Ero sivun ”Valtatie 27” versioiden välillä
(→Historiaa: Iisalmi-Nivala Kt87 1970, Nivala-Kalajoki 1976) |
(→Historiaa: Mt777+781 Kalajoki-Ylivieska-Nivala ennen 1976) |
||
Rivi 33: | Rivi 33: | ||
{{Kuva|Vt27_Haapajarvi-Kiuruvesi_1940.png|Haapajärven-Kiuruveden teitä, Suomen tiekartta 1940. Lähtötilanne oli varsin onneton.}} | {{Kuva|Vt27_Haapajarvi-Kiuruvesi_1940.png|Haapajärven-Kiuruveden teitä, Suomen tiekartta 1940. Lähtötilanne oli varsin onneton.}} | ||
− | Iisalmen ja Nivalan välinen tie nimettiin valmistuttuaan kantatieksi 87 vuonna 1970. Numerointi jatkettiin Kalajoelle vuonna 1976. | + | Iisalmen ja Nivalan välinen tie nimettiin valmistuttuaan kantatieksi 87 vuonna 1970. Numerointi jatkettiin Kalajoelle vuonna 1976. |
+ | |||
+ | Ennen kantatieksi numerointia tiellä olivat numerot 777 (Kalajoki-Ylivieska) ja 781 (Ylivieska-Nivala). | ||
+ | |||
+ | {{Kuva|Vt27_Kalajoki_1970.jpg|Maantie 777 Kalajoella, Suomen tiekartta 1970}} | ||
+ | |||
+ | {{Kuva|Vt27_Nivala_1970.jpg|Maantie 781 Nivalassa, Suomen tiekartta 1970}} | ||
Myöhemmin kantatietä 87 jatkettiin sen suuremmitta rakentamistöittä | Myöhemmin kantatietä 87 jatkettiin sen suuremmitta rakentamistöittä |
Nykyinen versio 27. helmikuuta 2022 kello 00.33
Valtatie 27 Kalajoki-Iisalmi, 203 km |
Sisällysluettelo
Pohjakartta Maanmittauslaitos
Geometriaa
Tien Mutkaisuusprofiili
Suunnanmuutoksia alle 30°/km | 151 km | 77 % |
Suunnanmuutoksia alle 30°-60°/km | 38 km | 19 % |
Suunnanmuutoksia yli 60°/km | 8 km | 4 % |
Kuvaus
Valtatie 27 on Pohjoisen Savon ja Pohjanmaan välinen verraten hyvälaatuinen reitti. Kaksikaistaista tietä koko matka. Tie jatkuu Iisalmesta itään kantatienä 87, joka laadultaan ei yllä valtatien 27 tasolle.
Historiaa
Pohjanmaan poikittaisväylät rupesivat saamaan tilaa tienrakennuksen tärkeysjonossa vasta 1960-luvulla. Vuoteen 1960 mennessä nykyisestä valtatiestä 27 oli uudenaikaiseksi rakennettu vasta Iisalmen ja Kiuruveden välinen osa. 1960-luvun lopulla tätä osuutta oli jatkettu Pyhäjärven ohi nelostielle asti. Lisäksi valmista oli Kalajoen ja Ylivieskan välillä sekä osuus Nivalasta Haapajärvelle.
Iisalmen ja Nivalan välinen tie nimettiin valmistuttuaan kantatieksi 87 vuonna 1970. Numerointi jatkettiin Kalajoelle vuonna 1976.
Ennen kantatieksi numerointia tiellä olivat numerot 777 (Kalajoki-Ylivieska) ja 781 (Ylivieska-Nivala).
Myöhemmin kantatietä 87 jatkettiin sen suuremmitta rakentamistöittä Nurmekseen muuttamalla Iisalmesta Sonkajärven ja Rautavaaran kautta kulkeva reitti (tuolloiset tie 590, 586 ja 583) kantatieksi. Tällöin kantatie 87 Kalajoelta Nurmekseen oli maan pisin kantatie, 300 kilometriä.
Vuoden 1996 uudelleenluokituksessa Iisalmen ja Kalajoen välinen osuus muutettiin valtatieksi 27 ja osuus Iisalmesta Nurmekseen säilyi kantatienä.