Lännentie
Lännentie on toteutumaton tiesuunnitelma kiinteän tieyhteyden luomiseksi Ahvenanmaalle.
1950-luvulla suunniteltiin eri vaihtoehtoja Suomen ja Ruotsin välisen autoliikenteen hoitamiseksi. Ajan kasvuhuumassa ajateltiin, että jo lähitulevaisuudessa Turun ja Tukholman yhdistää kiinteä tieyhteys.
Vuonna 1957 esitettiin Valtakunnansuunnittelu-lehdessä suunnitelma Turun ja Maarianhaminan Lännentiestä. Tielle oli piirretty kaksi vaihtoehtoa: pohjoinen Kustavin ja eteläinen Korppoon kautta. Vaihtoehdot yhdistyivät Brändössä Lappon saarella, josta tie jatkui Kumlingeen ja Teilin selän ylitse Vardöhön ja Lumparlandiin. Tarkempi suunnitelma valmistui vuonna 1966 ja sen mukaan Kustavista Ahvenanmaalle olisi ollut noin 95 km:n matka, josta meripenkereillä 24 km, silloilla 2 km ja tunneleissa 8 km.
Aluekehitystä tuolloin ohjannut Valtakunnansuunnittelutoimisto piti suunnitelmaa esillä 1960-luvun lopulle asti. Paikalliset kunnat, Lounais-Suomen seutuvaakaavaliitto ja Turun ja Porin lääninhallitus olivat luonnollisesti innostuneita siitä. Tien arvioitiin mahdollistavan jopa 80 000 uuden loma-asunnon rakentamista tien vaikutuspiiriin. Kekkosellekin asiaa esiteltiin.
1960-lopulle tultaessa innostus oli hiipumassa. Turun ja Tukholman välinen väylä ja lauttayhteys oli saatu talvikelpoiseen kuntoon ja lauttaliikenne oli luotettavaa. Lauttaliikenteen volyymi kymmenkertaistui 15 vuoden mittaisella ajanjaksolla 1947-1962. Lisäksi tietä arvosteltiin luonnonsuojelullisin argumentein. Lännentietä pidetäänkin ensimmäisenä tiesuunnitelmana, jota on laajemmin vastustettu nimenomaan luonnonsuojelusyin.