-luvun kuosissaan oleva suuntaisliittymä. |
| Poistumisrampilla oli kymmeniä vuosia aamuruuhkan ajokielto muilta kuin | | Poistumisrampilla oli kymmeniä vuosia aamuruuhkan ajokielto muilta kuin |
| linja-autoilta ja takseilta Lauttasaaren läpiajoliikenteen | | linja-autoilta ja takseilta Lauttasaaren läpiajoliikenteen |
− | rauhoittamiseksi. Kielto ilmeisesti ei enää ole tarpeeton: se on | + | rauhoittamiseksi. Kielto ilmeisesti ei enää ole tarpeellinen: se on |
| poistettu vuonna 2010. | | poistettu vuonna 2010. |
− | | + | |- style="vertical-align: top;" |
− |
| + | |{{Kartta|60.1534,24.6648|[[File:RNL2.png]] Lemissaaren liittymä|zoom=15|width=300|height=300|service=googlemaps|postamble=}} |
− | |- | + | | |
− | |{{Kuva|051K004.png|}} | |
− | |Lemissaaren liittymä | |
− | | |
− | | |
| Alkuperäisessä muodossaan oleva trumpettiliittymä. Lauttasaaren siltaa | | Alkuperäisessä muodossaan oleva trumpettiliittymä. Lauttasaaren siltaa |
| 1960-luvun lopulla rakennettaessa moottoritie alkoi vasta Lemissaaren | | 1960-luvun lopulla rakennettaessa moottoritie alkoi vasta Lemissaaren |
Rivi 297: |
Rivi 251: |
| Lauttasaaresta saapuva liikenne kykeni liittymään helposti | | Lauttasaaresta saapuva liikenne kykeni liittymään helposti |
| liikennevirtaan. | | liikennevirtaan. |
− | | + | |- style="vertical-align: top;" |
− |
| + | |{{Kartta|60.1534,24.6648|[[File:RNL1.png]] Ruoholahden liittymä|zoom=15|width=300|height=300|service=googlemaps|postamble=}} |
| + | | |
| + | 2000-luvun alussa rakennettu suuntaisliittymä muun muassa Ruoholahden kauppakeskuksen liikennettä varten. |
| |} | | |} |
Länsiväylä eli Jorvaksentie on Helsingistä länteen sijaitsevan rannikon
valtasuoni. Moottoritietä Helsingistä Espoonlahdelle, muuten
kaksikaistaista hyväkuntoista tietä. Hyväkuntoisuudesta huolimatta tie
ruuhkautuu päivittäin eteläisen Espoon ja Helsingin sekä Espoonlahden
ja Kirkkonummen välillä. Moottoritien jatke Kirkkonummelle valmistui vuonna 2013.
Linja-autokaistat itäsuunnassa Kehä II:lta Helsinkiin ja länsisuunnassa
Helsingistä Matinkylän kohdalle. Kehä I:n, Tapiolan ja Hakalehdon
liittymät kanavoitu saksiramppien ja muiden järjestelyjen avulla
monimutkaiseksi kokonaisuudeksi. Linja-autokaistojen tulevaisuus on epäselvä metron aloitettua liikenteensä Matinkylään saakka. Suuntaisliittymät Lauttasaaren
Katajaharjussa (rampit lähteen), Haukilahden kohdalla (rampit itään) ja
Matinkylän-Olarin kohdalla (rampit länteen)
1930-luvulle asti eteläinen Espoo oli lähinnä maataloudesta ja
kalastuksesta (sekä kieltolain aikana alkoholin salakuljetuksesta)
elävä rannikkopitäjä. Tieyhteyttä ei ollut Helsinkiin, vaan liikenne
tukeutui ennen kaikkea Keski-Espoossa kulkevaan rantarataan ja
Turuntiehen Bembölestä Leppävaaran ja Helsingin maalaiskunnan
Pitäjänmäen kautta Helsinkiin.
