Ero sivun ”Kantatie 66” versioiden välillä
(→Historiaa: 1600-luku) |
(→Historiaa: Visuveden vanha silta) |
||
Rivi 93: | Rivi 93: | ||
Näsijärvi on vielä noin 4000 vuotta sitten ollut Lapuanjoen latvavesi. Maa kohoaa lännessä nopeammin kuin idässä, minkä takia maankuori kallistuu ja suuret järvet ovat hakeneet itselleen uudet laskujoet. Kantatie 66 seuraa Ruoveden ja Lapuan välillä Lapuanjoen entistä ja nykyistä reittiä. Lapuanjoen latvat ovat nykyisin vain parin kilometrin päässä Virtain reitin latvoista. Tie ylittää laivareitin kolmen kanavan kohdalla: Ruoveden Kautussa ja Visuvedellä sekä Virtain Herraskoskella, jossa kussakin on ollut avattava silta. | Näsijärvi on vielä noin 4000 vuotta sitten ollut Lapuanjoen latvavesi. Maa kohoaa lännessä nopeammin kuin idässä, minkä takia maankuori kallistuu ja suuret järvet ovat hakeneet itselleen uudet laskujoet. Kantatie 66 seuraa Ruoveden ja Lapuan välillä Lapuanjoen entistä ja nykyistä reittiä. Lapuanjoen latvat ovat nykyisin vain parin kilometrin päässä Virtain reitin latvoista. Tie ylittää laivareitin kolmen kanavan kohdalla: Ruoveden Kautussa ja Visuvedellä sekä Virtain Herraskoskella, jossa kussakin on ollut avattava silta. | ||
+ | |||
+ | {{Kuva|Kt66_Visuvesi_1910.jpg|Visuveden vanha kääntösilta 1910- tai 1920-luvulla}} | ||
Herraskosken silta on jäänyt sivuun maanteistä, Visuvedelle on rakennettu uusi kääntösilta ja Kauttuun uusi kiinteä silta. | Herraskosken silta on jäänyt sivuun maanteistä, Visuvedelle on rakennettu uusi kääntösilta ja Kauttuun uusi kiinteä silta. |
Nykyinen versio 7. joulukuuta 2020 kello 12.22
Kantatie 66 Orivesi-Lapua, 182 km |
Sisällysluettelo
Pohjakartta Maanmittauslaitos
Vaihtoehtoisia reittejä
Päätepisteet | Kautta | Tiet | Matka |
---|---|---|---|
Tampere-Seinäjoki |
386 | ||
Tampere-Orivesi-Virrat |
|
396 | |
Pälkäne-Orivesi-Virrat |
372 | ||
Tampere-Kuru |
382 |
Geometriaa
Tien Mutkaisuusprofiili
Suunnanmuutoksia alle 30°/km | 110 km | 63 % |
Suunnanmuutoksia alle 30°-60°/km | 50 km | 28 % |
Suunnanmuutoksia yli 60°/km | 15 km | 9 % |
Kuvaus
Kantatie 66 on nykyisin valtatietasoinen tie itäisen Pirkanmaan ja Etelä-Pohjanmaan välillä. Se on vähäliikenteisempi ja profiililtaan uudenaikaisempi kuin kolmostie Tampereen pohjoispuolella ja siksi usein sujuvampi vaihtoehtoreitti. Avattava silta Visuvedellä Ruoveden ja Virtain välillä; vuonna 1969 valmistunut silta on maanteidemme viimeisiä kääntösiltoja.
Historiaa
Kantatie 66 on harvoja vuonna 1938 nimetyistä kantateistä, jotka sijaitsevat edelleen alkuperäisellä paikallaan.
Tien historia alkaa 1600-luvulta. Vuonna 1617 sai Lapuanjoen suussa sijaitseva Uusikaarlepyy kaupunkioikeudet. Kaupungin kauppapiiri ulotettiin Lapuanjoen vartta Alavudelle ja edelleen vedenjakajan toiselle puolelle Ruovedelle. Lapuan talonpojat saivat 1680-luvulla määräyksen rakentaa maantie Lapualta Ruovedelle. Noihin aikoihin olot olivat epävarmat ja tien valmistuminen venähti 1700-luvun alkuvuosikymmenille.
Samoihin aikoihin oriveteläiset lupasivat rakentaa maantien Oriveden ja Ruoveden välille sillä edellytyksellä, että tien ylläpidosta vastaavat juupajokilaiset. Oriveden-Ruoveden tien valmistuttua jäi 1620-luvulla rakennettu Teiskon ja Aitolahden kautta Tammerkoskelle kulkenut tie lähinnä paikalliseen käyttöön; tie on nykyisin seututie 338.
Tie oli varsin pitkään lapsipuolen asemassa. 1960-luvulla sitä ruvettiin hiljalleen rakentamaan uudelleen kummastakin päästä. Vuonna 1975 Jussi Raittinen levytti hitiksi muodostuneen kappaleen "Valtatie 66", jossa huumorin keinoin moitittiin tien kuntoa: "Vielä TVH:lle värssyn omistan, kun on tehnyt tien noin surkean. Tehkää uus valtatie 66". Vasta vuonna 1985 oli valmista ja Jussi Raittinen teki uusitun kantatien avajaisiin kappaleen "Kun on uus kantatie kuuskytkuus".
Tietä uusittiin useassa vaiheessa. Virroilta Vaasan läänin rajalla tie valmistui vuonna 1984.
Tie haarautui Oriveden keskustassa tuolloin eri reitillä olleesta valtatiestä 9. Haarautumiskohdasta tuli myöhemmin eräänlainen kansallinen ikoni, kun siitä tuli keskeinen kohta Tarmo Koiviston piirtämässä Mämmilä-sarjakuvassa. Mämmmilä kuvasi aikansa kuvaa syrjäisen kirkonkylän kehittymistä ja "kehittymistä" uuteen aikaan. Haarautumiskohdan rakennus on Auvisen talo.
Näsijärvi on vielä noin 4000 vuotta sitten ollut Lapuanjoen latvavesi. Maa kohoaa lännessä nopeammin kuin idässä, minkä takia maankuori kallistuu ja suuret järvet ovat hakeneet itselleen uudet laskujoet. Kantatie 66 seuraa Ruoveden ja Lapuan välillä Lapuanjoen entistä ja nykyistä reittiä. Lapuanjoen latvat ovat nykyisin vain parin kilometrin päässä Virtain reitin latvoista. Tie ylittää laivareitin kolmen kanavan kohdalla: Ruoveden Kautussa ja Visuvedellä sekä Virtain Herraskoskella, jossa kussakin on ollut avattava silta.
Herraskosken silta on jäänyt sivuun maanteistä, Visuvedelle on rakennettu uusi kääntösilta ja Kauttuun uusi kiinteä silta.
Kautun siltasuunnittelmat aiheuttivat siltasodan. Uusi silta rakennettiin varsin idyllisen kanavaympäristön yläpuolelle lähes puiden latvojen korkeudelle: sillan alikulkukorkeus on 11,5 metriä.

Virtain seutu 1980: valtatie 23 on valmis, kantatie 66 parantamatta Virroilta pohjoiseen, kantatie 65 vielä tienä 335 ja kantatien 68, tuolloisen maantien 349 perusparannus Ähtärin suuntaan alkutekijöissään |