https://www.mattigronroos.fi/w/index.php?title=Valtatie_4&feed=atom&action=history
Valtatie 4 - Muutoshistoria
2024-03-28T08:16:08Z
Tämän sivun muutoshistoria
MediaWiki 1.29.1
https://www.mattigronroos.fi/w/index.php?title=Valtatie_4&diff=5526&oldid=prev
Matti: /* Pohjoisen Suomen jälleenrakennus */ Ounaskosken pukkisilta
2024-02-10T17:14:23Z
<p><span dir="auto"><span class="autocomment">Pohjoisen Suomen jälleenrakennus: </span> Ounaskosken pukkisilta</span></p>
<table class="diff diff-contentalign-left" data-mw="interface">
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<tr style='vertical-align: top;' lang='fi'>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black; text-align: center;">← Vanhempi versio</td>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black; text-align: center;">Versio 10. helmikuuta 2024 kello 17.14</td>
</tr><tr><td colspan="2" class="diff-lineno" id="mw-diff-left-l324" >Rivi 324:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">Rivi 324:</td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Sodan jälkeen Lapin ja pohjoisen Oulun läänin tieverkko oli lähes raunioina ja koko 1940-luku</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Sodan jälkeen Lapin ja pohjoisen Oulun läänin tieverkko oli lähes raunioina ja koko 1940-luku</div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>käytännössä oli jälleenrakennuksen aikaa. Merkittävä osa työstä kului tuhottujen siltojen uudelleen rakentamiseen.  </div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>käytännössä oli jälleenrakennuksen aikaa. Merkittävä osa työstä kului tuhottujen siltojen uudelleen rakentamiseen<ins class="diffchange diffchange-inline">. Jotta saatiin junat ja autot kulkemaan, rakennettiin tilapäissiltoja vesistöjen ylitse. Näistä monet jouduttiin purkamaan talveksi, jotta kevätjäät eivät veisi niitä mukanaan</ins>.  </div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>{{Kuva|Vt4_Iijoki_1944.jpg|Saksalaiset joukot räjäyttivät Iijoen rautatie- ja maantiesillan syyskuussa 1944. Korvaava uusi silta valmistui vuonna 1949.}}</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>{{Kuva|Vt4_Iijoki_1944.jpg|Saksalaiset joukot räjäyttivät Iijoen rautatie- ja maantiesillan syyskuussa 1944. Korvaava uusi silta valmistui vuonna 1949.}}</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins style="font-weight: bold; text-decoration: none;"></ins></div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins style="font-weight: bold; text-decoration: none;">{{Kuva|Vt4_Ounaskoski_1948.jpg|Ounaskosken tilapäinen pukkisilta Rovaniemellä vuonna 1948. Nykyinen yhdistetty rautatie- ja maantiesilta saatiin käyttöön vuonna 1951. Museovirasto.}}</ins></div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Oulun ja Kemin välinen</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Oulun ja Kemin välinen</div></td></tr>
</table>
Matti
https://www.mattigronroos.fi/w/index.php?title=Valtatie_4&diff=5500&oldid=prev
Matti: /* Pohjois-Pohjanmaa */ Pyhäjärvi-Kärsämäki-Piippola 1950-luvulla
2024-01-25T11:35:19Z
<p><span dir="auto"><span class="autocomment">Pohjois-Pohjanmaa: </span> Pyhäjärvi-Kärsämäki-Piippola 1950-luvulla</span></p>
<table class="diff diff-contentalign-left" data-mw="interface">
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<tr style='vertical-align: top;' lang='fi'>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black; text-align: center;">← Vanhempi versio</td>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black; text-align: center;">Versio 25. tammikuuta 2024 kello 11.35</td>
