Lautat, lossit ja lautta-alukset
Lautat, Lossit ja lautta-alukset
Suomi on vesistöjen halkoma ja siksi maantiet ovat usein katkenneet lauttarantaan, josta on kuljettu vesitse veden toiselle puolelle. Lauttapaikkoja on aikoinaan ollut epälukuisa määrä, mutta niistä on vuosikymmenien varrella muutettu silloiksi suurin osa. Maanteiden lauttapaikkoja on enää alle 50 kappaletta.
Sisällysluettelo
Lauttaliikenteen organisointi
Lauttaliikenteen organisointitapa on perinteisesti ollut jossain määrin vaikeaselkoinen. Nykyisin pelikenttä on suunnilleen seuraavassa kuvattu.
Maantieverkolla sijaitsevat lautat liikennöivät Väyläviraston lukuun ja ne ovat maksuttomia. (Väyläviraston edeltäjä ennen vuoden 2019 alussa tapahtunutta liikenteen hallinnonalan muutosta oli väylävirasto). Lauttoja operoi pääosin Suomen Lauttaliikenne Oy, joka käyttää itsestään nimitystä Finferries. Muutamaa yhteyttä operoi yksityinen yritys.
Maantielauttojen lisäksi liikennettä hoitavat myös muut organisaatiot:
- ELY-keskukset hankkivat yhteysalusliikennettä, jota operoivat useat yritykset. Alukset ovat nykyisin eräitä poikkeuksia lukuun ottamatta maksuttomia.
- Ahvenanmaan maakuntahallitus hoitaa Ahvenanmaan sisäisen liikenteen ja lisäksi runkoliikenteen Korppoo-Långnäs ja Kustavi-Brändö. Alukset ovat maksullisia. Runkoreiteille ei voi tehdä paikkavarausta, ellei matkalla pysähdytä vähintään 24 tunniksi.
- Etenkin Saimaan ja Saaristomeren alueella toimii lukuisa määrä yksityisten tiehoitokuntien ylläpitämiä lauttoja. Näidenkin kustannuksista huolehtivat pääosin valtio ja kunnat.
Saaristomerellä tuolloisten Tiehallinnon ja Merenkulkulaitoksen työnjako aiheutti aiemmin jonkin verran kitkaa, koska ei ole nähty tasapuolisena sitä, että samankaltaiset alukset kulkevat maksua vastaan toisiin saariin ja maksutta toisiin. Vuoden 2007 alusta Hiittisiin ja Iniöön kulkevat lauttayhteydet luokiteltiinkin maantielautoiksi ja ne muuttuivat maksuttomiksi. Vuonna 2009 muutettiin yhteisalusliikenne maksuttomaksi.
Lossit entisaikaan
Vanhoina aikoina lossit olivat kovin vaihtelevia laadultaan ja tyypiltään ja olivat usein myös suorastaan vaarallisia. Varsinkin ennen sotia ne olivat pääosin käsikäyttöisiä kapulalosseja, eli lossivahti (ja ystävälliset matkustajat) vetivät lossin rannalta toiseen vedetyn vaijerin avulla aluksensa vesistön yli. Tyypiltään lossi oli usein proomun kaltainen laitos, joka pystyi kantamaan varsin vähäisen kuorman. Esimerkiksi nelostiellä Viitasaaren Hännilänsalmessa toimi lossi, jonka kapasiteetti oli kokonaista neljä henkilöautoa tai yksi linja-auto. Ei ole ihme, että jonot joskus venyivät sietämättömiksi. Isommat lossit myöhemmin varustettiin moottoreilla tai niitä jopa vedettiin moottoriveneillä.
Lossien kantavuus oli kovin vaatimaton nykyisiin verrattuna. Tyypillinen kantavuus oli 6-9 tonnia ja yli 12 tonnin losseja ei juuri ollut.
Lauttatyypit
Nykyisin lautat jaetaan kahteen perustyyppiin:
- Losseihin, jotka kulkevat kiinnitettyinä rannalta toiseen kulkevaan vaijeriin.
- Vapaasti kulkeviin lautta-aluksiin.
