Ero sivun ”Seututie 186” versioiden välillä

Kohteesta Tiet
Loikkaa: valikkoon, hakuun
({{Tie|186}} Seututie 186 Inkoo-Salo, 67 km)
(Kuvaus: Mennyttä maailmaa)
Rivi 17: Rivi 17:
 
=== Kuvaus ===
 
=== Kuvaus ===
  
Seututie 186 on ykkötielle vaihtoehtoinen reitti Helsingin ja Salon
+
Seututie 186 oli ykköstielle vaihtoehtoinen reitti Helsingin ja Salon
välillä. Se on ollut varsin suosittu reitti, mutta moottoritien
+
välillä. Se oli aikaisemmin varsin suosittu reitti, mutta moottoritien
valmistuminen hiljentänee sitä merkittävästi. Tie on kantatietasoista
+
valmistuminen hiljensi sitä merkittävästi. Tie on kantatietasoista
 
väylää; Inkoon päässä verraten mutkaista ja mäkistä, Salon päässä
 
väylää; Inkoon päässä verraten mutkaista ja mäkistä, Salon päässä
 
suorempaa ja tasaisempaa.
 
suorempaa ja tasaisempaa.

Versio 12. maaliskuuta 2021 kello 18.31


186

Seututie 186 Inkoo-Salo, 67 km


51 186 Helsinki-Inkoo-Salo 127 km
1 Helsinki-Salo 112 km

Pohjakartta Maanmittauslaitos

Reittikartta

Tiekuvaus 0186.png

Kuvaus

Seututie 186 oli ykköstielle vaihtoehtoinen reitti Helsingin ja Salon välillä. Se oli aikaisemmin varsin suosittu reitti, mutta moottoritien valmistuminen hiljensi sitä merkittävästi. Tie on kantatietasoista väylää; Inkoon päässä verraten mutkaista ja mäkistä, Salon päässä suorempaa ja tasaisempaa.

Historiaa

Tie on rakennettu 1960-lopun ja 1980-luvun alkupuolen välillä osin korvaamaan vanhoja maanteitä ja osin reitille, josta puuttui tieyhteys. Läntisen osan rakentaminen aloitettiin Salosta ja se valmistui 1970-luvulla Mustioon silloiselle kantatielle 53, nykyiselle valtatielle 25.

Itäisin osa Inkossa on alun perin 1960-luvulla rakennettua Inkoon sataman ja Virkkalan välistä satamatietä 112. Viimeinen osuus tiestä 186 valmistui 1980-luvulla korvaamaan reitillä kierrellyt maantie 1121. Tällöin seututie 112 muutettiin päättymään tiehen 186 ja numerointi Inkoossa muuttui. Tässä yhteydessä myös linjaus Mustiossa muuttui lännemmäksi ja teiden 53 ja 186 risteys rakennettiin eritasoliittymäksi.