Valtatie 22
Valtatie 22 Oulu-Kajaani, 184 km |
Sisällysluettelo
Pohjakartta Maanmittauslaitos
Geometriaa
Tien Mutkaisuusprofiili
Suunnanmuutoksia alle 30°/km | 115 km | 72 % |
Suunnanmuutoksia alle 30°-60°/km | 44 km | 27 % |
Suunnanmuutoksia yli 60°/km | 2 km | 1 % |
Kuvaus
Valtatie 22 on Oulujokivartta ja Oulujärven pohjoisreunaa seuraava valtatie Oulun ja Kajaanin välillä. Tie on rakennettu 1960- ja 1970-luvulla ja se on laadultaan tavanomaisen sujuva pohjoisen valtatie.
Kajaani sijaitsee Oulusta katsoen Oulujärven "takana" ja vuosikymmenten ajan on esitetty suunnitelmia tien rakentamiseksi Oulujärven yli Ärjänselän ja Paltaselän välisen kapeikon poikki. Tämä lyhentäisi Oulun ja Kajaanin välistä matkaa noin 25 kilometriä. Suunnitelmia on voimakkaasti arvosteltu ympäristö- ja kustannussyistä eivätkä niiden toteutuminen tällä hetkellä näytä todennäköiseltä.
Tuulilasivideoita
Historiaa
Oulujoen varsi on vanha historiallinen kauppareitti, joka on tunnettu erityisesti tervan kuljetuksesta. Kirjallisia merkintöjä on 1680-luvulta, jolloin on määrätty rakennettavaksi Oulun ja Säräisniemen välinen tie vaunuilla ja kuormavaljakoilla kuljettavaan kuntoon. Säräisniemestä matka Kajaaniin kulkí Oulujärven ylitse.
Vuonna 1938 nimettiin Oulun ja Kajaanin välinen pääosin joen etelärantaa kulkenut maantie kantatieksi 77.

Vaalankurkun vuonna 1929 valmistunut yhdistetty rautatie- ja maantiesilta vuonna 1932. Oulujoen luusuan ylittävä silta oli yhteiskäytössä vuoteen 1970, jolloin sen vierelle valmistui maantiesilta. Kantatie 77 kulki Vaalankurkun kautta vuonna 1976 tapahtuneeseen uuden tien valmistumiseen saakka. Tämä ylittää Oulujoen Ahmaskoskessa Vaalan ja Utajärven puolivälissä. Siiri Suo/Museovirasto |
1950-luvulla rakennettiin uusi tie joen pohjoisrannalle ja tämä tie muutettiin kantatieksi 77. Vanha etelänpuoleinen tie taas uusittiin 1960- ja 1970-luvulla ja kantatien numerointi siirtyi joen eteläpuolelle marraskuussa 1973. Vaalan kohdalla, jossa pohjoispuolen tie siirtyi lyhyen matkan ajaksi, uusi tie kuitenkin linjattiin joen pohjoispuolelle. Tämän uusimman linjauksen valmistuttua kantatie muutettin vuonna 1976 valtatieksi 22 ja numero 77 poistui käytöstä. Tässä 1970-luvun puolen välin muutoksessa syntyi ensimmäinen uusi valtatien numero sitten valtateiden nimeämisen vuonna 1938.
Numero 77 annettiin myöhemmin, 1980-luvun lopulla, Kyyjärveltä Viitasaaren, Keiteleen ja Maaningan kautta Siilinjärvelle valmistuneelle uudelle tielle.