Ero sivun ”Yhteenveto pääteiden muutoksista” versioiden välillä

Kohteesta Tiet
Loikkaa: valikkoon, hakuun
(Yhteenveto valta- ja kantatieverkon merkittävimmistä muutoksista)
(Yhteenveto valta- ja kantatieverkon merkittävimmistä muutoksista)
Rivi 151: Rivi 151:
 
|Vaasa-Kyyjärvi
 
|Vaasa-Kyyjärvi
 
|Ylistaro-Kyyjärvi
 
|Ylistaro-Kyyjärvi
|Vaasa-Ylistaro nykyisin Vt18
+
|Vaasa-Ylistaro nykyisin {{Vt|18|Vt18}}
 
|-
 
|-
 
|{{Tie|17}}
 
|{{Tie|17}}
 
|Kuopio-Joensuu
 
|Kuopio-Joensuu
 
|Numero ei käytössä
 
|Numero ei käytössä
|Nykyisin Vt9
+
|Nykyisin {{Vt|9|Vt9}}
 
|-
 
|-
 
|rowspan=2|{{Tie|18}}  
 
|rowspan=2|{{Tie|18}}  
 
|Sortavala-Joensuu-Kajaani
 
|Sortavala-Joensuu-Kajaani
 
|
 
|
|Sodan jälkeen Joensuu-Kajaani.  
+
|Sodan jälkeen Joensuu-Kajaani. Uusi linjaus Nuasjärven eteläpuolta Vuokatti-Kajaani. 1990-luvulla kokonaan uuteen paikkaan Vaasa-Jyväskylä, jolloin Joensuu-Kajaani {{Vt|6|Vt6}}. 1990-luvulla Onkamo-Niirala Kt70, 2000-luvulla {{Vt|9|Vt9}}.
Uusi linjaus Nuasjärven eteläpuolta Vuokatti-Kajaani. 1990-luvulla kokonaan uuteen paikkaan Vaasa-Jyväskylä, jolloin Joensuu-Kajaani {{Vt|6|Vt6}}. 1990-luvulla Onkamo-Niirala Kt70, 2000-luvulla Vt9.
 
 
|-
 
|-
 
|
 
|
 
|Vaasa-Seinäjoki-Ähtäri-Jyväskylä
 
|Vaasa-Seinäjoki-Ähtäri-Jyväskylä
|Suurelta osin
+
|Suurelta osin numerointimuutoksin tehty reitti. Korvaa {{Kt|64|Kt64}} Seinäjoki-Ylistaro
numerointimuutoksin tehty reitti. Korvaa Kt64 Seinäjoki-Ylistaro
 
 
|-
 
|-
|rowspan=2|{{Tie|19}}  
+
|rowspan=2|{{Tie|19}}   
 
 
   
 
 
|Iisalmi-Piippola
 
|Iisalmi-Piippola
 
|
 
|
|Muutettu kantatieksi 88
+
|Muutettu {{Kt|88|kantatieksi 88}}
 
|-
 
|-
 
|
 
|
 
|Jalasjärvi-Seinäjoki-Uusikaarlepyy
 
|Jalasjärvi-Seinäjoki-Uusikaarlepyy
 
|Uusi reitti 1990-luvulla. Korvaa
 
|Uusi reitti 1990-luvulla. Korvaa
Kt64 Jalasjärvi-Seinäjoki ja Kt67 Seinäjoki-Uusikaarlepyy
+
{{Kt|64|Kt64}} Jalasjärvi-Seinäjoki ja {{Kt|67|Kt67}}Seinäjoki-Uusikaarlepyy
 
|-
 
|-
 
|{{Tie|20}}  
 
|{{Tie|20}}  
Rivi 189: Rivi 185:
 
|Kemi-Muonio
 
|Kemi-Muonio
 
|Tornio-Kilpisjärvi
 
|Tornio-Kilpisjärvi
|Sodan jälkeen jatkettu
+
|Sodan jälkeen jatkettu saksalaisten rakentamaa sotilastietä Kilpisjärvelle. Kemi-Tornio nykyisin {{Vt|29|Vt29}}. Eurooppatie; ennen E78, nykyisin E8
saksalaisten rakentamaa sotilastietä Kilpisjärvelle. Kemi-Tornio
 
nykyisin Vt29. Eurooppatie; ennen E78, nykyisin E8
 
 
|-
 
|-
 
|{{Tie|22}}  
 
|{{Tie|22}}  
 
|
 
|
 
|Oulu-Kajaani
 
|Oulu-Kajaani
|Entinen Kt77
+
|Entinen {{Kt|77|Kt77}}
 
|-
 
|-
 
|{{Tie|23}}  
 
|{{Tie|23}}  
 
|
 
|
 
|Pori-Jyväskylä-Joensuu
 
|Pori-Jyväskylä-Joensuu
|Järvi-Suomen tie. Korvaa Kt65
+
|Järvi-Suomen tie. Korvaa {{Kt|65|Kt65}} Pori-Parkano ja {{Kt|70|Kt70}} Hankasalmi-Varkaus-Joensuu.  
Pori-Parkano ja Kt70 Hankasalmi-Varkaus-Joensuu.  
 
