Ero sivun ”Yhteenveto pääteiden muutoksista” versioiden välillä
(→Yhteenveto valta- ja kantatieverkon merkittävimmistä muutoksista) |
(→Yhteenveto valta- ja kantatieverkon merkittävimmistä muutoksista) |
||
Rivi 151: | Rivi 151: | ||
|Vaasa-Kyyjärvi | |Vaasa-Kyyjärvi | ||
|Ylistaro-Kyyjärvi | |Ylistaro-Kyyjärvi | ||
− | |Vaasa-Ylistaro nykyisin Vt18 | + | |Vaasa-Ylistaro nykyisin {{Vt|18|Vt18}} |
|- | |- | ||
|{{Tie|17}} | |{{Tie|17}} | ||
|Kuopio-Joensuu | |Kuopio-Joensuu | ||
|Numero ei käytössä | |Numero ei käytössä | ||
− | |Nykyisin Vt9 | + | |Nykyisin {{Vt|9|Vt9}} |
|- | |- | ||
|rowspan=2|{{Tie|18}} | |rowspan=2|{{Tie|18}} | ||
|Sortavala-Joensuu-Kajaani | |Sortavala-Joensuu-Kajaani | ||
| | | | ||
− | |Sodan jälkeen Joensuu-Kajaani. | + | |Sodan jälkeen Joensuu-Kajaani. Uusi linjaus Nuasjärven eteläpuolta Vuokatti-Kajaani. 1990-luvulla kokonaan uuteen paikkaan Vaasa-Jyväskylä, jolloin Joensuu-Kajaani {{Vt|6|Vt6}}. 1990-luvulla Onkamo-Niirala Kt70, 2000-luvulla {{Vt|9|Vt9}}. |
− | Uusi linjaus Nuasjärven eteläpuolta Vuokatti-Kajaani. 1990-luvulla kokonaan uuteen paikkaan Vaasa-Jyväskylä, jolloin Joensuu-Kajaani {{Vt|6|Vt6}}. 1990-luvulla Onkamo-Niirala Kt70, 2000-luvulla Vt9. | ||
|- | |- | ||
| | | | ||
|Vaasa-Seinäjoki-Ähtäri-Jyväskylä | |Vaasa-Seinäjoki-Ähtäri-Jyväskylä | ||
− | |Suurelta osin | + | |Suurelta osin numerointimuutoksin tehty reitti. Korvaa {{Kt|64|Kt64}} Seinäjoki-Ylistaro |
− | numerointimuutoksin tehty reitti. Korvaa Kt64 Seinäjoki-Ylistaro | ||
|- | |- | ||
− | |rowspan=2|{{Tie|19}} | + | |rowspan=2|{{Tie|19}} |
− | |||
− | |||
|Iisalmi-Piippola | |Iisalmi-Piippola | ||
| | | | ||
− | |Muutettu kantatieksi 88 | + | |Muutettu {{Kt|88|kantatieksi 88}} |
|- | |- | ||
| | | | ||
|Jalasjärvi-Seinäjoki-Uusikaarlepyy | |Jalasjärvi-Seinäjoki-Uusikaarlepyy | ||
|Uusi reitti 1990-luvulla. Korvaa | |Uusi reitti 1990-luvulla. Korvaa | ||
− | Kt64 Jalasjärvi-Seinäjoki ja Kt67 Seinäjoki-Uusikaarlepyy | + | {{Kt|64|Kt64}} Jalasjärvi-Seinäjoki ja {{Kt|67|Kt67}}Seinäjoki-Uusikaarlepyy |
|- | |- | ||
|{{Tie|20}} | |{{Tie|20}} | ||
Rivi 189: | Rivi 185: | ||
|Kemi-Muonio | |Kemi-Muonio | ||
|Tornio-Kilpisjärvi | |Tornio-Kilpisjärvi | ||
− | |Sodan jälkeen jatkettu | + | |Sodan jälkeen jatkettu saksalaisten rakentamaa sotilastietä Kilpisjärvelle. Kemi-Tornio nykyisin {{Vt|29|Vt29}}. Eurooppatie; ennen E78, nykyisin E8 |
− | saksalaisten rakentamaa sotilastietä Kilpisjärvelle. Kemi-Tornio | ||
− | nykyisin Vt29. Eurooppatie; ennen E78, nykyisin E8 | ||
|- | |- | ||
|{{Tie|22}} | |{{Tie|22}} | ||
| | | | ||
|Oulu-Kajaani | |Oulu-Kajaani | ||
− | |Entinen Kt77 | + | |Entinen {{Kt|77|Kt77}} |
|- | |- | ||
|{{Tie|23}} | |{{Tie|23}} | ||
| | | | ||
|Pori-Jyväskylä-Joensuu | |Pori-Jyväskylä-Joensuu | ||
− | |Järvi-Suomen tie. Korvaa Kt65 | + | |Järvi-Suomen tie. Korvaa {{Kt|65|Kt65}} Pori-Parkano ja {{Kt|70|Kt70}} Hankasalmi-Varkaus-Joensuu. |
− | Pori-Parkano ja Kt70 Hankasalmi-Varkaus-Joensuu. | ||
|- | |- | ||
|{{Tie|24}} | |{{Tie|24}} | ||
| | | | ||
|Lahti-Jämsä | |Lahti-Jämsä | ||
− | |Vt4:n entinen linjaus | + | |{{Vt|4|Vt4}}:n entinen linjaus |
|- | |- | ||
|{{Tie|25}} | |{{Tie|25}} | ||
| | | | ||
