Ero sivun ”Valtatie 20” versioiden välillä
(→{{Tie|20}} Valtatie 20 Oulu-Kuusamo, 218 km) |
(→Historiaa: Varhaishistoriaa) |
||
Rivi 23: | Rivi 23: | ||
=== Historiaa === | === Historiaa === | ||
− | + | Kuusamoa halkoo Maanselän vedenjakaja, joka erottaa toisistaan Pohjanlahteen ja Vienanmereen laskevat vedet. Seutukunnan kulkuyhteydet ovat aikoinaan seuranneet Iijokivartta. 1700-luvulla on ollut käytössä postipolku Iin ja Kuusamon välillä. | |
− | Taivalkosken kautta | + | |
+ | Myös ensimmäinen maantie suuntautui Pohjanlahdelle. Oulun ja Kuusamon välisen Kiimingin, Pudasjärven ja Taivalkosken kautta kulkeneen maantien rakentaminen aloitettiin vuonna 1834. Pudasjärvelle saakka tie oli valmiina vuonna 1839 ja koko tie oli käytössä 1840-luvun puolessa välissä. Tien mäkiä leikattiin useassa vaiheessa 1850- ja 1860-luvuilla. | ||
+ | |||
+ | Oulun-Kuusamon maantie nimettiin vuonna 1938 valtatieksi 20. Tie rakennettiin uudelleen 1950- | ||
ja 1960-luvuilla lähes alkuperäiselle paikalleen. Poikkeus | ja 1960-luvuilla lähes alkuperäiselle paikalleen. Poikkeus | ||
alkuperäisestä linjauksesta on tien oikaisu Taivalkosken kirkonkylän | alkuperäisestä linjauksesta on tien oikaisu Taivalkosken kirkonkylän | ||
kautta. Alkuperäinen reitti kulki Taivalkosken pohjoispuolelta Jurmusta | kautta. Alkuperäinen reitti kulki Taivalkosken pohjoispuolelta Jurmusta | ||
Koittijärvelle nykyisiä teitä 8610, 863 ja 8631. | Koittijärvelle nykyisiä teitä 8610, 863 ja 8631. |
Nykyinen versio 6. kesäkuuta 2020 kello 13.16
Valtatie 20 Oulu-Kuusamo, 218 km |
Sisällysluettelo
Pohjakartta Maanmittauslaitos
Geometriaa
Tien Mutkaisuusprofiili
Suunnanmuutoksia alle 30°/km | 180 km | 84 % |
Suunnanmuutoksia alle 30°-60°/km | 34 km | 15 % |
Suunnanmuutoksia yli 60°/km | 1 km | 1 % |
Kuvaus
Valtatie 20 on pohjoista Pohjanmaata ja Koillismaata halkova väylä, joka ulottuu rannikolta itärajan tuntumaan. Suoraa ja sujuvaa kaksikaistaista valtatietä.
Historiaa
Kuusamoa halkoo Maanselän vedenjakaja, joka erottaa toisistaan Pohjanlahteen ja Vienanmereen laskevat vedet. Seutukunnan kulkuyhteydet ovat aikoinaan seuranneet Iijokivartta. 1700-luvulla on ollut käytössä postipolku Iin ja Kuusamon välillä.
Myös ensimmäinen maantie suuntautui Pohjanlahdelle. Oulun ja Kuusamon välisen Kiimingin, Pudasjärven ja Taivalkosken kautta kulkeneen maantien rakentaminen aloitettiin vuonna 1834. Pudasjärvelle saakka tie oli valmiina vuonna 1839 ja koko tie oli käytössä 1840-luvun puolessa välissä. Tien mäkiä leikattiin useassa vaiheessa 1850- ja 1860-luvuilla.
Oulun-Kuusamon maantie nimettiin vuonna 1938 valtatieksi 20. Tie rakennettiin uudelleen 1950- ja 1960-luvuilla lähes alkuperäiselle paikalleen. Poikkeus alkuperäisestä linjauksesta on tien oikaisu Taivalkosken kirkonkylän kautta. Alkuperäinen reitti kulki Taivalkosken pohjoispuolelta Jurmusta Koittijärvelle nykyisiä teitä 8610, 863 ja 8631.