 
|-
 
|-
 
|{{Tie|24}}  
 
|{{Tie|24}}  
 
|
 
|
 
|Lahti-Jämsä
 
|Lahti-Jämsä
|Vt4:n entinen linjaus
+
|{{Vt|4|Vt4}}:n entinen linjaus
 
|-
 
|-
 
|{{Tie|25}}  
 
|{{Tie|25}}  
 
|
 
|
 
|Hanko-Mäntsälä
 
|Hanko-Mäntsälä
|Moottoritie Lohja-Lohjanharju.
+
|Moottoritie Lohja-Lohjanharju. Korvaa {{Kt|53|Kt53}} Hanko-Mäntsälä
Korvaa Kt53 Hanko-Mäntsälä
 
 
|-
 
|-
 
|{{Tie|26}}  
 
|{{Tie|26}}  
 
|
 
|
 
|Hamina-Taavetti
 
|Hamina-Taavetti
|Entinen Kt61
+
|Entinen {{Kt|61|Kt61}}
 
|-
 
|-
 
|{{Tie|27}}  
 
|{{Tie|27}}  
 
|
 
|
 
|Iisalmi-Kalajoki
 
|Iisalmi-Kalajoki
|Korvaa Kt87 Iisalmi-Kalajoki
+
|Korvaa {{Kt|89|Kt89}} Iisalmi-Kalajoki
 
|-
 
|-
 
|{{Tie|28}}  
 
|{{Tie|28}}  
 
|
 
|
 
|Kokkola-Kajaani
 
|Kokkola-Kajaani
|Entinen Kt85
+
|Entinen {{Kt|85|Kt85}}
 
|-
 
|-
 
|{{Tie|29}}  
 
|{{Tie|29}}  
Rivi 234: Rivi 226:
 
|Keminmaa-Tornio
 
|Keminmaa-Tornio
 
|Maailman pohjoisin moottoritie.
 
|Maailman pohjoisin moottoritie.
Ennen Vt21 (paitsi Tornionjoen itärannalta rajalle 1000 m).
+
Ennen {{Vt|21|Vt21}} (paitsi Tornionjoen itärannalta rajalle 1000 m).
 
Eurooppatie; ennen E4, nykyisin E8. Torniossa raja-asema-Tornionjoen
 
Eurooppatie; ennen E4, nykyisin E8. Torniossa raja-asema-Tornionjoen
 
itäpuoli (1000 m) E4.
 
itäpuoli (1000 m) E4.
Rivi 246: Rivi 238:
 
|
 
|
 
|Aura-Huittinen
 
|Aura-Huittinen
|Entinen Vt9:n linjaus. Aiemmin
+
|Entinen {{Vt|9|Vt9}}:n linjaus. Aiemmin Aura-Huittinen-Nokia
Aura-Huittinen-Nokia
 
 
|-
 
|-
 
|{{Tie|42}}  
 
|{{Tie|42}}  
 
|
 
|
 
|Numero ei käytössä
 
|Numero ei käytössä
|Nykyisin Vt12 osuus
+
|Nykyisin {{Vt|12|Vt12}} osuus Huittinen-Rauma
Huittinen-Rauma
 
 
|-
 
|-
 
|{{Tie|43}}  
 
|{{Tie|43}}  
Rivi 269: Rivi 259:
 
|Helsinki-Hyrylä-Hyvinkää
 
|Helsinki-Hyrylä-Hyvinkää
 
|Moottoritie Helsinki-Tuusula.
 
|Moottoritie Helsinki-Tuusula.
Entinen Vt4 Helsinki-Hyvinkää ja Vt5 Helsinki-Hyrylä, myöhemmin Mt137
+
Entinen {{Vt|4|Vt4}} Helsinki-Hyvinkää ja {{Vt|5|Vt5}} Helsinki-Hyrylä, myöhemmin Mt137
 
|-
 
|-
 
|{{Tie|46}}  
 
|{{Tie|46}}  
 
|
 
|
 
|Kouvola-Heinola
 
|Kouvola-Heinola
|Entinen Kt60
+
|Entinen {{Kt|60|Kt60}}
 
|-
 
|-
 
|{{Tie|50}}  
 
|{{Tie|50}}  
 
|
 
|
 
|Helsingin Kehä III
 
|Helsingin Kehä III
|Eurooppatie E18 Vt1:n ja Vt7:n
+
|Eurooppatie E18 {{Vt|1|Vt1}}:n ja {{Vt|7|Vt7}}:n
 
välillä.
 
välillä.
 
|-
 
|-
Rivi 285: Rivi 275:
 
|Helsinki-Tammisaari-Hanko
 
|Helsinki-Tammisaari-Hanko
 
|Helsinki-Karjaa
 
|Helsinki-Karjaa
|Moottoritie
+
|Moottoritie Helsinki-Kirkkonummi.  
Helsinki-Kirkkonummi. Porkkalan luovutuksen aikana
+
Porkkalan luovutuksen aikana
Espoonlahti-Lapinkylä-Siuntio-Virkkala (Kt53). Tällöin Kt53
+
Espoonlahti-Lapinkylä-Siuntio-Virkkala ({{Kt|53|Kt53}}). Tällöin Kt53
 