Pääosa lautoista on losseja. Lautta-aluksia käytetään pitkillä saaristoreitellä Parainen-Nauvo, Korppoo-Houtskari, Korppoo-Norrskata, Kasnäs-Hiittinen, Kustavi-Iniö ja Oulunsalo-Hailuoto.
Maanteiden koko lossikalusto on uusittu vuoden 1970 jälkeen. 1970-luvulla valtio tilasi sittemmin Rauma-Repola-konserniin siirtyneeltä Parkano Oy:ltä lähes 50 uutta lossia ja tällä operaatiolla vanhat puulossit ja erilaiset viritykset siirtyivät historiaan.
Lossien perustyyppejä ovat pienempi 44 tonnin kantavuudeltaan oleva, johon mahtyy kymmenkunta henkilöautoa ja isompi 60 tonnin lossi, jonka kannelle sopii parikymmentä henkilöautoa. Isompiakin losseja on käytössä. Lautta-alukset ovat losseja suurempia. Suurin käytössä oleva lautta-alus on Hailuotoon liikennöivä Merisilta, jonka kapasiteetti on 290 tonnia ja jonka kaistoille mahtuu noin 55 henkilöautoa.
"Parkanolaisissa" ja myöhemmissä losseissa on merenkulkuun tarvittavat ohjauslaitteet, eli vaijerista irtoaminen ei vie lossia tuuliajolle. Vaijeriin kiinnittyminen on ensi sijassa taloudellinen kysymys: Vaijerilossin miehitykseksi riittää yksi henkilö, jolla ei tarvitse olla kovinkaan merkittävää merenkulun ammattiosaamista.
Lauttaluettelo
Vuonna 1971 yleisillä teillä oli vielä 108 lauttapaikkaa:
Sijainti | Tie (nykyinen) | Tieosuus | Tilanne 1952 | Tilanne 1971 | Nykytilanne |
---|---|---|---|---|---|
Oravakivensalmi | 4 | Lahti-Jyväskylä | Käsivetoinen lossi 8 t | Silta 1953 | Silta 2002 |
Mämmensalmi | 4 | Äänekoski-Viitasaari | Konelossi 20 t | Silta 1956 Kivisalmeen | Silta |
Hännilänsalmi | 4 | Äänekoski-Viitasaari | Konelossi 12 t | Silta 1961 | Silta 2009 |
Kokkosniva | 5 | Kemijärvi-Sodankylä | Käsivetoinen lossi 9 t | Silta 1957 | Silta |
Kitinen | 5 | Kemijärvi-Sodankylä | Käsivetoinen lossi 9 t | Silta 1954 | Silta |
Syrjäsalmi | 6 | Lappeenranta-Joensuu | Käsivetoinen lossi 9 t | Silta 1959 | Silta |
Ohtaansalmi | 9 | Kuopio-Joensuu | Käsivetoinen lossi 6 t | Silta 1952 | Silta 1996 |
Hoipola | 44 | Kiikka-Kiikoinen | Käsivetoinen lossi 12 t | Silta 1953 | Silta |
Lammi | 46 | Kouvola-Jaala | Käsivetoinen lossi 8 t | Silta 1957 | Silta |
Riuttasalmi | 58 | Keuruu-Karstula | Konelossi 12 t | Silta 1963 | Silta |
Lietvesi | 62 | Mikkeli-Imatra | Lossi | Silta | |
Puumala | 62 | Mikkeli-Imatra | Konelossi 12 t | Lossi | Silta |
Kivisalmi | 69 | Äänekoski-Suonenjoki | Konelossi 12 t | Silta 1963 | Silta |
Vuonamonsalmi | 77 | Kuopio-Viitasaari | Käsivetoinen lossi 12 t | Silta 1969 | Silta |
Esko | 78 | Puolanka-Pudasjärvi | Käsivetoinen lossi 9 t | Silta 1962 | Silta |
Markkasuvanto | 79 | Rovaniemi-Kittilä | Käsivetoinen lossi 10 t | Silta 1955 | Silta |
Korinte | 79 | Rovaniemi-Kittilä | Käsivetoinen lossi 9 t | Lakkautettu | Markkasuvannon silta 6 km alavirtaan |
