Ero sivun ”Seututie 186” versioiden välillä
(→{{Tie|186}} Seututie 186 Inkoo-Salo, 67 km) |
(→Historiaa: Inkoo-Mustioi 1985) |
||
(2 välissä olevaa versiota samalta käyttäjältä ei näytetä) | |||
Rivi 17: | Rivi 17: | ||
=== Kuvaus === | === Kuvaus === | ||
− | Seututie 186 | + | Seututie 186 oli ykköstielle vaihtoehtoinen reitti Helsingin ja Salon |
− | välillä. Se | + | välillä. Se oli aikaisemmin varsin suosittu reitti, mutta moottoritien |
− | valmistuminen | + | valmistuminen hiljensi sitä merkittävästi. Tie on kantatietasoista |
väylää; Inkoon päässä verraten mutkaista ja mäkistä, Salon päässä | väylää; Inkoon päässä verraten mutkaista ja mäkistä, Salon päässä | ||
suorempaa ja tasaisempaa. | suorempaa ja tasaisempaa. | ||
Rivi 29: | Rivi 29: | ||
Läntisen osan rakentaminen aloitettiin Salosta ja se valmistui | Läntisen osan rakentaminen aloitettiin Salosta ja se valmistui | ||
1970-luvulla Mustioon silloiselle kantatielle 53, nykyiselle | 1970-luvulla Mustioon silloiselle kantatielle 53, nykyiselle | ||
− | {{Vt|25|valtatielle 25}}. | + | {{Vt|25|valtatielle 25}}. Mustion ja {{St|104|n}} välillä tien numero oli kuitenkin 1041. |
Itäisin osa Inkossa on alun perin 1960-luvulla rakennettua Inkoon | Itäisin osa Inkossa on alun perin 1960-luvulla rakennettua Inkoon | ||
sataman ja Virkkalan välistä satamatietä 112. Viimeinen osuus tiestä | sataman ja Virkkalan välistä satamatietä 112. Viimeinen osuus tiestä | ||
− | 186 valmistui | + | 186 valmistui vuonna 1985 korvaamaan reitillä kierrellyt maantie 1121. |
Tällöin seututie 112 muutettiin päättymään tiehen 186 ja numerointi | Tällöin seututie 112 muutettiin päättymään tiehen 186 ja numerointi | ||
Inkoossa muuttui. Tässä yhteydessä myös linjaus Mustiossa muuttui | Inkoossa muuttui. Tässä yhteydessä myös linjaus Mustiossa muuttui | ||
lännemmäksi ja teiden 53 ja 186 risteys rakennettiin eritasoliittymäksi. | lännemmäksi ja teiden 53 ja 186 risteys rakennettiin eritasoliittymäksi. |
Nykyinen versio 12. kesäkuuta 2022 kello 16.42
Seututie 186 Inkoo-Salo, 67 km |
Helsinki-Inkoo-Salo 127 km | |
Helsinki-Salo 112 km |
Sisällysluettelo
Pohjakartta Maanmittauslaitos
Kuvaus
Seututie 186 oli ykköstielle vaihtoehtoinen reitti Helsingin ja Salon välillä. Se oli aikaisemmin varsin suosittu reitti, mutta moottoritien valmistuminen hiljensi sitä merkittävästi. Tie on kantatietasoista väylää; Inkoon päässä verraten mutkaista ja mäkistä, Salon päässä suorempaa ja tasaisempaa.
Historiaa
Tie on rakennettu 1960-lopun ja 1980-luvun alkupuolen välillä osin korvaamaan vanhoja maanteitä ja osin reitille, josta puuttui tieyhteys. Läntisen osan rakentaminen aloitettiin Salosta ja se valmistui 1970-luvulla Mustioon silloiselle kantatielle 53, nykyiselle valtatielle 25. Mustion ja seututien 104 välillä tien numero oli kuitenkin 1041.
Itäisin osa Inkossa on alun perin 1960-luvulla rakennettua Inkoon sataman ja Virkkalan välistä satamatietä 112. Viimeinen osuus tiestä 186 valmistui vuonna 1985 korvaamaan reitillä kierrellyt maantie 1121. Tällöin seututie 112 muutettiin päättymään tiehen 186 ja numerointi Inkoossa muuttui. Tässä yhteydessä myös linjaus Mustiossa muuttui lännemmäksi ja teiden 53 ja 186 risteys rakennettiin eritasoliittymäksi.