Valtatie 26

Kohteesta Tiet
Versio hetkellä 9. toukokuuta 2020 kello 16.07 – tehnyt Matti (keskustelu | muokkaukset) (Historiaa: 1700-luku)
(ero) ← Vanhempi versio | Nykyinen versio (ero) | Uudempi versio → (ero)
Loikkaa: valikkoon, hakuun


26

Valtatie 26 Hamina-Taavetti, 46 km


15 7 26 6 Kotka-Lappeenranta 101 km


Pohjakartta Maanmittauslaitos

Reittikartta

Tiekuvaus_0026.png

Geometriaa

Tien Mutkaisuusprofiili

Suunnanmuutoksia alle 30°/km 26 km 51 %
Suunnanmuutoksia alle 30°-60°/km 19 km 37 %
Suunnanmuutoksia yli 60°/km 6 km 12 %

Border

Kuvaus

Valtatie 26 on lyhyt yhdystie valtateiden 6 ja 7 välillä. Tie on merkittävä Kotkan ja Haminan satamia palveleva tavarankuljetusväylä. Tie on rakennettu 1950-luvulla ja se on varsin kapea, mutkainen ja mäkinen. Tämä yhdistettynä raskaan liikenteen suureen määrään tekee tien ajoittain epämiellyttäväksi ajaa.

Taavetista tie jatkuu seututienä 378 Savitaipaleelle. Kotkan ja Mikkelin välillä reitti Taavetin ja Savitaipaleen kautta on noin 15 km pitempi kuin pääreitti valtatietä 15. Haminan ja Mikkelin välillä Taavetin-Savitaipaleen reitti ja valtatie 15 ovat suunnilleen yhtä pitkiä.

Historiaa

Valtatien historia alkaa vuonna 1721 solmitusta isonvihan päättäneestä Uudenkaupungin rauhasta, joka päätti Ruotsin suurvalta-aseman. Sodan jälkiä korjattaessa todetiin, että Lappeenrantaan Valkealan kautta vievän tien korjaaminen kävisi liian kalliiksi. Sen sijaan päätettiin rakentaa tie Haminasta Luumäen Marttilaan, jonne kulki myös tie Mikkeliin (valtatie 13). Tie valmistui 1720-luvulla. Sen merkitys väheni, kun vuoden 1743 Uudenkaupungin rauhassa raja vedettiin Kymijokeen Haminan ja Lappeenrannan jäädessä Venäjälle.

Liikenneyhteydet Kotkan ja Haminan tienoilta Lappeenrannan ja Imatran suuntaan kulkivat ennen sotia ennen kaikkea Viipurin kautta, vuonna 1938 nimettyjä valtateitä 7, 13 ja 14. Sodan jälkeisissä alueluovutuksissa tämä reitti katkesi. Karjalan kannaksen kantatiet 61-64 jäivät kokonaan luovutetulle alueelle ja lakkasivat olemasta. Numero 61 annettiin Haminan ja Taavetin väliselle maantielle, joka 1950-luvulla uudelleenrakennettiin.

Kantatie 61, Autoilijan tiekartta 1963. Puolet tiestä on sorapintaista.

Vuoden 1996 numerointiuudistuksessa tie muutettiin valtatieksi ja se sai numeron 26.

Vuosikymmenenten suunnittelun ja kädenväännön jälkeen valmistui Haminaan ohitustie vuonna 2015. Se kulkee kaupungin pohjoispuolitse. Valtatien 7 ja valtatien risteys siirtyi samassa yhteydessä pohjoisemmaksi ja valtatie 26 lyheni noin neljä kilometriä.

Ladataan karttaa...
Valtatien 26 eteläinen päätepiste Haminan pohjoispuolella