Ero sivun ”Valtatie 14” versioiden välillä
(→Kuvaus: Ajantasaistusta) |
(→Historiaa: Siltojen tilannepäivitystä) |
||
Rivi 48: | Rivi 48: | ||
Tuunaansalmella siirryttiin vastaavaan käytäntöön vuosina 1939 ja 1940. | Tuunaansalmella siirryttiin vastaavaan käytäntöön vuosina 1939 ja 1940. | ||
Yhdistetyt sillat olivat käytössä kymmeniä vuosia: Kyrönsalmen | Yhdistetyt sillat olivat käytössä kymmeniä vuosia: Kyrönsalmen | ||
− | maantiesilta valmistui vuonna 1968 ja Tuunaansalmen | + | maantiesilta valmistui vuonna 1968; Punkasalmen ja Tuunaansalmen sillat vasta vuonna |
1976. | 1976. | ||
Rivi 95: | Rivi 95: | ||
{{Kuva|Vt14_Savonlinna.jpg|Tien linjaus | {{Kuva|Vt14_Savonlinna.jpg|Tien linjaus | ||
Savonlinnassa (punainen) ja entinen reitti katuverkossa (musta)}} | Savonlinnassa (punainen) ja entinen reitti katuverkossa (musta)}} | ||
+ | |||
+ | Vuonna 2019 valmistuivat uudet sillat Savonlinnan keskustan länsipuolelle Laitaatsalmeen. Siltojen alikulkukorkeus on Saimaan kanavan edellyttämä 24,5 metriä. Valmistumisen jälkeen Kyrönsalmen siltojen avaaminen on lopetettu. |
Versio 19. syyskuuta 2020 kello 09.02
Valtatie 14 Juva-Parikkala, 118 km |
Sisällysluettelo
Pohjakartta Maanmittauslaitos
Geometriaa
Tien Mutkaisuusprofiili
Suunnanmuutoksia alle 30°/km | 63 km | 54 % |
Suunnanmuutoksia alle 30°-60°/km | 43 km | 37 % |
Suunnanmuutoksia yli 60°/km | 11 km | 9 % |
Kuvaus
Valtatie 14 on verraten lyhyt eteläisen Savon halki kulkeva valtatie viitostien ja kuutostien välillä. Tie kulkee Savonlinnan keskustan reunoja myöden. Savonlinnan ja Parikkalan välillä tie kulkee Punkaharjun kansallismaisemassa. Itse Punkaharjun päällä kulkeva entinen valtatie on nykyisin yhdystie 4792. Kaksikaistaista tietä, nelikaistainen ohitustieosuus Savonlinnan kohdalla.
Saimaan syväväylä on siirretty Savonlinnan kaupungin länsipuolelle Laitaatsalmeen, johon rakennettiin maantietä varten korkea silta, jolloin Kyrönsalmen siltojen avaamisten tuottamat liikennekatkokset loppuivat. Sillat valmistuivat vuonna 2019.
Historiaa
Vuonna 1938 sai numeron 14 Viipurista Imatran ja Savonlinnan kautta Juvalle kulkenut tie. Tie kulki Punkaharjun tunnetun harjualueen kautta ja sillä kulkua hidastivat Savonlinnan itäpuolella useat lossiyhteydet.
Elisenvaaran ja Savonlinnan välille oli rakennettu rautatie vuosina 1905-1908 ja verraten varhaisessa vaiheessa nostettiin esiin idea rautatien siltojen käyttämisestä myös autoliikenteessä. Armeija vastusti tätä suunnitelmaa ja se toteutuikin vasta sodan alla: Savonlinnan Kyrönsalmen silta otettiin käyttöön yhdistettynä rautatie- ja maantiesiltana vuonna 1935. Punkaharjun Punkasalmella ja Tuunaansalmella siirryttiin vastaavaan käytäntöön vuosina 1939 ja 1940. Yhdistetyt sillat olivat käytössä kymmeniä vuosia: Kyrönsalmen maantiesilta valmistui vuonna 1968; Punkasalmen ja Tuunaansalmen sillat vasta vuonna 1976.
Punkasalmen itäpuolella sijainneet lukuisat tasoristeykset katosivat vuonna 1962 valmistuneessa Punkasalmen ja Kymen läänin rajan välisen osuuden uudelleenrakentamisen valmistuttua.
Hävityn sodan aiheuttamat alueluovutukset katkaisivat tien pahasti. Raja kulki Imatran ja Enson välistä ja osuus Imatran ja Parikkalan Koitsanlahden välillä oli yhteistä kuutostien kanssa. Tie katkaistiinkin Parikkalan Särkisalmelle. Imatran ja Simpeleen välillä vanha tie kulki nykyisten teiden 3981 ja 3991 linjaa. Imatralla tie haarautui kuutostiestä Imatrankoskella ja jatkui nykyistä tietä 3952 ja 14857 uudelle rajalle ja edelleen Ihantalaan Viipurin maalaiskuntaan, josta Viipuriin. Tiestä jäi rajan taakse 45 km, mutta kaiken tämän takia valtatie 14 lyheni noin 135 kilometriä.
1970-luvun puolessavälissä valmistui Punkaharjun saarijonon pohjoisreunalle tien uusi linja ja harjun päällä kulkeva maisematie rauhoittui matkailu- ja paikalliskäyttöön.
Kyrönsalmen vuonna 1968 valmistuneen sillan rakenteissa havaittiin jo varhain ongelmia. Sen rakennemurtumia yritettiin huonolla menestyksellä korjata 1980- ja 1990-luvuilla ja siksi silta päätettiin korvata uudella. Uusi silta valmistui vanhan viereen vuonna 2000 ja vanha purettiin pois vedenalaisia rakenteita lukuun ottamatta. Vuonna 2011 valmistunut rinnakkainen silta on rakennettu vanhan sillan perustuksille.
Savonlinnassa tie kulki vuoteen 2012 asti kaupungin keskustan läpi. Erilaisia ohitustieratkaisuja suunniteltiin vuosikymmenet. Ongelman tuotti kaupungin sijainti kapealla kannaksella. Alun perin ohitustieksi esitettiin moottoritietasoista tietä. Suunnitelmia kevennettiiin, mutta aiheuttivat edelleenkin jyrkkää arvostelua. Uusi tie seuraa kaupungin pohjoista rantaa.
Vuonna 2019 valmistuivat uudet sillat Savonlinnan keskustan länsipuolelle Laitaatsalmeen. Siltojen alikulkukorkeus on Saimaan kanavan edellyttämä 24,5 metriä. Valmistumisen jälkeen Kyrönsalmen siltojen avaaminen on lopetettu.