Ero sivun ”Kantatie 56” versioiden välillä
(→Hämeenlinna-Toijala-Tampere: Lakkautus 1971) |
(→Hämeenlinna-Toijala-Tampere: Viittaus 1400-luvulle) |
||
Rivi 23: | Rivi 23: | ||
Vuonna 1938 kantatieksi 56 nimettiin Hämeenlinnan ja Tampereen välinen | Vuonna 1938 kantatieksi 56 nimettiin Hämeenlinnan ja Tampereen välinen | ||
− | läntinen reitti Toijalan kautta. | + | läntinen reitti Toijalan kautta. Reitti on muinoin ollut Hämeen merkittävimpiä kulkureittejä ja se on tunnettu jo viimeistään 1400-luvulla. |
{{Kuva|Kt56_1939.png|Kantatie 56 vuonna 1938}} | {{Kuva|Kt56_1939.png|Kantatie 56 vuonna 1938}} |
Nykyinen versio 10. toukokuuta 2020 kello 11.11
Kantatie 56 Jämsä-Mänttä, 38 km |
Sisällysluettelo
Pohjakartta Maanmittauslaitos
Geometriaa
Tien Mutkaisuusprofiili
Suunnanmuutoksia alle 30°/km | 11 km | 28 % |
Suunnanmuutoksia alle 30°-60°/km | 8 km | 21 % |
Suunnanmuutoksia yli 60°/km | 19 km | 51 % |
Kuvaus
Tie 56 on maantiestä numerokilvet vaihtamalla tuotettu kantatie. Tie on kapea ja verraten mutkikas.
Historiaa
Hämeenlinna-Toijala-Tampere
Vuonna 1938 kantatieksi 56 nimettiin Hämeenlinnan ja Tampereen välinen läntinen reitti Toijalan kautta. Reitti on muinoin ollut Hämeen merkittävimpiä kulkureittejä ja se on tunnettu jo viimeistään 1400-luvulla.
Valtatie 3 uusittiin kokonaisuudessaan 1950- ja 1960-luvuilla.
Hämeenlinnasta
Tampereelle linjaus muuttui radikaalisti: Pitkällisten riitojen jälkeen
tie ohjattiin Valkeakosken kautta, jolloin Sääksmäelle rakennettiin
pengertie ja riippusilta, jolla tie ylitti Vanajaveden Rauttunselän ja
Vanajanselän välistä. Tällöin Valkeakosken teollisuuskauppala sai
ensimmäisen kunnollisen maantieyhteytensä.
Kun uusi kolmostie valmistui, Kantatie 56 typistyi Sääksmäen Uittamon ja Lempäälän Kuljun väliseksi yhteydeksi.
Kun valtatien 9 linjaus Turku-Loimaa-Viiala-Tampere valmistui, kantatie 56 lakkautettiin vuonna 1971 ja yhteys Uittamosta Toijalan kautta Viialaan sai numeron 303. Uusin kolmostien versio kulkee Hämeenlinnan ja Tampereen välillä jotakuinkin vanhan kantatien 56 reittiä paitsi että vesistön ylitys tehdään nykyisin Toijalan pohjoispuolella Konhonvuolteella entisen Lempäälän sijaan.
Jämsä-Mänttä
Nykyinen kantatie 56 on syntynyt vuoden 1996 tiennumerointiuudistuksen yhteydessä numeroimalla maantiet 347 Mänttä-Jämsänkoski ja 603 Jämsänkoski-Jämsä kantatieksi. Jämsästä etelään tie jatkuu kohti Lahtea valtatienä 24.