Ero sivun ”Valtatie 2” versioiden välillä
(Ajantasaistus ja rakenteellinen osaremontti) |
|||
(10 välissä olevaa versiota samalta käyttäjältä ei näytetä) | |||
Rivi 1: | Rivi 1: | ||
{{Begin}} | {{Begin}} | ||
− | + | {{H|{{Tie|2}}|Valtatie 2 Palojärvi(Vihti)-Mäntyluoto(Pori), 227 km}} | |
{{Tie|1}} {{Tie|2}} Helsinki-Palojärvi-Pori 242 km | {{Tie|1}} {{Tie|2}} Helsinki-Palojärvi-Pori 242 km | ||
+ | |||
+ | __TOC__ | ||
{{Routemap|Vt2 U.jpg}} | {{Routemap|Vt2 U.jpg}} | ||
Rivi 22: | Rivi 24: | ||
=== Kuvaus === | === Kuvaus === | ||
− | Valtatie 2 alkaa nykyisin Vihdin Palojärveltä haarautuen valtatiestä 1. Tie on | + | Valtatie 2 alkaa nykyisin Vihdin Palojärveltä haarautuen valtatiestä 1. Tie on rakennettu 1950-luvulla, lukuun ottamatta 1970-luvun osuutta {{Vt|1|ykköstieltä}} Palojärveltä Olkkalaan. Tien profiili on paikoin vanhanaikainen, mutta 2000-luvun peruskorjausten jälkeen se on kohtalaisen hyvätasoinen ja sujuva. |
+ | |||
+ | Palojärven ja Nummelan välinen osuus on nelikaistainen. Muu osa tiestä on ohituskaistaosuuksia lukuun ottamatta kaksikaistainen. Vihdin ja Forssan välinen osuus on kohtalaisen mäkinen. Forssan ja Humppilan välillä tapahuu siirtyminen läntisen rannikkoalueen tasankoalueille. | ||
− | {{Kuva| | + | {{Kuva|Vt2_Tammela_2019.jpg|Forssan ja Karkkilan välillä tiellä on useita varsin pitkiä suoria.}} |
{{Kuva|Vt2_Humppila.jpg|Forssan ja Humppilan välinen osuus on suora, mutta mäkinen. Vanhanaikainen profiili aiheuttaa näkemäkatveita.}} | {{Kuva|Vt2_Humppila.jpg|Forssan ja Humppilan välinen osuus on suora, mutta mäkinen. Vanhanaikainen profiili aiheuttaa näkemäkatveita.}} | ||
− | {{Kuva| | + | {{Kuva|Vt2_Loukku_Ohitus_2019.jpg|2+2-kaistainen ohituskaistaosuus Karkkilan ja Forssan välillä Loukun luoteispuolella}} |
+ | |||
+ | {{Kuva|Vt2_Vihti.jpg|Nelikaistainen osuus Vihdissä Palojärven ja Nummelan välillä}} | ||
− | {{Kuva| | + | Forssan ja Humppilan välillä Jokioisissa on lentokoneiden varalaskupaikka, joka valmistumisensa jälkeen on ollut varsin suosittu ilmavoimien harjoituskohde. Harjoitusten kestäessä tie on kokonaan suljettu ja lähellä sijaitsevaa mielekästä kiertotietä ei ole. Harjoitusten aikaan kannattaakin mahdollisuuksien mukaan valita jokin toinen reitti kuin kakkostie. |
+ | |||
+ | {{Kuva|Vt2_Jokioinen_2018.jpg|Lentotoimintaa Jokioisten varalaskupaikalla vuonna 2018}} | ||
=== Historiaa === | === Historiaa === | ||
Rivi 52: | Rivi 60: | ||
''Vuoden 1938 linjauksen mukainen etäisyystaulukko'' | ''Vuoden 1938 linjauksen mukainen etäisyystaulukko'' | ||
− | + | 1940- ja 1950-luvuilla rakennettin kokonaan uusi kakkostie reitille Helsinki-Hämeenkylä-Karkkila-Forssa-Huittinen-Pori. Koko tie oli valmiina vuonna 1958. | |
− | Tien alkuosuus varsinkin Espoon ja Vihdin alueilla kulki vaikean maaston läpi ja oli hyvin mutkainen, mäkinen ja kapea juuri vailla ohitusmahdollisuuksia. [[Vt1|Valtatien 1]] moottoritien rakentamisen yhteydessä 1970-luvun | + | Tien alkuosuus varsinkin Espoon ja Vihdin alueilla kulki vaikean maaston läpi ja oli hyvin mutkainen, mäkinen ja kapea juuri vailla ohitusmahdollisuuksia. Osuutta rakennettiin peräti 15 vuotta, vuosina 1942-1957. Osuudet valmistuivat |
+ | |||
+ | * Takkula-Ruskela 1948 | ||
+ | * Helsingin raja-Takkula 1951 | ||
+ | * Helsingin kaupungin alue 1952 | ||
+ | * Ruskela-Otalampi 1953 | ||
+ | * Otalampi-Kirvelä 1955 | ||
