Yhteenveto pääteiden muutoksista
Yhteenveto valta- ja kantatieverkon merkittävimmistä muutoksista
Vuonna 1938 määritellyn päätieverkon perusratkaisu on säilynyt verraten muuttumattomana näihin päiviin. Hävitty sota tietysti on aiheuttanut muutoksia itäisessä Suomessa. Muualla osa teistä on saanut jonkin verran uuden reitin, muutama kantatie on lakkautettu ja vuosien varrella on tietysti rakennettu koko joukko uusia teitä.
Seuraavasta taulukosta käy ilmi, mitä vuoden 1938 teille on päällisin puolin tapahtunut ja mitä muita muutoksia tieverkolla on tehty.
Tie | Vuoden 1938 reitti | Nykyinen reitti | Muutokset |
---|---|---|---|
Helsinki-Turku | Helsinki-Turku | Moottoritie Helsinki-Turku. Ohikulkutie 1970-luvulla Saloon. Eurooppatie; ennen E80 ja E3, nykyisin E18. Alkuperäinen tielinja seututienä 110. | |
Helsinki-Somero-Loimaa-Pori | Vihti-Pori-Mäntyluoto | Uudelleenrakennus reitille Helsinki-Forssa-Huittinen-Pori. Myöhemmin uusi linjaus Palojärvi (Vt1)-Olkkala | |
Helsinki-Vaasa | Helsinki-Vaasa | Moottoritie Helsinki-Tampere ja Vaasassa.
Linjausmuutoksia Hämeenlinnan ja Tampereen välillä: Aluksi Pälkäneen kautta, sitten uudelleenrakennettu valtatie Valkeakosken kautta ja nykyisin moottoritie Toijalan kautta. Eurooppatie; ennen E79, nykyisin E12. Viitoitus Tampereen ohi ohikulkutietä. Tampereen eteläinen sisääntulo nykyisin Mt3495 ja luoteinen Kt65. | |
Helsinki-Petsamo | Helsinki-Utsjoki | Moottoritie Helsinki-Lusi(Heinola), Vaajakoski-Jyväskylä ja Oulun ympäristössä.
Merkittävä linjausmuutos Helsinki-Lahti-Padasjoki 1960-luvun alussa. Ohikulkutiet Mäntsälässä, Lahdessa, Kemissä ja Oulussa. 1990-luvulla linjaus Päijänteen itäpuolelle. Tällöin Lahti-Jämsä Vt24 ja Jämsä-Jyväskylä Vt9. Sodan jälkeen reitti Ivalo-Karigasniemi, myöhemmin Ivalo-Utsjoki. Eurooppatie; ennen E4 Helsinki-Keminmaa(-Tornio), nykyisin E75 Helsinki-Utsjoki. | |
Helsinki-Kemijärvi | Heinola-Kemijärvi-Sodankylä | Moottoritie Kuopion ympäristössä.
Uusi linjaus Helsinki-Lahti 1950-luvulla. Numerointi 1970-luvulla alkamaan Lahdesta, 1990-luvulla Heinolan Lusista. Reittiä jatkettu Sodankylään. Ohikulkutiet Mikkelissä, Varkaudessa, Kuopiossa, Iisalmessa ja Kajaanissa. Eurooppatie E63 Kuopio-Sodankylä. | |
Helsinki-Sortavala | Pernaja-Joensuu-Kajaani | Moottoritie Imatran ympäristössä.
Numerointi alkamaan 1970-luvulla Pernajan Koskenkylästä (Vt7). Sodan jälkeen reitti Helsinki-Lappeenranta-Joensuu. Ohikulkutiet Kouvolassa, Lappeenrannassa ja Joensuussa; Imatran läpi taajamaton reitti. 1990-luvulla jatkettu Kajaaniin. Joensuu-Kajaani ennen Vt18. | |
Helsinki-Viipuri | Helsinki-Vaalimaa | Moottoritie Helsinki-Vaalimaa.
Sodan jäljiltä katkaisu Vaalimaalle. Eurooppatie; ennen E80 ja E3, nykyisin E18. Ohikulkutie Porvoosssa, Loviisassa ja Haminassa, taajamaton Karhulan läpiajo. | |
Turku-Oulu | Turku-Liminka | Moottoritie Turku-Raisio ja Vaasan eteläpuolella.
