Ero sivun ”Lautat, lossit ja lautta-alukset” versioiden välillä
(→Lauttaluettelo: Taulukon ulkoasun fiksaus) |
(→Uudet lauttapaikat: Taulukon ulkoasun fiksaus) |
||
Rivi 466: | Rivi 466: | ||
ole vuoden 1971 luettelossa. | ole vuoden 1971 luettelossa. | ||
− | {| border="1" cellspacing="0" | + | {| border="1" cellspacing="0" class="StdTable col-2-center" |
|- | |- | ||
|Sijainti | |Sijainti |
Versio 7. maaliskuuta 2021 kello 19.28
Lautat, lossit ja lautta-alukset
Suomi on vesistöjen halkoma ja siksi maantiet ovat usein katkenneet lauttarantaan, josta on kuljettu vesitse veden toiselle puolelle. Lauttapaikkoja on aikoinaan ollut epälukuisa määrä, mutta niistä on vuosikymmenien varrella muutettu silloiksi suurin osa. Maanteiden lauttapaikkoja on enää alle 50 kappaletta.
Sisällysluettelo
Lauttaliikenteen organisointi
Lauttaliikenteen organisointitapa on perinteisesti ollut jossain määrin vaikeaselkoinen. Nykyisin pelikenttä on suunnilleen seuraavassa kuvattu.
Maantieverkolla sijaitsevat lautat liikennöivät Väyläviraston lukuun ja ne ovat maksuttomia. (Väyläviraston edeltäjä ennen vuoden 2019 alussa tapahtunutta liikenteen hallinnonalan muutosta oli liikennevirasto). Lauttoja operoi pääosin Suomen Lauttaliikenne Oy, joka käyttää itsestään nimitystä Finferries. Muutamaa yhteyttä operoi yksityinen yritys.
Maantielauttojen lisäksi liikennettä hoitavat myös muut organisaatiot:
- ELY-keskukset hankkivat yhteysalusliikennettä, jota operoivat useat yritykset. Alukset ovat nykyisin eräitä poikkeuksia lukuun ottamatta maksuttomia.
- Ahvenanmaan maakuntahallitus hoitaa Ahvenanmaan sisäisen liikenteen ja lisäksi runkoliikenteen Korppoo-Långnäs ja Kustavi-Brändö. Alukset ovat maksullisia. Runkoreiteille ei voi tehdä paikkavarausta, ellei matkalla pysähdytä vähintään 24 tunniksi.
- Etenkin Saimaan ja Saaristomeren alueella toimii lukuisa määrä yksityisten tiehoitokuntien ylläpitämiä lauttoja. Näidenkin kustannuksista huolehtivat pääosin valtio ja kunnat.
Saaristomerellä tuolloisten Tiehallinnon ja Merenkulkulaitoksen työnjako aiheutti aiemmin jonkin verran kitkaa, koska ei ole nähty tasapuolisena sitä, että samankaltaiset alukset kulkevat maksua vastaan toisiin saariin ja maksutta toisiin. Vuoden 2007 alusta Hiittisiin ja Iniöön kulkevat lauttayhteydet luokiteltiinkin maantielautoiksi ja ne muuttuivat maksuttomiksi. Vuonna 2009 muutettiin yhteisalusliikenne maksuttomaksi.
Lossit entisaikaan
Vanhoina aikoina lossit olivat kovin vaihtelevia laadultaan ja tyypiltään ja olivat usein myös suorastaan vaarallisia. Varsinkin ennen sotia ne olivat pääosin käsikäyttöisiä kapulalosseja, eli lossivahti (ja ystävälliset matkustajat) vetivät lossin rannalta toiseen vedetyn vaijerin avulla aluksensa vesistön yli. Tyypiltään lossi oli usein proomun kaltainen laitos, joka pystyi kantamaan varsin vähäisen kuorman. Esimerkiksi nelostiellä Viitasaaren Hännilänsalmessa toimi lossi, jonka kapasiteetti oli kokonaista neljä henkilöautoa tai yksi linja-auto. Ei ole ihme, että jonot joskus venyivät sietämättömiksi. Isommat lossit myöhemmin varustettiin moottoreilla tai niitä jopa vedettiin moottoriveneillä.
