Vaasa-Oulu

Kohteesta Tiet
Versio hetkellä 27. joulukuuta 2021 kello 22.42 – tehnyt Matti (keskustelu | muokkaukset) (Ak: Uusi sivu: {{Begin}} Ennen 1600-lukua Vaasan pohjoispuolella ei juuri muinaisteitä eikä muitakaan teitä ollut. Satamasta toiseen kuljettiin kesällä vesitse ja talvisin r...)
(ero) ← Vanhempi versio | Nykyinen versio (ero) | Uudempi versio → (ero)
Loikkaa: valikkoon, hakuun


Ennen 1600-lukua Vaasan pohjoispuolella ei juuri muinaisteitä eikä muitakaan teitä ollut. Satamasta toiseen kuljettiin kesällä vesitse ja talvisin rantojen jäitä pitkin. Rannikolle perustettiin useita kaupunkeja 1600-luvulla: Uusikaarlepyy 1620, Pietarsaari 1652, Kokkola 1620, Raahe 1649 ja Oulu 1605. Oli luonnollista, että näiden kesken rupesi olemaan kulkutarpeita.

{{{2}}}

Vuonna 1618 tiedetään, että Korsholman-Oulun tie on perustettu noin kolme metriä leveäksi ratsaspoluksi. Kuntoa on tuolloin luonnehdittu välttäväksi. Tie oli kuitenkin varsin mutkainen ja 1700-luvulla tehtiin paljon töitä tien oikaisemiseksi. Vuonna 1759 on tie ensi kertaa varustettu kivisin peninkulmapatsailla.

Kun tie Ouluun oli saatu valmiiksi, oli nykyisen valtatien 8 perusta laskettu.