</tr><tr><td colspan="2" class="diff-lineno" id="mw-diff-left-l567" >Rivi 567:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">Rivi 567:</td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>muuta kuin nykyinen verraten suora väylä. Suurin yksittäinen oikaisu</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>muuta kuin nykyinen verraten suora väylä. Suurin yksittäinen oikaisu</div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>oli tien linjauksen vetäminen Kärsämäeltä pohjoiseen Pulkkilaan.</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>oli tien linjauksen vetäminen Kärsämäeltä pohjoiseen Pulkkilaan.</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins style="font-weight: bold; text-decoration: none;"></ins></div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins style="font-weight: bold; text-decoration: none;">{{Kuva|Vt4_Pyhajarvi-Karsamaki_1960.jpg|1950-luvun oikaisuja Pyhäjärven tienoilla ja pohjoispuolella. {{Yk}}.}}</ins></div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>{{Kuva|Vt4_ST_Piippola.png|Linjaus Kärsämäeltä Piippolan kautta</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>{{Kuva|Vt4_ST_Piippola.png|Linjaus Kärsämäeltä Piippolan kautta</div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Pulkkilaan.}}</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Pulkkilaan.}}</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins style="font-weight: bold; text-decoration: none;"></ins></div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins style="font-weight: bold; text-decoration: none;">{{Kuva|Vt4_Karsamaki-Piippola_1960.jpg|Kärsämäen-Pulkkilan uusi linjaus on noin 17 kilometriä lyhyempi kuin Piippolan kautta. {{Yk}}.}}</ins></div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Pulkkilan-Vornan osuus jäi vuosina 1966-1970 rakennetun</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Pulkkilan-Vornan osuus jäi vuosina 1966-1970 rakennetun</div></td></tr>
</table>
Matti
https://www.mattigronroos.fi/w/index.php?title=Valtatie_4&diff=5497&oldid=prev
Matti: /* Keski-Suomi */ Jyväskylä-Äänekoski-Konginkangas
2024-01-25T11:26:13Z
<p><span dir="auto"><span class="autocomment">Keski-Suomi: </span> Jyväskylä-Äänekoski-Konginkangas</span></p>
<table class="diff diff-contentalign-left" data-mw="interface">
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<tr style='vertical-align: top;' lang='fi'>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black; text-align: center;">← Vanhempi versio</td>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black; text-align: center;">Versio 25. tammikuuta 2024 kello 11.26</td>
</tr><tr><td colspan="2" class="diff-lineno" id="mw-diff-left-l541" >Rivi 541:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">Rivi 541:</td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>nelostiestä ja Laukaalta alkanut [[Kantatie 69|kantatie 69]] siirrettin alkamaan</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>nelostiestä ja Laukaalta alkanut [[Kantatie 69|kantatie 69]] siirrettin alkamaan</div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Jyväskylästä. Muutos astui voimaan marraskuussa 1962, jolloin uusi tie numeroitiin nelostieksi.</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Jyväskylästä. Muutos astui voimaan marraskuussa 1962, jolloin uusi tie numeroitiin nelostieksi.</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins style="font-weight: bold; text-decoration: none;"></ins></div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins style="font-weight: bold; text-decoration: none;">{{Kuva|Vt4_Jyvaskyla-Aanekoski_1960.jpg|Jyväskylän-Äänekosken tienoikaisu 1950-luvulla. {{Yk}}.}}</ins></div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Suomen viimeinen valtatiellä ollut lossi poistui käytöstä, kun</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Suomen viimeinen valtatiellä ollut lossi poistui käytöstä, kun</div></td></tr>