|Hanko-Mäntsälä | |Hanko-Mäntsälä | ||
− | |Moottoritie Lohja-Lohjanharju. | + | |Moottoritie Lohja-Lohjanharju. Korvaa {{Kt|53|Kt53}} Hanko-Mäntsälä |
− | Korvaa Kt53 Hanko-Mäntsälä | ||
|- | |- | ||
|{{Tie|26}} | |{{Tie|26}} | ||
| | | | ||
|Hamina-Taavetti | |Hamina-Taavetti | ||
− | |Entinen Kt61 | + | |Entinen {{Kt|61|Kt61}} |
|- | |- | ||
|{{Tie|27}} | |{{Tie|27}} | ||
| | | | ||
|Iisalmi-Kalajoki | |Iisalmi-Kalajoki | ||
− | |Korvaa | + | |Korvaa {{Kt|89|Kt89}} Iisalmi-Kalajoki |
|- | |- | ||
|{{Tie|28}} | |{{Tie|28}} | ||
| | | | ||
|Kokkola-Kajaani | |Kokkola-Kajaani | ||
− | |Entinen Kt85 | + | |Entinen {{Kt|85|Kt85}} |
|- | |- | ||
|{{Tie|29}} | |{{Tie|29}} | ||
Rivi 234: | Rivi 226: | ||
|Keminmaa-Tornio | |Keminmaa-Tornio | ||
|Maailman pohjoisin moottoritie. | |Maailman pohjoisin moottoritie. | ||
− | Ennen Vt21 (paitsi Tornionjoen itärannalta rajalle 1000 m). | + | Ennen {{Vt|21|Vt21}} (paitsi Tornionjoen itärannalta rajalle 1000 m). |
Eurooppatie; ennen E4, nykyisin E8. Torniossa raja-asema-Tornionjoen | Eurooppatie; ennen E4, nykyisin E8. Torniossa raja-asema-Tornionjoen | ||
itäpuoli (1000 m) E4. | itäpuoli (1000 m) E4. | ||
Rivi 246: | Rivi 238: | ||
| | | | ||
|Aura-Huittinen | |Aura-Huittinen | ||
− | |Entinen Vt9:n linjaus. Aiemmin | + | |Entinen {{Vt|9|Vt9}}:n linjaus. Aiemmin Aura-Huittinen-Nokia |
− | Aura-Huittinen-Nokia | ||
|- | |- | ||
|{{Tie|42}} | |{{Tie|42}} | ||
| | | | ||
|Numero ei käytössä | |Numero ei käytössä | ||
− | |Nykyisin Vt12 osuus | + | |Nykyisin {{Vt|12|Vt12}} osuus Huittinen-Rauma |
− | Huittinen-Rauma | ||
|- | |- | ||
|{{Tie|43}} | |{{Tie|43}} | ||
Rivi 269: | Rivi 259: | ||
|Helsinki-Hyrylä-Hyvinkää | |Helsinki-Hyrylä-Hyvinkää | ||
|Moottoritie Helsinki-Tuusula. | |Moottoritie Helsinki-Tuusula. | ||
− | Entinen Vt4 Helsinki-Hyvinkää ja Vt5 Helsinki-Hyrylä, myöhemmin Mt137 | + | Entinen {{Vt|4|Vt4}} Helsinki-Hyvinkää ja {{Vt|5|Vt5}} Helsinki-Hyrylä, myöhemmin Mt137 |
|- | |- | ||
|{{Tie|46}} | |{{Tie|46}} | ||
| | | | ||
|Kouvola-Heinola | |Kouvola-Heinola | ||
− | |Entinen Kt60 | + | |Entinen {{Kt|60|Kt60}} |
|- | |- | ||
|{{Tie|50}} | |{{Tie|50}} | ||
| | | | ||
|Helsingin Kehä III | |Helsingin Kehä III | ||
− | |Eurooppatie E18 Vt1:n ja Vt7:n | + | |Eurooppatie E18 {{Vt|1|Vt1}}:n ja {{Vt|7|Vt7}}:n |
välillä. | välillä. | ||
|- | |- | ||
Rivi 285: | Rivi 275: | ||
|Helsinki-Tammisaari-Hanko | |Helsinki-Tammisaari-Hanko | ||
|Helsinki-Karjaa | |Helsinki-Karjaa | ||
− | |Moottoritie | + | |Moottoritie Helsinki-Kirkkonummi. |
− | Helsinki-Kirkkonummi. Porkkalan luovutuksen aikana | + | Porkkalan luovutuksen aikana |
− | Espoonlahti-Lapinkylä-Siuntio-Virkkala (Kt53). Tällöin Kt53 | + | Espoonlahti-Lapinkylä-Siuntio-Virkkala ({{Kt|53|Kt53}}). Tällöin Kt53 |
Lohjanharju-Hanko. Porkkalan palauksen jälkeen kokonaan | Lohjanharju-Hanko. Porkkalan palauksen jälkeen kokonaan | ||
uudelleenrakennus 1960-1970-luvulla Espoonlahti-Karjaa. | uudelleenrakennus 1960-1970-luvulla Espoonlahti-Karjaa. | ||
Rivi 295: | Rivi 285: | ||
|Tammisaari-Salo-Somero-Jokioinen | |Tammisaari-Salo-Somero-Jokioinen | ||
|Numerointi jatkettu | |Numerointi jatkettu | ||
