Valtatie 27

Kohteesta Tiet
Loikkaa: valikkoon, hakuun


27

Valtatie 27 Kalajoki-Iisalmi, 203 km



Pohjakartta Maanmittauslaitos

Reittikartta

Tiekuvaus_0027.png

Geometriaa

Tien Mutkaisuusprofiili

Suunnanmuutoksia alle 30°/km 151 km 77 %
Suunnanmuutoksia alle 30°-60°/km 38 km 19 %
Suunnanmuutoksia yli 60°/km 8 km 4 %

Border

Kuvaus

Valtatie 27 on Pohjoisen Savon ja Pohjanmaan välinen verraten hyvälaatuinen reitti. Kaksikaistaista tietä koko matka. Tie jatkuu Iisalmesta itään kantatienä 87, joka laadultaan ei yllä valtatien 27 tasolle.

Valtatietä 27 Nivalassa. Kohta sataa reilusti.

Historiaa

Pohjanmaan poikittaisväylät rupesivat saamaan tilaa tienrakennuksen tärkeysjonossa vasta 1960-luvulla. Vuoteen 1960 mennessä nykyisestä valtatiestä 27 oli uudenaikaiseksi rakennettu vasta Iisalmen ja Kiuruveden välinen osa. 1960-luvun lopulla tätä osuutta oli jatkettu Pyhäjärven ohi nelostielle asti. Lisäksi valmista oli Kalajoen ja Ylivieskan välillä sekä osuus Nivalasta Haapajärvelle.

Haapajärven-Kiuruveden teitä, Suomen tiekartta 1940. Lähtötilanne oli varsin onneton.

Iisalmen ja Nivalan välinen tie nimettiin valmistuttuaan kantatieksi 87 vuonna 1970. Numerointi jatkettiin Kalajoelle vuonna 1976.

Ennen kantatieksi numerointia tiellä olivat numerot 777 (Kalajoki-Ylivieska) ja 781 (Ylivieska-Nivala).

Maantie 777 Kalajoella, Suomen tiekartta 1970
Maantie 781 Nivalassa, Suomen tiekartta 1970

Myöhemmin kantatietä 87 jatkettiin sen suuremmitta rakentamistöittä Nurmekseen muuttamalla Iisalmesta Sonkajärven ja Rautavaaran kautta kulkeva reitti (tuolloiset tie 590, 586 ja 583) kantatieksi. Tällöin kantatie 87 Kalajoelta Nurmekseen oli maan pisin kantatie, 300 kilometriä.

Vuoden 1996 uudelleenluokituksessa Iisalmen ja Kalajoen välinen osuus muutettiin valtatieksi 27 ja osuus Iisalmesta Nurmekseen säilyi kantatienä.