<tr><td colspan="2" class="diff-lineno" id="mw-diff-left-l551" >Rivi 551:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">Rivi 553:</td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Nelostien lukuisat oikaisut lyhensivät tien pituutta Keski-Suomen</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Nelostien lukuisat oikaisut lyhensivät tien pituutta Keski-Suomen</div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>läänissä peräti 42 kilometriä 302:sta 260:een kilometriin.</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>läänissä peräti 42 kilometriä 302:sta 260:een kilometriin.</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins style="font-weight: bold; text-decoration: none;"></ins></div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins style="font-weight: bold; text-decoration: none;">{{Kuva|Vt4_Konginkangas_1960.jpg|Äänekosken-Konginkankaan oikaisuja 1950-luvulla. {{Yk}}. Päällepainatus on tehty vähän sinne päin. Petomäen ylitys Konginkankaan eteläpuolella on mutkaisempi.}}</ins></div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>{{Kuva|Vt4_Hannilansalmi_1961.jpg|Hännilänsalmen vaatimaton lossi ja valmistumassa oleva silta vuonna 1961}}</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>{{Kuva|Vt4_Hannilansalmi_1961.jpg|Hännilänsalmen vaatimaton lossi ja valmistumassa oleva silta vuonna 1961}}</div></td></tr>
</table>
Matti
https://www.mattigronroos.fi/w/index.php?title=Valtatie_4&diff=5463&oldid=prev
Matti: /* Lappi ja Petsamon tie */ Virtaniemen tien remontti
2024-01-22T21:56:50Z
<p><span dir="auto"><span class="autocomment">Lappi ja Petsamon tie: </span> Virtaniemen tien remontti</span></p>
<table class="diff diff-contentalign-left" data-mw="interface">
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<tr style='vertical-align: top;' lang='fi'>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black; text-align: center;">← Vanhempi versio</td>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black; text-align: center;">Versio 22. tammikuuta 2024 kello 21.56</td>
</tr><tr><td colspan="2" class="diff-lineno" id="mw-diff-left-l284" >Rivi 284:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">Rivi 284:</td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>{{Kuva|Vt4_Nellim.jpg|Vanhaa Petsamon tietä</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>{{Kuva|Vt4_Nellim.jpg|Vanhaa Petsamon tietä</div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><del class="diffchange diffchange-inline">nykyasussaan </del>(seututie 969 Ivalo-Nellim-Virtaniemi)}}</div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins class="diffchange diffchange-inline">ennen 2010-luvun lopulla tehtyä perusparannusta </ins>(seututie 969 Ivalo-Nellim-Virtaniemi)}}</div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>{{Kuva|Vt4_Vuotso_1937.jpg|Vuotson tulli vuonna 1937. Inarin, Enontekiön, Ustjoen ja Petsamon kuntien alue oli vuodesta 1924 aina 1940-luvun lopulle verovapaata aluetta, jonne sai tuoda Norjasta veroitta tavaraa  </div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>{{Kuva|Vt4_Vuotso_1937.jpg|Vuotson tulli vuonna 1937. Inarin, Enontekiön, Ustjoen ja Petsamon kuntien alue oli vuodesta 1924 aina 1940-luvun lopulle verovapaata aluetta, jonne sai tuoda Norjasta veroitta tavaraa  </div></td></tr>
</table>
Matti
https://www.mattigronroos.fi/w/index.php?title=Valtatie_4&diff=5462&oldid=prev
Matti: /* Vuoden 1938 linjaus */ Kuvia: Hyvinkää, Ivalo
2024-01-22T21:53:40Z
<p><span dir="auto"><span class="autocomment">Vuoden 1938 linjaus: </span> Kuvia: Hyvinkää, Ivalo</span></p>
<table class="diff diff-contentalign-left" data-mw="interface">
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<tr style='vertical-align: top;' lang='fi'>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black; text-align: center;">← Vanhempi versio</td>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black; text-align: center;">Versio 22. tammikuuta 2024 kello 21.53</td>
</tr><tr><td colspan="2" class="diff-lineno" id="mw-diff-left-l381" >Rivi 381:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">Rivi 381:</td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>{{Kuva|Vt4_ST_Hyvinkaa.png|Valtatie 4 Hyvinkään läpi}}</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>{{Kuva|Vt4_ST_Hyvinkaa.png|Valtatie 4 Hyvinkään läpi}}</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins style="font-weight: bold; text-decoration: none;"></ins></div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins style="font-weight: bold; text-decoration: none;">{{Kuva|Vt4_Hyvinkaa_1955.jpg|Hyvinkään keskustaa 1950-luvun lopulla. Nelostie kulkee kauppalan halki. Helsingistä on Jyväskylään matkaa 293 km ja Hämeenlinnaan 123. Kolmostie Helsingin ja Hämeenlinnan välillä kulkee Lopen kautta. Hyvinkään kaupunginmuseo.}}</ins></div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>{{Kuva|Vt4_ST_Lammi.png|Valtatiet 4, 10 ja 12 Tuuloksen ja</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>{{Kuva|Vt4_ST_Lammi.png|Valtatiet 4, 10 ja 12 Tuuloksen ja</div></td></tr>