− | 1990-luvulla. Somero-Jokioinen vanhaa maantietä ja Vt2:n linjaus | + | 1990-luvulla. Somero-Jokioinen vanhaa maantietä ja {{Vt|2|Vt2}}:n linjaus |
1950-luvulle. | 1950-luvulle. | ||
|- | |- | ||
Rivi 304: | Rivi 294: | ||
| | | | ||
|Porkkalan luovutuksen jälkeen | |Porkkalan luovutuksen jälkeen | ||
− | Lohjanharju-Virkkala (Virkkala-Hanko Kt51). | + | Lohjanharju-Virkkala (Virkkala-Hanko {{Kt|51|Kt51}}). Myö1hemmin |
Lohjanharju-Hanko. Tietä jatkettiin ensin Hyvinkäälle ja sitten | Lohjanharju-Hanko. Tietä jatkettiin ensin Hyvinkäälle ja sitten | ||
− | Mäntsälään. 1990-luvulla muutos Vt25:ksi. | + | Mäntsälään. 1990-luvulla muutos {{Vt|25|Vt25}}:ksi. |
|- | |- | ||
| | | | ||
|Tuulos-Padasjoki | |Tuulos-Padasjoki | ||
− | |1990-luvulla numeroitu entinen | + | |1990-luvulla numeroitu entinen Mt319. 1950-luvun lopulle suurimmalta osin {{Vt|4|Vt4}}:n alkuperäistä linjausta |
− | Mt319. 1950-luvun lopulle suurimmalta osin Vt4:n alkuperäistä linjausta | ||
|- | |- | ||
|{{Tie|54}} | |{{Tie|54}} | ||
|Loppi-Forssa-Jokioinen | |Loppi-Forssa-Jokioinen | ||
|Lahti-Riihimäki-Loppi-Tammela | |Lahti-Riihimäki-Loppi-Tammela | ||
− | |Lähes täysin uudella reitillä; | + | |Lähes täysin uudella reitillä; alkuperäistä reittiä vain Loppi-Vojakkala 19 km. {{Vt|2|Vt2}}:n uuden linjauksen jälkeen Riihimäki-Perähuhta (Tammela, Vt10). Myöhemmin rakennettu uusi osuus Riihimäki-Lahti |
− | alkuperäistä reittiä vain Loppi-Vojakkala 19 km. Vt2:n uuden linjauksen | ||
− | jälkeen Riihimäki-Perähuhta (Tammela, Vt10). Myöhemmin rakennettu uusi | ||
− | osuus Riihimäki-Lahti | ||
|- | |- | ||
|{{Tie|55}} | |{{Tie|55}} | ||
Rivi 325: | Rivi 311: | ||
|Porvoo-Mäntsälä | |Porvoo-Mäntsälä | ||
|Mäntsälä-Hausjärvi-Turenki-Miemala | |Mäntsälä-Hausjärvi-Turenki-Miemala | ||
− | lakkautettu kantatienä. Osin korvaava tie Vt25 Mäntsälä-Hyvinkää. | + | lakkautettu kantatienä. Osin korvaava tie {{Vt|25|Vt25}} Mäntsälä-Hyvinkää. |
|- | |- | ||
|rowspan=2|{{Tie|56}} | |rowspan=2|{{Tie|56}} | ||
Rivi 333: | Rivi 319: | ||
| | | | ||
|Lakkautettu kantatienä ensin | |Lakkautettu kantatienä ensin | ||
− | Sääksmäki-Hämeenlinna Vt3:n valmistuttua ja myöhemmin kokonaan Vt9:n | + | Sääksmäki-Hämeenlinna {{Vt|3|Vt3}}:n valmistuttua ja myöhemmin kokonaan {{Vt|9|Vt9}}:n |
uuden linjauksen valmistuttua. Moottoritie Hämeenlinna-Tampere seuraa | uuden linjauksen valmistuttua. Moottoritie Hämeenlinna-Tampere seuraa | ||
− | varsin suurelta osin entisen Kt56:n linjaa. | + | varsin suurelta osin entisen {{Kt|56|Kt56}}:n linjaa. |
|- | |- | ||
| | | | ||
Rivi 342: | Rivi 328: | ||
1990-luvulla maantiestä tehty kantatie | 1990-luvulla maantiestä tehty kantatie | ||
|- | |- | ||
− | |rowspan=2|{{Tie|57}} | + | |rowspan=2|{{Tie|57}} |
− | |||
− | |||
|Huittinen-Urjala-Toijala | |Huittinen-Urjala-Toijala | ||
| | | | ||
− | |Lakkautettu kantatienä. Tie kävi | + | |Lakkautettu kantatienä. Tie kävi päätienä tarpeettomaksi, koska lähettyville rakennettiin ensin {{Vt|2|Vt2}} ja sitten {{Vt|9|Vt9}}. |
− | päätienä tarpeettomaksi, koska lähettyville rakennettiin ensin Vt2 ja | ||
− | sitten Vt9. | ||
|- | |- | ||
| | | | ||
|Hämeenlinna-Pälkäne | |Hämeenlinna-Pälkäne | ||