Vuosina 1933-1938 rakennettiin kokonaan uusi tie Helsingistä
Huopalahden pitäjän Lauttasaaren läpi Espoon pitäjän eteläosien kautta
Kirkkonummen Jorvakseen, jossa tie yhtyi tuolloiseen päätiehen. Tie
nimettiin päätepisteensä mukaisesti Jorvaksentieksi. Salmisaaren ja
Lauttasaaren väliin rakennettiin tuolloisen mittapuun mukaan erittäin
pitkä avattava 8-aukkoinen teräsristikkosilta kokonaispituudeltaan noin
340 metriä. Lauttasaaren länsipuolinen merialue ylitettiin Koivusaaren
ja Hanasaaren kautta kulkeneilla penkereillä, joissa olivat sillat
Koivusaaren itäpuolella ja Hanasaaren länsipuolella. Otsolahti ja
Espoonlahti ylitettiin silloin. Espoonlahden vuonna 1937 valmistunut
silta (133 metriä) oli pisin sotien välillä maassamme rakennettu
teräslevypalkkisilta.
Vuonna 1938 kantatieksi 51 nimettiin Jorvaksentie ja sen jatke
Kirkkonummen, Degerbyn, Inkoon, Snappertunan ja Tammisaaren kautta
Hankoon. Tie on nykyisinkin tunnettu Kuninkaantienä ja siitä on
valtaosa säilynyt. Inkoon ja Tammisaaren välinen Fagervikin kautta
kulkenut tie sai myöhemmin numeron 110, joka muuttui myöhemmin
numeroksi 105 ja kohta numeroksi 1050. Tie Kirkkonummelta Kelan ja
Sunnanvikin kautta Degerbyhyn ja sieltä Inkooseen kulkeva osuus on
paikallisteinä.
Sodan jälkeinen Porkkalan luovutus vuokra-alueeksi katkaisi tien, ja se
siirrettiin kulkemaan Kivenlahdesta sisämaan kautta
Kauklahteen, Kirkkonummen Lapinkylään, Siuntioon ja Lohjan kunnan
Virkkalaan. Espoonlahden sillalle tuli valtakunnanraja ja rajapuomi.
Tämä Porkkalan vuokra-alueen kiertävä tie lakkautettiin myöhemmin
kantatienä, kaiketi heikon laadun takia, ja osuus
Virkkalasta Hankoon uudelleennumeroitiin tieksi 53.
Porkkalan palautuksen jälkeen rupesi rantatien uudelleenrakentaminen
ajankohtaistumaan. Jorvaksentietä ruvettiin rakentamaan moottoritieksi.
Suurin urakka oli uuden sillan rakentaminen Lauttasaaren ja mantereen
väliin; 1930-luvun silta oli auttamattoman vanhentunut kasvavalle
autoliikenteelle. Ensimmäiset osuudet moottoritietä valmistuivat
Lauttasaaren länsipuolelle Matinkylään hieman ennen 1960-luvun puolta
väliä ja
yhteys Helsinkiin asti avautui Lapinlahden sillan valmistuttua vuonna
1965. Lapinlahden silta (582 metriä) oli kolmisenkymmentä vuotta maan
pisin silta
Heinolan Tähtiniemen sillan valmistumiseen asti. Moottoritie
Espoonlahdelle oli valmis 1960-luvun lopulla.
Lapinlahden sillan rakentamistekniikka oli mullistava: Silta
rakennettiin yhdeksästä lohkosta. Lohkot valmistettiin Rauma-Repolan
Loviisan tehtaalla ja ne tehtiin tilapäisesti vesitiiviiksi. Ne
uitettiin sellaisenaan Loviisasta Helsinkiin ja nostettiin paikalleen.
Silta valmistui 4-kaistaisena, mutta sen oli konseptitasolla
suunniteltu sellaiseksi, että sen voi muuttaa 6-kaistaiseksi.
Levennysoperaatio tehtiinkin Länsiväylän uusimisen yhteydessä vuonna
1995-1996. Sillan kummankin reunan ulokkeet hitsattiin irti, väliin
hitsattiin kummallekin puolelle 1,2 metrin leveydeltä uutta kantta ja
ulokkeet hitsattiin takaisin kiinni. Näin sillasta tehtiin
2+3-kaistainen siten, että Helsinkiin päin liikennettä välittävistä
kolmesta kaistasta uloin on linja-autokaista.