+ | * Kirvelä-Olkkala 1956 | ||
+ | * Olkkala-Karkkila 1957 | ||
+ | |||
+ | Porin suunnasta työt aloitettiin vuonna 1953. Vuonna 1954 avattiin osuus Porista Kokemäen Peipohjaan ja vuonna 1954 Peipohjan ja Huittisten Raijalan välinen osuus. | ||
+ | |||
+ | [[Vt1|Valtatien 1]] moottoritien rakentamisen yhteydessä 1970-luvun alkupuolella rakennettiin 21 kilometriä uutta tietä Vihdin Palojärven ja Olkkalan väliin. Kakkostien linjaus siirrettiin vuonna 1976 tälle selvästi paremmalle reitille, vaikka reitti onkin 7 kilometriä pitempi kuin alkuperäinen. Lisäksi myöhemmin Olkkalan ja Karkkilan väliin rakennettiin kaksi ohituskaistaparia pullonkaulaksi jäänyttä osuutta parantamaan. Vanha osuus Helsingin Ruskeasuolta Vihdin Olkkalaan on nykyisin {{St|120}}. Se on nelikaistaistettu Kehä III:lle asti ja siitä Olkkalaan se on osapuilleen alkuperäisessä asussaan. | ||
{{Routemap|Vt2 Vanhareitti U.jpg|Valtatie 2:n vanhat linjaukset vuodelta 1938 (musta) ja 1950-1960-luvuilta (sininen)}} | {{Routemap|Vt2 Vanhareitti U.jpg|Valtatie 2:n vanhat linjaukset vuodelta 1938 (musta) ja 1950-1960-luvuilta (sininen)}} | ||
Rivi 60: | Rivi 80: | ||
{{Routemap|Vt2 ST Saukkola.png|Valtateiden 1 ja 2 haara Saukkolassa|}} | {{Routemap|Vt2 ST Saukkola.png|Valtateiden 1 ja 2 haara Saukkolassa|}} | ||
− | Vuoden 1996 numerointiuudistuksessa | + | Vuoden 1996 numerointiuudistuksessa seututie 265 Porista Mäntyluodon satamaan numeroitiin valtatieksi 2. |
+ | |||
+ | {{Kuva|Vt2_Pori_1977.png|Porin seutu 1977. Ohikulkutietä ei vielä ole ja kakkostie ei ulotu Mäntyluotoon. Fennia-kartasto.}} | ||
+ | |||
+ | {{Kuva|Vt2_Olkkala_2019.jpg|Lyhyt ohituskaista Olkkalassa uuden ja vanhan tien haaran luoteispuolella}} | ||
+ | |||
+ | Tielle on vuoden 2000 jälkeen tehty laajasti perusparannuksia. Tielinja sinänsä on muuttumaton, mutta tietä on levennetty, varustettu ohituskaistoilla ja sen reunoille on rakennettu riistakaiteita. Vuonna 2006-2009 tehtiin useita pistemäisiä parannuksia, uusittiin {{Vt|10|Valtatien 10}} liittymä Forssassa ja rakennettiin eritasoliittymät Kokemäelle ja Harjavaltaan. Lisäksi Jokioisiin rakennettiin varalaskupaikka ja sille rinnakkaistiet. Vuosina 2012-2013 tehtiin varsin mittava remontti Karkkilan ja Forssan välillä leventämällä tien pientareita, avartamalla tielinjaa sekä rakentamalla kaiteita ja hirviaitoja. Näillä toimenpiteillä hieman apea tie muuttui hyvinkin käyttökelpoiseksi ja sujuvaksi. | ||
+ | |||
+ | {{Kuva|Vt2_Loukku_2019.jpg|Remontin jälkeistä tietä Pusulan pohjoisosissa}} | ||
+ | |||
+ | {{Kuva|Vt2_Karkkila.jpg|Tie oli ennen remonttia huomattavasti ahtaampi.}} | ||
+ | |||
+ | {{Kuva|Vt2_Loukku.jpg|Loukun ohituskaista rakenteilla vuonna 2007.}} |
Versio 15. syyskuuta 2019 kello 13.17
Valtatie 2 Palojärvi(Vihti)-Mäntyluoto(Pori), 227 km |
Helsinki-Palojärvi-Pori 242 km
Sisällysluettelo
Pohjakartta Maanmittauslaitos
Geometriaa
Tien mutkaisuusprofiili
Suunnanmuutoksia alle 30°/km | 198 km | 89 % |
Suunnanmuutoksia alle 30°-60°/km | 23 km | 10 % |
Suunnanmuutoksia yli 60°/km | 3 km | 1 % |
Kuvaus
Valtatie 2 alkaa nykyisin Vihdin Palojärveltä haarautuen valtatiestä 1. Tie on rakennettu 1950-luvulla, lukuun ottamatta 1970-luvun osuutta ykköstieltä Palojärveltä Olkkalaan. Tien profiili on paikoin vanhanaikainen, mutta 2000-luvun peruskorjausten jälkeen se on kohtalaisen hyvätasoinen ja sujuva.