Numerointi katkaistu 2000-luvulla Limingan Haaransiltaan (Vt4). Tienoikaisut Kristiinankaupungin, Närpiön, Uudenkaarlepyyn ja Pietarsaaren itäpuolitse sekä Raahesta suoraan Liminkaan. Ohitustiet Porissa, Vaasassa, Kokkolassa ja Raahessa. Eurooppatie E8. | |
Turku-Huittinen-Tampere-Jämsä | Turku-Loimaa-Tampere-Kuopio-Joensuu-Niirala | Moottoritie Turku-Lieto As,Toijala-Tampere, Jyväskylä-Vaajakoski, Kuopiossa ja Joensuussa.
Linjaus Vammala-Tottijärvi-Nokia 1960-luvulla. 1970-luvulla kokonaan uusi tie ja linjaus Loimaan kautta. Tällöin Aura-Tampere Kantatie 41; myöhemmin Aura-Huittinen Kt41 ja Huittinen-Tampere Vt12. Merkittävät oikaisut Tampere-Orivesi ja Länkipohja-Jämsä. Kangasala-Orivesi nykyisin Kt58. 2000-luvulla Kylmäkoski-Lempäälä uusi reitti Kylmäkoski-Toijala ja edelleen Vt3:n kanssa Tampereelle. Keskikaiteellista ohituskaistatietä Orivesi-Jämsä (ja osin Jämsä-Jyväskylä). 1970-luvulla linjauksen jatko Jämsä-Jyväskylä (Vt4:n kanssa) ja edelleen Jyväskylä-Kuopio uuden tien valmistuttua. Nykyisin Jämsä-Jyväskylä vain Vt9. Eurooppatie Turku-Kuopio; ennen E80, nykyisin E63. Ohikulkutie Tampereella. Jatkettu vuonna 2010 Niiralaan muuttamalla teiden 17 ja 70 numero. | |
Turku-Somero-Hämeenlinna-Tuulos | Turku-Forssa-Hämeenlinna-Tuulos | Kokonaan uusi tie Turku-Hämeenlinna. Hämeenlinnan eteläinen ohitus 1960-luvulla. | |
Tampere-Pori | Nokia-Pori | Numerointi typistetty, kun Vt12 jatkettiin Tampere-Rauma | |
Tampere-Lahti-Kouvola | Rauma-Tampere-Lahti-Kouvola | Moottoritie Tampere-Nokia.
Uudelleenrakennettu 1960-1970-luvulla. Uusi linjaus Kangasala-Tampere. 1990-luvulla jatkettu Tampere-Rauma, korvaten numerot Vt11 Tampere-Nokia, Kt41 Nokia-Huittinen ja Kt42 Huittinen-Rauma. | |
Viipuri-Jyväskylä-Kokkola | Nuijamaa-Jyväskylä-Kokkola | Moottoritie Jyväskylä-Vaajakoski.
Sodan jälkeen Lappenranta-Kokkola, myöhemmin reittiä jatkettu Nuijamaalle. Uudet linjaukset Savitaipale-Suomenniemi, Kangasniemi-Lievestuore-Jyväskylä ja Jyväskylä-Hirvaskangas-Saarijärvi. | |
Viipuri-Savonlinna-Juva | Parikkala-Juva | Sodan jälkeen katkaisu Parikkalan Särkisalmelle (valtatieVt6 6). | |
Viipuri-Rajajoki | Sodan jälkeen lakkautettu | ||
Kotka-Mikkeli | Korvasi kantatieKt60 60 Hamina-Kouvola, uusi tie Kouvola-Ristiina (valtatieVt13 13) | ||
Vaasa-Kyyjärvi | Ylistaro-Kyyjärvi | Vaasa-Ylistaro nykyisin valtatieVt18 18 | |
Kuopio-Joensuu | Numero ei käytössä | Nykyisin valtatieVt9 9 | |
Sortavala-Joensuu-Kajaani | Sodan jälkeen Joensuu-Kajaani. Uusi linjaus Nuasjärven eteläpuolta Vuokatti-Kajaani. 1990-luvulla kokonaan uuteen paikkaan Vaasa-Jyväskylä, jolloin Joensuu-Kajaani valtatieVt6 6. 1990-luvulla Onkamo-Niirala Kt70, 2000-luvulla valtatieVt9 9. | ||
Vaasa-Seinäjoki-Ähtäri-Jyväskylä | Suurelta osin numerointimuutoksin tehty reitti. Korvaa kantatieKt64 64 Seinäjoki-Ylistaro | ||
Iisalmi-Piippola | Muutettu kantatieksi 88 | ||