<tr><td colspan="2" class="diff-lineno" id="mw-diff-left-l463" >Rivi 463:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">Rivi 465:</td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>ylittävä silta valmistui vuonna 1951 ja Karigasniemen rajasilta</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>ylittävä silta valmistui vuonna 1951 ja Karigasniemen rajasilta</div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Inarijoen yli vuonna 1958.</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Inarijoen yli vuonna 1958.</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins style="font-weight: bold; text-decoration: none;"></ins></div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins style="font-weight: bold; text-decoration: none;">Petsamon katkennut tieyhteys Ivalosta valtakunnan rajalle on ainakin joskus 1950-luvulla esiintynyt numerolla 83. Tästä on tukena valokuvia, mutta karttamateriaali näyttää vaikenevan tästä asiasta.</ins></div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins style="font-weight: bold; text-decoration: none;"></ins></div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins style="font-weight: bold; text-decoration: none;">{{Kuva|Vt4_Ivalo_1955.jpg|Karigasniemelle linjatun nelostien ja katkaistun Petsamon tien risteys Ivalossa. Viitassa numero 83. Postimuseo}}</ins></div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>==== Eteläisin Suomi ====</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>==== Eteläisin Suomi ====</div></td></tr>
</table>
Matti
https://www.mattigronroos.fi/w/index.php?title=Valtatie_4&diff=5396&oldid=prev
Matti: /* Keski-Suomi */ Hännilänsalmen silta 1967
2023-10-10T20:07:00Z
<p><span dir="auto"><span class="autocomment">Keski-Suomi: </span> Hännilänsalmen silta 1967</span></p>
<table class="diff diff-contentalign-left" data-mw="interface">
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<tr style='vertical-align: top;' lang='fi'>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black; text-align: center;">← Vanhempi versio</td>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black; text-align: center;">Versio 10. lokakuuta 2023 kello 20.07</td>
</tr><tr><td colspan="2" class="diff-lineno" id="mw-diff-left-l547" >Rivi 547:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">Rivi 547:</td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>{{Kuva|Vt4_Hannilansalmi_1961.jpg|Hännilänsalmen vaatimaton lossi ja valmistumassa oleva silta vuonna 1961}}</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>{{Kuva|Vt4_Hannilansalmi_1961.jpg|Hännilänsalmen vaatimaton lossi ja valmistumassa oleva silta vuonna 1961}}</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins style="font-weight: bold; text-decoration: none;"></ins></div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins style="font-weight: bold; text-decoration: none;">{{Kuva|Vt4_Hannilansalmi_1967.jpg|Hännilänsalmen silta vuonna 1967. Suomen Kuvalehti}}</ins></div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>{{Kuva|Vt4_Kotakennaansalmi_1965.jpg|Mainos-TV teki vuonna 1965 ohjelmasarjan nelostiestä. Siinä muun muassa ihmeteltiin Kotakennäänsalmen vanhan sillan tilannetta.}}</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>{{Kuva|Vt4_Kotakennaansalmi_1965.jpg|Mainos-TV teki vuonna 1965 ohjelmasarjan nelostiestä. Siinä muun muassa ihmeteltiin Kotakennäänsalmen vanhan sillan tilannetta.}}</div></td></tr>
</table>
Matti
https://www.mattigronroos.fi/w/index.php?title=Valtatie_4&diff=5356&oldid=prev
