Ero sivun ”Kantatie 52” versioiden välillä
(→Historiaa: Somero-Jokioinen, kartta) |
(→Historiaa: Salo-lääninraja) |
||
Rivi 39: | Rivi 39: | ||
kantatien 52 linjaus on alkuperäisellä paikallaan. | kantatien 52 linjaus on alkuperäisellä paikallaan. | ||
− | Tie on rakennettu uudelleen 1960- ja 1970-luvulla. | + | Tie on rakennettu uudelleen 1960- ja 1970-luvulla. Salon ja Uudenmaan läänin rajan välinen osuus oli rakenteilla vuosina 1963-1966. |
− | + | Lääninrajalta Tammisaareen uusintatyö on valmistunut 1970-luvun puolessa | |
− | Lääninrajalta Tammisaareen uusintatyö valmistunut 1970-luvun puolessa | ||
välissä. | välissä. | ||
Versio 29. joulukuuta 2020 kello 17.46
Kantatie 52 Tammisaari-Jokioinen, 111 km |
Sisällysluettelo
Pohjakartta Maanmittauslaitos
Geometriaa
Tien Mutkaisuusprofiili
Suunnanmuutoksia alle 30°/km | 68 km | 62 % |
Suunnanmuutoksia alle 30°-60°/km | 25 km | 23 % |
Suunnanmuutoksia yli 60°/km | 16 km | 15 % |
Kuvaus
Kantatie 52 on Tammisaaren ja Salon välillä valtatietasoinen väylä, jossa tavaraliikenteen määrä on varsin suuri. Salossa on loppuvuodesta 2016 valmistunut itäinen ohitustie. Salon ja Someron välillä tien on hyväkuntoista kaksikaistaista tietä. Someron ja Jokioisten väli on maantiestä numerointimuutoksella "tehtyä" kantatietä, jonka laatu ei millään mittareilla vastaa kantateille tyypillistä laatua. Tämä osuus on Suomen kummallisimpia päätieosuuksia. Tien laatua oirehtii, että Salosta Somerolle tien viitoituskohde ei ole sen päätepiste, vaan Forssa tien 282 takana. Viitat Jokioisiin alkavat vasta tien 282 risteyksessä.
Ladataan karttaa...
|
Salo |
Historiaa
Vuonna 1938 nimettiin kantatieksi 52 Tammisaaren ja Salon välinen maantie. Tällöin nimetyistä 50-sarjan kantateistä 51-59 ainoastaan kantatien 52 linjaus on alkuperäisellä paikallaan.
Tie on rakennettu uudelleen 1960- ja 1970-luvulla. Salon ja Uudenmaan läänin rajan välinen osuus oli rakenteilla vuosina 1963-1966. Lääninrajalta Tammisaareen uusintatyö on valmistunut 1970-luvun puolessa välissä.
1960-luvun alussa rakennettiin Salon ja Someron välinen maantie 240; tie oli rakenteilla vuonna 1962. Somerolta luoteeseen Jokioisten Haapaniemeen kulkee mutkainen ja kapea maantie 2803. Tämä osuus oli kakkostietä ennen 1950-luvun uuden kakkostien rakentamista. Vuoden 1996 numerointiuudistuksessa tie Salo-Somero-Haapaniemi muutettiin kantatieksi 52. Ratkaisu oli verraten yllättävä juuri siksi, että kantateidenkin laadulle on ollut tapana asettaa minimikriteerejä, joista maantie 2803 oli kaukana.