Moottoritien valmistumisen jälkeen Lauttasaaren teräsristikkosilta
purettiin vuonna 1969 ja se korvattiin uudella teräsbetonirakenteisella.
Jorvaksentien uusiminen ja jatkaminen aloitettiin 1960-luvulla.
Vuosikymmenen lopulla uusi tie ulottui Kirkkonummen Pikkalaan ja tie
Karjaalle asti oli valmiina 1970-luvun alkuvuosina. Tie ei noudattanut
alkuperäistä linjausta Pikkalan länsipuolella, vaan Pikkalan ja
Degerbyn laaja mutka oikaistiin ja Inkoosta tie linjattiin Tammisaaren
sijasta Karjaalle. Tien valmistuttua vuonna 1972 numero 51
otettiin takaisin
käyttöön. Numerointia ei palautettu kuitenkaan entiselleen Karjaan ja
Hangon välillä, vaan tämä osuus jäi kantatieksi 53, joka vuonna 1996
muuttui valtatieksi 25.
Porkkalan kiertänyt osuus on sittemmin parannettu. Espoonlahdesta Kehä
III:lle tie on valtatien tasoinen suora väylä ja siitä eteenpäin
vaihtelevan tasoinen tie. Suurimmat oikaisut on tehty Lapinkylän ja
Siuntion välillä. Tie oli pitkään numeroltaan 113 ja nykyisin 1130.
Moottoritie oli 1980-luvulle tultaessa toivottomasti ruuhkautunut.
Moottoritien päättyminen katuverkkoon Helsingissä on luonnollinen
ruuhkien aiheuttaja, mutta 1960-luvun suunnittelua edustaneet liittymät
eivät nekään enää palvelleet toivotulla tavalla. Erityisesti Tapiolan
ja Otaniemen liittymien liian lyhyt väli aiheutti sekoittumista ja
siksi ruuhkautumista ja onnettomuuksia. Hanasaaren ja Matinkylän
välinen
osuus käytännössä rakennettiinkin uudelleen. Espoon ja Helsingin
välille ei syntynyt uutta kapasiteettia, mutta uudelleen kanavoidut
liittymät erottivat omille kaistoilleen bussit ja Kehä I:lle kääntyjät.
Liittymien yhdistelemisellä katosivat sekoittumisalueet Tapiolan ja
Otaniemen liittymien väliltä. Otaniemen liittymää alettiin kutsua
Karhusaaren liittymäksi.
Ladataan karttaa... {"minzoom":false,"maxzoom":false,"mappingservice":"googlemaps3","type":"ROADMAP","types":["ROADMAP","SATELLITE","HYBRID","TERRAIN"],"width":"300px","height":"300px","centre":false,"title":"","label":"","icon":"Zero.png","visitedicon":"","lines":[],"polygons":[],"circles":[],"rectangles":[],"wmsoverlay":false,"copycoords":false,"static":false,"zoom":15,"layers":[],"controls":["pan","zoom","type","scale","streetview"],"zoomstyle":"DEFAULT","typestyle":"DEFAULT","autoinfowindows":false,"resizable":false,"kmlrezoom":false,"poi":true,"markercluster":false,"clustergridsize":60,"clustermaxzoom":20,"clusterzoomonclick":true,"clusteraveragecenter":true,"clusterminsize":2,"tilt":0,"imageoverlays":[],"kml":[],"gkml":[],"fusiontables":[],"searchmarkers":"","enablefullscreen":false,"locations":[{"text":"","title":"","link":"","lat":60.15829999999999699866748414933681488037109375,"lon":24.627199999999998425437297555617988109588623046875,"icon":"/w/images/3/3c/Zero.png"}]}
|
Kivenlahden liittymä
|
|
Alun perin puolineliapila; täydennetty viisiramppiseksi lisäämällä idästä pohjoiseen vievä ramppi
|
