Ero sivun ”Valtatie 2” versioiden välillä

Kohteesta Tiet
Loikkaa: valikkoon, hakuun
Rivi 3: Rivi 3:
 
[[File:RN1.gif]] [[File:RN2.gif]] Helsinki-Palojärvi-Pori 242 km
 
[[File:RN1.gif]] [[File:RN2.gif]] Helsinki-Palojärvi-Pori 242 km
  
[[File:Vt2_U.jpg|border]]
+
[[File:Vt2_U.jpg|frame]]
  
 
=== Kuvaus ===
 
=== Kuvaus ===

Versio 18. lokakuuta 2017 kello 22.56

RN2.gif Valtatie 2 Palojärvi(Vihti)-Mäntyluoto(Pori), 227 km

RN1.gif RN2.gif Helsinki-Palojärvi-Pori 242 km

Vt2 U.jpg

Kuvaus

Valtatie 2 alkaa nykyisin Vihdin Palojärveltä haarautuen valtatiestä 1. Tie on pääosin rakennettu 1950- ja 1960-luvun taitteen molemmin puolin eikä se profiililtaan täysin vastaa nykyajan tarpeita. Mitään peruskorjausta ei tielle ole odotettavissa, vaan vuoden 2008 loppuun mennessä on tehty yksittäisissä kohteissa parannuksia, kuten ohituskaistoja, risteyksien uudelleenkanavointeja ja nelikaistaistaminen Palojärven ja Nummelan välillä.

Historiaa

Vuonna 1938 valtatieksi 2 nimettiin reitti Helsingistä Nummen Saukkolan, Pusulan, Someron, Jokioisten, Ypäjän, Loimaan, Alastaron ja Huittisten kautta Poriin. Tie kulki yhdessä valtateiden 1 ja 3 kanssa Helsingin Pitäjänmäelle ja valtatien 1 kanssa Nummelle. Osuus Nummi-Somero kulki nykyisiä teitä 125 ja 280, osuus Somero-Loimaa teitä 52 ja 213 ja osuus Loimaa-Huittinen teitä 213, 2101 ja 41. Yhteydet Helsingistä Forssaan kulkivat kolmostietä Lopelle, josta kantatietä 54 Tammelan ylängölle Hämeen härkätietä ja Tammelaan Portaasta Forssaan.

1950- ja 1960-luvuilla valmistui kokonaan uusi kakkostie reitille Helsinki-Hämeenkylä-Karkkila-Forssa-Huittinen-Pori.

Tien alkuosuus varsinkin Espoon ja Vihdin alueilla kulki vaikean maaston läpi ja oli hyvin mutkainen, mäkinen ja kapea juuri vailla ohitusmahdollisuuksia. Valtatien 1 moottoritien rakentamisen yhteydessä 1970-luvun lopulla rakennettiin 21 kilometriä uutta tietä Vihdin Palojärven ja Olkkalan väliin. Kakkostien linjaus siirrettiin tälle selvästi paremmalle reitille, vaikka reitti onkin 7 kilometriä pitempi kuin alkuperäinen. Lisäksi myöhemmin Olkkalan ja Karkkilan väliin rakennettiin kaksi ohituskaistaparia pullonkaulaksi jäänyttä osuutta parantamaan. Vanha osuus Helsingin Ruskeasuolta Vihdin Olkkalaan on nykyisin seututie 120. Se on nelikaistaistettu Kehä III:lle asti ja siitä Olkkalaan se on osapuilleen alkuperäisessä asussaan.

Vuoden 1996 numerointiuudistuksessa seututie 265 Porista Mäntyluodon satamaan numeroitiin valtatieksi 2.