− | |Entisen Vt3:n reittiä seuraten | + | |Entisen {{Vt|3|Vt3}}:n reittiä seuraten rakennettu 1970-luvulla. Aluksi Mt305, noin vuodesta 1990 Kt57. |
− | rakennettu 1970-luvulla. Aluksi Mt305, noin vuodesta 1990 Kt57. | ||
|- | |- | ||
|rowspan=2|{{Tie|58}} | |rowspan=2|{{Tie|58}} | ||
Rivi 361: | Rivi 342: | ||
|Lahti-Padasjoki | |Lahti-Padasjoki | ||
| | | | ||
− | |Korvautui Vt4:n uudella | + | |Korvautui {{Vt|4|Vt4}}:n uudella |
linjauksella 1960-luvun alussa. | linjauksella 1960-luvun alussa. | ||
|- | |- | ||
Rivi 368: | Rivi 349: | ||
|Suomen pisin kantatie. Alun | |Suomen pisin kantatie. Alun | ||
perin rakennettu Orivesi-Keuruu. 1990-luvulla numerointimuutoksin tehty | perin rakennettu Orivesi-Keuruu. 1990-luvulla numerointimuutoksin tehty | ||
− | reitti. Kangasala-Orivesi entinen Vt9, sittemmin Mt324, | + | reitti. Kangasala-Orivesi entinen {{Vt|9|Vt9}}, sittemmin Mt324, |
|- | |- | ||
|{{Tie|59}} | |{{Tie|59}} | ||
|Heinola-Toivakka | |Heinola-Toivakka | ||
|Numero ei käytössä | |Numero ei käytössä | ||
− | |Päijänteen itäpuolen tie. Vt13:n | + | |Päijänteen itäpuolen tie. {{Vt|13|Vt13}}:n |
− | linjausmuutoksen jälkeen Heinola-Vaajakoski. 1990-luvulta Vt4. | + | linjausmuutoksen jälkeen Heinola-Vaajakoski. 1990-luvulta {{Vt|4|Vt4}}. |
|- | |- | ||
|rowspan=3|{{Tie|60}} | |rowspan=3|{{Tie|60}} | ||
Rivi 382: | Rivi 363: | ||
|Numero ei käytössä | |Numero ei käytössä | ||
|Korvattu hieman eri linjausta | |Korvattu hieman eri linjausta | ||
− | kulkevalla Vt15:llä. | + | kulkevalla {{Vt|15|Vt15}}:llä. |
|- | |- | ||
| | | | ||
|(Kouvola-Heinola) | |(Kouvola-Heinola) | ||
− | |Nykyisin Kt46 | + | |Nykyisin {{Kt|46|Kt46}} |
|- | |- | ||
| | | | ||
|(Tampereen ohitustie) | |(Tampereen ohitustie) | ||
− | |Ylöjärvi-Tampere E Vt3, | + | |Ylöjärvi-Tampere E {{Vt|3|Vt3}}, |
− | Tampere E-Alasjärvi Vt9 | + | Tampere E-Alasjärvi {{Vt|9|Vt9}} |
|- | |- | ||
|rowspan=2|{{Tie|61}} | |rowspan=2|{{Tie|61}} | ||
Rivi 403: | Rivi 384: | ||
|Numero ei käytössä | |Numero ei käytössä | ||
(Hamina-Taavetti) | (Hamina-Taavetti) | ||
− | |Nykyisin Vt26 | + | |Nykyisin {{Vt|26|Vt26}} |
|- | |- | ||
|rowspan=2|{{Tie|62}} | |rowspan=2|{{Tie|62}} |
Versio 7. helmikuuta 2018 kello 15.19
Yhteenveto valta- ja kantatieverkon merkittävimmistä muutoksista
Vuonnan 1938 määritellyn päätieverkon perusratkaisu on säilynyt verraten muuttumattomana näihin päiviin. Hävitty sota tietysti on aiheuttanut muutoksia itäisessä Suomessa. Muualla osa teistä on saanut jonkin verran uuden reitin, muutama kantatie on lakkautettu ja vuosien varrella on tietysti rakennettu koko joukko uusia teitä.
Seuraavasta taulukosta käy ilmi, mitä vuoden 1938 teille on päällisin puolin tapahtunut ja mitä muita muutoksia tieverkolla on tehty.
Tie | Vuoden 1938 reitti | Nykyinen reitti | Muutokset |
---|---|---|---|
Helsinki-Turku | Helsinki-Turku | Moottoritie Helsinki-Turku. Ohikulkutie 1970-luvulla Saloon. Eurooppatie; ennen E80 ja E3, nykyisin E18. Alkuperäinen tielinja seututienä 110. | |
Helsinki-Somero-Loimaa-Pori | Vihti-Pori-Mäntyluoto | Uudelleenrakennus reitille Helsinki-Forssa-Huittinen-Pori. Myöhemmin uusi linjaus Palojärvi (Vt1)-Olkkala | |
Helsinki-Vaasa | Helsinki-Vaasa | Moottoritie Helsinki-Tampere ja Vaasassa.