Ladataan karttaa... {"minzoom":false,"maxzoom":false,"mappingservice":"googlemaps3","type":"ROADMAP","types":["ROADMAP","SATELLITE","HYBRID","TERRAIN"],"width":"300px","height":"300px","centre":false,"title":"","label":"","icon":"Zero.png","visitedicon":"","lines":[],"polygons":[],"circles":[],"rectangles":[],"wmsoverlay":false,"copycoords":false,"static":false,"zoom":15,"layers":[],"controls":["pan","zoom","type","scale","streetview"],"zoomstyle":"DEFAULT","typestyle":"DEFAULT","autoinfowindows":false,"resizable":false,"kmlrezoom":false,"poi":true,"markercluster":false,"clustergridsize":60,"clustermaxzoom":20,"clusterzoomonclick":true,"clusteraveragecenter":true,"clusterminsize":2,"tilt":0,"imageoverlays":[],"kml":[],"gkml":[],"fusiontables":[],"searchmarkers":"","enablefullscreen":false,"locations":[{"text":"","title":"","link":"","lat":60.15339999999999776036929688416421413421630859375,"lon":24.6647999999999996134647517465054988861083984375,"icon":"/w/images/3/3c/Zero.png"}]}
|
Martinsillan liittymä
|
|
Alunperin puolineliapila, joka on uusittu kuusiramppiseksi siten, että Helsingin suunnasta tuleva liikenne jaetaan kolmelle rampille.
|
Ladataan karttaa... {"minzoom":false,"maxzoom":false,"mappingservice":"googlemaps3","type":"ROADMAP","types":["ROADMAP","SATELLITE","HYBRID","TERRAIN"],"width":"300px","height":"300px","centre":false,"title":"","label":"","icon":"Zero.png","visitedicon":"","lines":[],"polygons":[],"circles":[],"rectangles":[],"wmsoverlay":false,"copycoords":false,"static":false,"zoom":15,"layers":[],"controls":["pan","zoom","type","scale","streetview"],"zoomstyle":"DEFAULT","typestyle":"DEFAULT","autoinfowindows":false,"resizable":false,"kmlrezoom":false,"poi":true,"markercluster":false,"clustergridsize":60,"clustermaxzoom":20,"clusterzoomonclick":true,"clusteraveragecenter":true,"clusterminsize":2,"tilt":0,"imageoverlays":[],"kml":[],"gkml":[],"fusiontables":[],"searchmarkers":"","enablefullscreen":false,"locations":[{"text":"","title":"","link":"","lat":60.16029999999999944293449516408145427703857421875,"lon":24.7051000000000016143530956469476222991943359375,"icon":"/w/images/3/3c/Zero.png"}]}
|
Suomenojan liittymä
|
|
Eteläpuolen ramppien geometriaa muutettu ja toinen silta rakennettu vuosina 2014-2015
|
Ladataan karttaa... {"minzoom":false,"maxzoom":false,"mappingservice":"googlemaps3","type":"ROADMAP","types":["ROADMAP","SATELLITE","HYBRID","TERRAIN"],"width":"300px","height":"300px","centre":false,"title":"","label":"","icon":"Zero.png","visitedicon":"","lines":[],"polygons":[],"circles":[],"rectangles":[],"wmsoverlay":false,"copycoords":false,"static":false,"zoom":15,"layers":[],"controls":["pan","zoom","type","scale","streetview"],"zoomstyle":"DEFAULT","typestyle":"DEFAULT","autoinfowindows":false,"resizable":false,"kmlrezoom":false,"poi":true,"markercluster":false,"clustergridsize":60,"clustermaxzoom":20,"clusterzoomonclick":true,"clusteraveragecenter":true,"clusterminsize":2,"tilt":0,"imageoverlays":[],"kml":[],"gkml":[],"fusiontables":[],"searchmarkers":"","enablefullscreen":false,"locations":[{"text":"","title":"","link":"","lat":60.1634999999999990905052982270717620849609375,"lon":24.737899999999999778310666442848742008209228515625,"icon":"/w/images/3/3c/Zero.png"}]}
|
Piispansillan liittymä
|
|
Suuntaisliittymä Kirkkonummen suuntaan, vaikka merkittävää
liikennetarvetta Helsingin suuntaan. Liian lähellä Kehä II:n liittymää
ja sekoittumisalueen ratkaisemiseksi ei ollut varoja liittymää
rakennettaessa. Länsisuunnasta liityntäbusseille varattu kulkutie liityntäterminaaliin.
