Kulkulaitoskomitean suunnitelma

Kohteesta Tiet
Loikkaa: valikkoon, hakuun


Vuoden 1938 luokitusta valtateihin ja A-kantateihin edelsi kahden komitean työ.

TVH:n tieosaston ylijohtajan E. J. Lehdon tiekomitean ehdotus vuodelta 1931 esitti viittä Helsinki-keskeistä valtatietä: Turkuun, Vaasaan, Ouluun, Kuopioon ja Viipuriin. Työ jäi torsoksi ja se herätti kriikkiä. Työstä jäi kuitenkin jälkipolville termi valtatie.

Lehdon komitean työtä jatkoi eduskunnan puhemiehen Kyösti Kallion johtama kulkulaitoskomitea jo vuonna 1932. Vuonna 1933 se ehdotti tieverkkoa, joka koostui 30 valtatiesta ja isosta joukosta kantateitä. Kantatiet olivat ajatuksena osapuilleen nykyisen seututien kaltaisia. Tästä työstä jalostui 21 valtatien ja 32 A-luokan kantatien verkko.

Kulkulaitoskomitean ehdotus toteutui pääpiirteissään, mutta ei kokonaisuudessaan. Seuraavassa taulukossa esitetään kunkin valtatien "kohtalo":

Numero Reitti Toteutuma
1 Helsinki-Salo-Turku Valtatie 1
2 Helsinki-Somero-Pori Valtatie 2
3 Helsinki-Hämeenlinna-Tampere-Vaasa Valtatie 3
4 Helsinki-Lammi-Jyväskylä-Oulu-Kuusamo Valtatie 4
5 Helsinki-Lahti-Mikkeli-Kuopio-Kajaani-Kuusamo Valtatie 5 (Kuusamo-Kemijärvi ehdotuksessa valtatie 26)
6 Helsinki-Porvoo-Hamina-Viipuri Valtatie 7
7 Helsinki-Kouvola-Lappeenranta-Sortavala Valtatie 6
8 Turku-Pori-Vaasa-Kokkola-Oulu Valtatie 8
9 Turku-Huittinen-Tampere Valtatie 9 (Tampere-Jämsä ehdotuksessa valtatie 12)
9a Karkku-Hämeenkyrö Ei toteutunut. Nykyisin seututie 249 Sastamala-Hämeenkyrö
10 Turku-Hämeenlinna-Lammi Valtatie 10
11 Tampere-Pori Valtatie 11
12 Tampere-Jyväskylä Valtatie 9 Tampere-Jämsä, valtatie 4 Jämsä-Jyväskylä
13 Tampere-Kouvola Valtatie 12
14 Heinola-Jyväskylä Kantatie 59
15 Viipuri-Lappeenranta-Mikkeli-Jyväskylä Valtatie 13 (Jyväskylä-Kokkola ehdotuksessa valtatie 22)
16 Viipuri-Imatra-Savonlinna Valtatie 14 (Savonlinna-Juva ehdotuksessa valtatie 20)
17 Viipuri-Kurkijoki-Sortavala Kantatie 61
18 Viipuri-Terijoki-Rajajoki Valtatie 15
19 Sortavala-Joensuu-Nurmes-Kuhmoniemi-Hyrynsalmi Valtatie 18 Sortavala-Nurmes, Nurmes-Hyrynsalmi ei toteutunut (Nykyisin kantatie 75, seututiet 900, 904)
20 Mikkeli-Savonlinna-Joensuu Valtatie 5 Mikkeli-Juva, valtatie 14 Juva-Savonlinna, kantatie 71 Savonlinna-Kitee, Kitee-Onkamo ei toteutunut, valtatie 18 Onkamo-Joensuu
21 Vaasa-Kuopio Valtatie 16 Vaasa-Kyyjärvi, valtatie 13 Kyyjärvi-Äänekoski, kantatie 69 Äänekoski-Suonenjoki-Kuopio
22 Jyväskylä-Kokkola Valtatie 13 (yhdistetty ehdotukset 15 ja 22)
23 Kuopio-Nurmes Kantatie 75
24 Kuopio-Joensuu Valtatie 17
25 Iisalmi-Oulu Valtatie 19
26 Oulu-Kuusamo-Märkäjärvi (nykyisin Sallan kirkonkylä) Valtatie 20 Oulu-Kuusamo, Kuusamo-Märkäjärvi ei toteutunut (nykyisin seututie 950)
27 Kemi-Tornio-Muonio Valtatie 21
28 Rovaniemi-Kittilä-Muonio Kantatie 79
29 Rovaniemi-Kuolajärvi (entinen Sallan kirkonkylä) Kantatiet 80 ja 82

Kulkulaitoskomitean ehdotuksessa valtateiksi eivät olleet mukana muun muassa seuraavat vuoden 1938 numeroinnissa mukana olevat tiet:

  • Kantatie 51 Helsinki-Hanko
  • Kantatie 60 Hamina-Kouvola
  • Kantatie 66 Orivesi-Lapua
  • Kantatie 67 Kristiinankaupunki-Seinäjoki-Uusikaarlepyy
  • Karjalan kantatiet 62-64 ja 72-73
  • Kantatie 77 Oulu-Kajaani
  • Kantatie 76 Sotkamo-Kuhmo
  • Valtatie 5 Kuusamo-Kemijärvi
  • Kantatie 81 Rovaniemi-Kuusamo