Lossien kantavuus oli kovin vaatimaton nykyisiin verrattuna. Tyypillinen kantavuus oli 6-9 tonnia ja yli 12 tonnin losseja ei juuri ollut.
Lauttatyypit
Nykyisin lautat jaetaan kahteen perustyyppiin:
- Losseihin, jotka kulkevat kiinnitettyinä rannalta toiseen kulkevaan vaijeriin.
- Vapaasti kulkeviin lautta-aluksiin.
Pääosa lautoista on losseja. Lautta-aluksia käytetään pitkillä saaristoreitellä Parainen-Nauvo, Korppoo-Houtskari, Korppoo-Norrskata, Kasnäs-Hiittinen, Kustavi-Iniö ja Oulunsalo-Hailuoto.
Maanteiden koko lossikalusto on uusittu vuoden 1970 jälkeen. 1970-luvulla valtio tilasi sittemmin Rauma-Repola-konserniin siirtyneeltä Parkano Oy:ltä lähes 50 uutta lossia ja tällä operaatiolla vanhat puulossit ja erilaiset viritykset siirtyivät historiaan.
Lossien perustyyppejä ovat pienempi 44 tonnin kantavuudeltaan oleva, johon mahtyy kymmenkunta henkilöautoa ja isompi 60 tonnin lossi, jonka kannelle sopii parikymmentä henkilöautoa. Isompiakin losseja on käytössä. Lautta-alukset ovat losseja suurempia. Suurin käytössä oleva lautta-alus on Paraisten ja Nauvon väliä liikennöivä sähkö-diesel-hybridilautta Elektra, jolla on pituutta lähes 100 metriä ja jonka kaistoille mahtuu noin 90 henkilöautoa.
"Parkanolaisissa" ja myöhemmissä losseissa on merenkulkuun tarvittavat ohjauslaitteet, eli vaijerista irtoaminen ei vie lossia tuuliajolle. Vaijeriin kiinnittyminen on ensi sijassa taloudellinen kysymys: Vaijerilossin miehitykseksi riittää yksi henkilö, jolla ei tarvitse olla kovinkaan merkittävää merenkulun ammattiosaamista.
Lauttaluettelo
Vuonna 1971 yleisillä teillä oli vielä 108 lauttapaikkaa. Seuraava taulukko on katsaus lossiliikenteen vähenemiseen ja luonteen muuttumiseen. Perusvuosiksi on valittu 1952 ja 1971. Vuoden 1952 lossiluettelo oli varsin pitkä ja losseja oli paljon pääteilläkin.
Taulukon vuoden 1952 lossiluettelon lähde on kyseisen vuoden Tie- ja vesirakennushallituksen vuosikertomus. Usean lossipaikan osalta vuoden 1952 kohdalla on tyhjää. Se voi indikoida sitä, että tuolloin kyseisessä paikassa ei ollut lossia tai se on ollut jonkin muun tahon kuin TVH:n omistama. 1970-luvulle asti tieverkon tihentyminen synnytti uusia lossipaikkoja, usein pienemmille teille. Muualta vapautuneita losseja siirrettiin näin muualle.
Taulukkoon on mahdollisuuksien mukaan selvitetty kadonneiden lossipaikkojen sijainti. Lisäksi on, taas mahdollisuuksien puitteissa selvitetty, mitä kadonneen lossi tilalle on tullut ja koska. Yleensähän se on silta: varsin harvoja lossipaikkoja on lakkautettu ilman korvaavaa ratkaisua. Jos silta on kauempana lossipaikasta, tästä on useimmissa kohdissa maininta.
Vuoden 1971 jälkeen syntyneet lossipaikat on koottu omaksi taulukokseen.
