Kantatie 89

Kohteesta Tiet
Versio hetkellä 8. maaliskuuta 2018 kello 14.00 – tehnyt Matti (keskustelu | muokkaukset) (Ak: Uusi sivu: {{Begin}} == {{Tie|89}} Kantatie 89 Mieslahti(Paltamo)-Vartius(Kuhmo), 104 km == __TOC__ {{Routemap|Kt89_U.jpg|}} Image:Tiekuvaus_0089.png === Kuvaus === Kantatie 89 o...)
(ero) ← Vanhempi versio | Nykyinen versio (ero) | Uudempi versio → (ero)
Loikkaa: valikkoon, hakuun


89 Kantatie 89 Mieslahti(Paltamo)-Vartius(Kuhmo), 104 km


Pohjakartta Maanmittauslaitos

'

Tiekuvaus 0089.png

Kuvaus

Kantatie 89 on Venäjän Kostamukseen kulkevan päätien Suomen puoleinen osuus. Kostamuksen rakentamistöiden aikaan 1970-luvulla hyvin vilkas tie, mutta nykyisin verraten rauhallinen. Suoraa ja kapeahkoa kaksikaistaista tietä.

Erämaatietä

Historiaa

Kainuuseen rakennettiin 1950- ja 1960-luvuilla joukko ns. kekkosteitä, joiden rakentamispäätöksessä 1950-luvulla pääministeri Kekkosella oli suuri painoarvo. Näiden jälkeen rakennettiin vielä yksi pitkä yhteys, noin 100 kilometriä pitkä itä-länsisuuntainen tie Paltamon Mieslahdesta Kuhmon Lentiiraan.

Rajan takaa Uhtuan Kostamuksesta oli löydetty rautamalmia vuonna 1946. Suomalaisvoimin rakennettiin 30 kilometrin päähän rajasta Kostamukseen kaupunki ja kaivosteollisuuskombinaatti vuosina 1977-1985. Tätä rakennustyötä ja tulevia tavarakuljetuksia varten rakennettiin Suomesta sekä rautatie että maantie ja perustettiin uusi raja-asema Kuhmon Vartiukseen. Tiestä oli jo suurin osa valmiina: Mieslahden-Lentiiran tiestä rakennettiin haara Vartiukseen. Koko osuus Mieslahdesta Vartiukseen sai numeron 909.

Tien jo hiljennyttyä suurien rakennustöiden jälkeen se nostettiin vuonna 1996 kantatieluokkaan, kantatieksi 89.