Ero sivun ”Tunnelit” versioiden välillä
(→Tunnelit) |
(→Tunnelit) |
||
Rivi 54: | Rivi 54: | ||
|Mt102 Kehä II Espoo | |Mt102 Kehä II Espoo | ||
|1 | |1 | ||
− | |Tilanvaraus toista putkea | + | |Tilanvaraus toista putkea varten. Tunnelista haarautuu yksikaistainen poistumisramppi |
− | varten. Tunnelista haarautuu yksikaistainen poistumisramppi | ||
|- | |- | ||
|{{PictureMap|60.418877,23.152317|Isokylän tunneli}} | |{{PictureMap|60.418877,23.152317|Isokylän tunneli}} | ||
Rivi 67: | Rivi 66: | ||
|1520 | |1520 | ||
|2007 | |2007 | ||
− | |Mt103 Vuosaaren satamatie | + | |Mt103 Vuosaaren satamatie Helsinki |
− | Helsinki | ||
|2 | |2 | ||
|Alittaa Porvarinlahden, alin syvyys 25 metriä merenpinnan alapuolella | |Alittaa Porvarinlahden, alin syvyys 25 metriä merenpinnan alapuolella | ||
Rivi 89: | Rivi 87: | ||
|575 | |575 | ||
|2009 | |2009 | ||
− | |Vt1 Nummi-Pusula liittymäväli | + | |Vt1 Nummi-Pusula liittymäväli 21-22 |
− | 21-22 | ||
|2 | |2 | ||
| | | | ||
Rivi 129: | Rivi 126: | ||
|4+4 kaistaa | |4+4 kaistaa | ||
|- | |- | ||
− | |{{PictureMap|60. | + | |{{PictureMap|60.492917 26.440598|Markkinamäen tunneli}} |
|470 | |470 | ||
|2014 | |2014 |
Versio 24. helmikuuta 2018 kello 22.46
Tunnelit
Maantietunneleita Suomessa on verraten vähän. Tunneleita on pidetty riskialttiina ja niiden rakentaminen on kallista. Lisäksi maan pinnanmuodot ovat yleensä mahdollistanut esteen kiertäminen, ellei kallioleikkaus ole ollut järkevä ratkaisu.
Maantieverkon ensimmäinen tunneli valmistui Ahvenanmaalle vuonna 1950-luvulla Färjsudin sillan yhteyteen. Manner-Suomessa ensimmäinen maantietunneli valmistui vasta vuonna 1989 Naantaliin. Sen jälkeen tunneleita on rakennettu useita.
Nimi | Pituus m | Valmistunut | Sijainti | Putkia | Huomautuksia |
---|---|---|---|---|---|
Färjsundin tunneli | 51 | 1950-luku | Vt2 (Ahvenanmaa) Godby | 1 | |
Kuparivuoren tunneli | 323 | 1989 | Mt189 Naantali | 1 | |
Fiskarsin tunneli | 145 | 1993 | Mt104 Pohja-Fiskars | 1 | |
Karkunvuoren tunneli | 180 | 1994 | Vt9/Kt60 Tampereen kehätie | 2 | Putket eri korkeudella |
Hiidenkallion tunneli | 495 | 2000 | Mt102 Kehä II Espoo | 1 | Tilanvaraus toista putkea varten. Tunnelista haarautuu yksikaistainen poistumisramppi |
Isokylän tunneli | 435 | 2003 | Vt1 Salo liittymäväli 13-15 | 2 | |
Vuosaaren tunneli | 1520 | 2007 | Mt103 Vuosaaren satamatie Helsinki | 2 | Alittaa Porvarinlahden, alin syvyys 25 metriä merenpinnan alapuolella |
Hepomäen tunneli | 250 | 2008 | Vt1 Salo liittymäväli 16-17 | 2 | |
Lakiamäen tunneli | 480 | 2008 | Vt1 Salo liittymäväli 16-17 | 2 | |
Tervakorven tunneli | 575 | 2009 | Vt1 Nummi-Pusula liittymäväli 21-22 | 2 | |
Pitkämäen tunneli | 620 | 2009 | Vt1 Lohja, Nummi-Pusula liittymäväli 21-22 | 2 | |
Orosmäen tunneli | 645 | 2009 | Vt1 Lohja liittymäväli 21-22 | 2 | |
Karnaisten tunneli | 2230 | 2009 | Vt1 Lohja liittymäväli 21-22 | 2 | Valmistuessaan Suomen pisin maantietunneli |
Lehmihaan tunneli | 265 | 2009 | Vt1 Lohja liittymäväli 21-22 | 2 | |
Mestarintunneli | 500 | 2011 | Mt101 Kehä I Leppävaara | 2 | 4+4 kaistaa |
Markkinamäen tunneli | 470 | 2014 | Vt7 Loviisa liittymäväli 68-69 | 2 | |
Husulan tunneli | 500 | 2014 | Vt7 Hamina liittymäväli 82-83 | 2 | |
Kolsilan tunneli | 150 | 2014 | Vt7 Hamina liittymäväli 83-84 | 2 | |
Tampereen rantatunneli | 2327 | 2016 | Vt12 Tampere | 2 | Maan pisin maantietunneli |
Rasa-ahonmäen tunneli | 225 | 2018 | Vt7 Hamina-Vaalimaa liittymäväli 88-89 | 2 |
Maantieverkon tunnelit
Kaupunkien katuverkkoon on myös rakennettu jonkin verran tunneleita:
- Lahti, Mustankallion tunneli
- Helsinki, Mallaskadun tunneli
- Espoo, Kivenlahden tunneli
- Espoo, Sammalvuoren tunneli
- Helsinki, Hakamäentien tunneli
- Rovaniemi, Revontulitunneli
- Turku, Myllyahteen tunneli
- Raisio, Kuninkaanväylän tunneli
Lisäksi kaupungeissa on pysäköintiluoliin ja vastaaviin paikkoihin johtavia tunneleita ja vain viranomaiskäyttössä olevia tunneleita. Lisäksi usein tunneleiksi saatetaan kutsua rautateiden alituksia, jotka kuitenkin yleensä ovat leveitä siltoja.