Lohjanharju-Hanko. Porkkalan palauksen jälkeen kokonaan
 
Lohjanharju-Hanko. Porkkalan palauksen jälkeen kokonaan
 
uudelleenrakennus 1960-1970-luvulla Espoonlahti-Karjaa.
 
uudelleenrakennus 1960-1970-luvulla Espoonlahti-Karjaa.
Rivi 295: Rivi 285:
 
|Tammisaari-Salo-Somero-Jokioinen
 
|Tammisaari-Salo-Somero-Jokioinen
 
|Numerointi jatkettu
 
|Numerointi jatkettu
1990-luvulla. Somero-Jokioinen vanhaa maantietä ja Vt2:n linjaus
+
1990-luvulla. Somero-Jokioinen vanhaa maantietä ja {{Vt|2|Vt2}}:n linjaus
 
1950-luvulle.
 
1950-luvulle.
 
|-
 
|-
Rivi 304: Rivi 294:
 
|
 
|
 
|Porkkalan luovutuksen jälkeen
 
|Porkkalan luovutuksen jälkeen
Lohjanharju-Virkkala (Virkkala-Hanko Kt51). Myöhemmin
+
Lohjanharju-Virkkala (Virkkala-Hanko {{Kt|51|Kt51}}). Myö1hemmin
 
Lohjanharju-Hanko. Tietä jatkettiin ensin Hyvinkäälle ja sitten
 
Lohjanharju-Hanko. Tietä jatkettiin ensin Hyvinkäälle ja sitten
Mäntsälään. 1990-luvulla muutos Vt25:ksi.
+
Mäntsälään. 1990-luvulla muutos {{Vt|25|Vt25}}:ksi.
 
|-
 
|-
 
|
 
|
 
|Tuulos-Padasjoki
 
|Tuulos-Padasjoki
|1990-luvulla numeroitu entinen
+
|1990-luvulla numeroitu entinen Mt319. 1950-luvun lopulle suurimmalta osin {{Vt|4|Vt4}}:n alkuperäistä linjausta
Mt319. 1950-luvun lopulle suurimmalta osin Vt4:n alkuperäistä linjausta
 
 
|-
 
|-
 
|{{Tie|54}}  
 
|{{Tie|54}}  
 
|Loppi-Forssa-Jokioinen
 
|Loppi-Forssa-Jokioinen
 
|Lahti-Riihimäki-Loppi-Tammela
 
|Lahti-Riihimäki-Loppi-Tammela
|Lähes täysin uudella reitillä;
+
|Lähes täysin uudella reitillä; alkuperäistä reittiä vain Loppi-Vojakkala 19 km. {{Vt|2|Vt2}}:n uuden linjauksen jälkeen Riihimäki-Perähuhta (Tammela, Vt10). Myöhemmin rakennettu uusi osuus Riihimäki-Lahti
alkuperäistä reittiä vain Loppi-Vojakkala 19 km. Vt2:n uuden linjauksen
 
jälkeen Riihimäki-Perähuhta (Tammela, Vt10). Myöhemmin rakennettu uusi
 
osuus Riihimäki-Lahti
 
 
|-
 
|-
 
|{{Tie|55}}  
 
|{{Tie|55}}  
Rivi 325: Rivi 311:
 
|Porvoo-Mäntsälä
 
|Porvoo-Mäntsälä
 
|Mäntsälä-Hausjärvi-Turenki-Miemala
 
|Mäntsälä-Hausjärvi-Turenki-Miemala
lakkautettu kantatienä. Osin korvaava tie Vt25 Mäntsälä-Hyvinkää.
+
lakkautettu kantatienä. Osin korvaava tie {{Vt|25|Vt25}} Mäntsälä-Hyvinkää.
 
|-
 
|-
 
|rowspan=2|{{Tie|56}}  
 
|rowspan=2|{{Tie|56}}  
Rivi 333: Rivi 319:
 
|
 
|
 
|Lakkautettu kantatienä ensin
 
|Lakkautettu kantatienä ensin
Sääksmäki-Hämeenlinna Vt3:n valmistuttua ja myöhemmin kokonaan Vt9:n
+
Sääksmäki-Hämeenlinna {{Vt|3|Vt3}}:n valmistuttua ja myöhemmin kokonaan {{Vt|9|Vt9}}:n
 
uuden linjauksen valmistuttua. Moottoritie Hämeenlinna-Tampere seuraa
 
uuden linjauksen valmistuttua. Moottoritie Hämeenlinna-Tampere seuraa
varsin suurelta osin entisen Kt56:n linjaa.
+
varsin suurelta osin entisen {{Kt|56|Kt56}}:n linjaa.
 
|-
 
|-
 
|
 
|
Rivi 342: Rivi 328:
 
1990-luvulla maantiestä tehty kantatie
 
1990-luvulla maantiestä tehty kantatie
 
|-
 
|-
|rowspan=2|{{Tie|57}}  
+
|rowspan=2|{{Tie|57}}   
 
 
   