Sijainti | Tie (nykyinen) | Tieosuus | Tilanne 1952 | Tilanne 1971 | Nykytilanne |
---|---|---|---|---|---|
Oravakivensalmi | 4 | Lahti-Jyväskylä | Käsivetoinen lossi 8 t | Silta 1953 | Silta 2002 |
Mämmensalmi | 4 | Äänekoski-Viitasaari | Konelossi 20 t | Silta 1956 Kivisalmeen | Silta |
Hännilänsalmi | 4 | Äänekoski-Viitasaari | Konelossi 12 t | Silta 1961 | Silta 2009 |
Kokkosniva | 5 | Kemijärvi-Sodankylä | Käsivetoinen lossi 9 t | Silta 1957 | Silta |
Kitinen | 5 | Kemijärvi-Sodankylä | Käsivetoinen lossi 9 t | Silta 1954 | Silta |
Syrjäsalmi | 6 | Lappeenranta-Joensuu | Käsivetoinen lossi 9 t | Silta 1959 | Silta |
Ohtaansalmi | 9 | Kuopio-Joensuu | Käsivetoinen lossi 6 t | Silta 1952 | Silta 1996 |
Hoipola | 44 | Kiikka-Kiikoinen | Käsivetoinen lossi 12 t | Silta 1953 | Silta |
Lammi | 46 | Kouvola-Jaala | Käsivetoinen lossi 8 t | Silta 1957 | Silta |
Riuttasalmi | 58 | Keuruu-Karstula | Konelossi 12 t | Silta 1963 | Silta |
Lietvesi | 62 | Mikkeli-Imatra | Lossi | Silta 1985 | |
Puumala | 62 | Mikkeli-Imatra | Konelossi 12 t | Lossi | Silta 1995 |
Kivisalmi | 69 | Äänekoski-Suonenjoki | Konelossi 12 t | Silta 1963 | Silta |
Vuonamonsalmi | 77 | Kuopio-Viitasaari | Käsivetoinen lossi 12 t | Silta 1969 | Silta |
Esko | 78 | Puolanka-Pudasjärvi | Käsivetoinen lossi 9 t | Silta 1962 | Silta |
Markkasuvanto | 79 | Rovaniemi-Kittilä | Käsivetoinen lossi 10 t | Silta 1955 | Silta |
Korinte | 79 | Rovaniemi-Kittilä | Käsivetoinen lossi 9 t | Lakkautettu | Markkasuvannon silta 6 km alavirtaan |
Kaukonen | 79 | Rovaniemi-Kittilä | Käsivetoinen lossi 10 t | Silta 1952 | Silta 2014 |
Salmi | 80 | Kittilä-Sodankylä | Käsivetoinen lossi 7 t | Silta 1961 | Silta |
Mourusalmi | 81 | Rovaniemi-Kuusamo | Käsivetoinen lossi 10 t | Lossi | Silta 1980 |
Pekkala | 81 | Rovaniemi-Kuusamo | Käsivetoinen lossi 10 t | Voimalaitos 1972 | Vanttauskosken voimalaitoksen pato 1972 noin 10 km alavirtaan |
Mällinen | 86 | Paavola-Liminka | Käsivetoinen lossi 9 t | Silta 1972 | Silta 1,3 km alavirtaan |
Skåldö | 1002 | Tammisaari-Skåldö | Lossi | Käytössä | |
Korssundet | 1104 | Inkoo-Barösund | Lossi | Silta 1982 | |
Emäsalo | 1543 | Porvoo-Emäsalo | Lossi | Silta 1992 | |
Parainen-Nauvo | 180 | Kaarina-Korppoo | Lautta | Käytössä | |
Nauvo-Korppoo | 180 | Kaarina-Korppoo | Lossi | Käytössä | |
Korppoo-Houtskari | 180 | Korppoo-Houtskari | Lautta | Käytössä | |
Vikom | 180 | Kaarina-Korppoo | Konelossi 12 t | Lossi | Norrsundetin silta noin 1,5 km etelämpänä |
Kirjala | 180 | Kaarina-Korppoo | Konelossi 24 t | Silta 1972 | Silta |