Jalasjärvi-Seinäjoki-Uusikaarlepyy | Uusi reitti 1990-luvulla. Korvaa kantatieKt64 64 Jalasjärvi-Seinäjoki ja kantatieKt67 67Seinäjoki-Uusikaarlepyy
Tien viitoituksen kaukokohteeksi pohjoisen suuntaan vaihdettu vuonna 2015 Uusikaarlepyyn sijaan Kokkola. | ||
Oulu-Kuusamo | Oulu-Kuusamo | Uusi linjaus Taivalkoskella | |
Kemi-Muonio | Tornio-Kilpisjärvi | Sodan jälkeen jatkettu saksalaisten rakentamaa sotilastietä Kilpisjärvelle. Kemi-Tornio nykyisin valtatieVt29 29. Eurooppatie; ennen E78, nykyisin E8 | |
Oulu-Kajaani | Entinen kantatieKt77 77 | ||
Pori-Jyväskylä-Joensuu | Järvi-Suomen tie. Korvaa kantatieKt65 65 Pori-Parkano ja kantatieKt70 70 Hankasalmi-Varkaus-Joensuu. | ||
Lahti-Jämsä | valtatieVt4 4:n entinen linjaus | ||
Hanko-Mäntsälä | Moottoritie Lohja-Lohjanharju. Korvaa kantatieKt53 53 Hanko-Mäntsälä | ||
Hamina-Taavetti | Entinen kantatieKt61 61 | ||
Iisalmi-Kalajoki | Korvaa kantatieKt89 89 Iisalmi-Kalajoki | ||
Kokkola-Kajaani | Entinen kantatieKt85 85 | ||
Keminmaa-Tornio | Maailman pohjoisin moottoritie.
Ennen valtatieVt21 21 (paitsi Tornionjoen itärannalta rajalle 1000 m). Eurooppatie; ennen E4, nykyisin E8. Torniossa raja-asema-Tornionjoen itäpuoli (1000 m) E4. | ||
Turun ohikulkutie | |||
Aura-Huittinen | Entinen valtatieVt9 9:n linjaus. Aiemmin Aura-Huittinen-Nokia | ||
Numero ei käytössä | Nykyisin valtatieVt12 12 osuus Huittinen-Rauma | ||
Uusikaupunki-Harjavalta | |||
Äetsä-Kauhajoki | Aluksi Äetsä-Kankaanpää | ||
Helsinki-Hyrylä-Hyvinkää | Moottoritie Helsinki-Tuusula.
Entinen valtatieVt4 4 Helsinki-Hyvinkää ja valtatieVt5 5 Helsinki-Hyrylä, myöhemmin Mt137 | ||
(Tampereen ohikulkutie) | Myöhemmin kantatieKt60 60, läntisen osan valmistuttua Valtatie 3 ja Valtatie 9 | ||
Kouvola-Heinola | Entinen kantatieKt60 60 | ||
Helsingin Kehä III | Eurooppatie E18 valtatieVt1 1:n ja valtatieVt7 7:n välillä. | ||
Helsinki-Tammisaari-Hanko | Helsinki-Karjaa | Moottoritie Helsinki-Kirkkonummi.
Porkkalan luovutuksen aikana Espoonlahti-Lapinkylä-Siuntio-Virkkala (kantatieKt53 53). Tällöin Kt53 Lohjanharju-Hanko. Porkkalan palauksen jälkeen kokonaan uudelleenrakennus 1960-1970-luvulla Espoonlahti-Karjaa. | |
Tammisaari-Salo | Tammisaari-Salo-Somero-Jokioinen | Numerointi jatkettu 1990-luvulla. Somero-Jokioinen vanhaa maantietä ja valtatieVt2 2:n linjaus 1950-luvulle. | |
|
Lohjanharju-Tammisaari | Porkkalan luovutuksen jälkeen Lohjanharju-Virkkala (Virkkala-Hanko kantatieKt51 51). Myöhemmin Lohjanharju-Hanko. Tietä jatkettiin ensin Hyvinkäälle ja sitten Mäntsälään. 1990-luvulla muutos valtatieVt25 25:ksi. | |
Tuulos-Padasjoki | 1990-luvulla numeroitu entinen Mt319. 1950-luvun lopulle suurimmalta osin valtatieVt4 4:n alkuperäistä linjausta | ||
Loppi-Forssa-Jokioinen | Lahti-Riihimäki-Loppi-Tammela | Lähes täysin uudella reitillä; alkuperäistä reittiä vain Loppi-Vojakkala 19 km. valtatieVt2 2:n uuden linjauksen jälkeen Riihimäki-Perähuhta (Tammela, Vt10). Myöhemmin rakennettu uusi osuus Riihimäki-Lahti | |