 
 
|Huittinen-Urjala-Toijala
 
|Huittinen-Urjala-Toijala
 
|
 
|
|Lakkautettu kantatienä. Tie kävi
+
|Lakkautettu kantatienä. Tie kävi päätienä tarpeettomaksi, koska lähettyville rakennettiin ensin {{Vt|2|Vt2}} ja sitten {{Vt|9|Vt9}}.
päätienä tarpeettomaksi, koska lähettyville rakennettiin ensin Vt2 ja
 
sitten Vt9.
 
 
|-
 
|-
 
|
 
|
 
|Hämeenlinna-Pälkäne
 
|Hämeenlinna-Pälkäne
|Entisen Vt3:n reittiä seuraten
+
|Entisen {{Vt|3|Vt3}}:n reittiä seuraten rakennettu 1970-luvulla. Aluksi Mt305, noin vuodesta 1990 Kt57.
rakennettu 1970-luvulla. Aluksi Mt305, noin vuodesta 1990 Kt57.
 
 
|-
 
|-
 
|rowspan=2|{{Tie|58}}  
 
|rowspan=2|{{Tie|58}}  
Rivi 361: Rivi 342:
 
|Lahti-Padasjoki
 
|Lahti-Padasjoki
 
|
 
|
|Korvautui Vt4:n uudella
+
|Korvautui {{Vt|4|Vt4}}:n uudella
 
linjauksella 1960-luvun alussa.
 
linjauksella 1960-luvun alussa.
 
|-
 
|-
Rivi 368: Rivi 349:
 
|Suomen pisin kantatie. Alun
 
|Suomen pisin kantatie. Alun
 
perin rakennettu Orivesi-Keuruu. 1990-luvulla numerointimuutoksin tehty
 
perin rakennettu Orivesi-Keuruu. 1990-luvulla numerointimuutoksin tehty
reitti. Kangasala-Orivesi entinen Vt9, sittemmin Mt324,
+
reitti. Kangasala-Orivesi entinen {{Vt|9|Vt9}}, sittemmin Mt324,
 
|-
 
|-
 
|{{Tie|59}}  
 
|{{Tie|59}}  
 
|Heinola-Toivakka
 
|Heinola-Toivakka
 
|Numero ei käytössä
 
|Numero ei käytössä
|Päijänteen itäpuolen tie. Vt13:n
+
|Päijänteen itäpuolen tie. {{Vt|13|Vt13}}:n
linjausmuutoksen jälkeen Heinola-Vaajakoski. 1990-luvulta Vt4.
+
linjausmuutoksen jälkeen Heinola-Vaajakoski. 1990-luvulta {{Vt|4|Vt4}}.
 
|-
 
|-
 
|rowspan=3|{{Tie|60}}  
 
|rowspan=3|{{Tie|60}}  
Rivi 382: Rivi 363:
 
|Numero ei käytössä
 
|Numero ei käytössä
 
|Korvattu hieman eri linjausta
 
|Korvattu hieman eri linjausta
kulkevalla Vt15:llä.
+
kulkevalla {{Vt|15|Vt15}}:llä.
 
|-
 
|-
 
|
 
|
 
|(Kouvola-Heinola)
 
|(Kouvola-Heinola)
|Nykyisin Kt46
+
|Nykyisin {{Kt|46|Kt46}}
 
|-
 
|-
 
|
 
|
 
|(Tampereen ohitustie)
 
|(Tampereen ohitustie)
|Ylöjärvi-Tampere E Vt3,
+
|Ylöjärvi-Tampere E {{Vt|3|Vt3}},
Tampere E-Alasjärvi Vt9
+
Tampere E-Alasjärvi {{Vt|9|Vt9}}
 
|-
 
|-
 
|rowspan=2|{{Tie|61}}  
 
|rowspan=2|{{Tie|61}}  
Rivi 403: Rivi 384:
 
|Numero ei käytössä
 
|Numero ei käytössä
 
(Hamina-Taavetti)
 
(Hamina-Taavetti)
|Nykyisin Vt26
+
|Nykyisin {{Vt|26|Vt26}}
 
|-
 
|-
 
|rowspan=2|{{Tie|62}}  
 
|rowspan=2|{{Tie|62}}  

Versio 7. helmikuuta 2018 kello 15.19


Yhteenveto valta- ja kantatieverkon merkittävimmistä muutoksista

Vuonnan 1938 määritellyn päätieverkon perusratkaisu on säilynyt verraten muuttumattomana näihin päiviin. Hävitty sota tietysti on aiheuttanut muutoksia itäisessä Suomessa. Muualla osa teistä on saanut jonkin verran uuden reitin, muutama kantatie on lakkautettu ja vuosien varrella on tietysti rakennettu koko joukko uusia teitä.

Seuraavasta taulukosta käy ilmi, mitä vuoden 1938 teille on päällisin puolin tapahtunut ja mitä muita muutoksia tieverkolla on tehty.