Satava | 1821 | Turku-Kakskerta | Konelossi 24 t | Silta 1964 | Silta |
Särkisalo | 1823 | Perniö-Särkisalo | Konelossi 16 t | Silta 1962 | Silta |
Lövö | 1830 | Kemiö-Kasnäs | Lossi | Silta 2011 | |
Kokkila | 1835 | Halikko-Kemiö | Konelossi 12 t | Lossi | Käytössä |
Kirveenrauma | 1890 | Naantali-Rymättylä | Lossi | Silta 1999 | |
Hämmärönsalmi | 1890 | Naantali-Rymättylä | Lossi | Käytössä | |
Särkänsalmi | 189 | Naantali-Rymättylä | Konelossi 20 t | Silta 1970 | Silta |
Kaitainen | 192 | Turku-Kustavi | Konelossi 12 t | Lossi | Silta 1982 |
Vartsala | 192 | Turku-Kustavi | Moottoriveneen hinaama lossi 12 t | Lossi | Käytössä |
Vehmassalmi | 192 | Raisio-Kustavi | Käsivetoinen lossi 8 t | Silta 1952 | Silta |
Merimasku | 1930 | Mietoinen-Rymättylä | Konelossi 9 t | Lossi | Silta 2002 |
Kiurala | 2495 | Karkku-Ellivuori | Lossi | Silta 1979 | |
Kutala | 2501 | Karkku-Tottijärvi | Käsivetoinen lossi 12 t | Lossi | Silta 1991 |
Kalkkinen | 3132 | Vesivehmaa-Kalkkinen | Käsivetoinen lossi 8 t | Lossi | Silta 2000 |
Pulkkilansalmi | 314 | Vääksy-Sysmä | Moottoriveneen hinaama lossi 12 t | Silta 1970 | Silta |
Syvinkisalmi | 3481 | Ruovesi-Haapamäki | Käsivetoinen lossi 9 t | Lossi | Silta 1995 |
Hirvikoski | 3532 | Siltakylä(Pyhtää)-Vastila | Konelossi 12 t | Lossi | Silta 1984 |
Ummeljoki | 3593 | Myllykosken pohjoispuolella | Käsivetoinen lossi 12 t | Keskikosken silta 1964 | Lakkautettu, Keskikosken silta 2 km alavirtaan |
Virta | 362 | Kausala-Jaala | Käsivetoinen lossi 10 t | Virran silta 1964 | Silta |
Ukonsalmi | 4062 | Ruokolahti-Äitsaari | Lossi | Silta 1985 | |
Kirjamoinsalmi | 408 | Lappeenranta-Taipalsaari | Konelossi 12 t | Pengertie 1964 | Pengertie + Kuivisaaren avokanava |
Pappilansalmi | 4081 | Lauritsala-Taipalsaari | Lossi | Luukkaansalmen silta 1989 noin 1,5 km idempänä | |
Vekaransalmi | 438 | Virmutjoki-Sulkava | Konelossi 12 t | Lossi | Käytössä, silta rakenteilla, suunniteltu valmistuminen 2019 |
Pajasalmi | 438 | Virmutjoki-Sulkava | Konelossi 12 t | Pengertie ja silta 1955 | Pengertie ja silta |
Kapustasalmi | 4474 | Haukivuori | Käsivetoinen lossi 10 t | Silta 1971 | Silta |
Tappuvirta | 468 | Savonlinna-Kangaslampi | Konelossi 10 t | Lossi | Käytössä |
Hanhivirta | 471 | Savonlinna-Enonkoski-Heinävesi | Lossi | Käytössä | |
Orivirta | 474 | Kerimäki-Savonranta | Konelossi 12 t | Vihtakannan kanava ja silta 1968 | Silta |
Onkisalmi | 476 | Liperi-Heinävesi | Konelossi 12 t | Lossi | Silta 1975 |
Arvinsalmi | 482 | Kitee-Rääkkylä-Viinijärvi | Käsivetoinen lossi 10 t | Lossi | Käytössä |
