Seututie 307
Seututie 307 Valkeakoski–Harhala(Pälkäne), 18 km |
Valkeakoski-Pälkäne 24 km
Pohjakartta Paikkatietoikkuna/CGI
Kuvaus
Seututie 307 on suuren Mallasveden eteläpuolella kulkeva reitti Valkeakosken ja Pälkäneen välillä. Tie on tavanomaista seututietasoa. Valkeakosken päässä tie kulkee monessa paikassa asutuksen halki ja nopeusrajoitus on suurelta osin 60 km/h. Pälkäneen päässä tie kulkee metsäisen alueen läpi. Kohta Harhalan jälkeen tie nousee Murronmälle noin 75 metriä ympäröivien järvien pinnan yläpuolelle. Keskimääräinen nousu Murronmäelle Valkeakosken suuntaan ajettaessa on 6,5 prosenttia.
Harhalassa tie ylittää Harhalansalmessa Kokemäenjoen vesistön Hauhon reitin.
Historiaa
Valkeakosken raskas paperiteollisuus oli vielä hämmästyttävän myöhään vesikuljetusten ja kehnojen maanteiden varassa. Vuoden 1927 Autoilijan tiekartta näyttää mutkaiset tiet länteeen Lempäälään sekä itään Tyrvännön ja Hattulan kylien kautta Hämeenlinnaan. Huonot tiet vaikeuttivat myös alueen puuvarantojen hyväksikäyttöä. Merkittävä osa teollisuuden tuotteista kuljetettiin vesitse Toijalaan. Toijalan asemalta rakennettiin vuonna 1926 valmistunut pistoraide Vanajaveden rantaan, jossa on edelleenkin satama.
1930-luvulla ryhdyttiin tekemään uutta tietä idän suuntaan ja ennen sotien syttymistä tie oli valmiina Tyrvännön Uskilaan saakka.
Heti vuonna 1944 sotien jälkeen ryhdyttiin rakentamaan kylätietä Tykölästä Harhalan suuntaan. Tähän urakkaan osoitettiin myös valtion varoja. Jo vuonna 1951 tämä tieosuus otettiin valtion maantieksi.
Kun maantiet numeroitiin, tie Valkeakoskelta Tykölän kautta Hauhon Palssariin entiselle kolmostielle sai numeron 307. Tykölän ja Harhalan välinen maantie sai numeron 308. Kun Hämeenlinnan ja Pälkäneen välinen vanha kolmostie rakennettiin uudelleen nykyiseksi kantatieksi 57, tien 307 itäinen pää linjattiin uudelleen vajaan kahden kilometrin matkalla Hauhon Vermasvuoreen.
Kun valtatien 3 uusi reitti Hämeenlinnasta Valkeakosken kautta Tampereelle valmistui, tie 307 menetti merkityksensä pääasiallisena tavarankuljetusreittinä. Sen tähden tienoikaisua Uskilasta Retulan kautta Vermasvuoreen ei koskaan ryhdytty tekemään, vaan tie on pitkälti historiallisessa todella mutkaisessa kuosissaan. Tien 307 suunta käännettiinkin kohti Pälkänettä ja tiestä 308 tuli tie 307. Uskilasta Vermasvuoreen tie sai uuden numeron 3073. Tykölässä ollut risteys muotoiltiin uudestaan siten, että Valkeakoski-Pälkäne on selvästi pääsuunta.