Ero sivun ”Seututie 775” versioiden välillä

Kohteesta Tiet
Loikkaa: valikkoon, hakuun
({{Tie|775}} Seututie 775 Viitajärvi(Viitasaari)-Kannus-Himanka, 158 km)
(Historiaa: Kivijärvi-Lohtaja 1840-1850-L)
 
Rivi 23: Rivi 23:
 
=== Historiaa ===
 
=== Historiaa ===
  
Lestijokilaaksoa Himangalta Lestijärvelle on kulkenut maantie jo
+
Lestijokilaakson maantie Kivijärveltä Suomenselän vedenjakajan ylitse Lestijärven kautta rannikolle Lohtajalle on alun pitäen rakennettu vuosina 1847-1858. Alajuoksulle on myöhemmin syntynyt tiet jokisuuhun Himangalle. Lestijokilaakson tie on
1900-luvun alkupuolelle. Tie on jatkunut Suomenselän vedenjakajan yli
 
Kinnulaan ja edelleen Kivijärven kautta Karstulaan. Tämä tie on
 
 
rakennettu uudelleen pääosin 1960- ja 1970-luvuilla.
 
rakennettu uudelleen pääosin 1960- ja 1970-luvuilla.
  

Nykyinen versio 10. toukokuuta 2020 kello 15.05


775

Seututie 775 Viitajärvi(Viitasaari)-Kannus-Himanka, 158 km


3 19 8 Helsinki-Seinäjoki-Kokkola-Himanka 547 km
4 775 Helsinki-Jyväskylä-Viitasaari-Kannus-Himanka 543 km

Pohjakartta Maanmittauslaitos

Reittikartta

Tiekuvaus 0775.png

Kuvaus

Lestijokilaakson ja Keski-Suomen yhdistävä seututie 775 on oiva vaihtoehtoreitti Etelä-Suomesta Keski-Pohjanmaalle. Tie on hyvätasoinen; Keski-Suomessa jonkin verran mäkinen. Kinnulan ja Lestijärven välillä numeroitu myös kantatieksi 58.

Historiaa

Lestijokilaakson maantie Kivijärveltä Suomenselän vedenjakajan ylitse Lestijärven kautta rannikolle Lohtajalle on alun pitäen rakennettu vuosina 1847-1858. Alajuoksulle on myöhemmin syntynyt tiet jokisuuhun Himangalle. Lestijokilaakson tie on rakennettu uudelleen pääosin 1960- ja 1970-luvuilla.

Viitasaaren Viitajärven ja Keitelepohjan välillä kulkeva vanha maantie toimi pohjana, kun Lestijokilaakson tietä ryhdyttiin jatkamaan 1960-luvulla kohti Keski-Suomea. Kinnulan ja Keitelepohjan välille rakennettiin työttömyystöinä kokonaan uusi tie lähes asumattomien seutujen poikki Kivijärven (järvi) pohjoispuolitse. Kinnulan ja Pihtiputaan väliselle maantielle (6540, 6541) jäi Saarenkylässä Kivijärven Saarensalmen poikki kulkeva lossi, joka vasta vuonna 1987 korvattiin sillalla.

Alunperin tien numero oli osuudella Himanka-Kannus 771 ja osuudella Kannus-Viitajärvi 759. 1990-luvun numerointijärjestelyjen yhteydessä koko reitti sai yhtenäisen numeron 775.