Ero sivun ”Kantatie 56” versioiden välillä

Kohteesta Tiet
Loikkaa: valikkoon, hakuun
(Hämeenlinna-Toijala-Tampere: Lakkautus 1971)
(Hämeenlinna-Toijala-Tampere: Viittaus 1400-luvulle)
 
Rivi 23: Rivi 23:
  
 
Vuonna 1938 kantatieksi 56 nimettiin Hämeenlinnan ja Tampereen välinen
 
Vuonna 1938 kantatieksi 56 nimettiin Hämeenlinnan ja Tampereen välinen
läntinen reitti Toijalan kautta.
+
läntinen reitti Toijalan kautta. Reitti on muinoin ollut Hämeen merkittävimpiä kulkureittejä ja se on tunnettu jo viimeistään 1400-luvulla.
  
 
{{Kuva|Kt56_1939.png|Kantatie 56 vuonna 1938}}
 
{{Kuva|Kt56_1939.png|Kantatie 56 vuonna 1938}}

Nykyinen versio 10. toukokuuta 2020 kello 11.11


56

Kantatie 56 Jämsä-Mänttä, 38 km



Pohjakartta Maanmittauslaitos

Reittikartta

Tiekuvaus 0056.png

Geometriaa

Tien Mutkaisuusprofiili

Suunnanmuutoksia alle 30°/km 11 km 28 %
Suunnanmuutoksia alle 30°-60°/km 8 km 21 %
Suunnanmuutoksia yli 60°/km 19 km 51 %

Border

Kuvaus

Tie 56 on maantiestä numerokilvet vaihtamalla tuotettu kantatie. Tie on kapea ja verraten mutkikas.

Historiaa

Hämeenlinna-Toijala-Tampere

Vuonna 1938 kantatieksi 56 nimettiin Hämeenlinnan ja Tampereen välinen läntinen reitti Toijalan kautta. Reitti on muinoin ollut Hämeen merkittävimpiä kulkureittejä ja se on tunnettu jo viimeistään 1400-luvulla.

Kantatie 56 vuonna 1938


Valtatie 3 uusittiin kokonaisuudessaan 1950- ja 1960-luvuilla. Hämeenlinnasta Tampereelle linjaus muuttui radikaalisti: Pitkällisten riitojen jälkeen tie ohjattiin Valkeakosken kautta, jolloin Sääksmäelle rakennettiin pengertie ja riippusilta, jolla tie ylitti Vanajaveden Rauttunselän ja Vanajanselän välistä. Tällöin Valkeakosken teollisuuskauppala sai ensimmäisen kunnollisen maantieyhteytensä.

Uusi kolmostie rakenteilla. Valmistuneet osat otettu käyttöön kantatienä 56. Autoilijan tiekartta 1963

Kun uusi kolmostie valmistui, Kantatie 56 typistyi Sääksmäen Uittamon ja Lempäälän Kuljun väliseksi yhteydeksi.

Typistetty kantatie 56. Autoilijan tiekartta 1966

Kun valtatien 9 linjaus Turku-Loimaa-Viiala-Tampere valmistui, kantatie 56 lakkautettiin vuonna 1971 ja yhteys Uittamosta Toijalan kautta Viialaan sai numeron 303. Uusin kolmostien versio kulkee Hämeenlinnan ja Tampereen välillä jotakuinkin vanhan kantatien 56 reittiä paitsi että vesistön ylitys tehdään nykyisin Toijalan pohjoispuolella Konhonvuolteella entisen Lempäälän sijaan.

Seututieksi 303 muuttunut entinen kantatien osa. GT-tiekartta 1989

Jämsä-Mänttä

Nykyinen kantatie 56 on syntynyt vuoden 1996 tiennumerointiuudistuksen yhteydessä numeroimalla maantiet 347 Mänttä-Jämsänkoski ja 603 Jämsänkoski-Jämsä kantatieksi. Jämsästä etelään tie jatkuu kohti Lahtea valtatienä 24.