Ero sivun ”Kantatie 52” versioiden välillä
(→Historiaa: Salo-lääninraja) |
(→Historiaa: Salo-Somero 1964) |
||
Rivi 47: | Rivi 47: | ||
{{Kuva|Kt52_Tammisaari-Pernio_1963.png|Vielä 1960-luvulla tie oli pääosin soratietä (ruskea) ja paikoin öljysorattu (harmaa). Autoilijan tiekartta 1963}} | {{Kuva|Kt52_Tammisaari-Pernio_1963.png|Vielä 1960-luvulla tie oli pääosin soratietä (ruskea) ja paikoin öljysorattu (harmaa). Autoilijan tiekartta 1963}} | ||
− | 1960-luvun alussa rakennettiin Salon ja Someron välinen maantie 240; tie | + | 1960-luvun alussa rakennettiin Salon ja Someron välinen maantie 240; tie valmistui vuonna 1964. |
Somerolta luoteeseen Jokioisten Haapaniemeen kulkee mutkainen ja kapea | Somerolta luoteeseen Jokioisten Haapaniemeen kulkee mutkainen ja kapea | ||
maantie 2803. Tämä osuus oli kakkostietä ennen 1950-luvun uuden | maantie 2803. Tämä osuus oli kakkostietä ennen 1950-luvun uuden |
Nykyinen versio 12. lokakuuta 2021 kello 10.52
Kantatie 52 Tammisaari-Jokioinen, 111 km |
Sisällysluettelo
Pohjakartta Maanmittauslaitos
Geometriaa
Tien Mutkaisuusprofiili
Suunnanmuutoksia alle 30°/km | 68 km | 62 % |
Suunnanmuutoksia alle 30°-60°/km | 25 km | 23 % |
Suunnanmuutoksia yli 60°/km | 16 km | 15 % |
Kuvaus
Kantatie 52 on Tammisaaren ja Salon välillä valtatietasoinen väylä, jossa tavaraliikenteen määrä on varsin suuri. Salossa on loppuvuodesta 2016 valmistunut itäinen ohitustie. Salon ja Someron välillä tien on hyväkuntoista kaksikaistaista tietä. Someron ja Jokioisten väli on maantiestä numerointimuutoksella "tehtyä" kantatietä, jonka laatu ei millään mittareilla vastaa kantateille tyypillistä laatua. Tämä osuus on Suomen kummallisimpia päätieosuuksia. Tien laatua oirehtii, että Salosta Somerolle tien viitoituskohde ei ole sen päätepiste, vaan Forssa tien 282 takana. Viitat Jokioisiin alkavat vasta tien 282 risteyksessä.
Ladataan karttaa...
|
Salo |
Historiaa
Vuonna 1938 nimettiin kantatieksi 52 Tammisaaren ja Salon välinen maantie. Tällöin nimetyistä 50-sarjan kantateistä 51-59 ainoastaan kantatien 52 linjaus on alkuperäisellä paikallaan.
Tie on rakennettu uudelleen 1960- ja 1970-luvulla. Salon ja Uudenmaan läänin rajan välinen osuus oli rakenteilla vuosina 1963-1966. Lääninrajalta Tammisaareen uusintatyö on valmistunut 1970-luvun puolessa välissä.
1960-luvun alussa rakennettiin Salon ja Someron välinen maantie 240; tie valmistui vuonna 1964. Somerolta luoteeseen Jokioisten Haapaniemeen kulkee mutkainen ja kapea maantie 2803. Tämä osuus oli kakkostietä ennen 1950-luvun uuden kakkostien rakentamista. Vuoden 1996 numerointiuudistuksessa tie Salo-Somero-Haapaniemi muutettiin kantatieksi 52. Ratkaisu oli verraten yllättävä juuri siksi, että kantateidenkin laadulle on ollut tapana asettaa minimikriteerejä, joista maantie 2803 oli kaukana.