Tie Vuoden 1938 reitti Nykyinen reitti Muutokset
1 Helsinki-Turku Helsinki-Turku Moottoritie Helsinki-Turku. Ohikulkutie 1970-luvulla Saloon. Eurooppatie; ennen E80 ja E3, nykyisin E18. Alkuperäinen tielinja seututienä 110.
2 Helsinki-Somero-Loimaa-Pori Vihti-Pori-Mäntyluoto Uudelleenrakennus reitille Helsinki-Forssa-Huittinen-Pori. Myöhemmin uusi linjaus Palojärvi (Vt1)-Olkkala
3 Helsinki-Vaasa Helsinki-Vaasa Moottoritie Helsinki-Tampere ja Vaasassa.

Linjausmuutoksia Hämeenlinnan ja Tampereen välillä: Aluksi Pälkäneen kautta, sitten uudelleenrakennettu valtatie Valkeakosken kautta ja nykyisin moottoritie Toijalan kautta. Eurooppatie; ennen E79, nykyisin E12. Viitoitus Tampereen ohi ohikulkutietä. Tampereen eteläinen sisääntulo nykyisin Mt3495 ja luoteinen Kt65.

4 Helsinki-Petsamo Helsinki-Utsjoki Moottoritie Helsinki-Lusi(Heinola), Vaajakoski-Jyväskylä ja Oulun ympäristössä.

Merkittävä linjausmuutos Helsinki-Lahti-Padasjoki 1960-luvun alussa. Ohikulkutiet Mäntsälässä, Lahdessa, Kemissä ja Oulussa. 1990-luvulla linjaus Päijänteen itäpuolelle. Tällöin Lahti-Jämsä Vt24 ja Jämsä-Jyväskylä Vt9. Sodan jälkeen reitti Ivalo-Karigasniemi, myöhemmin Ivalo-Utsjoki. Eurooppatie; ennen E4 Helsinki-Keminmaa(-Tornio), nykyisin E75 Helsinki-Utsjoki.

5 Helsinki-Kemijärvi Lahti-Kemijärvi-Sodankylä Moottoritie Kuopion ympäristössä.

Uusi linjaus Helsinki-Lahti 1950-luvulla. Numerointi 1970-luvulla alkamaan Lahdesta, 1990-luvulla Heinolan Lusista. Reittiä jatkettu Sodankylään. Ohikulkutiet Mikkelissä, Varkaudessa, Kuopiossa, Iisalmessa ja Kajaanissa. Eurooppatie E63 Kuopio-Sodankylä.

6 Helsinki-Sortavala Pernaja-Joensuu-Kajaani Moottoritie Imatran ympäristössä.

Numerointi alkamaan 1970-luvulla Pernajan Koskenkylästä (Vt7). Sodan jälkeen reitti Helsinki-Lappeenranta-Joensuu. Ohikulkutiet Kouvolassa, Lappeenrannassa ja Joensuussa; Imatran läpi taajamaton reitti. 1990-luvulla jatkettu Kajaaniin. Joensuu-Kajaani ennen Vt18.

7 Helsinki-Viipuri Helsinki-Vaalimaa Moottoritie Helsinki-Vaalimaa.

Sodan jäljiltä katkaisu Vaalimaalle. Eurooppatie; ennen E80 ja E3, nykyisin E18. Ohikulkutie Porvoosssa, Loviisassa ja Haminassa, taajamaton Karhulan läpiajo.

8 Turku-Oulu Turku-Liminka Moottoritie Turku-Raisio ja Vaasan eteläpuolella.

Numerointi katkaistu 2000-luvulla Limingan Haaransiltaan (Vt4). Tienoikaisut Kristiinankaupungin, Närpiön, Uudenkaarlepyyn ja Pietarsaaren itäpuolitse sekä Raahesta suoraan Liminkaan. Ohitustiet Porissa, Vaasassa, Kokkolassa ja Raahessa. Eurooppatie E8.

9 Turku-Huittinen-Tampere-Jämsä Turku-Loimaa-Tampere-Kuopio-Joensuu-Niirala Moottoritie Turku-Lieto As,Toijala-Tampere, Jyväskylä-Vaajakoski, Kuopion eteläpuolella ja Joensuussa.

Linjaus Vammala-Tottijärvi-Nokia 1960-luvulla. 1970-luvulla kokonaan uusi tie ja linjaus Loimaan kautta. Tällöin Aura-Tampere [Kantatie 41]]; myöhemmin Aura-Huittinen Kt41 ja Huittinen-Tampere Vt12. Merkittävät oikaisut Tampere-Orivesi ja Länkipohja-Jämsä. Kangasala-Orivesi nykyisin Kt58. 2000-luvulla Kylmäkoski-Lempäälä uusi reitti Kylmäkoski-Toijala ja edelleen Vt3:n kanssa Tampereelle. Keskikaiteellista ohituskaistatietä Orivesi-Jämsä (ja osin Jämsä-Jyväskylä). 1970-luvulla linjauksen jatko Jämsä-Jyväskylä (Vt4:n kanssa) ja edelleen Jyväskylä-Kuopio uuden tien valmistuttua. Nykyisin Jämsä-Jyväskylä vain Vt9. Eurooppatie Turku-Kuopio; ennen E80, nykyisin E63. Ohikulkutie Tampereella.