|
Ladataan karttaa... {"minzoom":false,"maxzoom":false,"mappingservice":"googlemaps3","type":"ROADMAP","types":["ROADMAP","SATELLITE","HYBRID","TERRAIN"],"width":"300px","height":"300px","centre":false,"title":"","label":"","icon":"Zero.png","visitedicon":"","lines":[],"polygons":[],"circles":[],"rectangles":[],"wmsoverlay":false,"copycoords":false,"static":false,"zoom":15,"layers":[],"controls":["pan","zoom","type","scale","streetview"],"zoomstyle":"DEFAULT","typestyle":"DEFAULT","autoinfowindows":false,"resizable":false,"kmlrezoom":false,"poi":true,"markercluster":false,"clustergridsize":60,"clustermaxzoom":20,"clusterzoomonclick":true,"clusteraveragecenter":true,"clusterminsize":2,"tilt":0,"imageoverlays":[],"kml":[],"gkml":[],"fusiontables":[],"searchmarkers":"","enablefullscreen":false,"locations":[{"text":"","title":"","link":"","lat":60.16599999999999681676854379475116729736328125,"lon":24.752700000000000812860889709554612636566162109375,"icon":"/w/images/3/3c/Zero.png"}]}
|
Matinkylän liittymä
|
|
Ruuhka-ajan välityskyky erittäin huono. Liittymä nykymuodossaan on
verrattain uusi. Se on laajennettu alkuperäisestä puolineliapilasta
minimikustannuksin. Erilaisia hätäparannuksia tehty, mutta lopputulos ei ole kehuttava.
|
Ladataan karttaa... {"minzoom":false,"maxzoom":false,"mappingservice":"googlemaps3","type":"ROADMAP","types":["ROADMAP","SATELLITE","HYBRID","TERRAIN"],"width":"300px","height":"300px","centre":false,"title":"","label":"","icon":"Zero.png","visitedicon":"","lines":[],"polygons":[],"circles":[],"rectangles":[],"wmsoverlay":false,"copycoords":false,"static":false,"zoom":15,"layers":[],"controls":["pan","zoom","type","scale","streetview"],"zoomstyle":"DEFAULT","typestyle":"DEFAULT","autoinfowindows":false,"resizable":false,"kmlrezoom":false,"poi":true,"markercluster":false,"clustergridsize":60,"clustermaxzoom":20,"clusterzoomonclick":true,"clusteraveragecenter":true,"clusterminsize":2,"tilt":0,"imageoverlays":[],"kml":[],"gkml":[],"fusiontables":[],"searchmarkers":"","enablefullscreen":false,"locations":[{"text":"","title":"","link":"","lat":60.16749999999999687361196265555918216705322265625,"lon":24.770700000000001494981916039250791072845458984375,"icon":"/w/images/3/3c/Zero.png"}]}
|
Haukilahden liittymä
|
|
Lähes alkuperäisessä kuosissaan oleva suuntaisliittymä; pysäkkiramppi rakennettu 1990-luvulla
|
Ladataan karttaa... {"minzoom":false,"maxzoom":false,"mappingservice":"googlemaps3","type":"ROADMAP","types":["ROADMAP","SATELLITE","HYBRID","TERRAIN"],"width":"300px","height":"300px","centre":false,"title":"","label":"","icon":"Zero.png","visitedicon":"","lines":[],"polygons":[],"circles":[],"rectangles":[],"wmsoverlay":false,"copycoords":false,"static":false,"zoom":15,"layers":[],"controls":["pan","zoom","type","scale","streetview"],"zoomstyle":"DEFAULT","typestyle":"DEFAULT","autoinfowindows":false,"resizable":false,"kmlrezoom":false,"poi":true,"markercluster":false,"clustergridsize":60,"clustermaxzoom":20,"clusterzoomonclick":true,"clusteraveragecenter":true,"clusterminsize":2,"tilt":0,"imageoverlays":[],"kml":[],"gkml":[],"fusiontables":[],"searchmarkers":"","enablefullscreen":false,"locations":[{"text":"","title":"","link":"","lat":60.15339999999999776036929688416421413421630859375,"lon":24.6647999999999996134647517465054988861083984375,"icon":"/w/images/3/3c/Zero.png"}]}
|
Hakalehdon liittymä
|
|
Läntisin kolmen yhteenrakennetun liittymän kompleksista. Alkuperäinen
Tapiolan liittymä jaettiin kahtia Tapiolan ja Hakalehdon liittymiin.
