Ero sivun ”Viipuri-Olavinlinna” versioiden välillä

Kohteesta Tiet
Loikkaa: valikkoon, hakuun
(Ak: Uusi sivu: {{Begin}} == Viipuri-Olavinlinna == Viipurin ja 1400-luvun lopulla rakennetun Olavinlinnan välillä pääasiallinen kulkutie oli Saimaa: Viipurista meren ja Saimaan välisen kan...)
 
(Viipuri-Olavinlinna)
 
Rivi 3: Rivi 3:
 
== Viipuri-Olavinlinna ==
 
== Viipuri-Olavinlinna ==
  
Viipurin ja 1400-luvun lopulla rakennetun Olavinlinnan välillä pääasiallinen kulkutie oli Saimaa: Viipurista meren ja Saimaan välisen kannaksen poikki oli teitä ja vesiä pitkin kuljettiin loppumatka.
+
Järvi-Suomessa ei vesistöjen takia kovin paljon ole jäänyt aikakirjoihin merkintöjä [[Muinaistiet|muinaisteistä]]. Viipurin ja 1400-luvun lopulla rakennetun Olavinlinnan välillä pääasiallinen kulkutie oli Saimaa: Viipurista meren ja Saimaan välisen kannaksen poikki oli teitä ja vesiä pitkin kuljettiin loppumatka.
  
 
Kuitenkin on olemassa tiedonrippeitä siitä, että Saimaan länsipuolitse olisi ollut jokin maantien kaltainen reitti Savitaipaleen ja Ristiinan kautta ja reitti olisi jossain yhdistynyt Suureen Savontiehen. Itäpuoleltahan ei päässyt, koska alueen halkaisi Pähkinäsaaren rauhan raja. Seutu muutenkin oli vuosisatojen ajan toistuvien rajasotien raskauttama.
 
Kuitenkin on olemassa tiedonrippeitä siitä, että Saimaan länsipuolitse olisi ollut jokin maantien kaltainen reitti Savitaipaleen ja Ristiinan kautta ja reitti olisi jossain yhdistynyt Suureen Savontiehen. Itäpuoleltahan ei päässyt, koska alueen halkaisi Pähkinäsaaren rauhan raja. Seutu muutenkin oli vuosisatojen ajan toistuvien rajasotien raskauttama.

Nykyinen versio 28. joulukuuta 2021 kello 00.58


Viipuri-Olavinlinna

Järvi-Suomessa ei vesistöjen takia kovin paljon ole jäänyt aikakirjoihin merkintöjä muinaisteistä. Viipurin ja 1400-luvun lopulla rakennetun Olavinlinnan välillä pääasiallinen kulkutie oli Saimaa: Viipurista meren ja Saimaan välisen kannaksen poikki oli teitä ja vesiä pitkin kuljettiin loppumatka.

Kuitenkin on olemassa tiedonrippeitä siitä, että Saimaan länsipuolitse olisi ollut jokin maantien kaltainen reitti Savitaipaleen ja Ristiinan kautta ja reitti olisi jossain yhdistynyt Suureen Savontiehen. Itäpuoleltahan ei päässyt, koska alueen halkaisi Pähkinäsaaren rauhan raja. Seutu muutenkin oli vuosisatojen ajan toistuvien rajasotien raskauttama.

Viipuri-Savonlinna 1500-luvulla

Eräissä lähteissä mainitaan myös tieura Ruokolahdelta Puumalan kautta Savonlinnaan, jonka on arveltu olleen olemassa jo 1400-luvulla. Siitä muodostui myöhemmin Savonlinnan postitie, joka on mainittu postiteiden kartassa 1630-luvulla jo ennen Savonlinnan kaupungin perustamista.

Ruotsin ja Venäjän raja siirtyi idemmäs Täyssinän ja Stolbovan rauhanteoissa vuonna 1595 ja 1621. Tämä mahdollisti kulun Saimaan itäpuoleltakin. Uusia merkittäviä teitä ei syntynyt kuitenkaan kuin 1700-luvun alussa, jolloin käytiin suurta Pohjan sotaa, johon liittyi isovihaksi kutsuttu venäläismiehitys vuosina 1713-1721. Venäläiset joukot rakensivat sotilastieksi tien Savonlinnasta itään Punkaharjua pitkin. Tämä on myöhemmin syntyneen Viipurin-Savonlinnan valtatien 14 reitti.