Jatkettu vuonna 2010 Niiralaan muuttamalla teiden 17 ja 70 numero.

10 Turku-Somero-Hämeenlinna-Tuulos Turku-Forssa-Hämeenlinna-Tuulos Kokonaan uusi tie Turku-Hämeenlinna. Hämeenlinnan eteläinen ohitus 1960-luvulla.
11 Tampere-Pori Nokia-Pori Numerointi typistetty, kun Vt12jatkettiin Tampere-Rauma
12 Tampere-Lahti-Kouvola Rauma-Tampere-Lahti-Kouvola Moottoritie Tampere-Nokia.

Uudelleenrakennettu 1960-1970-luvulla. Uusi linjaus Kangasala-Tampere. 1990-luvulla jatkettu Tampere-Rauma, korvaten numerot Vt11 Tampere-Nokia, Kt41 Nokia-Huittinen ja Kt42 Huittinen-Rauma.

13 Viipuri-Jyväskylä-Kokkola Nuijamaa-Jyväskylä-Kokkola Moottoritie Jyväskylä-Vaajakoski.

Sodan jälkeen Lappenranta-Kokkola, myöhemmin reittiä jatkettu Nuijamaalle. Uudet linjaukset Savitaipale-Suomenniemi, Kangasniemi-Lievestuore-Jyväskylä ja Jyväskylä-Hirvaskangas-Saarijärvi.

14 Viipuri-Savonlinna-Juva Parikkala-Juva Sodan jälkeen katkaisu Parikkalan Särkisalmelle (valtatieVt6 6).
15 Viipuri-Rajajoki Sodan jälkeen lakkautettu
Kotka-Mikkeli Korvasi kantatieKt60 60 Hamina-Kouvola, uusi tie Kouvola-Ristiina (valtatieVt13 13)
16 Vaasa-Kyyjärvi Ylistaro-Kyyjärvi Vaasa-Ylistaro nykyisin valtatieVt18 18
17 Kuopio-Joensuu Numero ei käytössä Nykyisin valtatieVt9 9
18 Sortavala-Joensuu-Kajaani Sodan jälkeen Joensuu-Kajaani. Uusi linjaus Nuasjärven eteläpuolta Vuokatti-Kajaani. 1990-luvulla kokonaan uuteen paikkaan Vaasa-Jyväskylä, jolloin Joensuu-Kajaani valtatieVt6 6. 1990-luvulla Onkamo-Niirala Kt70, 2000-luvulla valtatieVt9 9.
Vaasa-Seinäjoki-Ähtäri-Jyväskylä Suurelta osin numerointimuutoksin tehty reitti. Korvaa kantatieKt64 64 Seinäjoki-Ylistaro
19 Iisalmi-Piippola Muutettu kantatieksi 88
Jalasjärvi-Seinäjoki-Uusikaarlepyy Uusi reitti 1990-luvulla. Korvaa

kantatieKt64 64 Jalasjärvi-Seinäjoki ja kantatieKt67 67Seinäjoki-Uusikaarlepyy

20 Oulu-Kuusamo Oulu-Kuusamo Uusi linjaus Taivalkoskella
21 Kemi-Muonio Tornio-Kilpisjärvi Sodan jälkeen jatkettu saksalaisten rakentamaa sotilastietä Kilpisjärvelle. Kemi-Tornio nykyisin valtatieVt29 29. Eurooppatie; ennen E78, nykyisin E8
22 Oulu-Kajaani Entinen kantatieKt77 77
23 Pori-Jyväskylä-Joensuu Järvi-Suomen tie. Korvaa kantatieKt65 65 Pori-Parkano ja kantatieKt70 70 Hankasalmi-Varkaus-Joensuu.
24 Lahti-Jämsä valtatieVt4 4:n entinen linjaus
25 Hanko-Mäntsälä Moottoritie Lohja-Lohjanharju. Korvaa kantatieKt53 53 Hanko-Mäntsälä
26 Hamina-Taavetti Entinen kantatieKt61 61
27 Iisalmi-Kalajoki Korvaa kantatieKt89 89 Iisalmi-Kalajoki
28 Kokkola-Kajaani Entinen kantatieKt85 85
29 Keminmaa-Tornio Maailman pohjoisin moottoritie.

Ennen valtatieVt21 21 (paitsi Tornionjoen itärannalta rajalle 1000 m). Eurooppatie; ennen E4, nykyisin E8. Torniossa raja-asema-Tornionjoen itäpuoli (1000 m) E4.

40 Turun ohikulkutie
41 Aura-Huittinen Entinen valtatieVt9 9:n linjaus. Aiemmin Aura-Huittinen-Nokia
42 Numero ei käytössä Nykyisin valtatieVt12 12 osuus Huittinen-Rauma
43 Uusikaupunki-Harjavalta
44 Äetsä-Kauhajoki Aluksi Äetsä-Kankaanpää
45 Helsinki-Hyrylä-Hyvinkää Moottoritie Helsinki-Tuusula.

