Savonlinna-Kuopio-Kajaani

Kohteesta Tiet
Versio hetkellä 27. joulukuuta 2021 kello 22.28 – tehnyt Matti (keskustelu | muokkaukset) (Ak: Uusi sivu: {{Begin}} Muinaisteiden syntyminen Savonlinnasta Kuopioon ja siitä pohjoiseen on jättänyt verraten huonosti merkintöjä aikakirjoihin. 1500-luvulla on ollut ol...)
(ero) ← Vanhempi versio | Nykyinen versio (ero) | Uudempi versio → (ero)
Loikkaa: valikkoon, hakuun


Muinaisteiden syntyminen Savonlinnasta Kuopioon ja siitä pohjoiseen on jättänyt verraten huonosti merkintöjä aikakirjoihin. 1500-luvulla on ollut olemassa jonkinlainen polku Savonlinnasta Joroisiin ja sieltä Kuopion suuntaan. 1600-luvun aikakirjoissa mainitaan majapaikkoja Iisalmessa. Kyse on mahdollisesti ollut pääasiassa talviteistä. Varsinaisesti teistä voidaan puhua vasta 1700-luvun tienrakennusten yhteydessä.

Savonlinna-Joroinen-Kuopio-Iisalmi-Kajaani

Kysymys Iisalmen ja Kajaanin välisestä tiestä oli hankalampi. Tämä lähes 100 kilometrin mittainen tieosuus kulkee Maanselän vedenjakajan ylitse ja vesiteistä ei ole mitään hyötyä. Kajaanin linna perustettiin vuonna 1607 ja tuolloin Kajaani oli luontaisesti Oulujoen piirissä, eikä tietä Iisalmen suuntaan syntynyt. Kun Kuopion ja Oulun läänit perustettiin vuonna 1775 ajatus oli, että Kajaani kuuluisi Kuopion lääniin. Kun ei tietä ollut läänin pääkaupunkiin, Kajaani jäi Oulun lääniin "toistaiseksi", kunnes tie valmistui, ja sinne se jäikin läänijärjestelmän lakkauttamiseen saakka.

Tie Iisalmesta Kajaaniin valmistui vasta 1820-luvulla.

Yhteyksiä Kuopiosta pohjoiseen haittasi pitkään se, mikä Kuopiolle on tunnusomaista: Kallavesi. Ainoa tieyhteys kulki yli kolmikilometristä lossiväylää pitkin vielä 1900-luvun alkupuolelle saakka. Maantie Kallaveden yli valmistui vasta vuonna 1932.

Kuopion seutua 1892