Kivisalmi | 482 | Kitee-Rääkkylä-Viinijärvi | Käsivetoinen lossi 9 t | Lossi | Silta 1981 |
Käsämä | 5031 | Viinijärvi-Polvijärvi | Käsivetoinen lossi 6 t | Lossi | Silta 1988 |
Mönni | 5100 | Jakokoski-Alavi | Käsivetoinen lossi 9 t | Lossi | Silta 2006 |
Ahveninen | 518 | Eno-Lieksa | Konelossi 12 t | Silta 1961 | Silta |
Lylykoski | 5200 | Ratilanvaara-Lieksa | Konelossi 6 t | Silta 1959 | Silta |
Kallioniemi | 522 | Ilomantsi-Hattuvaara | Käsivetoinen lossi 12 t | Silta 1961 | Silta |
Särkkä | 5221 | Ilomantsi-Naarva | Käsivetoinen lossi 6 t | Silta, uusi tie n. 1969 | Silta |
Naarajoki | 5224 | Lieksa-Ruunaa | Käsivetoinen lossi 6 t | Lossi | Silta 1984 |
Putaansalmi | 5224 | Lieksa-Ruunaa | Käsivetoinen lossi 6 t | Silta 1968 | Silta |
Tallivirta | 5300 | Rautalampi-Hankasalmi | Käsivetoinen lossi 6 t | Uusi tielinja 1959 | Lakkautettu |
Turpeensalmi | 534 | Leppävirta-Heinävesi | Käsivetoinen lossi 5 t | Silta 1963 | Silta |
Vehmersalmi | 536 | Kuopio-Vehmersalmi | Konelossi 10 t | Lossi | Silta 2001 |
Puutossalmi | 5370 | Kuopio-Vehmersalmi | Konelossi 12 t | Lossi | Käytössä |
Nokisenkoski | 545 | Suonenjoki-Vesanto | Käsivetoinen lossi 10 t | Silta 1957 | Silta |
Mustavirta | 5571 | Maaninka-Tervo | Konelossi 8 t | Lossi | Silta 1976 |
Peltosalmi | 563 | Iisalmi-Pielavesi | Konelossi 12 t | Silta 1956 | Silta |
Akkolansalmi | 5646 | Lapinlahti-Väisälänmäki | Lossi | Silta 1999 | |
Muurutvirta | 567 | Riistavesi-Muuruvesi | Käsivetoinen lossi 8 t | Silta 1960 | Silta |
Kärkistensalmi | 610 | Joutsa-Korpilahti | Moottoriveneen hinaama lossi 8 t | Lossi | Silta 1997 |
Korkeasaarensalmi | 612 | Sysmä-Luhanka | Lossi | Silta 1983 | |
Vuoksensalmi | 612 | Sysmä-Luhanka | Lossi | Silta 1986 | |
Matilanvirta | 637 | Konginkangas-Sumiainen | Käsivetoinen lossi 9 t | Silta 1966 | Silta |
Kolarinsalmi | 6510 | Saarijärvi-Viitasaari | Konelossi 12 t | Silta 1966 | Silta |
Saarensalmi | 6541 | Kivijärvi-Viitasaari | Käsivetoinen lossi 12 t | Lossi | Silta 1987 |
Bergö | 6732 | Moikipää-Bergö | Lossi | Käytössä | |
Raippaluoto | 724 | Vaasa-Raippaluoto | Konelossi 139 t | Lossi | Silta 1997 |
Lapinsalmi | 800 | Vaala-Puolanka | Käsivetoinen lossi 7 t | Silta n 1956 | Silta |
Hailuoto | 816 | Oulunsalo-Hailuoto | Lautta | Käytössä | |
Laukka | 834 | Muhos-Ylikiiminki | Konelossi 12 t | Silta 1969 | Silta |
Säävälä | 8341 | Ylikiiminki-Jolos | Käsivetoinen lossi 9 t | Lakkautettu | Lakkautettu, uusi tielinja |
Porkkala | 8361 | Ylikiiminki-Isokangas | Käsivetoinen lossi 9 t | Lakkautettu | Lakkautettu, uusi tielinja |