Entinen valtatieVt4 4 Helsinki-Hyvinkää ja valtatieVt5 5 Helsinki-Hyrylä, myöhemmin Mt137

46 Kouvola-Heinola Entinen kantatieKt60 60
50 Helsingin Kehä III Eurooppatie E18 valtatieVt1 1:n ja valtatieVt7 7:n

välillä.

51 Helsinki-Tammisaari-Hanko Helsinki-Karjaa Moottoritie Helsinki-Kirkkonummi.

Porkkalan luovutuksen aikana Espoonlahti-Lapinkylä-Siuntio-Virkkala (kantatieKt53 53). Tällöin Kt53 Lohjanharju-Hanko. Porkkalan palauksen jälkeen kokonaan uudelleenrakennus 1960-1970-luvulla Espoonlahti-Karjaa.

52 Tammisaari-Salo Tammisaari-Salo-Somero-Jokioinen Numerointi jatkettu

1990-luvulla. Somero-Jokioinen vanhaa maantietä ja valtatieVt2 2:n linjaus 1950-luvulle.

53


Lohjanharju-Tammisaari Porkkalan luovutuksen jälkeen

Lohjanharju-Virkkala (Virkkala-Hanko kantatieKt51 51). Myö1hemmin Lohjanharju-Hanko. Tietä jatkettiin ensin Hyvinkäälle ja sitten Mäntsälään. 1990-luvulla muutos valtatieVt25 25:ksi.

Tuulos-Padasjoki 1990-luvulla numeroitu entinen Mt319. 1950-luvun lopulle suurimmalta osin valtatieVt4 4:n alkuperäistä linjausta
54 Loppi-Forssa-Jokioinen Lahti-Riihimäki-Loppi-Tammela Lähes täysin uudella reitillä; alkuperäistä reittiä vain Loppi-Vojakkala 19 km. valtatieVt2 2:n uuden linjauksen jälkeen Riihimäki-Perähuhta (Tammela, Vt10). Myöhemmin rakennettu uusi osuus Riihimäki-Lahti
55 Porvoo-Hämeenlinna Porvoo-Mäntsälä Mäntsälä-Hausjärvi-Turenki-Miemala

lakkautettu kantatienä. Osin korvaava tie valtatieVt25 25 Mäntsälä-Hyvinkää.

56


Hämeenlinna-Toijala-Tampere Lakkautettu kantatienä ensin

Sääksmäki-Hämeenlinna valtatieVt3 3:n valmistuttua ja myöhemmin kokonaan valtatieVt9 9:n uuden linjauksen valmistuttua. Moottoritie Hämeenlinna-Tampere seuraa varsin suurelta osin entisen kantatieKt56 56:n linjaa.

Jämsä-Mänttä Numerointimuutoksella

1990-luvulla maantiestä tehty kantatie

57 Huittinen-Urjala-Toijala Lakkautettu kantatienä. Tie kävi päätienä tarpeettomaksi, koska lähettyville rakennettiin ensin valtatieVt2 2 ja sitten valtatieVt9 9.
Hämeenlinna-Pälkäne Entisen valtatieVt3 3:n reittiä seuraten rakennettu 1970-luvulla. Aluksi Mt305, noin vuodesta 1990 Kt57.
58


Lahti-Padasjoki Korvautui valtatieVt4 4:n uudella

linjauksella 1960-luvun alussa.

Kangasala-Kärsämäki Suomen pisin kantatie. Alun

perin rakennettu Orivesi-Keuruu. 1990-luvulla numerointimuutoksin tehty reitti. Kangasala-Orivesi entinen valtatieVt9 9, sittemmin Mt324,

59 Heinola-Toivakka Numero ei käytössä Päijänteen itäpuolen tie. valtatieVt13 13:n

linjausmuutoksen jälkeen Heinola-Vaajakoski. 1990-luvulta valtatieVt4 4.

60


Hamina-Kouvola Numero ei käytössä Korvattu hieman eri linjausta

kulkevalla valtatieVt15 15:llä.

(Kouvola-Heinola) Nykyisin kantatieKt46 46
(Tampereen ohitustie) Ylöjärvi-Tampere E valtatieVt3 3,

Tampere E-Alasjärvi valtatieVt9 9

61


Viipuri-Lahdenpohja Lakkautettu sodan jälkeen
Numero ei käytössä

(Hamina-Taavetti)

Nykyisin valtatieVt26 26
62


Viipuri-Rautu Lakkautettu sodan jälkeen
Mikkeli-Puumala-Imatra-Raja Lossit korvattu sillolla.

Numeroinnin jatko rajalle 2000-luvulla

63


Viipuri-Terijoki Lakkautettu sodan jälkeen
Kauhava-Kaustinen-Ylivieska 1990-luvulla osin

uudelleenrakennettu reitti

64


Viipuri-Terijoki Lakkautettu sodan jälkeen
Numero ei käytössä

(Jalasjärvi-Seinäjoki-Ylistaro)

Nykyisin Vt19

Jalasjärvi-Seinäjoki ja Vt18 Seinäjoki-Ylistaro

65


Pori-Parkano Nykyisin osa Järvi-Suomen tietä

Vt23

Tampere-Ylöjärvi-Kuru-Virrat Näsijärven länsipuolen reitti.