|
Ladataan karttaa... {"minzoom":false,"maxzoom":false,"mappingservice":"googlemaps3","type":"ROADMAP","types":["ROADMAP","SATELLITE","HYBRID","TERRAIN"],"width":"300px","height":"300px","centre":false,"title":"","label":"","icon":"Zero.png","visitedicon":"","lines":[],"polygons":[],"circles":[],"rectangles":[],"wmsoverlay":false,"copycoords":false,"static":false,"zoom":15,"layers":[],"controls":["pan","zoom","type","scale","streetview"],"zoomstyle":"DEFAULT","typestyle":"DEFAULT","autoinfowindows":false,"resizable":false,"kmlrezoom":false,"poi":true,"markercluster":false,"clustergridsize":60,"clustermaxzoom":20,"clusterzoomonclick":true,"clusteraveragecenter":true,"clusterminsize":2,"tilt":0,"imageoverlays":[],"kml":[],"gkml":[],"fusiontables":[],"searchmarkers":"","enablefullscreen":false,"locations":[{"text":"","title":"","link":"","lat":60.15339999999999776036929688416421413421630859375,"lon":24.6647999999999996134647517465054988861083984375,"icon":"/w/images/3/3c/Zero.png"}]}
|
Tapiolan liittymä
|
|
Keskimmäinen kolmen yhteenrakennetun liittymän kompleksista.
Erkaneminen lännestä Kehä I:lle tapahtuu jo ennen tätä liittymää.
Vastaavasti erkaneminen idästä Tapiolan liittymään tapahtuu jo ennen
Karhusaaren liittymän siltaa.
Tapiolan liittymä oli ennen rombinen liittymä, johon Westendintie ei
liittynyt suoraan, vaan keskeltä ramppia, joka oli tarpeelliselta osin
kaksisuuntainen. Länsiväylän kanavointiremontissa liittymä jaettiin
kahtia ja lännen suunnan rampit siirrettiin uuteen Hakalehdon liitymään.
|
Ladataan karttaa... {"minzoom":false,"maxzoom":false,"mappingservice":"googlemaps3","type":"ROADMAP","types":["ROADMAP","SATELLITE","HYBRID","TERRAIN"],"width":"300px","height":"300px","centre":false,"title":"","label":"","icon":"Zero.png","visitedicon":"","lines":[],"polygons":[],"circles":[],"rectangles":[],"wmsoverlay":false,"copycoords":false,"static":false,"zoom":15,"layers":[],"controls":["pan","zoom","type","scale","streetview"],"zoomstyle":"DEFAULT","typestyle":"DEFAULT","autoinfowindows":false,"resizable":false,"kmlrezoom":false,"poi":true,"markercluster":false,"clustergridsize":60,"clustermaxzoom":20,"clusterzoomonclick":true,"clusteraveragecenter":true,"clusterminsize":2,"tilt":0,"imageoverlays":[],"kml":[],"gkml":[],"fusiontables":[],"searchmarkers":"","enablefullscreen":false,"locations":[{"text":"","title":"","link":"","lat":60.15339999999999776036929688416421413421630859375,"lon":24.6647999999999996134647517465054988861083984375,"icon":"/w/images/3/3c/Zero.png"}]}
|
Karhusaaren liittymä
|
|
Hyvin ahtaaseen paikkaan rakennettu monimutkainen liittymä. Ahtauden
takia rampit ovat jyrkkiä ja erityisesti raskas liikenne on
kunnostautunut fysiikan lakien reunojen etsimisessä.