Romppaisensalmi | 8400 | Taivalkoski-Itäperä(Vt5) | Käsivetoinen lossi 9 t | Silta 1968 | Silta |
Tannila | 849 | Yli-Ii-Oijärvi | Käsivetoinen lossi 9 t | Silta 1958 | Silta |
Kipinä | 8540 | Yli-Ii-Pudasjärvi | Käsivetoinen lossi 6 t | Silta 1965 | Silta noin 1,5 km lossilta ylävirtaan |
Iinattijärvi | 858 | Iso-Syöte | Käsivetoinen lossi 9 t | Silta 1966 | Silta järven itäpäässä Naamanganjoen yli |
Kiutaköngäs | 8693 | Käylä-Liikasenvaara | Käsivetoinen lossi 7 t | Silta 1972 | Silta |
Kaivannonsalmi | 8820 | Manamansalo | Lossi | Silta 1984 | |
Alassalmi | 8820 | Manamansalo | Lossi | Käytössä | |
Koirasalmi | 888 | Ristijärvi-Puolanka | Konelossi 12 t | Silta 1968 | Silta |
Sirviölänsalmi | 888 | Sotkamo-Ristijärvi | Käsivetoinen lossi 9 t | Silta 1959 | Silta |
Haukiperä | 912 | Ämmänsaari-Suomussalmi | Konelossi 12 t | Lossi | Silta 1976 |
Haukiperä | 912 | Ämmänsaari-Suomussalmi | Konelossi 12 t | Lossi | Silta 1976 |
Kontiolansalmi | 912 | Kuhmo-Ämmänsaari | Konelossi 12 t | Silta 1964 | Tönölänsalmen silta 2 km itään |
Suomussalmi | 9150 | Suomussalmi-Kuusamo | Käsivetoinen lossi 9 t | Lossi | Silta 1982 |
Linnansalmi | 9161 | Kiannanniemi-Juntusranta | Käsivetoinen lossi 6 t | Lossi | Silta 1975 |
Alaniemi | 923 | Simo-Tervola | Käsivetoinen lossi 9 t | Silta 1960-luvun lopulla | Silta |
Taininiemi | 924 | Simo-Ranua | Lossi | Silta 1982 | |
Koivu | 926 | Kemi-Rovaniemi | Käsivetoinen lossi 12 t | Voimalaitos 1965 | Ossauskosken voimalaitoksen pato 1965 noin 5 km alavirtaan |
Tervola | 928 | Tervola kk - Tervola as | Käsivetoiset lossit 4,5 ja 9 t | Lossi | Silta 1975 |
Lohiniva | 9361 | Sieppijärvi-Lohiniva | Lossi | Silta 1985 | |
Pello | 937 | Pello-Ruotsi | Konelossi 12 t | Lossi | Silta 1972 |
Sierilä | 9421 | Rovaniemi-Oikarainen | Konelossi 12 t | Lossi | Silta 2010 |
Kaunisjokisuu | 943 | Kolari-Ruotsi | Lossi | Silta 1980 | |
Lautasalmi | 944 | Rovaniemi-Pirttikoski-Autti | Käsivetoinen lossi 9 t | Silta 1966 | Silta |
Lehtosalmi | 945 | Kemijärvi-Perä-Posio | Lossi | Silta 1980 | |
Ristisalmi | 945 | Pesäposio-Jumisko | Käsivetoinen lossi 9 t | Silta n. 1964 | Silta |
Kaisansalmi | 945 | Kemijärvi-Perä-Posio | Konelossi 12 t | Silta 1968 | Silta |
Lantunginsalmi | 945 | Kemijärvi-Perä-Posio | Lossi | Silta 1968 | Silta |
Muonio | 954 | Muonio-Ruotsi | Lossi | Silta 1985 noin 2 km alavirtaan | |
Köngäs | 955 | Sirkka-Inari | Lossi | Silta 1979 | |
Tepasto | 956 | Sirkka-Hetta | Lossi | Silta 1996 | |
Levisalmi | 956 | Sirkka-Hetta | Käsivetoinen lossi 6 t | Silta 1972 | Silta |