Osin uudelleenrakennettua tietä, osin vähemmän mairittelevaa. Tampere-Ylöjärvi ennen Vt3.

66 Orivesi-Lapua Orivesi-Lapua Lähes täysin alkuperäisellä

reitiillään, mutta uudelleenrakennettu

67 Kristiinankaupunki-Uusikaarlepyy Kaskinen-Seinäjoki 1970-luvulla reittimuutos

Perälä(Teuva)-Vitberget(Närpiö) (Vt8). 1990-luvulla Vitberget-Kaskinen. 1990-luvulla Seinäjoki-Uusikaarlepyy Vt19.

68


Koivulahti -Ylihärmä Lakkautettu kantatienä (Vt16:n

läheisyyden takia?)

Virrat-Ähtäri-Pietarsaari 1990-luvulla numeroitu reitti

pääosin hyvälaatuisiksi parannettuja seututeitä pitkin

69 Laukaa-Kuopio Äänekoski-Suonenjoki Lakkautettu kantatienä Vt9:n

osuuden Jyväskylä-Kuopio valmistumisen jälkeen, mutta sittemmin palautettu kantatieksi.

70


Varkaus-Joensuu Jatkettu 1970-luvulla Pieksämäen

kautta Hankasalmelle (Vt9). Nykyisin osa Järvi-Suomen tietä Vt23

Numero ei käytössä

(Onkamo-Niirala)

Entisen Vt18:n reittiä

Sortavalan ja Joensuun välillä, myöhemmin Mt490. Nykyisin Vt9

71 Savonlinna-Tohmajärvi Savonlinna-Kitee Typistetty Kiteen Puhokselle

(Vt6), koska Vt18 Joensuu-Sortavala lakkautettiin sodan jälkeen

72


Sortavala-Salmi Lakkautettu sodan jälkeen
Mikkeli-Suonenjoki Aluksi Mikkeli-Pieksämäki
73


Sortavala-Suojärvi Lakkautettu sodan jälkeen
Kontiolahti-Lieksa-Nurmes Pielisen itäpuolen tie
74 Joensuu-Ilomantsi Joensuu-Ilomantsi Suunnilleen alkuperäinen linjaus
75 Siilinjärvi-Nurmes Siilinjärvi-Nurmes-Kuhmo 1970-luvulla Kuhmoon
76 Sotkamo-Kuhmo Eevala(Sotkamo)-Kuhmo Vuokatti-Eevala entinen Vt18,

tienoikaisun valmistuttua

77


Oulu-Kajaani Nykyisin Vt22
Kyyjärvi-Viitasaari-Siilinjärvi Suurelta osin umpimetsään

rakennettu poikittaistie

78 Rovaniemi-Pudasjärvi Rovaniemi-Pudasjärvi-Paltamo Suuri oikaisu Ranua-Pudasjärvi.

Jatkettu 1970-luvulla Pudasjärvi-Paltamo (Vt22)

79 Rovaniemi-Muonio Rovaniemi-Muonio Pääosin alkuperäistä linjaa

seuraten

80


Rovaniemi-Kemijärvi Nykyisin Kt82

Vikajärvi(Rovaniemi)-Kemijärvi

Sodankylä-Kittilä-Kolari 1990-luvulla Sodankylä-Kittilä,

2000-luvulla Kittilä-Ylläsjärvi-Kolari

81 Rovaniemi-Kuusamo Rovaniemi-Kuusamo Lossit poistettu,

linjausmuutoksia Kemijoen toiselle rannalle

82 Kemijärvi-Salla Vikajärvi-Kelloselkä Kelloselkä-Vanha Salla

lakkautettu sodan jälkeen. Jatkettu 1990-luvulla Rovaniemelle, Kt80 muutettiin Kt82:ksi

83 Sinettä(Rovaniemi)-Pello
85 Numero ei käytössä

(Kokkola-Kajaani)

Nykyisin Vt28
86 Kannus-Ylivieska-Liminka
87 Iisalmi-Nurmes Aluksi Ylivieska-Iisalmi,

sittemmin Kalajoki-Iisalmi, sittemmin Kalajoki-Iisalmi-Nurmes, nykyisin Iisalmi-Nurmes. Iisalmi-Kalajoki nykyisin Vt27

88 Iisalmi-Raahe Aluksi Pulkkila-Raahe.

1990-luvulla Vt19 Iisalmi-Pulkkila muutettiin kantatieksi 88.

89 Paltamo-Vartius Kostamuksen maantie
91 Ivalo-Raja-Jooseppi Ivalo-Akujärvi entistä Petsamon

tietä Vt4. 2000-luvulla uudelleenrakennettu tie. joka rajan toisella puolella jatkuu Murmanskiin

92 Kaamanen-Karigasniemi Entinen Vt4
93 Palojoensuu-Hetta-Kivilompolo
98 Aavasaksan rajatie 400 metrin mittainen kantatie

Vt21:n ja Aavasaksan rajasillan välillä