Kaukonen | 79 | Rovaniemi-Kittilä | Käsivetoinen lossi 10 t | Silta 1952 | Silta 2014 |
Salmi | 80 | Kittilä-Sodankylä | Käsivetoinen lossi 7 t | Silta 1961 | Silta |
Mourusalmi | 81 | Rovaniemi-Kuusamo | Käsivetoinen lossi 10 t | Lossi | Silta 1980 |
Pekkala | 81 | Rovaniemi-Kuusamo | Käsivetoinen lossi 10 t | Voimalaitos 1972 | Vanttauskosken voimalaitoksen pato 1972 noin 10 km alavirtaan |
Mällinen | 86 | Paavola-Liminka | Käsivetoinen lossi 9 t | Silta 1972 | Silta 1,3 km alavirtaan |
Skåldö | 1002 | Tammisaari-Skåldö | Lossi | Käytössä | |
Korssundet | 1104 | Inkoo-Barösund | Lossi | Silta | |
Emäsalo | 1543 | Porvoo-Emäsalo | Lossi | Silta | |
Parainen-Nauvo | 180 | Kaarina-Korppoo | Lautta | Käytössä | |
Nauvo-Korppoo | 180 | Kaarina-Korppoo | Lossi | Käytössä | |
Korppoo-Houtskari | 180 | Korppoo-Houtskari | Lautta | Käytössä | |
Vikom | 180 | Kaarina-Korppoo | Konelossi 12 t | Lossi | Norrsundetin silta noin 1,5 km etelämpänä |
Kirjala | 180 | Kaarina-Korppoo | Konelossi 24 t | Silta 1972 | Silta |
Satava | 1821 | Turku-Kakskerta | Konelossi 24 t | Silta 1964 | Silta |
Särkisalo | 1823 | Perniö-Särkisalo | Konelossi 16 t | Silta 1962 | Silta |
Lövö | 1830 | Kemiö-Kasnäs | Lossi | Silta 2011 | |
Kokkila | 1835 | Halikko-Kemiö | Konelossi 12 t | Lossi | Käytössä |
Kirveenrauma | 1890 | Naantali-Rymättylä | Lossi | Silta | |
Hämmärönsalmi | 1890 | Naantali-Rymättylä | Lossi | Käytössä | |
Särkänsalmi | 189 | Naantali-Rymättylä | Konelossi 20 t | Silta 1970 | Silta |
Kaitainen | 192 | Turku-Kustavi | Konelossi 12 t | Lossi | Silta |
Vartsala | 192 | Turku-Kustavi | Moottoriveneen hinaama lossi 12 t | Lossi | Käytössä |
Vehmassalmi | 192 | Raisio-Kustavi | Käsivetoinen lossi 8 t | Silta 1952 | Silta |
Merimasku | 1930 | Mietoinen-Rymättylä | Konelossi 9 t | Lossi | Silta |
Kiurala | 2495 | Karkku-Ellivuori | Lossi | Silta | |
Kutala | 2501 | Karkku-Tottijärvi | Käsivetoinen lossi 12 t | Lossi | Silta |
Kalkkinen | 3132 | Vesivehmaa-Kalkkinen | Käsivetoinen lossi 8 t | Lossi | Silta |
Pulkkilansalmi | 314 | Vääksy-Sysmä | Moottoriveneen hinaama lossi 12 t | Silta 1970 | Silta |
Syvinkisalmi | 3481 | Ruovesi-Haapamäki | Käsivetoinen lossi 9 t | Lossi | Silta |
Hirvikoski | 3532 | Siltakylä(Pyhtää)-Vastila | Konelossi 12 t | Lossi | Silta |
Ummeljoki | 3593 | Myllykosken pohjoispuolella | Käsivetoinen lossi 12 t | Keskikosken silta 1964 | Lakkautettu, Keskikosken silta 2 km alavirtaan |
Virta | 362 | Kausala-Jaala | Käsivetoinen lossi 10 t | Virran silta 1964 | Silta |
Ukonsalmi | 4062 | Ruokolahti-Äitsaari | Lossi | Silta | |
Kirjamoinsalmi | 408 | Lappeenranta-Taipalsaari | Konelossi 12 t | Pengertie 1964 | Pengertie + Kuivisaaren avokanava |