Ketomella | 957 | Raattama-Peltovuoma | Lossi | Silta 1993 | |
Kaaresuvanto | 959 | Kaaresuvanto-Ruotsi | Lossi | Silta 1980 | |
Pelkosenniemi | 965 | Pelkosenniemi-Savukoski | Käsivetoinen lossi 7 t | Silta 1965 | Silta 1,5 km ylävirtaan |
Tenniö | 965 | Savukoski-Salla | Käsivetoinen lossi 9 t | Silta n. 1970 | Silta |
Kemihaara | 965 | Savukoski-Salla | Käsivetoinen lossi 9 t | Silta 1968 | Silta |
Tanhua | 967 | Sodankylä-Savukoski | Lossi | Silta 1974 | |
Martti | 9671 | Savukoski-Kemihaara | Lossi | Silta 1977 | |
Kivimo | 12003 | Houtskari-Mossala | Lossi | Käytössä | |
Mossala | 12003 | Houtskari-Mossala | Lossi | Käytössä | |
Högsar | 12019 | Nauvo-Högsar | Lossi | Käytössä | |
Vonå | 12027 | Parainen-Attu | Lossi | Käytössä | |
Attu | 12027 | Parainen-Attu | Lossi | Silta 2003 | |
Rajalahti | 12079 | Vanha Sauvo-Kemiö-tie | Konelossi 10 t | Lossi | Rungonsalmen silta noin 6 km lännempänä 1972 |
Harvaluoto | 12195 | Piikkiö-Harvaluoto | Lossi | Silta 1998 | |
Pinoperä | 12241 | Taivassalo-Kahiluoto | Lossi | Silta 2006 | |
Karhiniemi | 12817 | Huittinen-Karhiniemi | Lossi | Silta 1987 | |
Haistila | 12833 | Friitalan lounaispuolella | Käsivetoinen lossi 6 t | Friitalan silta | Friitalan silta |
Kellosalmi | 14173 | Padasjoki-Virmailansaari | Lossi | Avattava itsepalvelusilta 1986 | |
Tapola | 14510 | Mankala-Tapola | Lossi | Lakkautettu | |
Toijansalmi | 14813 | Taipalsaari-Vehkataipale | Lossi | Silta 2004 | |
Lamposaari | 14826 | Lauritsala-Utransaari | Lossi | Käytössä | |
Kyläniemi | 14866 | Kyläniemi, Kutvelen kanava | Lossi | Käytössä | |
Hakovirta | 15176 | Sulkava-Partalansaari-Puumala | Lossi | Silta 1989 | |
Potkusalmi | 15203 | Punkaharju-Vaahersalo | Lossi | Silta 1985 | |
Hyväsalmi | 15409 | Heinävesi-Pyylinsaari-Enonkoski | Lossi | Silta 1988 | |
Vaaluvirta | 15409 | Heinävesi-Pyylinsaari-Enonkoski | Lossi | Silta 1988 | |
Piikkeensalmi | 15507 | Kesälahti-Sarvisalo | Lossi | Silta | |
Ihalansalmi | 15555 | Rääkkylä-Varpasalo | Lossi | Silta 2000 | |
Hirvisalmi | 15828 | Juuka-Paalasmaa | Lossi | Käytössä | |
Paalasmaa | 15828 | Juuka-Paalasmaa | Lossi | Silta 1986 | |
Syväsalmi | 16441 | Riistavesi-Hiidenlahti | Lossi | Silta | |
Ollinsalmi | 16649 | Joutsa-Marjotaipale | Lossi | Silta 2003 | |
Kantolansalmi | 16729 | Laukaa-Simuna | Lossi | Silta 1998 | |
Matosalmi | 16837 | Saarijärvi-Mahlu | Konelossi 12 t | Lossi | Silta 2001 |
Kemppaalansalmi | 16913 | Suovanlahti-Harinkaa | Lossi | Silta 1980 | |
Sanginsuu | 18693 | Madekoski-Sanginsuu | Lossi | Silta 1992 | |
Parkkila | 18776 | Jonku-Hirvaskoski | Lossi | Silta 1976 | |
