Ero sivun ”Ulvilan-Korsholman Rantatie” versioiden välillä

Kohteesta Tiet
Loikkaa: valikkoon, hakuun
(Ak: Uusi sivu: {{Begin}} == Ulvilan-Korsholman Rantatie == Kulkutie Ulvilasta Pohjanmaan rannikkoa pitkin Korsholmaan on mainittu Tietin asiakirjassa. Reittinä tie on ollut lähinnä surkea: M...)
 
(Ulvilan-Korsholman Rantatie)
 
Rivi 3: Rivi 3:
 
== Ulvilan-Korsholman Rantatie ==
 
== Ulvilan-Korsholman Rantatie ==
  
Kulkutie Ulvilasta Pohjanmaan rannikkoa pitkin Korsholmaan on mainittu Tietin asiakirjassa. Reittinä tie on ollut lähinnä surkea: Maasto ja meren lahdet ovat tuottaneet vaikeuksia, ja siksi reitti on ollut käytössä ennen kaikkea talvitienä. Myös matkustavaisten palvelut olivat heikonlaiset: Ulvilan ja Närpiön välillä ei ollut ainoatakaa kestikievaria eikä nimismiehentaloa. Niinpä viimeistään 1600-luvulla liikenne siirtyi pitemmälle, mutta helppokulkuisemmalle Kyröskankaan tielle.  
+
[[Muinaistiet|Muinaistie]] Ulvilasta Pohjanmaan rannikkoa pitkin Korsholmaan on mainittu Teitin asiakirjassa. Reittinä tie on ollut lähinnä surkea: Maasto ja meren lahdet ovat tuottaneet vaikeuksia, ja siksi reitti on ollut käytössä ennen kaikkea talvitienä. Myös matkustavaisten palvelut olivat heikonlaiset: Ulvilan ja Närpiön välillä ei ollut ainoatakaa kestikievaria eikä nimismiehentaloa. Niinpä viimeistään 1600-luvulla liikenne siirtyi pitemmälle, mutta helppokulkuisemmalle Kyröskankaan tielle.  
  
 
{{Kuva|Muinais_Ulvila-Korsholma.jpg|Ulvilan-Korsholman Rantatie}}
 
{{Kuva|Muinais_Ulvila-Korsholma.jpg|Ulvilan-Korsholman Rantatie}}
  
 
Rantatie palasi tunnettujen teiden joukkoon 1700-luvun loppupuolella valtiovallan komennettua tienrakennukseen ensin Porista Kristiinankaupunkiin ja myöhemmin Vaasaan saakka. Maankokohoamisen takia Ulvila oli menettänyt satamansa ja seudun uudeksi keskuspaikaksi tuli vuonna 1558 perustettu Pori, jolle Ulvilan vuonna 1365 saadut kaupunkioikeudet siirrettiin.
 
Rantatie palasi tunnettujen teiden joukkoon 1700-luvun loppupuolella valtiovallan komennettua tienrakennukseen ensin Porista Kristiinankaupunkiin ja myöhemmin Vaasaan saakka. Maankokohoamisen takia Ulvila oli menettänyt satamansa ja seudun uudeksi keskuspaikaksi tuli vuonna 1558 perustettu Pori, jolle Ulvilan vuonna 1365 saadut kaupunkioikeudet siirrettiin.

Nykyinen versio 28. joulukuuta 2021 kello 00.55


Ulvilan-Korsholman Rantatie

Muinaistie Ulvilasta Pohjanmaan rannikkoa pitkin Korsholmaan on mainittu Teitin asiakirjassa. Reittinä tie on ollut lähinnä surkea: Maasto ja meren lahdet ovat tuottaneet vaikeuksia, ja siksi reitti on ollut käytössä ennen kaikkea talvitienä. Myös matkustavaisten palvelut olivat heikonlaiset: Ulvilan ja Närpiön välillä ei ollut ainoatakaa kestikievaria eikä nimismiehentaloa. Niinpä viimeistään 1600-luvulla liikenne siirtyi pitemmälle, mutta helppokulkuisemmalle Kyröskankaan tielle.

Ulvilan-Korsholman Rantatie

Rantatie palasi tunnettujen teiden joukkoon 1700-luvun loppupuolella valtiovallan komennettua tienrakennukseen ensin Porista Kristiinankaupunkiin ja myöhemmin Vaasaan saakka. Maankokohoamisen takia Ulvila oli menettänyt satamansa ja seudun uudeksi keskuspaikaksi tuli vuonna 1558 perustettu Pori, jolle Ulvilan vuonna 1365 saadut kaupunkioikeudet siirrettiin.