Pappilansalmi | 4081 | Lauritsala-Taipalsaari | Lossi | Luukkaansalmen silta noin 1,5 km idempänä | |
Vekaransalmi | 438 | Virmutjoki-Sulkava | Konelossi 12 t | Lossi | Käytössä, silta rakenteilla |
Pajasalmi | 438 | Virmutjoki-Sulkava | Konelossi 12 t | Pengertie ja silta 1955 | Pengertie ja silta |
Kapustasalmi | 4474 | Haukivuori | Käsivetoinen lossi 10 t | Silta 1971 | Silta |
Tappuvirta | 468 | Savonlinna-Kangaslampi | Konelossi 10 t | Lossi | Käytössä |
Hanhivirta | 471 | Savonlinna-Enonkoski-Heinävesi | Lossi | Käytössä | |
Orivirta | 474 | Kerimäki-Savonranta | Konelossi 12 t | Vihtakannan kanava ja silta 1968 | Silta |
Onkisalmi | 476 | Liperi-Heinävesi | Konelossi 12 t | Lossi | Silta |
Arvinsalmi | 482 | Kitee-Rääkkylä-Viinijärvi | Käsivetoinen lossi 10 t | Lossi | Käytössä |
Kivisalmi | 482 | Kitee-Rääkkylä-Viinijärvi | Käsivetoinen lossi 9 t | Lossi | Silta |
Käsämä | 5031 | Viinijärvi-Polvijärvi | Käsivetoinen lossi 6 t | Lossi | Silta |
Mönni | 5100 | Jakokoski-Alavi | Käsivetoinen lossi 9 t | Lossi | Silta |
Ahveninen | 518 | Eno-Lieksa | Konelossi 12 t | Silta 1961 | Silta |
Lylykoski | 5200 | Ratilanvaara-Lieksa | Konelossi 6 t | Silta 1959 | Silta |
Kallioniemi | 522 | Ilomantsi-Hattuvaara | Käsivetoinen lossi 12 t | Silta 1961 | Silta |
Särkkä | 5221 | Ilomantsi-Naarva | Käsivetoinen lossi 6 t | Silta, uusi tie n. 1969 | Silta |
Naarajoki | 5224 | Lieksa-Ruunaa | Käsivetoinen lossi 6 t | Lossi | Silta |
Putaansalmi | 5224 | Lieksa-Ruunaa | Käsivetoinen lossi 6 t | Silta 1968 | Silta |
Tallivirta | 5300 | Rautalampi-Hankasalmi | Käsivetoinen lossi 6 t | Uusi tielinja 1959 | Lakkautettu |
Turpeensalmi | 534 | Leppävirta-Heinävesi | Käsivetoinen lossi 5 t | Silta 1963 | Silta |
Vehmersalmi | 536 | Kuopio-Vehmersalmi | Konelossi 10 t | Lossi | Silta |
Puutossalmi | 5370 | Kuopio-Vehmersalmi | Konelossi 12 t | Lossi | Käytössä |
Nokisenkoski | 545 | Suonenjoki-Vesanto | Käsivetoinen lossi 10 t | Silta 1957 | Silta |
Mustavirta | 5571 | Maaninka-Tervo | Konelossi 8 t | Lossi | Silta |
Peltosalmi | 563 | Iisalmi-Pielavesi | Konelossi 12 t | Silta 1956 | Silta |
Akkolansalmi | 5646 | Lapinlahti-Väisälänmäki | Lossi | Silta | |
Muurutvirta | 567 | Riistavesi-Muuruvesi | Käsivetoinen lossi 8 t | Silta 1960 | Silta |
Kärkistensalmi | 610 | Joutsa-Korpilahti | Moottoriveneen hinaama lossi 8 t | Lossi | Silta |
Korkeasaarensalmi | 612 | Sysmä-Luhanka | Lossi | Silta | |
Vuoksensalmi | 612 | Sysmä-Luhanka | Lossi | Silta 1986 | |
Matilanvirta | 637 | Konginkangas-Sumiainen | Käsivetoinen lossi 9 t | Silta 1966 | Silta |
Kolarinsalmi | 6510 | Saarijärvi-Viitasaari | Konelossi 12 t | Silta 1966 | Silta |