Jonku | 18777 | Pudasjärvi-Jonku | Lossi | Lakkautettu | |
Saunasalmi | 19077 | Paltamo-Tolosenjoki | Lossi | Lakkautettu | |
Tulisalmi | 19279 | Timoniemi, Kuhmo | Lossi | Lakkautettu | |
Kovala | 19303 | Ala-Vuokki | Lossi | Silta 1999 | |
Virtasalmi | 19365 | Suomussalmi-Kiannanniemi | Lossi | Silta 1986-1994 välisenä aikana | |
Liakka | 19540 | Yli-Raumo-Liakka | Lossi | Silta | |
Sääskisuvanto | 19586 | Raiskio-Portimo | Lossi | Silta | |
Tapionkylä | 19688 | Tapionkylä-Kuoksajärvi | Lossi | Silta 1998 | |
Patokoski | 19694 | Patokoski-Suopajärvi | Lossi | Lakkautettu | |
Kolarinsaari | 19718 | Kolari-Kolarinsaari | Lossi | Silta 1984 | |
Suvanto | 19798 | Pelkosenniemi-Suvanto | Lossi | Silta | |
Kairala | 19800 | Kairala-Luiro | Käsivetoinen lossi 7 t | Lossi | Silta 1987 |
Välisuvanto | 19808 | Sodankylä-Orajärvi | Lossi | Lakkautettu, korvattu tiellä Sodankylään | |
Savukoski | 19870 | Savukoski kk | Lossi | Silta | |
Kersilö | 19889 | Kersilö-Moskuvaara | Lossi | Voimalapato |
Uudet lauttapaikat
Vuoden 1971 jälkeen lauttojen määrä on pudonnut alle puoleen. Todellinen pudotus on vielä suurempi, koska uusia lauttayhteyksiä on joko perustettu tai siirretty maantielauttoiksi valtion ylläpidettäviksi. Jonkin verran on syntynyt uusia lauttapaikkoja siten, että lossi on siirretty uuteen paikkaan, kun vanhaan väylään on rakennettu silta. Esimerkiksi Korssundetin lossi siirrettiin sillan valmistuttua saman tien päätepisteeseen Barösundiin.
Seuraavassa listassa on lueteltu ne vuoden 2007 alussa käytössä olleet maanteiden lauttapaikat, jotka eivät ole vuoden 1971 luettelossa.
Sijainti | Tie | Tieosuus | Huom |
Barösund | 1104 | Inkoo-Barösund | |
Pellinki | 1552 | Porvoo-Pellinki | |
Kasnäs-Hiittinen | 1830 | Dragsfjärd-Hiittinen | Maantielautta vuoden 2007 alusta |
Kustavi-Iniö | 1922 | Laupunen-Jumo | Maantielautta vuoden 2007 alusta |
Palva | 1931 | Askainen-Velkua | |
Räisälä | 9542 | Suomutunturi-Kemijärvi | |
Saverkeit | 12005 | Houtskari-Saverkeit | |
Norrskata | 12007 | Korppoo-Norrskata | |
Skagen | 12230 | Iniö Skagen-Jumo | |
Keistiö | 12230 | Iniö Dalen-Keistiö | |
Velkuanmaa | 12246 | Velkua-Velkuanmaa | |
Ulkoluoto | Särkisalo Niksaari-Ulkoluoto | Silta valmistunut vuonna 2007 | |
Hätinvirta | 15123 | Puumala-Lintusalo | |
Kuparovirta | 15147 | Anttola-Hirvensalo-Juva | |
Rongonsalmi | 15170 | Puumala-Lieviskä | |
Kietävälä | 15176 | Sulkava-Partalansaari-Puumala | |
Koivukanta | 15358 | Savonlinna-Kesamonsaari | |
Kortesalmi | 16344 | Riistavesi-Vaajasalo | |
Eskilsö | Kaskinen |