Linjausmuutoksia Hämeenlinnan ja Tampereen välillä: Aluksi Pälkäneen kautta, sitten uudelleenrakennettu valtatie Valkeakosken kautta ja nykyisin moottoritie Toijalan kautta. Eurooppatie; ennen E79, nykyisin E12. Viitoitus Tampereen ohi ohikulkutietä. Tampereen eteläinen sisääntulo nykyisin Mt3495 ja luoteinen Kt65. | |
Helsinki-Petsamo | Helsinki-Utsjoki | Moottoritie Helsinki-Lusi(Heinola), Vaajakoski-Jyväskylä ja Oulun ympäristössä.
Merkittävä linjausmuutos Helsinki-Lahti-Padasjoki 1960-luvun alussa. Ohikulkutiet Mäntsälässä, Lahdessa, Kemissä ja Oulussa. 1990-luvulla linjaus Päijänteen itäpuolelle. Tällöin Lahti-Jämsä Vt24 ja Jämsä-Jyväskylä Vt9. Sodan jälkeen reitti Ivalo-Karigasniemi, myöhemmin Ivalo-Utsjoki. Eurooppatie; ennen E4 Helsinki-Keminmaa(-Tornio), nykyisin E75 Helsinki-Utsjoki. | |
Helsinki-Kemijärvi | Lahti-Kemijärvi-Sodankylä | Moottoritie Kuopion ympäristössä.
Uusi linjaus Helsinki-Lahti 1950-luvulla. Numerointi 1970-luvulla alkamaan Lahdesta, 1990-luvulla Heinolan Lusista. Reittiä jatkettu Sodankylään. Ohikulkutiet Mikkelissä, Varkaudessa, Kuopiossa, Iisalmessa ja Kajaanissa. Eurooppatie E63 Kuopio-Sodankylä. | |
Helsinki-Sortavala | Pernaja-Joensuu-Kajaani | Moottoritie Imatran ympäristössä.
Numerointi alkamaan 1970-luvulla Pernajan Koskenkylästä (Vt7). Sodan jälkeen reitti Helsinki-Lappeenranta-Joensuu. Ohikulkutiet Kouvolassa, Lappeenrannassa ja Joensuussa; Imatran läpi taajamaton reitti. 1990-luvulla jatkettu Kajaaniin. Joensuu-Kajaani ennen Vt18. | |
Helsinki-Viipuri | Helsinki-Vaalimaa | Moottoritie Helsinki-Vaalimaa.
Sodan jäljiltä katkaisu Vaalimaalle. Eurooppatie; ennen E80 ja E3, nykyisin E18. Ohikulkutie Porvoosssa, Loviisassa ja Haminassa, taajamaton Karhulan läpiajo. | |
Turku-Oulu | Turku-Liminka | Moottoritie Turku-Raisio ja Vaasan eteläpuolella.
Numerointi katkaistu 2000-luvulla Limingan Haaransiltaan (Vt4). Tienoikaisut Kristiinankaupungin, Närpiön, Uudenkaarlepyyn ja Pietarsaaren itäpuolitse sekä Raahesta suoraan Liminkaan. Ohitustiet Porissa, Vaasassa, Kokkolassa ja Raahessa. Eurooppatie E8. | |
Turku-Huittinen-Tampere-Jämsä | Turku-Loimaa-Tampere-Kuopio-Joensuu-Niirala | Moottoritie Turku-Lieto As,Toijala-Tampere, Jyväskylä-Vaajakoski, Kuopion eteläpuolella ja Joensuussa.
Linjaus Vammala-Tottijärvi-Nokia 1960-luvulla. 1970-luvulla kokonaan uusi tie ja linjaus Loimaan kautta. Tällöin Aura-Tampere [Kantatie 41]]; myöhemmin Aura-Huittinen Kt41 ja Huittinen-Tampere Vt12. Merkittävät oikaisut Tampere-Orivesi ja Länkipohja-Jämsä. Kangasala-Orivesi nykyisin Kt58. 2000-luvulla Kylmäkoski-Lempäälä uusi reitti Kylmäkoski-Toijala ja edelleen Vt3:n kanssa Tampereelle. Keskikaiteellista ohituskaistatietä Orivesi-Jämsä (ja osin Jämsä-Jyväskylä). 1970-luvulla linjauksen jatko Jämsä-Jyväskylä (Vt4:n kanssa) ja edelleen Jyväskylä-Kuopio uuden tien valmistuttua. Nykyisin Jämsä-Jyväskylä vain Vt9. Eurooppatie Turku-Kuopio; ennen E80, nykyisin E63. Ohikulkutie Tampereella. Jatkettu vuonna 2010 Niiralaan muuttamalla teiden 17 ja 70 numero. | |
Turku-Somero-Hämeenlinna-Tuulos | Turku-Forssa-Hämeenlinna-Tuulos | Kokonaan uusi tie Turku-Hämeenlinna. Hämeenlinnan eteläinen ohitus 1960-luvulla. | |
Tampere-Pori | Nokia-Pori | Numerointi typistetty, kun Vt12jatkettiin Tampere-Rauma | |
Tampere-Lahti-Kouvola | Rauma-Tampere-Lahti-Kouvola | Moottoritie Tampere-Nokia.