Alunperin hieman tavanomaisesta poikkeava trumpettiliittymä. Rakennettu
uudelleen Länsiväylän ison kanavointiremontin yhteydessä.
Itäisin kolmen yhteenrakennetun liittymän kompleksista: Hangon
suunnasta lännestä Kehä I:lle ohjaava ramppi erkanee jo ennen Tapiolan
liittymän siltaa. Tapiolan liittymään ohjaava ramppi erkanee ennen
Karhusaaren liittymän siltaa. Tapiolan ja Karhusaaren liittymien
välinen liikenne ei kulje moottoritien ajoratojen kautta, vaan
yhdysramppeja.
|
Ladataan karttaa... {"minzoom":false,"maxzoom":false,"mappingservice":"googlemaps3","type":"ROADMAP","types":["ROADMAP","SATELLITE","HYBRID","TERRAIN"],"width":"300px","height":"300px","centre":false,"title":"","label":"","icon":"Zero.png","visitedicon":"","lines":[],"polygons":[],"circles":[],"rectangles":[],"wmsoverlay":false,"copycoords":false,"static":false,"zoom":15,"layers":[],"controls":["pan","zoom","type","scale","streetview"],"zoomstyle":"DEFAULT","typestyle":"DEFAULT","autoinfowindows":false,"resizable":false,"kmlrezoom":false,"poi":true,"markercluster":false,"clustergridsize":60,"clustermaxzoom":20,"clusterzoomonclick":true,"clusteraveragecenter":true,"clusterminsize":2,"tilt":0,"imageoverlays":[],"kml":[],"gkml":[],"fusiontables":[],"searchmarkers":"","enablefullscreen":false,"locations":[{"text":"","title":"","link":"","lat":60.15339999999999776036929688416421413421630859375,"lon":24.6647999999999996134647517465054988861083984375,"icon":"/w/images/3/3c/Zero.png"}]}
|
Hanasaaren liittymä
|
|
Alunperin tässä kohdassa ei ollut liittymää. Hanasaaren
kulttuurikeskuksen rakentamisen yhteydessä rakennettin rampit
Länsiväylän eteläpuolelle. Hanasaareen pääsi siten vain lännestä ja
sieltä pääsi vain itään. Helsingistä saavuttaessa käytiin tekemässä
"U-käännös" Karhusaaren liittymässä ja Hangon suuntaan poistuttaessa
Katajaharjun liittymässä. Katajaharjun liittymän poistumisramppi oli
aamuruuhkan aikaan sallittu vain linja-autoille ja erillisellä
lisäkilvellä Hanasaaresta tuleville.
Länsiväylän uudelleenkanavoinnin yhteydessä
takaisinkääntymismahdollisuus poistui Karhusaaren liittymästä. Tällöin
Hanasaaren liittymään rakennettiin rampit myös pohjoispuolelle, eli
liittymä on nykyisin kulkusuunniltaan täydellinen. Geometrialtaan se on
jokseenkin kelvoton moottoritieliittymäksi tilanahtauden takia. Siksi
sen rampit eivät liitykään suoraan moottoritien kautta, vaan pääosin
linja-autokäytössä olevien kokoojaramppien kautta.
|
Ladataan karttaa... {"minzoom":false,"maxzoom":false,"mappingservice":"googlemaps3","type":"ROADMAP","types":["ROADMAP","SATELLITE","HYBRID","TERRAIN"],"width":"300px","height":"300px","centre":false,"title":"","label":"","icon":"Zero.png","visitedicon":"","lines":[],"polygons":[],"circles":[],"rectangles":[],"wmsoverlay":false,"copycoords":false,"static":false,"zoom":15,"layers":[],"controls":["pan","zoom","type","scale","streetview"],"zoomstyle":"DEFAULT","typestyle":"DEFAULT","autoinfowindows":false,"resizable":false,"kmlrezoom":false,"poi":true,"markercluster":false,"clustergridsize":60,"clustermaxzoom":20,"clusterzoomonclick":true,"clusteraveragecenter":true,"clusterminsize":2,"tilt":0,"imageoverlays":[],"kml":[],"gkml":[],"fusiontables":[],"searchmarkers":"","enablefullscreen":false,"locations":[{"text":"","title":"","link":"","lat":60.15339999999999776036929688416421413421630859375,"lon":24.6647999999999996134647517465054988861083984375,"icon":"/w/images/3/3c/Zero.png"}]}
|
Katajaharjun liittymä
|
|
Lähes alkuperäisessä 1960-luvun kuosissaan oleva suuntaisliittymä.