Matti: /* Lappi ja Petsamon tie */ Kuvia 1935 - Ounaskosken silta
2023-09-04T07:56:25Z
<p><span dir="auto"><span class="autocomment">Lappi ja Petsamon tie: </span> Kuvia 1935 - Ounaskosken silta</span></p>
<table class="diff diff-contentalign-left" data-mw="interface">
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<tr style='vertical-align: top;' lang='fi'>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black; text-align: center;">← Vanhempi versio</td>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black; text-align: center;">Versio 4. syyskuuta 2023 kello 07.56</td>
</tr><tr><td colspan="2" class="diff-lineno" id="mw-diff-left-l288" >Rivi 288:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">Rivi 288:</td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>{{Kuva|Vt4_Vuotso_1937.jpg|Vuotson tulli vuonna 1937. Inarin, Enontekiön, Ustjoen ja Petsamon kuntien alue oli vuodesta 1924 aina 1940-luvun lopulle verovapaata aluetta, jonne sai tuoda Norjasta veroitta tavaraa  </div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>{{Kuva|Vt4_Vuotso_1937.jpg|Vuotson tulli vuonna 1937. Inarin, Enontekiön, Ustjoen ja Petsamon kuntien alue oli vuodesta 1924 aina 1940-luvun lopulle verovapaata aluetta, jonne sai tuoda Norjasta veroitta tavaraa  </div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>ja elintarvikkeitta edellyttäen, että ne käytetään tällä alueella. Aluksi tavaraliikennettä valvottiin Vuotsossa sijainneella tulliasemalla, mutta toiminta siirrettiin 1930-luvun lopulle Laanilaan Inarin ja Sodankylän kuntien rajalle.}}</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>ja elintarvikkeitta edellyttäen, että ne käytetään tällä alueella. Aluksi tavaraliikennettä valvottiin Vuotsossa sijainneella tulliasemalla, mutta toiminta siirrettiin 1930-luvun lopulle Laanilaan Inarin ja Sodankylän kuntien rajalle.}}</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins style="font-weight: bold; text-decoration: none;"></ins></div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins style="font-weight: bold; text-decoration: none;">Rovaniemellä Lapin mahtijoet Kemijoki ja Ounasjoki muodostivat esteen. Joet ylitettiin veneillä, losseilla ja höyrylaivoilla. Vuonna 1934 valmistui Rovaniemen-Kemijärven rautatie. Rovaniemelle valmistui kaksi suurta siltaa, Ounaskosken ja Suutarinkorvan sillat. Kumpikin oli tarkoitettu sekä rautatie- että maantieliikenteelle.</ins></div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins style="font-weight: bold; text-decoration: none;"></ins></div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins style="font-weight: bold; text-decoration: none;">{{Kuva|Vt4_OunaskoskiA_1935.jpg|Ounaskosken silta 1935}}</ins></div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins style="font-weight: bold; text-decoration: none;"></ins></div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins style="font-weight: bold; text-decoration: none;">{{Kuva|Vt4_OunaskoskiB_1935.jpg|Ounaskosken sillalle noustiin jyrkkää pengertä. Penkereellä on siltavahdin koppi.}}</ins></div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Tie Ivalosta Inariin valmistui vuonna 1925. Tietä jatkettiin vuosina</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Tie Ivalosta Inariin valmistui vuonna 1925. Tietä jatkettiin vuosina</div></td></tr>
</table>
Matti
https://www.mattigronroos.fi/w/index.php?title=Valtatie_4&diff=5283&oldid=prev
Matti: /* Tuulilasivideoita */ Uusi video m/2023 Tornio-Kemi-Oulu
2023-05-28T19:31:39Z
<p><span dir="auto"><span class="autocomment">Tuulilasivideoita: </span> Uusi video m/2023 Tornio-Kemi-Oulu</span></p>
<table class="diff diff-contentalign-left" data-mw="interface">
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<tr style='vertical-align: top;' lang='fi'>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black; text-align: center;">← Vanhempi versio</td>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black; text-align: center;">Versio 28. toukokuuta 2023 kello 19.31</td>