Uudelleenrakennettu 1960-1970-luvulla. Uusi linjaus Kangasala-Tampere. 1990-luvulla jatkettu Tampere-Rauma, korvaten numerot Vt11 Tampere-Nokia, Kt41 Nokia-Huittinen ja Kt42 Huittinen-Rauma. | |
Viipuri-Jyväskylä-Kokkola | Nuijamaa-Jyväskylä-Kokkola | Moottoritie Jyväskylä-Vaajakoski.
Sodan jälkeen Lappenranta-Kokkola, myöhemmin reittiä jatkettu Nuijamaalle. Uudet linjaukset Savitaipale-Suomenniemi, Kangasniemi-Lievestuore-Jyväskylä ja Jyväskylä-Hirvaskangas-Saarijärvi. | |
Viipuri-Savonlinna-Juva | Parikkala-Juva | Sodan jälkeen katkaisu Parikkalan Särkisalmelle (valtatieVt6 6). | |
Viipuri-Rajajoki | Sodan jälkeen lakkautettu | ||
Kotka-Mikkeli | Korvasi kantatieKt60 60 Hamina-Kouvola, uusi tie Kouvola-Ristiina (valtatieVt13 13) | ||
Vaasa-Kyyjärvi | Ylistaro-Kyyjärvi | Vaasa-Ylistaro nykyisin valtatieVt18 18 | |
Kuopio-Joensuu | Numero ei käytössä | Nykyisin valtatieVt9 9 | |
Sortavala-Joensuu-Kajaani | Sodan jälkeen Joensuu-Kajaani. Uusi linjaus Nuasjärven eteläpuolta Vuokatti-Kajaani. 1990-luvulla kokonaan uuteen paikkaan Vaasa-Jyväskylä, jolloin Joensuu-Kajaani valtatieVt6 6. 1990-luvulla Onkamo-Niirala Kt70, 2000-luvulla valtatieVt9 9. | ||
Vaasa-Seinäjoki-Ähtäri-Jyväskylä | Suurelta osin numerointimuutoksin tehty reitti. Korvaa kantatieKt64 64 Seinäjoki-Ylistaro | ||
Iisalmi-Piippola | Muutettu kantatieksi 88 | ||
Jalasjärvi-Seinäjoki-Uusikaarlepyy | Uusi reitti 1990-luvulla. Korvaa
kantatieKt64 64 Jalasjärvi-Seinäjoki ja kantatieKt67 67Seinäjoki-Uusikaarlepyy | ||
Oulu-Kuusamo | Oulu-Kuusamo | Uusi linjaus Taivalkoskella | |
Kemi-Muonio | Tornio-Kilpisjärvi | Sodan jälkeen jatkettu saksalaisten rakentamaa sotilastietä Kilpisjärvelle. Kemi-Tornio nykyisin valtatieVt29 29. Eurooppatie; ennen E78, nykyisin E8 | |
Oulu-Kajaani | Entinen kantatieKt77 77 | ||
Pori-Jyväskylä-Joensuu | Järvi-Suomen tie. Korvaa kantatieKt65 65 Pori-Parkano ja kantatieKt70 70 Hankasalmi-Varkaus-Joensuu. | ||
Lahti-Jämsä | valtatieVt4 4:n entinen linjaus | ||
Hanko-Mäntsälä | Moottoritie Lohja-Lohjanharju. Korvaa kantatieKt53 53 Hanko-Mäntsälä | ||
Hamina-Taavetti | Entinen kantatieKt61 61 | ||
Iisalmi-Kalajoki | Korvaa kantatieKt89 89 Iisalmi-Kalajoki | ||
Kokkola-Kajaani | Entinen kantatieKt85 85 | ||
Keminmaa-Tornio | Maailman pohjoisin moottoritie.
Ennen valtatieVt21 21 (paitsi Tornionjoen itärannalta rajalle 1000 m). Eurooppatie; ennen E4, nykyisin E8. Torniossa raja-asema-Tornionjoen itäpuoli (1000 m) E4. | ||
Turun ohikulkutie | |||
Aura-Huittinen | Entinen valtatieVt9 9:n linjaus. Aiemmin Aura-Huittinen-Nokia | ||
Numero ei käytössä | Nykyisin valtatieVt12 12 osuus Huittinen-Rauma | ||
Uusikaupunki-Harjavalta | |||
Äetsä-Kauhajoki | Aluksi Äetsä-Kankaanpää | ||
Helsinki-Hyrylä-Hyvinkää | Moottoritie Helsinki-Tuusula.
Entinen valtatieVt4 4 Helsinki-Hyvinkää ja valtatieVt5 5 Helsinki-Hyrylä, myöhemmin Mt137 | ||
Kouvola-Heinola | Entinen kantatieKt60 60 | ||
Helsingin Kehä III | Eurooppatie E18 valtatieVt1 1:n ja valtatieVt7 7:n
välillä. | ||
Helsinki-Tammisaari-Hanko | Helsinki-Karjaa | Moottoritie Helsinki-Kirkkonummi.