Saarensalmi | 6541 | Kivijärvi-Viitasaari | Käsivetoinen lossi 12 t | Lossi | Silta 1987 |
Bergö | 6732 | Moikipää-Bergö | Lossi | Käytössä | |
Raippaluoto | 724 | Vaasa-Raippaluoto | Konelossi 139 t | Lossi | Silta |
Lapinsalmi | 800 | Vaala-Puolanka | Käsivetoinen lossi 7 t | Silta n 1956 | Silta |
Hailuoto | 816 | Oulunsalo-Hailuoto | Lautta | Käytössä | |
Laukka | 834 | Muhos-Ylikiiminki | Konelossi 12 t | Silta 1969 | Silta |
Säävälä | 8341 | Ylikiiminki-Jolos | Käsivetoinen lossi 9 t | Lakkautettu | Lakkautettu, uusi tielinja |
Porkkala | 8361 | Ylikiiminki-Isokangas | Käsivetoinen lossi 9 t | Lakkautettu | Lakkautettu, uusi tielinja |
Romppaisensalmi | 8400 | Taivalkoski-Itäperä(Vt5) | Käsivetoinen lossi 9 t | Silta 1968 | Silta |
Tannila | 849 | Yli-Ii-Oijärvi | Käsivetoinen lossi 9 t | Silta 1958 | Silta |
Kipinä | 8540 | Yli-Ii-Pudasjärvi | Käsivetoinen lossi 6 t | Silta 1965 | Silta noin 1,5 km lossilta ylävirtaan |
Iinattijärvi | 858 | Iso-Syöte | Käsivetoinen lossi 9 t | Silta 1966 | Silta järven itäpäässä Naamanganjoen yli |
Kiutaköngäs | 8693 | Käylä-Liikasenvaara | Käsivetoinen lossi 7 t | Silta 1972 | Silta |
Kaivannonsalmi | 8820 | Manamansalo | Lossi | Silta | |
Alassalmi | 8820 | Manamansalo | Lossi | Käytössä | |
Koirasalmi | 888 | Ristijärvi-Puolanka | Konelossi 12 t | Silta 1968 | Silta |
Sirviölänsalmi | 888 | Sotkamo-Ristijärvi | Käsivetoinen lossi 9 t | Silta 1959 | Silta |
Haukiperä | 912 | Ämmänsaari-Suomussalmi | Konelossi 12 t | Lossi | Silta 1976 |
Haukiperä | 912 | Ämmänsaari-Suomussalmi | Konelossi 12 t | Lossi | Silta 1976 |
Kontiolansalmi | 912 | Kuhmo-Ämmänsaari | Konelossi 12 t | Silta 1964 | Tönölänsalmen silta 2 km itään |
Suomussalmi | 9150 | Suomussalmi-Kuusamo | Käsivetoinen lossi 9 t | Lossi | Silta 1982 |
Linnansalmi | 9161 | Kiannanniemi-Juntusranta | Käsivetoinen lossi 6 t | Lossi | Silta |
Alaniemi | 923 | Simo-Tervola | Käsivetoinen lossi 9 t | Silta 1960-luvun lopulla | Silta |
Taininiemi | 924 | Simo-Ranua | Lossi | Silta | |
Koivu | 926 | Kemi-Rovaniemi | Käsivetoinen lossi 12 t | Voimalaitos 1965 | Ossauskosken voimalaitoksen pato 1965 noin 5 km alavirtaan |
Tervola | 928 | Tervola kk - Tervola as | Käsivetoiset lossit 4,5 ja 9 t | Lossi | Silta |
Lohiniva | 9361 | Sieppijärvi-Lohiniva | Lossi | Silta | |
Pello | 937 | Pello-Ruotsi | Konelossi 12 t | Lossi | Silta |
Sierilä | 9421 | Rovaniemi-Oikarainen | Konelossi 12 t | Lossi | Silta 2010 |
Kaunisjokisuu | 943 | Kolari-Ruotsi | Lossi | Silta | |
Lautasalmi | 944 | Rovaniemi-Pirttikoski-Autti | Käsivetoinen lossi 9 t | Silta 1966 | Silta |
Lehtosalmi | 945 | Kemijärvi-Perä-Posio | Lossi | Silta | |
Ristisalmi | 945 | Pesäposio-Jumisko | Käsivetoinen lossi 9 t | Silta n. 1964 | Silta |
