Ero sivun ”Valtatie 8” versioiden välillä

Kohteesta Tiet
Loikkaa: valikkoon, hakuun
(Historiaa: Rauma-Pori 1955)
(Historiaa: Kuva Himanka 1945)
Rivi 109: Rivi 109:
  
 
Kokkolan ja Oulun välillä tehtiin vuosina 1951-1963 oikaisu- ja parannustöitä, joilla tieosuus saatiin lyhenemään peräti 25 kilometriä.
 
Kokkolan ja Oulun välillä tehtiin vuosina 1951-1963 oikaisu- ja parannustöitä, joilla tieosuus saatiin lyhenemään peräti 25 kilometriä.
 +
 +
{{Kuva|Vt8_Himanka_1945.jpg|Kokkolan ja Oulun välinen etäisyys vuonna 1945 oli 35 km enemmän kuin nykyisin. Kuva Himangalta}}
  
 
Rauman ja Porin välinen uusittu osuus valmistui vuonna 1955.
 
Rauman ja Porin välinen uusittu osuus valmistui vuonna 1955.

Versio 28. tammikuuta 2020 kello 15.03


8 E8

Valtatie 8 Turku-Haaransilta(Liminka), 626 km


Turku-Oulu 8 4 649 km


Pohjakartta Maanmittauslaitos

'

Tiekuvaus_0008.png

Geometriaa

Tien Mutkaisuusprofiili

Tieosuus Turku-Vaasa (Helsingby)

Suunnanmuutoksia alle 30°/km 289 km 89 %
Suunnanmuutoksia alle 30°-60°/km 30 km 9 %
Suunnanmuutoksia yli 60°/km 5 km 2 %

Border

Tieosuus Vaasa-Oulu (Haaransilta)

Suunnanmuutoksia alle 30°/km 250 km 85 %
Suunnanmuutoksia alle 30°-60°/km 34 km 12 %
Suunnanmuutoksia yli 60°/km 10 km 3 %

Border

Vaihtoehtoisia reittejä

Päätepisteet Kautta Tiet Matka
Turku-Oulu
Pori-Vaasa 8 4 651
Pori-Parkano-Kaustinen-Ylivieska 8 23 3 19 63 86 8 4 657
Tampere-Jyväskylä 9 4 647
Kokkola-Oulu
Raahe 8 4 196
Kannus-Ylivieska 28 86 8 4 203
Turku-Vaasa
Rauma-Pori 8 334
Huittinen-Kankaanpää-Kurikka 9 41 12 44 67 3 360
Vammala-Hämeenkyrö-Parkano 9 41 12 249 3 363
Turku-Pori
Rauma 8 139
Säkylä-Eura-Harjavalta 9 204 43 2 142

Kuvaus

Valtatie 8 on länsirannikon valtaväylä, joka on myös raskaan liikenteen suosiossa. Tie on valtaosin kaksikaistaista lukuun ottamatta lyhyitä moottoritiejaksoja Turun ja Vaasan lähettyvillä. Myös osuus tien päätepisteestä Limingan Haaransillasta Ouluun on moottoritietä. Tie on koko matkaltaan numeroitu eurooppatieksi E8.

Tie ei missään vaiheessa ole kovin mäkinen. Varsinais-Suomen ja Satakunnan alueella maasto on jonkin verran kumpuilevaa. Merikarvian ja Kristiinankaupungin välillä kulkee Pohjanmaan eteläinen raja ja tästä Ouluun tie on varsin tasaista.

Raahen ja Limingan välinen noin 50 km:n mittainen osuus on rakennettu lähes viivasuoraksi jokseenkin asumattoman seudun halki.
Eteläpohjalaista maisemaa Närpiössä
Ruotsinkielisillä alueilla viitoituskohteiden nimet ovat ensin ruotsiksi
Rauman ja Laitilan välistä metsävyöhykettä

Historiaa

Turun ja Oulun välinen reitti numeroitiin valtatieksi 8 vuonna 1938. Sen reitti kulki varsin tarkasti nykyisen tien linjausta seuraavia kohtia lukuun ottamatta:

  • Porin koillispuolella Ruosniemen ja Noormarkun kautta; nykyiset tiet 2550, 2555 ja 2701
  • Lapväärtti-Kristiinankaupunki-Närpiö-Ylimarkku-Pirttikylä; nykyiset tiet 663, 662, 17063, 6761 ja 6760.
  • Uudenkaarlepyyn kautta Munsala-Uusikaarlepyy-Pedersöre; nykyiset tiet 7270, 749 ja 7492
  • Raahen ja Oulun välillä Siikajoen ja Lumijoen kautta; nykyinen tie 813

Kokkolan ja Oulun välillä tehtiin vuosina 1951-1963 oikaisu- ja parannustöitä, joilla tieosuus saatiin lyhenemään peräti 25 kilometriä.

Kokkolan ja Oulun välinen etäisyys vuonna 1945 oli 35 km enemmän kuin nykyisin. Kuva Himangalta

Rauman ja Porin välinen uusittu osuus valmistui vuonna 1955.

Vuonna 1963 valmistui Turun ja Raision välille lyhyt moottoritieosuus ja vuonna 1966 Vaasan eteläiselle sisääntulotielle. Jälkimmäistä jatkettiin vuonna 1994 valtateiden 3 ja 8 risteykseen asti. Vuonna 2016 valmistui moottoritien jatke Nousiaisiin asti.

Tie kulki Uudenkaarlepyyn keskustan halki vuoteen 1968 asti, jolloin valmistui oikaisu Munsalan eteläpuolelta kaupungin itäpuolitse Pedersöreen.

Vanhat reitit Uusikaarlepyyssä ja Pietarsaaressa. Kantatie 67, nykyinen valtatie 19, kulkee vielä Uusikaarlepyyn keskustaan asti.
Pietarsaaren ja Kokkolan välinen vanha tie ei ollut aivan suorinta mahdollista laatua. Taloudellinen kartta 1950.

1980-luvun puoliväliin asti tien sujuvuutta hankaloitti reitti Porin, Vaasan ja Kokkolan kaupunkien läpi. Ohitustie Porin keskustan länsipuolelle valmistui vuonna 1986, Vaasan keskustan koillispuolelle (Yhdystie) vuonna 1984 ja Kokkolan keskustan eteläpuolelle vuonna 1990.

Kokkola 1986
Ladataan karttaa...
Kokkola


Vaasan itäpuolinen ohitustie on siten tynkä, että se alkaa vain noin kahden kilometrin päässä kaupungin keskustan itäpuolelta ja siten valtatie kulkee Mustasaaren suurimman taajaman Sepänkylän läpi.

Oulun eteläistä valtatietä parannettiin useassa vaiheessa 1990- ja 2000-luvuilla: Ohikulkutie muutettiin moottoritieksi Kiviniemeen asti lentoasemalle ja Hailuotoon johtavan tien 815 risteykseen ja siitä etelään Kempeleeseen rakennettiin moottoriliikennetie. Moottoriliikennetie muutettiin moottoritieksi ja sitä jatkettiin Limingan Haaransiltaan valtateiden 4 ja 8 risteykseen asti. Tämä osuus valmistui vuonna 2004.

Vuonna 2002 eurooppatie E8:n reittiä jatkettiin Keminmaalta Turkuun ja koko valtatie 8 numeroitiin tuolloin myös E8:ksi.

Nelostien moottoritien valmistuttua Limingan Haaransillalle asti vuonna 2004 valtatien 8 numerointi muuttui päättymään tähän noin 25 kilometriä Oulun eteläpuolella sijaitsevaan liikenneympyrään.