Porvoo-Hämeenlinna | Porvoo-Mäntsälä | Mäntsälä-Hausjärvi-Turenki-Miemala lakkautettu kantatienä. Osin korvaava tie valtatieVt25 25 Mäntsälä-Hyvinkää. | |
|
Hämeenlinna-Toijala-Tampere | Lakkautettu kantatienä ensin Sääksmäki-Hämeenlinna valtatieVt3 3:n valmistuttua ja myöhemmin kokonaan valtatieVt9 9:n uuden linjauksen valmistuttua. Moottoritie Hämeenlinna-Tampere seuraa varsin suurelta osin entisen kantatieKt56 56:n linjaa. | |
Jämsä-Mänttä | Numerointimuutoksella 1990-luvulla maantiestä tehty kantatie | ||
Huittinen-Urjala-Toijala | Lakkautettu kantatienä. Tie kävi päätienä tarpeettomaksi, koska lähettyville rakennettiin ensin valtatieVt2 2 ja sitten valtatieVt9 9. | ||
Hämeenlinna-Pälkäne | Entisen valtatieVt3 3:n reittiä seuraten rakennettu 1970-luvulla. Aluksi Mt305, noin vuodesta 1990 Kt57. | ||
|
Lahti-Padasjoki | Korvautui valtatieVt4 4:n uudella linjauksella 1960-luvun alussa. | |
Kangasala-Kärsämäki | Suomen pisin kantatie. Alun perin rakennettu Orivesi-Keuruu. 1990-luvulla numerointimuutoksin tehty reitti. Kangasala-Orivesi entinen valtatieVt9 9, sittemmin Mt324 | ||
Heinola-Toivakka | Numero ei käytössä | Päijänteen itäpuolen tie. valtatieVt13 13:n linjausmuutoksen jälkeen Heinola-Vaajakoski. 1990-luvulta valtatieVt4 4. | |
|
Hamina-Kouvola | Numero ei käytössä | Korvattu hieman eri linjausta kulkevalla valtatieVt15 15:llä. |
(Kouvola-Heinola) | Nykyisin kantatieKt46 46 | ||
(Tampereen ohitustie) | Ylöjärvi-Tampere E valtatieVt3 3, Tampere E-Alasjärvi valtatieVt9 9 | ||
Viipuri-Lahdenpohja | Lakkautettu sodan jälkeen | ||
Numero ei käytössä
(Hamina-Taavetti) |
Nykyisin valtatieVt26 26 | ||
|
Viipuri-Rautu | Lakkautettu sodan jälkeen | |
Mikkeli-Puumala-Imatra-Raja | Lossit korvattu sillolla. Numeroinnin jatko rajalle 2000-luvulla | ||
Viipuri-Terijoki | Lakkautettu sodan jälkeen | ||
Kauhava-Kaustinen-Ylivieska | 1990-luvulla osin uudelleenrakennettu reitti | ||
|
Viipuri-Terijoki | Lakkautettu sodan jälkeen | |
Numero ei käytössä
(Jalasjärvi-Seinäjoki-Ylistaro) |
Nykyisin valtatieVt19 19 Jalasjärvi-Seinäjoki ja valtatieVt19 19 Seinäjoki-Ylistaro | ||
|
Pori-Parkano | Nykyisin osa Järvi-Suomen tietä valtatieVt23 23 | |
Tampere-Ylöjärvi-Kuru-Virrat | Näsijärven länsipuolen reitti. Osin uudelleenrakennettua tietä, osin vähemmän mairittelevaa. Tampere-Ylöjärvi ennen valtatieVt3 3. | ||
Orivesi-Lapua | Orivesi-Lapua | Lähes täysin alkuperäisellä reitillään, mutta uudelleenrakennettu | |
Kristiinankaupunki-Uusikaarlepyy | Kaskinen-Seinäjoki | 1970-luvulla reittimuutos Perälä(Teuva)-Vitberget(Närpiö) (valtatieVt8 8). 1990-luvulla Vitberget-Kaskinen. 1990-luvulla Seinäjoki-Uusikaarlepyy valtatieVt19 19. | |
|
Koivulahti-Ylihärmä | Lakkautettu kantatienä (valtatieVt16 16:n läheisyyden takia?) | |