Porkkalan luovutuksen aikana Espoonlahti-Lapinkylä-Siuntio-Virkkala (kantatieKt53 53). Tällöin Kt53 Lohjanharju-Hanko. Porkkalan palauksen jälkeen kokonaan uudelleenrakennus 1960-1970-luvulla Espoonlahti-Karjaa. | |
Tammisaari-Salo | Tammisaari-Salo-Somero-Jokioinen | Numerointi jatkettu
1990-luvulla. Somero-Jokioinen vanhaa maantietä ja valtatieVt2 2:n linjaus 1950-luvulle. | |
|
Lohjanharju-Tammisaari | Porkkalan luovutuksen jälkeen
Lohjanharju-Virkkala (Virkkala-Hanko kantatieKt51 51). Myö1hemmin Lohjanharju-Hanko. Tietä jatkettiin ensin Hyvinkäälle ja sitten Mäntsälään. 1990-luvulla muutos valtatieVt25 25:ksi. | |
Tuulos-Padasjoki | 1990-luvulla numeroitu entinen Mt319. 1950-luvun lopulle suurimmalta osin valtatieVt4 4:n alkuperäistä linjausta | ||
Loppi-Forssa-Jokioinen | Lahti-Riihimäki-Loppi-Tammela | Lähes täysin uudella reitillä; alkuperäistä reittiä vain Loppi-Vojakkala 19 km. valtatieVt2 2:n uuden linjauksen jälkeen Riihimäki-Perähuhta (Tammela, Vt10). Myöhemmin rakennettu uusi osuus Riihimäki-Lahti | |
Porvoo-Hämeenlinna | Porvoo-Mäntsälä | Mäntsälä-Hausjärvi-Turenki-Miemala
lakkautettu kantatienä. Osin korvaava tie valtatieVt25 25 Mäntsälä-Hyvinkää. | |
|
Hämeenlinna-Toijala-Tampere | Lakkautettu kantatienä ensin
Sääksmäki-Hämeenlinna valtatieVt3 3:n valmistuttua ja myöhemmin kokonaan valtatieVt9 9:n uuden linjauksen valmistuttua. Moottoritie Hämeenlinna-Tampere seuraa varsin suurelta osin entisen kantatieKt56 56:n linjaa. | |
Jämsä-Mänttä | Numerointimuutoksella
1990-luvulla maantiestä tehty kantatie | ||
Huittinen-Urjala-Toijala | Lakkautettu kantatienä. Tie kävi päätienä tarpeettomaksi, koska lähettyville rakennettiin ensin valtatieVt2 2 ja sitten valtatieVt9 9. | ||
Hämeenlinna-Pälkäne | Entisen valtatieVt3 3:n reittiä seuraten rakennettu 1970-luvulla. Aluksi Mt305, noin vuodesta 1990 Kt57. | ||
|
Lahti-Padasjoki | Korvautui valtatieVt4 4:n uudella
linjauksella 1960-luvun alussa. | |
Kangasala-Kärsämäki | Suomen pisin kantatie. Alun
perin rakennettu Orivesi-Keuruu. 1990-luvulla numerointimuutoksin tehty reitti. Kangasala-Orivesi entinen valtatieVt9 9, sittemmin Mt324, | ||
Heinola-Toivakka | Numero ei käytössä | Päijänteen itäpuolen tie. valtatieVt13 13:n
linjausmuutoksen jälkeen Heinola-Vaajakoski. 1990-luvulta valtatieVt4 4. | |
|
Hamina-Kouvola | Numero ei käytössä | Korvattu hieman eri linjausta
kulkevalla valtatieVt15 15:llä. |
(Kouvola-Heinola) | Nykyisin kantatieKt46 46 | ||
(Tampereen ohitustie) | Ylöjärvi-Tampere E valtatieVt3 3,
Tampere E-Alasjärvi valtatieVt9 9 | ||
|
Viipuri-Lahdenpohja | Lakkautettu sodan jälkeen | |
Numero ei käytössä
(Hamina-Taavetti) |
Nykyisin valtatieVt26 26 | ||
|
Viipuri-Rautu | Lakkautettu sodan jälkeen | |
Mikkeli-Puumala-Imatra-Raja | Lossit korvattu sillolla.
Numeroinnin jatko rajalle 2000-luvulla | ||
|
Viipuri-Terijoki | Lakkautettu sodan jälkeen | |
Kauhava-Kaustinen-Ylivieska | 1990-luvulla osin
uudelleenrakennettu reitti | ||
|
Viipuri-Terijoki | Lakkautettu sodan jälkeen | |
Numero ei käytössä
(Jalasjärvi-Seinäjoki-Ylistaro) |
Nykyisin Vt19
Jalasjärvi-Seinäjoki ja Vt18 Seinäjoki-Ylistaro | ||
|
Pori-Parkano | Nykyisin osa Järvi-Suomen tietä
Vt23 | |
Tampere-Ylöjärvi-Kuru-Virrat | Näsijärven länsipuolen reitti.
