Kulkulaitoskomitean suunnitelma
Vuoden 1938 luokitusta valtateihin ja A-kantateihin edelsi kahden komitean työ.
TVH:n tieosaston ylijohtajan E. J. Lehdon tiekomitean ehdotus vuodelta 1931 esitti viittä Helsinki-keskeistä valtatietä: Turkuun, Vaasaan, Ouluun, Kuopioon ja Viipuriin. Työ jäi torsoksi ja se herätti kritiikkiä. Työstä jäi kuitenkin jälkipolville termi valtatie.
Lehdon komitean työtä jatkoi eduskunnan puhemiehen Kyösti Kallion johtama kulkulaitoskomitea jo vuonna 1932. Vuonna 1933 se ehdotti tieverkkoa, joka koostui 30 valtatiesta ja isosta joukosta kantateitä. Kantatiet olivat ajatuksena osapuilleen nykyisen seututien kaltaisia. Tästä työstä jalostui 21 valtatien ja 32 A-luokan kantatien verkko.
Kulkulaitoskomitean ehdotus toteutui pääpiirteissään, mutta ei kokonaisuudessaan. Seuraavassa taulukossa esitetään kunkin valtatien "kohtalo":
Numero | Reitti | Pituus | Toteutuma |
---|---|---|---|
1 | Helsinki-Salo-Turku | 172 | Valtatie 1 |
2 | Helsinki-Somero-Pori | 278 | Valtatie 2 |
3 | Helsinki-Hämeenlinna-Tampere-Vaasa | 471 | Valtatie 3 |
4 | Helsinki-Lammi-Jyväskylä-Oulu-Rovaniemi-Petsamo | 1470 | Valtatie 4 |
5 | Helsinki-Lahti-Mikkeli-Kuopio-Kajaani-Kuusamo | 950 | Valtatie 5 (Kuusamo-Kemijärvi ehdotuksessa valtatie 26) |
6 | Helsinki-Porvoo-Hamina-Viipuri | 283 | Valtatie 7 |
7 | Helsinki-Kouvola-Lappeenranta-Sortavala | 439 | Valtatie 6 |
8 | Turku-Pori-Vaasa-Kokkola-Oulu | 749 | Valtatie 8 |
9 | Turku-Huittinen-Tampere | 193 | Valtatie 9 (Tampere-Jämsä ehdotuksessa valtatie 12) |
9a | Karkku-Hämeenkyrö | 25 | Ei toteutunut. Nykyisin seututie 249 Sastamala-Hämeenkyrö |
10 | Turku-Hämeenlinna-Lammi | 203 | Valtatie 10 |
11 | Tampere-Pori | 127 | Valtatie 11 |
12 | Tampere-Jyväskylä | 168 | Valtatie 9 Tampere-Jämsä, valtatie 4 Jämsä-Jyväskylä |
13 | Tampere-Kouvola | 203 | Valtatie 12 |
14 | Heinola-Jyväskylä | 152 | Kantatie 59 |
15 | Viipuri-Lappeenranta-Mikkeli-Jyväskylä | 308 | Valtatie 13 (Jyväskylä-Kokkola ehdotuksessa valtatie 22) |
16 | Viipuri-Imatra-Savonlinna | 195 | Valtatie 14 (Savonlinna-Juva ehdotuksessa valtatie 20) |
17 | Viipuri-Kurkijoki-Sortavala | 205 | Kantatie 61 |
18 | Viipuri-Terijoki-Rajajoki | 111 | Valtatie 15 |
19 | Sortavala-Joensuu-Nurmes-Kuhmoniemi-Hyrynsalmi | 461 | Valtatie 18 Sortavala-Nurmes, Nurmes-Hyrynsalmi ei toteutunut (Nykyisin kantatie 75, seututiet 900, 904) |
20 | Mikkeli-Savonlinna-Joensuu | 270 | Valtatie 5 Mikkeli-Juva, valtatie 14 Juva-Savonlinna, kantatie 71 Savonlinna-Kitee, Kitee-Onkamo ei toteutunut, valtatie 18 Onkamo-Joensuu |
21 | Vaasa-Kuopio | 414 | Valtatie 16 Vaasa-Kyyjärvi, valtatie 13 Kyyjärvi-Äänekoski, kantatie 69 Äänekoski-Suonenjoki-Kuopio |
22 | Jyväskylä-Kokkola | 264 | Valtatie 13 (yhdistetty ehdotukset 15 ja 22) |
23 | Kuopio-Nurmes | 139 | Kantatie 75 |
24 | Kuopio-Joensuu | 145 | Valtatie 17 |
25 | Iisalmi-Oulu | 222 | Valtatie 19 |
26 | Oulu-Kuusamo-Märkäjärvi (nykyisin Sallan kirkonkylä) | 360 | Valtatie 20 Oulu-Kuusamo, Kuusamo-Märkäjärvi ei toteutunut (nykyisin seututie 950) |
27 | Kemi-Tornio-Muonio | 306 | Valtatie 21 |
28 | Rovaniemi-Kittilä-Muonio | 235 | Kantatie 79 |
29 | Rovaniemi-Kuolajärvi (entinen Sallan kirkonkylä) | 188 | Kantatiet 80 ja 82 |
Kulkulaitoskomitean ehdotuksessa valtateiksi eivät olleet mukana muun muassa seuraavat vuoden 1938 numeroinnissa mukana olevat tiet:
- Kantatie 51 Helsinki-Hanko
- Kantatie 58 Lahti-Padasjoki
- Kantatie 60 Hamina-Kouvola
- Kantatie 66 Orivesi-Lapua
- Kantatie 67 Kristiinankaupunki-Seinäjoki-Uusikaarlepyy
- Karjalan kantatiet 62-64 ja 72-73
- Kantatie 77 Oulu-Kajaani
- Kantatie 76 Sotkamo-Kuhmo
- Valtatie 5 Kuusamo-Kemijärvi
- Kantatie 81 Rovaniemi-Kuusamo