</tr><tr><td colspan="2" class="diff-lineno" id="mw-diff-left-l171" >Rivi 171:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">Rivi 171:</td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><html><iframe src="https://player.vimeo.com/video/570003540?badge=0&amp;autopause=0&amp;player_id=0&amp;app_id=58479" width="640" height="360" frameborder="0" allow="autoplay; fullscreen; picture-in-picture" allowfullscreen title="Vt4 Oulu-Jyv&amp;auml;skyl&amp;auml;"></iframe></html></div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><html><iframe src="https://player.vimeo.com/video/570003540?badge=0&amp;autopause=0&amp;player_id=0&amp;app_id=58479" width="640" height="360" frameborder="0" allow="autoplay; fullscreen; picture-in-picture" allowfullscreen title="Vt4 Oulu-Jyv&amp;auml;skyl&amp;auml;"></iframe></html></div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins style="font-weight: bold; text-decoration: none;"></ins></div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins style="font-weight: bold; text-decoration: none;">Kemi-Oulu ennen ohituskaistatieksi rakentamista:</ins></div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><html><iframe src="https://player.vimeo.com/video/569999069?badge=0&amp;autopause=0&amp;player_id=0&amp;app_id=58479" width="640" height="360" frameborder="0" allow="autoplay; fullscreen; picture-in-picture" allowfullscreen title="Vt4 Kemi-Oulu"></iframe></html></div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><html><iframe src="https://player.vimeo.com/video/569999069?badge=0&amp;autopause=0&amp;player_id=0&amp;app_id=58479" width="640" height="360" frameborder="0" allow="autoplay; fullscreen; picture-in-picture" allowfullscreen title="Vt4 Kemi-Oulu"></iframe></html></div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins style="font-weight: bold; text-decoration: none;"></ins></div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins style="font-weight: bold; text-decoration: none;">(Tornio-)Kemi-Oulu ohituskaistatienä 2023:</ins></div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins style="font-weight: bold; text-decoration: none;"></ins></div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins style="font-weight: bold; text-decoration: none;">{{Vimeo|831021735|Tornio-Kemi-Oulu)}}</ins></div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><html><iframe src="https://player.vimeo.com/video/570190275?badge=0&amp;autopause=0&amp;player_id=0&amp;app_id=58479" width="640" height="360" frameborder="0" allow="autoplay; fullscreen; picture-in-picture" allowfullscreen title="Vt4 Rovaniemi-Kemi"></iframe></html></div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><html><iframe src="https://player.vimeo.com/video/570190275?badge=0&amp;autopause=0&amp;player_id=0&amp;app_id=58479" width="640" height="360" frameborder="0" allow="autoplay; fullscreen; picture-in-picture" allowfullscreen title="Vt4 Rovaniemi-Kemi"></iframe></html></div></td></tr>
</table>
Matti
https://www.mattigronroos.fi/w/index.php?title=Valtatie_4&diff=5274&oldid=prev
Matti: /* Lappi ja Petsamon tie */ Utsjoen postipolku
2023-02-24T17:16:14Z
<p><span dir="auto"><span class="autocomment">Lappi ja Petsamon tie: </span> Utsjoen postipolku</span></p>
<table class="diff diff-contentalign-left" data-mw="interface">
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<tr style='vertical-align: top;' lang='fi'>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black; text-align: center;">← Vanhempi versio</td>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black; text-align: center;">Versio 24. helmikuuta 2023 kello 17.16</td>