Virrat-Ähtäri-Pietarsaari | 1990-luvulla numeroitu reitti pääosin hyvälaatuisiksi parannettuja seututeitä pitkin | ||
Laukaa-Kuopio | Äänekoski-Suonenjoki | Lakkautettu kantatienä valtatieVt9 9:n osuuden Jyväskylä-Kuopio valmistumisen jälkeen, mutta sittemmin palautettu kantatieksi. | |
Varkaus-Joensuu | Jatkettu 1970-luvulla Pieksämäen kautta Hankasalmelle (valtatieVt9 9). Nykyisin osa Järvi-Suomen tietä valtatieVt23 23 | ||
Numero ei käytössä (Onkamo-Niirala) | Entisen valtatieVt18 18:n reittiä Sortavalan ja Joensuun välillä, myöhemmin Mt490. Nykyisin valtatieVt9 9 | ||
Savonlinna-Tohmajärvi | Savonlinna-Kitee | Typistetty Kiteen Puhokselle (valtatieVt6 6), koska valtatieVt18 18 Joensuu-Sortavala lakkautettiin sodan jälkeen | |
Sortavala-Salmi | Lakkautettu sodan jälkeen | ||
Mikkeli-Suonenjoki | Aluksi Mikkeli-Pieksämäki | ||
|
Sortavala-Suojärvi | Lakkautettu sodan jälkeen | |
Kontiolahti-Lieksa-Nurmes | Pielisen itäpuolen tie | ||
Joensuu-Ilomantsi | Joensuu-Ilomantsi | Suunnilleen alkuperäinen linjaus | |
Siilinjärvi-Nurmes | Siilinjärvi-Nurmes-Kuhmo | 1970-luvulla Kuhmoon | |
Sotkamo-Kuhmo | Eevala(Sotkamo)-Kuhmo | Vuokatti-Eevala entinen valtatieVt18 18, tienoikaisun valmistuttua | |
Oulu-Kajaani | Nykyisin Vt22 | ||
Kyyjärvi-Viitasaari-Siilinjärvi | Suurelta osin umpimetsään rakennettu poikittaistie | ||
Rovaniemi-Pudasjärvi | Rovaniemi-Pudasjärvi-Paltamo | Suuri oikaisu Ranua-Pudasjärvi. Jatkettu 1970-luvulla Pudasjärvi-Paltamo (valtatieVt22 22) | |
Rovaniemi-Muonio | Rovaniemi-Muonio | Pääosin alkuperäistä linjaa seuraten | |
|
Rovaniemi-Kemijärvi | Nykyisin kantatieKt82 82 Vikajärvi(Rovaniemi)-Kemijärvi | |
Sodankylä-Kittilä-Kolari | 1990-luvulla Sodankylä-Kittilä, 2000-luvulla Kittilä-Ylläsjärvi-Kolari | ||
Rovaniemi-Kuusamo | Rovaniemi-Kuusamo | Lossit poistettu, linjausmuutoksia Kemijoen toiselle rannalle | |
Kemijärvi-Salla | Vikajärvi-Kelloselkä | Kelloselkä-Vanha Salla lakkautettu sodan jälkeen. Jatkettu 1990-luvulla Rovaniemelle, kantatieKt80 80 muutettiin Kt82:ksi | |
Sinettä(Rovaniemi)-Pello | |||
Numero ei käytössä (Kokkola-Kajaani) | Nykyisin valtatieVt28 28 | ||
Kannus-Ylivieska-Liminka | |||
Iisalmi-Nurmes | Aluksi Ylivieska-Iisalmi, sittemmin Kalajoki-Iisalmi, sittemmin Kalajoki-Iisalmi-Nurmes, nykyisin Iisalmi-Nurmes. Iisalmi-Kalajoki nykyisin valtatieVt27 27 | ||
Iisalmi-Raahe | Aluksi Pulkkila-Raahe. 1990-luvulla valtatieVt19 19 Iisalmi-Pulkkila muutettiin kantatieksi 88. | ||
Paltamo-Vartius | Kostamuksen maantie | ||
Ivalo-Raja-Jooseppi | Ivalo-Akujärvi entistä Petsamon tietä valtatieVt4 4. 2000-luvulla uudelleenrakennettu tie. joka rajan toisella puolella jatkuu Murmanskiin | ||
Karigasniemi-Kaamanen-Näätämö | Entinen valtatieVt4 4 Kaamanen-Karigasniemi. Jatkettu 2016 Kaamanen-Näätämö (St971) | ||
Palojoensuu-Hetta-Kivilompolo | |||
Aavasaksan rajatie | 400 metrin mittainen kantatie valtatieVt21 21:n ja Aavasaksan rajasillan välillä |