Ero sivun ”Kantatie 62” versioiden välillä
(→Mikkeli-Imatra: Mikkeli-Puumala alun perin 432) |
(→Mikkeli-Imatra: Kirkonvarkauden silta 1967) |
||
Rivi 63: | Rivi 63: | ||
Parkkilan ja Anttolan välillä rakennettiin nykyistä tietä 1960-luvun alussa. Vuonna 1962 valmistuneen osuuden rakentamista Helsingin Sanomat mainitun vuoden keväällä luonnehti "erittäin pitkälliseksi". Tie sai numerokseen 432. | Parkkilan ja Anttolan välillä rakennettiin nykyistä tietä 1960-luvun alussa. Vuonna 1962 valmistuneen osuuden rakentamista Helsingin Sanomat mainitun vuoden keväällä luonnehti "erittäin pitkälliseksi". Tie sai numerokseen 432. | ||
− | Vuonna | + | Vuonna 1967 valmistui Mikkelin eteläpuolelle Saimaan yli |
Kirkonvarkauden riippusilta ja sillan itäpuolelle uutta tietä | Kirkonvarkauden riippusilta ja sillan itäpuolelle uutta tietä | ||
Parkkilaan. Tämä uusi reitti Mikkelin ja Imatran Kaukopään välillä | Parkkilaan. Tämä uusi reitti Mikkelin ja Imatran Kaukopään välillä |
Versio 6. maaliskuuta 2019 kello 12.55
Kantatie 62 Mikkeli-Imatra, 141 km |
Sisällysluettelo
Pohjakartta Maanmittauslaitos
Geometriaa
Tien Mutkaisuusprofiili
Suunnanmuutoksia alle 30°/km | 37 km | 31 % |
Suunnanmuutoksia alle 30°-60°/km | 46 km | 37 % |
Suunnanmuutoksia yli 60°/km | 39 km | 32 % |
Kuvaus
Mikkelistä Puumalan kautta Imatralle kulkeva tie on Savon ja Etelä-Karjalan saaristotie. Reitille osuu yksi pääteiden hienoimmista maisemista: Lietveden ylitys Anttolan ja Puumalan välillä.
Tie on paikoin kapeaa ja mutkaista, erityisesti Puumalan ja Mikkelin välillä. Sopii paremmin rauhalliseen cruisailuun kuin pakkotahtiseen etenemiseen.
Tie kulkee rikkonaisen saaristomaiseman halki ja se kulkee neljän varsin näyttävän sillan yli: Kirkonvarkauden riippusilta (1968), Väätämönsalmen silta (1979), Lietveden silta (1985) ja Saimaan silta (1995).
Historiaa
Viipuri-Metsäpirtti
Vuonna 1938 nimettiin kantatieksi 62 Karjalan kannaksella Vuoksen eteläpuolta kulkenut maantie Viipurista itään Rautuun. Tämä numero eli vain lyhyen aikaa ja poistui käytöstä sodan jälkeisten alueluovutusten takia.
Mikkeli-Imatra
1930-luvulla tielinja Mikkelistä Anttolaan kulki Visulahden itäpuolelta Parkkilaan nykyistä paikallistietä 15142 ja sieltä edelleen nykyistä tien linjausta seuraten. Tietä jatkettiin vuosina 1932-1935 Hurissalon läpi Lietveden rantaan Ruolahteen. Vuosina 1953-1956 rakennettiin tie Hurissalon kylältä koilliseen. Hurissalon ja Ihantsalon välisen kapeikon poikki rakennettiin lossiyhteys ja tie jatkui edelleen Puumalaan. Näin Puumalan kunnan läntiset osat saivat tieyhteyden kuntansa keskukseen. Puumalasta Ruokolahden suuntaan jatkettiin tietöitä 1960-luvun alussa, kun paikalla ollut maantie uudelleenrakennettiin.
Parkkilan ja Anttolan välillä rakennettiin nykyistä tietä 1960-luvun alussa. Vuonna 1962 valmistuneen osuuden rakentamista Helsingin Sanomat mainitun vuoden keväällä luonnehti "erittäin pitkälliseksi". Tie sai numerokseen 432.
Vuonna 1967 valmistui Mikkelin eteläpuolelle Saimaan yli Kirkonvarkauden riippusilta ja sillan itäpuolelle uutta tietä Parkkilaan. Tämä uusi reitti Mikkelin ja Imatran Kaukopään välillä muutettiin kantatieksi 62 vuonna 1977. Kirkonvarkauden silta on yksi 1960-luvulla rakennetuista kuudesta suuresta riippusillasta.
Uusi kantatie oli tuolloin jo harvinaisuus kahden lossinsa takia. Lietveden poikki rakennettiin pengertie ja silta vuonna 1985 ja Puumalansalmen silta valmistui vuonna 1995.
Ennen nykyistä kiinteää siltaa Väätämönsalmen avokanava ylitettiin kääntösiltaa pitkin.
Puumalansalmessa silta ylittää Saimaan syväväylän ja siksi sen alikulkukorkeus on poikkeuksellisen suuri, 25 metriä. Puumalansalmen ylittävän Saimaan sillan valmistuminen siirsi pääteiden viimeisen lossiyhteyden historiaan. Siltaan sisältyy poikkeuksellinen ratkaisu: Pohjoisrannan puolella on jalankulkijoille ja pyöräilijöille tarkoitettu hissi maan pinnan ja sillan kannen välillä.
Vuonna 2004 kantatie 62 piteni runsaat 15 kilometriä, kun tie ulotettiin Imatran raja-asemalle asti. Tie 6 Kaukopään ja Imatran välillä sai rinnalleen numeron 62 ja rajalle johtanut maantie 396 numerointiin kantatieksi.