Ero sivun ”Seututie 186” versioiden välillä

Kohteesta Tiet
Loikkaa: valikkoon, hakuun
(Kuvaus: Mennyttä maailmaa)
(Historiaa: Karjalohja-Mustio aluksi 1041)
Rivi 29: Rivi 29:
 
Läntisen osan rakentaminen aloitettiin Salosta ja se valmistui
 
Läntisen osan rakentaminen aloitettiin Salosta ja se valmistui
 
1970-luvulla Mustioon silloiselle kantatielle 53, nykyiselle
 
1970-luvulla Mustioon silloiselle kantatielle 53, nykyiselle
{{Vt|25|valtatielle 25}}.  
+
{{Vt|25|valtatielle 25}}. Mustion ja {{St|104|n}} välillä tien numero oli kuitenkin 1041.
  
 
Itäisin osa Inkossa on alun perin 1960-luvulla rakennettua Inkoon
 
Itäisin osa Inkossa on alun perin 1960-luvulla rakennettua Inkoon

Versio 26. helmikuuta 2022 kello 23.36


186

Seututie 186 Inkoo-Salo, 67 km


51 186 Helsinki-Inkoo-Salo 127 km
1 Helsinki-Salo 112 km

Pohjakartta Maanmittauslaitos

Reittikartta

Tiekuvaus 0186.png

Kuvaus

Seututie 186 oli ykköstielle vaihtoehtoinen reitti Helsingin ja Salon välillä. Se oli aikaisemmin varsin suosittu reitti, mutta moottoritien valmistuminen hiljensi sitä merkittävästi. Tie on kantatietasoista väylää; Inkoon päässä verraten mutkaista ja mäkistä, Salon päässä suorempaa ja tasaisempaa.

Historiaa

Tie on rakennettu 1960-lopun ja 1980-luvun alkupuolen välillä osin korvaamaan vanhoja maanteitä ja osin reitille, josta puuttui tieyhteys. Läntisen osan rakentaminen aloitettiin Salosta ja se valmistui 1970-luvulla Mustioon silloiselle kantatielle 53, nykyiselle valtatielle 25. Mustion ja seututien 104 välillä tien numero oli kuitenkin 1041.

Itäisin osa Inkossa on alun perin 1960-luvulla rakennettua Inkoon sataman ja Virkkalan välistä satamatietä 112. Viimeinen osuus tiestä 186 valmistui 1980-luvulla korvaamaan reitillä kierrellyt maantie 1121. Tällöin seututie 112 muutettiin päättymään tiehen 186 ja numerointi Inkoossa muuttui. Tässä yhteydessä myös linjaus Mustiossa muuttui lännemmäksi ja teiden 53 ja 186 risteys rakennettiin eritasoliittymäksi.