Ero sivun ”Kantatie 89” versioiden välillä
(→Historiaa) |
(→Historiaa: Rakentamisajankohdan täsmennys, viittaukset kekkosteihin, karttaote) |
||
(2 välissä olevaa versiota samalta käyttäjältä ei näytetä) | |||
Rivi 1: | Rivi 1: | ||
{{Begin}} | {{Begin}} | ||
− | + | {{H|{{Tie|89}}| Kantatie 89 Mieslahti(Paltamo)-Vartius(Kuhmo), 104 km}} | |
__TOC__ | __TOC__ | ||
Rivi 20: | Rivi 20: | ||
=== Historiaa === | === Historiaa === | ||
− | Kainuuseen rakennettiin 1950- ja 1960-luvuilla joukko ns. kekkosteitä, | + | Kainuuseen rakennettiin 1950- ja 1960-luvuilla joukko ns. [[Kainuun kekkostiet|kekkosteitä]], |
joiden rakentamispäätöksessä 1950-luvulla pääministeri Kekkosella oli | joiden rakentamispäätöksessä 1950-luvulla pääministeri Kekkosella oli | ||
suuri painoarvo. Näiden jälkeen rakennettiin vielä yksi pitkä yhteys, | suuri painoarvo. Näiden jälkeen rakennettiin vielä yksi pitkä yhteys, | ||
noin 100 kilometriä pitkä itä-länsisuuntainen tie Paltamon Mieslahdesta | noin 100 kilometriä pitkä itä-länsisuuntainen tie Paltamon Mieslahdesta | ||
− | Kuhmon Lentiiraan. | + | Kuhmon Iivantiiraan. Tie valmistui vuonna 1962. Iivantiirasta Lentiiraan ja edelleen rajalle kulkenut yhteys, kahdeksas kekkostie, rakennettiin samanaikaisesti mutta omana hankkeenaan. |
+ | |||
+ | {{Kuva|Kt89_1963.png|Mieslahden-Iivantiiran tie ja kekkoskasi. Autoilijan tiekartta 1963}} | ||
Rajan takaa Uhtuan Kostamuksesta oli löydetty rautamalmia vuonna 1946. | Rajan takaa Uhtuan Kostamuksesta oli löydetty rautamalmia vuonna 1946. |
Nykyinen versio 28. kesäkuuta 2018 kello 11.54
Kantatie 89 Mieslahti(Paltamo)-Vartius(Kuhmo), 104 km |
Pohjakartta Maanmittauslaitos
Kuvaus
Kantatie 89 on Venäjän Kostamukseen kulkevan päätien Suomen puoleinen osuus. Kostamuksen rakentamistöiden aikaan 1970-luvulla hyvin vilkas tie, mutta nykyisin verraten rauhallinen. Suoraa ja kapeahkoa kaksikaistaista tietä.
Historiaa
Kainuuseen rakennettiin 1950- ja 1960-luvuilla joukko ns. kekkosteitä, joiden rakentamispäätöksessä 1950-luvulla pääministeri Kekkosella oli suuri painoarvo. Näiden jälkeen rakennettiin vielä yksi pitkä yhteys, noin 100 kilometriä pitkä itä-länsisuuntainen tie Paltamon Mieslahdesta Kuhmon Iivantiiraan. Tie valmistui vuonna 1962. Iivantiirasta Lentiiraan ja edelleen rajalle kulkenut yhteys, kahdeksas kekkostie, rakennettiin samanaikaisesti mutta omana hankkeenaan.
Rajan takaa Uhtuan Kostamuksesta oli löydetty rautamalmia vuonna 1946. Suomalaisvoimin rakennettiin 30 kilometrin päähän rajasta Kostamukseen kaupunki ja kaivosteollisuuskombinaatti vuosina 1977-1985. Tätä rakennustyötä ja tulevia tavarakuljetuksia varten rakennettiin Suomesta sekä rautatie että maantie ja perustettiin uusi raja-asema Kuhmon Vartiukseen. Tiestä oli jo suurin osa valmiina: Mieslahden-Lentiiran tiestä rakennettiin haara Vartiukseen. Koko osuus Mieslahdesta Vartiukseen sai numeron 909.
Tien jo hiljennyttyä suurien rakennustöiden jälkeen se nostettiin vuonna 1996 kantatieluokkaan, kantatieksi 89.