Valtatie 23

Kohteesta Tiet
Versio hetkellä 4. heinäkuuta 2018 kello 20.46 – tehnyt Matti (keskustelu | muokkaukset) (Jyväskylä-Joensuu: Varkauden sisääntulo 1981)
Loikkaa: valikkoon, hakuun


23

Valtatie 23 Pori-Jyväskylä-Joensuu, 517 km



Pohjakartta Maanmittauslaitos

Reittikartta

Tiekuvaus_0023.png

Geometriaa

Tien Mutkaisuusprofiili

Tieosuus Söörmarkku Vt8 - Parkano Vt3

Suunnanmuutoksia alle 30°/km 75 km 91 %
Suunnanmuutoksia alle 30°-60°/km 5 km 6 %
Suunnanmuutoksia yli 60°/km 2 km 2 %

Border

Tieosuus Parkano Vt3 - Petäjävesi Vt18

Suunnanmuutoksia alle 30°/km 54 km 41 %
Suunnanmuutoksia alle 30°-60°/km 65 km 50 %
Suunnanmuutoksia yli 60°/km 12 km 9 %

Border

Tieosuus Hankasalmi Vt9 - Viinijärvi Vt9

Suunnanmuutoksia alle 30°/km 112 km 67 %
Suunnanmuutoksia alle 30°-60°/km 47 km 28 %
Suunnanmuutoksia yli 60°/km 9 km 5 %

Border

Kuvaus

Valtatie 23 on maan pisin itä-länsisuuntainen valtatie. Lyhyet moottoritieosuudet Jyväskylän ympäristössä ja nelikaistainen osuus Joensuu-Ylämylly, muuten kaksikaistaista tietä. Tieosuudet ovat eri ikäisiä ja tien laatu siksi vaihtelee jonkin verran. Kapea ja mäkistä etenkin Varkauden ja Joensuun välillä.

Virtain ja Keuruun välistä tietä

Historiaa

Vuonna 1938 nimettiin kantateiksi kaksi osuutta, jotka myöhemmin tulivat osaksi valtatietä 23: kantatie 65 Noormarkusta Kankaanpään kautta Parkanoon ja kantatie 70 Varkaudesta Joensuuhun. Suurin osa nykyisestä tielinjasta oli tuolloin kokonaan vailla tietä. Poikkeus oli Jyväskylän ja Keuruun välinen reitti, jossa kierteli mutkainen maantie. Esimerkiksi tuolloinen Pieksämän kauppala (vuodesta 1948 Pieksämäki, kaupunki vuonna 1962) oli kokonaan vailla päätieyhteyttä ulkomaailmaan.

Pieksämäki, Autoilijan tiekartta 1963

Tilanne pysyi tällaisena 1960-luvun lopulle asti, jollon ryhdyttiin rakentamaan tietä sekä Jyväskylästä länteen kohti Keuruuta että itään kohti Kuopiota.

Pori-Jyväskylä

Porin ja Parkanon välinen osuus seuraa hyvin vanhaa reittiä. Tie Noormarkusta Kankaanpäähän valmistui jo vuonna 1828. Tietä jatkettiin 1830-luvulla Parkanoon ja edelleen Kuruun. Parkanon-Kurun osuus on nykyisin seututie 332.

Jyväskylän länsipuolella Keuruun suunta oli jäänyt lapsipuolen asemaan muun muassa siksi, että suuntaa palveli rautatie. Jyväskylän ja Petäjäveden välinen osuus aloitettiin vuonna 1965 ja se valmistui vuonna 1969. Keuruulle asti päästiin vuonna 1971 ja viimeisenä valmistui Parkanon-Virtain-Keuruun osuus vuonna 1977. Rakentamisen ajan tien numero oli ollut 600 ja vuonna 1977 kantatien 65 numerointi jatkettiin Parkanosta Jyväskylään.

Jyväskylä-Joensuu

Varkauden ja Joensuun välinen kantatie rakennettiin uudelleen vaiheittain 1960-luvulla. Vuonna 1962 valmistui osuuden läntinen puolisko Varkauden itäpuolelta Karvioon.

Valtatien 9 valmistuttua vuonna 1970 Jyväskylästä Kuopioon oli samalla valmistunut Jyväskylän ja Pieksämäen välistä tietä runsaat 50 kilometriä; tiet kulkevat yhdessä Jyväskylästä Hankasalmen itäosiin.

Tulevaa ennustanut Pieksämäen etelä- ja itäpuoleinen ohitustie oli valmistunut jo vuonna 1961.

Tie Hankasalmelta Pieksämäelle valmistui vuonna 1971 ja edelleen Pieksämäeltä Varkauteen vuonna 1976. Tuolloin jolloin Joensuun-Varkauden tien numerointia jatkettiin länteen ja Varkauden ja Hankasalmen välinen tie sai numeron 70.

Vuonna 1981 valmistui Varkauden keskustan eteläpuolelle Taipaleentie, jolloin itä-länsi-suuntainen läpiajoliikenne poistui keskustan kaduilta.

Varkaus 1977
Varkaus 2017
Varkauden itäpuolella
Joensuun läntinen sisääntulo on nelikaistainen

Valtatieksi 23

Koko tien valmistuttua se nimettiin valtatieksi 23 vuonna 1978. Tällöin numerot 65 ja 70 poistuivat käytöstä.