Poistumisrampilla oli kymmeniä vuosia aamuruuhkan ajokielto muilta kuin
linja-autoilta ja takseilta Lauttasaaren läpiajoliikenteen
rauhoittamiseksi. Kielto ilmeisesti ei enää ole tarpeellinen: se on
poistettu vuonna 2010.
|
Ladataan karttaa... {"minzoom":false,"maxzoom":false,"mappingservice":"googlemaps3","type":"ROADMAP","types":["ROADMAP","SATELLITE","HYBRID","TERRAIN"],"width":"300px","height":"300px","centre":false,"title":"","label":"","icon":"Zero.png","visitedicon":"","lines":[],"polygons":[],"circles":[],"rectangles":[],"wmsoverlay":false,"copycoords":false,"static":false,"zoom":15,"layers":[],"controls":["pan","zoom","type","scale","streetview"],"zoomstyle":"DEFAULT","typestyle":"DEFAULT","autoinfowindows":false,"resizable":false,"kmlrezoom":false,"poi":true,"markercluster":false,"clustergridsize":60,"clustermaxzoom":20,"clusterzoomonclick":true,"clusteraveragecenter":true,"clusterminsize":2,"tilt":0,"imageoverlays":[],"kml":[],"gkml":[],"fusiontables":[],"searchmarkers":"","enablefullscreen":false,"locations":[{"text":"","title":"","link":"","lat":60.15339999999999776036929688416421413421630859375,"lon":24.6647999999999996134647517465054988861083984375,"icon":"/w/images/3/3c/Zero.png"}]}
|
Lemissaaren liittymä
|
|
Alkuperäisessä muodossaan oleva trumpettiliittymä. Lauttasaaren siltaa
1960-luvun lopulla rakennettaessa moottoritie alkoi vasta Lemissaaren
liittymästä, koska Lapinlahden silta oli ainoa suora kulkuväylä
Lauttasaaren ja Helsingin keskustan välillä väliaikaista kevyen
liikenteen siltaa lukuun ottamatta. Tuolloin lännestä saapuva liikenne
ohjattiin Lemissaaren liittymässä yhdelle kaistalle, jotta
Lauttasaaresta saapuva liikenne kykeni liittymään helposti
liikennevirtaan.
|
Ladataan karttaa... {"minzoom":false,"maxzoom":false,"mappingservice":"googlemaps3","type":"ROADMAP","types":["ROADMAP","SATELLITE","HYBRID","TERRAIN"],"width":"300px","height":"300px","centre":false,"title":"","label":"","icon":"Zero.png","visitedicon":"","lines":[],"polygons":[],"circles":[],"rectangles":[],"wmsoverlay":false,"copycoords":false,"static":false,"zoom":15,"layers":[],"controls":["pan","zoom","type","scale","streetview"],"zoomstyle":"DEFAULT","typestyle":"DEFAULT","autoinfowindows":false,"resizable":false,"kmlrezoom":false,"poi":true,"markercluster":false,"clustergridsize":60,"clustermaxzoom":20,"clusterzoomonclick":true,"clusteraveragecenter":true,"clusterminsize":2,"tilt":0,"imageoverlays":[],"kml":[],"gkml":[],"fusiontables":[],"searchmarkers":"","enablefullscreen":false,"locations":[{"text":"","title":"","link":"","lat":60.15339999999999776036929688416421413421630859375,"lon":24.6647999999999996134647517465054988861083984375,"icon":"/w/images/3/3c/Zero.png"}]}
|
Ruoholahden liittymä
|
|
2000-luvun alussa rakennettu suuntaisliittymä muun muassa Ruoholahden kauppakeskuksen liikennettä varten.
|