Kaisansalmi | 945 | Kemijärvi-Perä-Posio | Konelossi 12 t | Silta 1968 | Silta |
Lantunginsalmi | 945 | Kemijärvi-Perä-Posio | Lossi | Silta 1968 | Silta |
Muonio | 954 | Muonio-Ruotsi | Lossi | Silta noin 2 km alavirtaan | |
Köngäs | 955 | Sirkka-Inari | Lossi | Silta | |
Tepasto | 956 | Sirkka-Hetta | Lossi | Silta | |
Levisalmi | 956 | Sirkka-Hetta | Käsivetoinen lossi 6 t | Silta 1972 | Silta |
Ketomella | 957 | Raattama-Peltovuoma | Lossi | Silta | |
Kaaresuvanto | 959 | Kaaresuvanto-Ruotsi | Lossi | Silta | |
Pelkosenniemi | 965 | Pelkosenniemi-Savukoski | Käsivetoinen lossi 7 t | Silta 1965 | Silta 1,5 km ylävirtaan |
Tenniö | 965 | Savukoski-Salla | Käsivetoinen lossi 9 t | Silta n. 1970 | Silta |
Kemihaara | 965 | Savukoski-Salla | Käsivetoinen lossi 9 t | Silta 1968 | Silta |
Tanhua | 967 | Sodankylä-Savukoski | Lossi | Silta | |
Martti | 9671 | Savukoski-Kemihaara | Lossi | Silta | |
Kivimo | 12003 | Houtskari-Mossala | Lossi | Käytössä | |
Mossala | 12003 | Houtskari-Mossala | Lossi | Käytössä | |
Högsar | 12019 | Nauvo-Högsar | Lossi | Käytössä | |
Vonå | 12027 | Parainen-Attu | Lossi | Käytössä | |
Attu | 12027 | Parainen-Attu | Lossi | Silta | |
Rajalahti | 12079 | Vanha Sauvo-Kemiö-tie | Konelossi 10 t | Lossi | Rungonsalmen silta noin 6 km lännempänä 1972 |
Harvaluoto | 12195 | Piikkiö-Harvaluoto | Lossi | Silta | |
Pinoperä | 12241 | Taivassalo-Kahiluoto | Lossi | Silta 2006 | |
Karhiniemi | 12817 | Huittinen-Karhiniemi | Lossi | Silta | |
Kellosalmi | 14173 | Padasjoki-Virmailansaari | Lossi | Avattava itsepalvelusilta | |
Tapola | 14510 | Mankala-Tapola | Lossi | Lakkautettu | |
Toijansalmi | 14813 | Taipalsaari-Vehkataipale | Lossi | Silta | |
Lamposaari | 14826 | Lauritsala-Utransaari | Lossi | Käytössä | |
Kyläniemi | 14866 | Kyläniemi, Kutvelen kanava | Lossi | Käytössä | |
Hakovirta | 15176 | Sulkava-Partalansaari-Puumala | Lossi | Silta | |
Potkusalmi | 15203 | Punkaharju-Vaahersalo | Lossi | Silta | |
Hyväsalmi | 15409 | Heinävesi-Pyylinsaari-Enonkoski | Lossi | Silta | |
Vaaluvirta | 15409 | Heinävesi-Pyylinsaari-Enonkoski | Lossi | Silta | |
Piikkeensalmi | 15507 | Kesälahti-Sarvisalo | Lossi | Silta | |
Ihalansalmi | 15555 | Rääkkylä-Varpasalo | Lossi | Silta | |
Hirvisalmi | 15828 | Juuka-Paalasmaa | Lossi | Käytössä | |
Paalasmaa | 15828 | Juuka-Paalasmaa | Lossi | Silta | |
Syväsalmi | 16441 | Riistavesi-Hiidenlahti | Lossi | Silta | |
Ollinsalmi | 16649 | Joutsa-Marjotaipale | Lossi | Silta | |
Kantolansalmi | 16729 | Laukaa-Simuna | Lossi | Silta | |
Matosalmi | 16837 | Saarijärvi-Mahlu | Konelossi 12 t | Lossi | Silta 2001 |
Kemppaalansalmi | 16913 | Suovanlahti-Harinkaa | Lossi | Silta 1980 | |