Osin uudelleenrakennettua tietä, osin vähemmän mairittelevaa. Tampere-Ylöjärvi ennen Vt3. | ||
Orivesi-Lapua | Orivesi-Lapua | Lähes täysin alkuperäisellä
reitiillään, mutta uudelleenrakennettu | |
Kristiinankaupunki-Uusikaarlepyy | Kaskinen-Seinäjoki | 1970-luvulla reittimuutos
Perälä(Teuva)-Vitberget(Närpiö) (Vt8). 1990-luvulla Vitberget-Kaskinen. 1990-luvulla Seinäjoki-Uusikaarlepyy Vt19. | |
|
Koivulahti -Ylihärmä | Lakkautettu kantatienä (Vt16:n
läheisyyden takia?) | |
Virrat-Ähtäri-Pietarsaari | 1990-luvulla numeroitu reitti
pääosin hyvälaatuisiksi parannettuja seututeitä pitkin | ||
Laukaa-Kuopio | Äänekoski-Suonenjoki | Lakkautettu kantatienä Vt9:n
osuuden Jyväskylä-Kuopio valmistumisen jälkeen, mutta sittemmin palautettu kantatieksi. | |
|
Varkaus-Joensuu | Jatkettu 1970-luvulla Pieksämäen
kautta Hankasalmelle (Vt9). Nykyisin osa Järvi-Suomen tietä Vt23 | |
Numero ei käytössä
(Onkamo-Niirala) |
Entisen Vt18:n reittiä
Sortavalan ja Joensuun välillä, myöhemmin Mt490. Nykyisin Vt9 | ||
Savonlinna-Tohmajärvi | Savonlinna-Kitee | Typistetty Kiteen Puhokselle
(Vt6), koska Vt18 Joensuu-Sortavala lakkautettiin sodan jälkeen | |
|
Sortavala-Salmi | Lakkautettu sodan jälkeen | |
Mikkeli-Suonenjoki | Aluksi Mikkeli-Pieksämäki | ||
|
Sortavala-Suojärvi | Lakkautettu sodan jälkeen | |
Kontiolahti-Lieksa-Nurmes | Pielisen itäpuolen tie | ||
Joensuu-Ilomantsi | Joensuu-Ilomantsi | Suunnilleen alkuperäinen linjaus | |
Siilinjärvi-Nurmes | Siilinjärvi-Nurmes-Kuhmo | 1970-luvulla Kuhmoon | |
Sotkamo-Kuhmo | Eevala(Sotkamo)-Kuhmo | Vuokatti-Eevala entinen Vt18,
tienoikaisun valmistuttua | |
|
Oulu-Kajaani | Nykyisin Vt22 | |
Kyyjärvi-Viitasaari-Siilinjärvi | Suurelta osin umpimetsään
rakennettu poikittaistie | ||
Rovaniemi-Pudasjärvi | Rovaniemi-Pudasjärvi-Paltamo | Suuri oikaisu Ranua-Pudasjärvi.
Jatkettu 1970-luvulla Pudasjärvi-Paltamo (Vt22) | |
Rovaniemi-Muonio | Rovaniemi-Muonio | Pääosin alkuperäistä linjaa
seuraten | |
|
Rovaniemi-Kemijärvi | Nykyisin Kt82
Vikajärvi(Rovaniemi)-Kemijärvi | |
Sodankylä-Kittilä-Kolari | 1990-luvulla Sodankylä-Kittilä,
2000-luvulla Kittilä-Ylläsjärvi-Kolari | ||
Rovaniemi-Kuusamo | Rovaniemi-Kuusamo | Lossit poistettu,
linjausmuutoksia Kemijoen toiselle rannalle | |
Kemijärvi-Salla | Vikajärvi-Kelloselkä | Kelloselkä-Vanha Salla
lakkautettu sodan jälkeen. Jatkettu 1990-luvulla Rovaniemelle, Kt80 muutettiin Kt82:ksi | |
Sinettä(Rovaniemi)-Pello | |||
Numero ei käytössä
(Kokkola-Kajaani) |
Nykyisin Vt28 | ||
Kannus-Ylivieska-Liminka | |||
Iisalmi-Nurmes | Aluksi Ylivieska-Iisalmi,
sittemmin Kalajoki-Iisalmi, sittemmin Kalajoki-Iisalmi-Nurmes, nykyisin Iisalmi-Nurmes. Iisalmi-Kalajoki nykyisin Vt27 | ||
Iisalmi-Raahe | Aluksi Pulkkila-Raahe.
1990-luvulla Vt19 Iisalmi-Pulkkila muutettiin kantatieksi 88. | ||
Paltamo-Vartius | Kostamuksen maantie | ||
Ivalo-Raja-Jooseppi | Ivalo-Akujärvi entistä Petsamon
tietä Vt4. 2000-luvulla uudelleenrakennettu tie. joka rajan toisella puolella jatkuu Murmanskiin | ||
Kaamanen-Karigasniemi | Entinen Vt4 | ||
Palojoensuu-Hetta-Kivilompolo | |||
Aavasaksan rajatie | 400 metrin mittainen kantatie
Vt21:n ja Aavasaksan rajasillan välillä |