Ero sivun ”Valtatie 15” versioiden välillä

Kohteesta Tiet
Loikkaa: valikkoon, hakuun
(Historiaa: Kyminlinna-Kotka 1976)
(Historiaa: Kouvola-Mikkeli historiaa)
Rivi 52: Rivi 52:
  
 
{{Kuva|Vt15_Hamina-Kouvola.png|Haminan-Kouvolan seutu, Autoilijan tiekartta 1963}}
 
{{Kuva|Vt15_Hamina-Kouvola.png|Haminan-Kouvolan seutu, Autoilijan tiekartta 1963}}
 +
 +
Vuonna 1964 ryhdyttiin rakentamaan maantietä Kouvolasta Ristiinan Ostolahteen, jossa tie yhtyy {{vt|13|valtatiehen 13}}. Reitti Kotkan ja Haminan satamista Savon suuntaan kulki Taavetin ja Savitaipaleen kautta ja tämä uusi tiehteys lyhensi matkaa 50 kilometrin verran. Tie rakennettiin jokseenkin harvaan asutun Valkealan ja Mäntyharjun erämaaalueen halki. Työt edistyivät osin vankityövoimalla ja tie avattiin vuonna 1967.
  
 
Kouvolan ja Ristiinan välisen osuuden valmistuttua  koko osuus Kotkasta Mikkeliin numeroitiin
 
Kouvolan ja Ristiinan välisen osuuden valmistuttua  koko osuus Kotkasta Mikkeliin numeroitiin

Versio 21. marraskuuta 2020 kello 13.21


15

Valtatie 15 Kotka-Mikkeli, 158 km



Pohjakartta Maanmittauslaitos

Reittikartta

Tiekuvaus_0015.png

Geometriaa

Tien Mutkaisuusprofiili

Tieosuus Rantahaka (Vt7) - Ristiina (Vt13)

Suunnanmuutoksia alle 30°/km 77 km 67 %
Suunnanmuutoksia alle 30°-60°/km 33 km 28 %
Suunnanmuutoksia yli 60°/km 6 km 5 %

Border

Kuvaus

Valtatie 15 on pääosin 1960-luvun lopulla rakennettu pohjois-eteläsuuntainen yhteys Kymenlaakson rannikon ja Etelä-Savon välillä. Karhulan ja Haminan välillä moottoritietä, muuten kaksikaistaista valtatietä. Kouvolan eteläpuolella suoraa ja tasaista tietä, Kouvolan ja Mikkelin väli mäkisempää ja paikoin mutkaista.

Kymenlaakson suoria osuuksia - joilla kuitenkin on näkemäesteitä
Mutkaisempaa tien pohjoisosaa

Valkealan ja Ristiinan välinen noin 70 kilometrin mittainen osuus halkoo lähes asumatonta metsämaisemaa. Tämä on eteläsuomalaisittain epätavanomaisen pitkä metsätaival.

Vuonna 1971 valmistui Kouvolan itäpuoleinen ohitustie, valtatienä 15.

Historiaa

Alun perin valtatieksi 15 vuonna 1938 nimettiin Karjalan kannasta kulkeva tie Viipurista Rajajoelle. Tämä osuus jäi kokonaisuudessaan luovutetulle alueelle ja numero 15 poistui käytöstä.

Viipuri-Rajajoki, luoteisosa
Viipuri-Rajajoki, kaakkoisosa

Huomaa kantatie 64, joka kulkee Viipurista Rajajoen suuntaan Terijoelle Suomenlahden rannikkoa.

Vuonna 1938 nimettiin kantatieksi 60 Haminasta Sippolan Liikkalan ja Myllykosken kautta Kouvolaan kulkenut maantie. Tämä osuus lakkasi kantatienä Kotkan ja Kouvolan välisen tien valmistuttua. Uusi tie sai numeron 60. Vanha kantatie 60 kulki pääosin nykyisiä teitä 371, 353 ja 3593.

Haminan-Kouvolan seutu, Autoilijan tiekartta 1963

Vuonna 1964 ryhdyttiin rakentamaan maantietä Kouvolasta Ristiinan Ostolahteen, jossa tie yhtyy valtatiehen 13. Reitti Kotkan ja Haminan satamista Savon suuntaan kulki Taavetin ja Savitaipaleen kautta ja tämä uusi tiehteys lyhensi matkaa 50 kilometrin verran. Tie rakennettiin jokseenkin harvaan asutun Valkealan ja Mäntyharjun erämaaalueen halki. Työt edistyivät osin vankityövoimalla ja tie avattiin vuonna 1967.

Kouvolan ja Ristiinan välisen osuuden valmistuttua koko osuus Kotkasta Mikkeliin numeroitiin valtatieksi 15 vuonna 1970. Osuus Mikkelin ja Ristiinan välillä on yhteinen valtatien 13 kanssa.

Kyminlinnan ja Kotkan välinen Kotkan uusi sisääntulotie valmistui vuonna 1976.

Numero 60 siirtyi Kouvolan ja Heinolan välille valmistuneen kantatien numeroksi. Vuoden 1996 numerointiuudistuksessa Tampereen kehätie, tuolloin numeroltaan 45, sai numerokseen 60 ja Kouvolan ja Heinolan välinen tie uudeksi numerokseen 46.

Kouvolan koillispuolella tie kääntyi pitkään T-risteyksessä. Kun kantatien 46 linjaus Kouvolan pohjoispuolitse valmistui, kohtaan rakennettiin eritasoliittymä.

Peruskartta 1980
Maastokartta 2017
Valtatie 15 kääntyy oikealle, kantatie 46 alkaa