Palojärven ja Nummelan välinen osuus on nelikaistainen. Muu osa tiestä on ohituskaistaosuuksia lukuun ottamatta kaksikaistainen. Vihdin ja Forssan välinen osuus on kohtalaisen mäkinen. Forssan ja Humppilan välillä tapahuu siirtyminen läntisen rannikkoalueen tasankoalueille.
Forssan ja Humppilan välillä Jokioisissa on lentokoneiden varalaskupaikka, joka valmistumisensa jälkeen on ollut varsin suosittu ilmavoimien harjoituskohde. Harjoitusten kestäessä tie on kokonaan suljettu ja lähellä sijaitsevaa mielekästä kiertotietä ei ole. Harjoitusten aikaan kannattaakin mahdollisuuksien mukaan valita jokin toinen reitti kuin kakkostie.
Historiaa
Vuonna 1938 valtatieksi 2 nimettiin reitti Helsingistä Nummen Saukkolan, Pusulan, Someron, Jokioisten, Ypäjän, Loimaan, Alastaron ja Huittisten kautta Poriin. Tie kulki yhdessä valtateiden 1 ja 3 kanssa Helsingin Pitäjänmäelle ja valtatien 1 kanssa Nummelle. Osuus Nummi-Somero kulki nykyisiä teitä 125 ja 280, osuus Somero-Loimaa teitä 52 ja 213 ja osuus Loimaa-Huittinen teitä 213, 2101 ja 41. Yhteydet Helsingistä Forssaan kulkivat kolmostietä Lopelle, josta kantatietä 54 Tammelan ylängölle Hämeen härkätietä ja Tammelaan Portaasta Forssaan.
Helsinki | |||||
Nummi | 72 | Nummi | |||
Somero | 114 | 42 | Somero | ||
Loimaa | 168 | 96 | 54 | Loimaa | |
Huittinen | 220 | 148 | 106 | 52 | Huittinen |
Pori | 291 | 219 | 177 | 123 | 71 |
Vuoden 1938 linjauksen mukainen etäisyystaulukko
1940- ja 1950-luvuilla rakennettin kokonaan uusi kakkostie reitille Helsinki-Hämeenkylä-Karkkila-Forssa-Huittinen-Pori. Koko tie oli valmiina vuonna 1958.
Tien alkuosuus varsinkin Espoon ja Vihdin alueilla kulki vaikean maaston läpi ja oli hyvin mutkainen, mäkinen ja kapea juuri vailla ohitusmahdollisuuksia. Osuutta rakennettiin peräti 15 vuotta, vuosina 1942-1957. Osuudet valmistuivat
- Takkula-Ruskela 1948
- Helsingin raja-Takkula 1951
- Helsingin kaupungin alue 1952
- Ruskela-Otalampi 1953
- Otalampi-Kirvelä 1955
- Kirvelä-Olkkala 1956
- Olkkala-Karkkila 1957
Porin suunnasta työt aloitettiin vuonna 1953. Vuonna 1954 avattiin osuus Porista Kokemäen Peipohjaan ja vuonna 1954 Peipohjan ja Huittisten Raijalan välinen osuus.
Valtatien 1 moottoritien rakentamisen yhteydessä 1970-luvun alkupuolella rakennettiin 21 kilometriä uutta tietä Vihdin Palojärven ja Olkkalan väliin. Kakkostien linjaus siirrettiin vuonna 1976 tälle selvästi paremmalle reitille, vaikka reitti onkin 7 kilometriä pitempi kuin alkuperäinen. Lisäksi myöhemmin Olkkalan ja Karkkilan väliin rakennettiin kaksi ohituskaistaparia pullonkaulaksi jäänyttä osuutta parantamaan. Vanha osuus Helsingin Ruskeasuolta Vihdin Olkkalaan on nykyisin seututie 120. Se on nelikaistaistettu Kehä III:lle asti ja siitä Olkkalaan se on osapuilleen alkuperäisessä asussaan.
Pohjakartta Maanmittauslaitos
Vuoden 1996 numerointiuudistuksessa seututie 265 Porista Mäntyluodon satamaan numeroitiin valtatieksi 2.
Tielle on vuoden 2000 jälkeen tehty laajasti perusparannuksia. Tielinja sinänsä on muuttumaton, mutta tietä on levennetty, varustettu ohituskaistoilla ja sen reunoille on rakennettu riistakaiteita. Vuonna 2006-2009 tehtiin useita pistemäisiä parannuksia, uusittiin Valtatien 10 liittymä Forssassa ja rakennettiin eritasoliittymät Kokemäelle ja Harjavaltaan. Lisäksi Jokioisiin rakennettiin varalaskupaikka ja sille rinnakkaistiet. Vuosina 2012-2013 tehtiin varsin mittava remontti Karkkilan ja Forssan välillä leventämällä tien pientareita, avartamalla tielinjaa sekä rakentamalla kaiteita ja hirviaitoja. Näillä toimenpiteillä hieman apea tie muuttui hyvinkin käyttökelpoiseksi ja sujuvaksi.