</tr><tr><td colspan="2" class="diff-lineno" id="mw-diff-left-l287" >Rivi 287:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">Rivi 287:</td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Syysjärvelle. Sodan syttyminen pysäytti myös tien rakentamisen. Vasta</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Syysjärvelle. Sodan syttyminen pysäytti myös tien rakentamisen. Vasta</div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>vuonna 1959 valmistui maantie Utsjoelle ja sitä 1960-luvun alussa vielä</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>vuonna 1959 valmistui maantie Utsjoelle ja sitä 1960-luvun alussa vielä</div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>jatkettiin Tenojokivartta Nuorgamin kylään Norjan rajalle.</div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>jatkettiin Tenojokivartta Nuorgamin kylään Norjan rajalle. <ins class="diffchange diffchange-inline">Tie sai myöhemmin numeron 970.</ins></div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div> </div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins class="diffchange diffchange-inline">Utsjoelle kuljettiin Kaamasesta postipolkua, jota pitkin matkaa tuli 103 kilometriä. Postipolku tunnetaan jo 1700-luvulta, mutta säännöllinen postinkulku alkoi</ins></div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins class="diffchange diffchange-inline">Utsjoen postiaseman perustamisella vuonna 1888. Aluksi postia kulki parin viikon välein. Myöhemmin posti kulki kolmesti viikossa kumpaankin kolmen postimiehen ryhmien voimin. Vuonna 1940 polku kunnostettiin polkupyörällä ajettavaksi Postiautoliikenne alkoi tien valmistuttua.</ins></div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div> </div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins class="diffchange diffchange-inline">{{Kuva|Vt4_UtsjoenPostipolku.jpg|Utsjoen postipolkua}}</ins></div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Ivalon eteläpuolella etelään ajettaessa noustiin Kaunispäälle  jyrkkää</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Ivalon eteläpuolella etelään ajettaessa noustiin Kaunispäälle  jyrkkää</div></td></tr>
</table>
Matti
https://www.mattigronroos.fi/w/index.php?title=Valtatie_4&diff=5219&oldid=prev
Matti: /* Päijänteen länsipuolen remontti */ 1986-1989
2022-11-17T20:59:17Z
<p><span dir="auto"><span class="autocomment">Päijänteen länsipuolen remontti: </span> 1986-1989</span></p>
<table class="diff diff-contentalign-left" data-mw="interface">
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<tr style='vertical-align: top;' lang='fi'>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black; text-align: center;">← Vanhempi versio</td>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black; text-align: center;">Versio 17. marraskuuta 2022 kello 20.59</td>
</tr><tr><td colspan="2" class="diff-lineno" id="mw-diff-left-l800" >Rivi 800:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">Rivi 800:</td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>==== Päijänteen länsipuolen remontti ====</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>==== Päijänteen länsipuolen remontti ====</div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Kuhmoisten ja Jämsän välinen osuus oli tehty kohta sotien jälkeen sotia edeltävien normien mukaisesti. Tieosuus on mutkainen, mäkinen ja kapea. Tietä oiottiin ja muutenkin parannettiin <del class="diffchange diffchange-inline">1980</del>-<del class="diffchange diffchange-inline">luvun lopulla </del>noin 40 kilometrin matkalla. Tieosuus on nykyisin {{Vt|24|tä}}.</div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color:black; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Kuhmoisten ja Jämsän välinen osuus oli tehty kohta sotien jälkeen sotia edeltävien normien mukaisesti. Tieosuus on mutkainen, mäkinen ja kapea. Tietä oiottiin ja muutenkin parannettiin <ins class="diffchange diffchange-inline">vuosina 1986</ins>-<ins class="diffchange diffchange-inline">1989 </ins>noin 40 kilometrin matkalla. Tieosuus on nykyisin {{Vt|24|tä}}.</div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>==== Karigasniemen sijaan Utsjoelle ====</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f9f9f9; color: #333333; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #e6e6e6; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>==== Karigasniemen sijaan Utsjoelle ====</div></td></tr>
</table>
Matti