Sanginsuu | 18693 | Madekoski-Sanginsuu | Lossi | Silta | |
Jonku | 18776 | Jonku-Hirvaskoski | Lossi | Silta | |
Parkkila | 18777 | Pudasjärvi-Jonku | Lossi | Lakkautettu | |
Saunasalmi | 19077 | Paltamo-Tolosenjoki | Lossi | Lakkautettu | |
Tulisalmi | 19279 | Timoniemi, Kuhmo | Lossi | Lakkautettu | |
Kovala | 19303 | Ala-Vuokki | Lossi | Silta 1999 | |
Virtasalmi | 19365 | Suomussalmi-Kiannanniemi | Lossi | Silta | |
Liakka | 19540 | Yli-Raumo-Liakka | Lossi | Silta | |
Sääskisuvanto | 19586 | Raiskio-Portimo | Lossi | Silta | |
Tapionkylä | 19688 | Tapionkylä-Kuoksajärvi | Lossi | Silta | |
Patokoski | 19694 | Patokoski-Suopajärvi | Lossi | Lakkautettu | |
Kolarinsaari | 19718 | Kolari-Kolarinsaari | Lossi | Silta | |
Suvanto | 19798 | Pelkosenniemi-Suvanto | Lossi | Silta | |
Kairala | 19800 | Kairala-Luiro | Käsivetoinen lossi 7 t | Lossi | Silta 1987 |
Välisuvanto | 19808 | Sodankylä-Orajärvi | Lossi | Lakkautettu, korvattu tiellä Sodankylään | |
Savukoski | 19870 | Savukoski kk | Lossi | Silta | |
Kersilö | 19889 | Kersilö-Moskuvaara | Lossi | Voimalapato | |
Haistila | 22000 | Friitalan lounaispuolella | Käsivetoinen lossi 6 t | Friitalan silta | Friitalan silta |
Uudet lauttapaikat
Vuoden 1971 jälkeen lauttojen määrä on pudonnut alle puoleen. Todellinen pudotus on vielä suurempi, koska uusia lauttayhteyksiä on joko perustettu tai siirretty maantielauttoiksi valtion ylläpidettäviksi. Jonkin verran on syntynyt uusia lauttapaikkoja siten, että lossi on siirretty uuteen paikkaan, kun vanhaan väylään on rakennettu silta. Esimerkiksi Korssundetin lossi siirrettiin sillan valmistuttua saman tien päätepisteeseen Barösundiin.
Seuraavassa listassa on lueteltu ne vuoden 2007 alussa käytössä olleet maanteiden lauttapaikat, jotka eivät ole vuoden 1971 luettelossa.
Sijainti | Tie | Tieosuus | Huom |
Barösund | 1104 | Inkoo-Barösund | |
Pellinki | 1552 | Porvoo-Pellinki | |
Kasnäs-Hiittinen | 1830 | Dragsfjärd-Hiittinen | Maantielautta vuoden 2007 alusta |
Kustavi-Iniö | 1922 | Laupunen-Jumo | Maantielautta vuoden 2007 alusta |
Palva | 1931 | Askainen-Velkua | |
Räisälä | 9542 | Suomutunturi-Kemijärvi | |
Saverkeit | 12005 | Houtskari-Saverkeit | |
Norrskata | 12007 | Korppoo-Norrskata | |
Skagen | 12230 | Iniö Skagen-Jumo | |
Keistiö | 12230 | Iniö Dalen-Keistiö | |
Velkuanmaa | 12246 | Velkua-Velkuanmaa | |
Ulkoluoto | Särkisalo Niksaari-Ulkoluoto | Silta valmistunut vuonna 2007 | |
Hätinvirta | 15123 | Puumala-Lintusalo | |
Kuparovirta | 15147 | Anttola-Hirvensalo-Juva | |
Rongonsalmi | 15170 | Puumala-Lieviskä | |
Kietävälä | 15176 | Sulkava-Partalansaari-Puumala | |
Koivukanta | 15358 | Savonlinna-Kesamonsaari | |
Kortesalmi | 16344 | Riistavesi-Vaajasalo | |
Eskilsö | Kaskinen |