Kantatie 44
Kantatie 44 Kiikka(Sastamala)-Kauhajoki, 150 km |
Sisällysluettelo
Pohjakartta Maanmittauslaitos
Vaihtoehtoisia reittejä
Päätepisteet | Kautta | Tiet | Matka |
Pori-Lapväärtti | 349 | ||
Pori-Parkano | 329 | ||
Huittinen-Kankaanpää-Kauhajoki | 311 | ||
Huittinen-Vammala-Hämeenkyrö | 300 | ||
Tampere | 344 | ||
Tampere | 423 | ||
Pori | 440 | ||
Huittinen-Kankaanpää-Kauhajoki-Kurikka | 452 | ||
Tampere-Ikaalinen-Kankaanpää-Lapväärtti | 457 |
Geometriaa
Tien Mutkaisuusprofiili
Suunnanmuutoksia alle 30°/km | 55 km | 38 % |
Suunnanmuutoksia alle 30°-60°/km | 60 km | 41 % |
Suunnanmuutoksia yli 60°/km | 31 km | 21 % |
Kuvaus
Tie 44 on tuoreehko valtateiden 8 ja 3 välissä kulkeva kantatiereitti Satakunnan ja Etelä-Pohjanmaan välillä. Tien laatu on jonkin verran epäyhtenäinen, koska tie on yhdistelmä eri ikäisiä maantieosuuksia. Uudehkoja osuuksia Äetsän ja Kiikoisten sekä Lavian ja Kankaanpään välillä. Kapeampaa ja mutkaisempaa tietä Honkajoelta Kauhajoelle.
Historiaa
Kiikan ja Kauhajoen välillä ei ole ollut mitään yhtenäistä historiallista reittiä, vaan tieosuus on syntynyt vähitellen yksittäisten tienrakennuskohteiden tuloksena. 1970-luvulla nykykuntoista tietä oli vasta Kankaanpään ja Ala-Honkajoen välillä. Vuonna 1985 reitillä oli vielä soratieosuuksia Kiikasta Kiikoisiin ja Vaasan läänin rajalta Kauhajoelle.
Kiikan ja Kiikoisten välinen tuolloinen maantie 2484 ja Kiikoisten ja valtatien 11 välinen osuus maantietä 247 rakennettiin uudelleen 1980-luvun lopulla ja sai numerokseen 258, joka oli tätä ennen vain Kankaanpään-Lavian-Kiikoisten välisen tien numero. 1980- ja 1990-luvulla on uusittu myös Kankaanpään-Kiikoisten välistä osuutta; Kiikoisten-Lavian välinen osuus on uudelleenrakennettuna valmistunut 1991.
Vuonna 1996 reitillä olivat seuraavat maantiet:
- 258 Kiikka-Kiikoinen-Lavia-Kankaanpää
- 271 Kankaanpää-Honkajoki
- 669 Honkajoki-Kauhajoki
Vuonna 1996 päätettiin muuttaa tie kantatieksi 44, mutta aluksi muutos tehtiin vain Kiikanja Kankaanpään välille, koska tie Honkajoelta Kauhajoelle ei ollut aivan siinä kunnossa kuin kantatieltä on syytä odottaa. Joidenkin parannustöiden, muun muassa Honkajoen ohitustien rakentamisen, jälkeen myös tien pohjoinen osuus numeroitiin kantatieksi.